Bedankt. Goed, ik had een jaar geleden als een soort van verwerkt dat Messi wegging na zijn burofax, maar toen bleef hij toch. De schok was groot toen het bericht kwam, maar het zat er toch wel aan te komen op een of andere manier, dus ik ben nu wel over heen. Wel typisch Barça dat er niet helemaal prettig afscheid wordt genomen van een superster. De ene dag huilen in Barcelona en de volgende dag vrolijk lachen in Parijs, er klopt toch iets niet. Eigenlijk is het voor mij wel klaar, Messi is geschiedenis en we moeten nu door.
Er stond gisteren een heel stuk in de VI over de redenen van de financiële chaos bij de club. Best inzichtelijk, maar eigenlijk wil ik het helemaal niet weten. Al dat gegoochel met miljoenen en miljarden, budgetten, uitgaveplafonds en afschrijvingen.. het duizelt me. Laat dat financiële stuk maar zitten, het gaat mij meer om het sportieve en maatschappelijk-culturele aspect van Barça.
Vanochtend stond er ook wel een mooie column op Sport of El Mundo Deportivo over Ilaix. Hij heeft een leuk seizoen achter de rug en denkt nu opgehitst door zaakwaarnemers dat hij een superster is en een miljoenencontract verdient. Dertig jaar geleden was er een soortgelijke situatie met Luis Milla. Hij vertrok, naar Real Madrid nog wel, en iedereen zou in rep en roer zijn geweest. Iedereen, behalve Cruijff, want die haalde Guardiola bij het elftal en ik denk niet dat ik uit hoef te leggen wie van de twee de succesvolste carrière heeft gehad. Nu staat Nico González, de zoon van Fran, al klaar als nieuwe talentvolle middenvelder.