Eredivisie 2020-2021

JMD

Well-known member
Als we 9e worden aan het eind van dit seizoen op de ranglijst is het als volgt:
1) CL
2) 3e voorronde CL (en dus zeker van groepsfase EL)
Bekerwinnaar of nr 3) PO EL
nr 3 of nr4) Q3 EL2
nr 4 of nr5) Q2 EL2

Als we 10e worden verandert alleen voor de nr 2 wat, dat wordt 2e voorronde CL (en dan nog niet zeker van groepsfase EL)
 

Deathprod

Active member
Er zijn dus geen veranderingen. Dus de conference league is uitgesteld? Want die zou in 21/22 al beginnen geloof ik.

Dit staat er verder op wiki:
Third qualifying round Conference League -> 6 domestic league third-placed teams from associations 7–12


EC.png
 
Laatst bewerkt:

Forza AZ

Well-known member
Er zijn dus geen veranderingen. Dus de conference league is uitgesteld? Want die zou in 21/22 al beginnen geloof ik.
De Conference League begint inderdaad in 2021/22. JMD heeft in z'n post alleen nog de "werknaam" voor de Conference League genoemd (EL2).

Voor de duidelijkheid nog even met de goede naam:

nummer 1: groepsfase Champions League
nummer 2: 2e voorronde Champions League (bij plek 10) / 3e voorronde Champions League (bij plek 9) *
bekerwinnaar (of nummer 3): 4e voorronde Europa League
nummer 3 (of nummer 4): 3e voorronde Conference League
winnaar play-offs: 2e voorronde Conference League

*: Als Shakhtar Donetsk de halve finale haalt van de Europa League 2019/20, dan eindigt Nederland 10e, worden ze uitgeschakeld in de kwartfinale dan eindigt Nederland 9e.

En voor wie zich afvraagt waarom de bekerwinnaar volgend jaar een voorronde moet spelen en dit jaar niet, terwijl Nederland wel gestegen is op de ranglijst. Dit komt omdat er minder clubs direct geplaatst zijn voor de groepsfase Europa League, omdat het aantal deelnemers daaraan van 48 naar 32 gaat.
 

JMD

Well-known member
Ja idd, conference league. Maar dat vind ik zo'n verschrikkelijke naam... En je kan hem ook niet echt afkorten, dan lijkt ohet op de Champions League. Ik vind EL2 veel makkelijker.
(en wat mij betreft waren ze teruggegaan naar EC1, EC2 en EC3.... :))

Ben ook benieuwd wat de beker wordt voor de ECL... Zouden ze de Europacup 2 nog ergens hebben liggen of is die aan de club die hem het meest gewonnen had meegegeven?
 

Deathprod

Active member
Ja ik had dat 2tje gemist achter EL. Maar bedankt jongens, het is me nu helemaal duidelijk in ieder geval. 🍻
 

Forza AZ

Well-known member
Verstandig om van te voren duidelijke regels af te spreken. Dat voorkomt gedoe als de competitie ooit weer eens voortijdig afgebroken moet worden.
 

JMD

Well-known member
Afspraken massaal aangenomen. Dus na 85% van de competitie is er een kampioen/degradanten enz.
 

De Wolf

Well-known member
Na 29 wedstrijden zou je een kampioen kunnen krijgen. Mocht binnen 17 wedstrijden alles stop worden gezet zou PSV de tweede plek krijgen omdat dan de laatst voltooide competitie wordt gebruikt als eindstand.
Bij 28 wedstrijden of minder kan je ook een kampioen of degradant krijgen wanneer deze dat formeel al is,
 

Forza AZ

Well-known member
Utrecht - AZ uitgesteld omdat AZ 3 dagen later tegen Kiev speelt
De KNVB kon dat verzoek natuurlijk nooit weigeren nadat ze hetzelfde hebben gedaan voor Ajax 1,5 jaar geleden.

Wel vreemd dat ze dit niet vorige week al besloten hebben. Nu zit Utrecht met de problemen van een wedstrijd die 5 dagen van te voren afgelast wordt.
 

Joost

Well-known member
AZ kan prima op zondag naar Kiev vliegen en een extra duel dat ergens om gaat lijkt me als voorbereiding juist prettig. En dan is de timing ook nog heel laat.

Maar als het zo is afgesproken dan mag het natuurlijk.
 
Bovenaan