Eredivisie 2020-2021

JMD

Well-known member
Ook hier maar een nieuw topic over het komende seizoen. Het seizoen waarin we hopelijk in de loop van het seizoen weer naar het stadion mogen...

Vandaag zijn de aanvangstijden bekend geworden voor de duels.
Het valt uiteen in 2 stukken:
Zolang er geen publiek mag zijn, zijn er 9 tijdstippen voor de duels:
Vrijdag: 18.30 uur & 21.00 uur. Zaterdag: 18.30 & 21.00 uur. Zondag: 12.15, 14.30, 16.45 & 20.00 uur. Maandag: 20.00 uur.
Tsja, die snap ik wel. Zo veel mogelijk spreiden, zoveel mogelijk live exposure

De aanvangstijdstippen met publiek zijn:
Vrijdag: 19.45 uur. Zaterdag: 2x 18.30 & 2x 21.00 uur. Zondag: 12.15, 14.30, 16.45 & 20.00 uur.

Dus op zondag 4 duels op een rij en per definitie altijd een duel om 20.00. Op zaterdag geen 19.45 duel meer, en het 20.45 duel schuift een kwartier op. Op vrijdag begint men juist een kwartier eerder.

Jammer dat de 19.45 op zaterdag verdwijnt, dat vond ik voor zaterdag eigenlijk het mooiste tijdslot (19.30 of 20.00 ook goed).
 

Max

Administrator
Forumleiding
Twee kut vrijdagavond wedstrijden. Dan ben je wel een diehard als je dat vol kan houden.
 

Forza AZ

Well-known member
Dat viel te vrezen inderdaad, dat die zondag 20.00u standaard zou worden. Dat was vorig seizoen eigenlijk ook al gepland, maar werd toen na protest van de clubs en fans nog teruggedraaid, en werd alleen in gedaan als clubs de donderdag ervoor EL moesten spelen. Officiëel alleen als een club een verre uitwedstrijd in de EL moest spelen. Al was dat ver nogal relatief. AZ speelde na uitwedstrijden in Zweden en Oostenrijk op zondag om 20.00u.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Je zou het maar moeten fietsen...

Leuk die verspreiding, maar hoeveel mensen kijken nou echt meer dan twee potjes per speelronde?
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Fijn dat Fox aan de meerderheid denkt en zoveel mogelijk live uitzendt, ipv naar dat handjevol stadionbezoekers te luisteren.
 

Joost

Well-known member
Het lijkt me juist heel logisch om in een periode waarin er nog zonder publiek gespeeld wordt alles te spreiden.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Maar ook voor de duels met publiek gaan ze kloten met tijden. Zaterdag 18.30 is voor veel mensen in de detailhandel al heel lastig en 21.00 is voor veel kinderen een probleem. Waarom die 19.45 verwijderen? Slaat nergens op. Doe eentje om 18.30, 2 om 1945 en eentje om 21.00.
 

Batigoal

Well-known member
Het lijkt me juist heel logisch om in een periode waarin er nog zonder publiek gespeeld wordt alles te spreiden.

Ja, ik vind dit niet heel gek. Het grootste gedeelte van de mensen zal voorlopig niet meer naar het stadion gaan, dus dan is het juist prettig als alles te zien is, ook de kleine clubs.
 

Forza AZ

Well-known member
KKD dus naar doordeweeks zolang er geen publiek bij is. Prima oplossing
Die wedstrijden zullen ze dan ook wel over 6 tijdstippen gaan spreiden (iedere dag 18.30 en 20.45/21.00). Dan kan FOX alles uitzenden omdat er nooit meer dan 2 wedstrijden tegelijk zijn.
Enige nadeel is wel, dat de wedstrijden vaak tegelijk zullen zijn met de Europacup.
 

de waan

Well-known member
Ik lees op het AD dat er dit kalenderjaar sowieso nog zonder publiek wordt gespeeld, maar dat is toch nog helemaal niet bekend?
 

ALenstra

Well-known member
Ik denk dat ze er van uit gaan. En daar ga ik eerlijk gezegd ook van uit. Maar officieel is het volgens mij niet.
 

Forza AZ

Well-known member
Ik lees op het AD dat er dit kalenderjaar sowieso nog zonder publiek wordt gespeeld, maar dat is toch nog helemaal niet bekend?

Bij het opstellen van het speelschema gaan ze daar waarschijnlijk van uit. Mocht er eerder publiek welkom zijn, dan kunnen ze dat nog aanpassen.
 

Friesland

Well-known member
Vandaag werd dan eindelijk bekend wat de UEFA van plan is met zijn clubcompetities. De UEFA houdt vast aan een volwaardige groepsfase. Dit betekent dat er voor de nationale competities minder ruimte op de kalender is om hun wedstrijden af te werken dan normaal gesproken het geval zou zijn geweest. Kijkend naar de originele speeldagenkalender vallen er minimaal vijf speelrondes weg: zeker drie speelrondes vallen weg door de latere start van het Eredivisieseizoen en nog eens twee speelrondes vallen weg door ingelaste "Europese" midweken.

Gezien deze nieuwe ontwikkeling, die niet helemaal als een verrassing komt, zou de KNVB er verstandig aan doen om terug te komen op het besluit om SC Cambuur en De Graafschap niet te laten promoveren. Met 20 clubs is er namelijk de mogelijkheid om het aantal speelrondes terug te brengen naar 28 in plaats van de 34 bij een competitie van 18. (Bij 18 clubs is er niet echt een mooie constructie mogelijk om het aantal speelronde terug te brengen).

Dit ziet er als volgt uit: de 20 clubs worden verdeeld over twee groepen van 10, dat vertaalt zich in 18 wedstrijden per club. Na die 18 wedstrijden gaan de bovenste vijf van iedere groep naar een "kampioensgroep" en de onderste vijf naar een "degradatiegroep". In deze tweede fase spelen de clubs alleen nog tegen de vijf clubs waartegen ze nog niet hebben gespeeld, dat is 10 wedstrijden. Tezamen met de 18 wedstrijden uit de eerste fase kom je daarmee op een totaal van 28 wedstrijden.

Kijkend naar de afwikkeling van het voetbalseizoen in deze competitie-opzet zou ik ervoor kiezen om de winnaar van de degradatiegroep mee te laten doen aan de play-offs voor een ticket in de voorronde van de European Clown League in plaats van de nummer 7 (of de nummer 8 indien de bekerwinnaar in de top-7 eindigt). Versterkte degradatie, om het aantal deelnemers weer terug te brengen naar 18, zou ik uitstellen tot er weer een "normaal" seizoen gespeeld kan worden.

Voor de Eerste Divisie betekent dit minder wedstrijden. Maar doordat er minder wedstrijden zijn, kan die competitie later starten, waardoor er een kleiner deel van de wedstrijden zonder publiek gespeeld hoeven te worden.

Het alternatief, vasthouden aan achttien clubs, betekent dat er veel winterse speelrondes ingepland moeten worden. Hierbij wordt nog buiten beschouwing gelaten, dat er natuurlijk ook nog sprake van inhaalduels kan zijn, welke natuurlijk nog extra druk op de speeldagenkalender leggen.
Een andere optie is het schrappen van de play-offs, maar dat levert slechts vier extra speelrondes op. Bovendien zal de nummer 16 niet graag het recht op play-offs voor handhaving ontnomen willen worden.
 
Bovenaan