Eredivisie 2020-2021

Max

Administrator
Forumleiding
Met achttien wedstrijden kun je ook in twee poules van negen spelen, kom je in de eerste ronde tot zestien wedstrijden. Kun je de top vijf tegen de andere top vijf laten spelen kom je tot zesentwintig wedstrijden. De onderste vier spelen dan nog acht wedstrijden en komen tot vierentwintig. Die hebben dan mooi nog tijd voor degradatie playoffs. Op de manier van jou kun je nog wel heel veel varianten verzinnen waarbij je het aantal wedstrijden kan beperken.
 

JMD

Well-known member
Ja, ik vind dit niet heel gek. Het grootste gedeelte van de mensen zal voorlopig niet meer naar het stadion gaan, dus dan is het juist prettig als alles te zien is, ook de kleine clubs.
Het gaat mij ook om de duels als er weer publiek is. Zolang er nog geen publiek is, lijkt het me logisch om te spreiden.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Denk dat er weinig mensen moeite hebben met de spreiding inderdaad als er geen stadions moeten worden bezocht. Al sluit ik mijn zondag liever ook wat rustiger af dan nog een voetbalwedstrijd kijken om acht uur 's avonds, maar dat is allemaal nog wel te doen.
 

Friesland

Well-known member
Met achttien wedstrijden kun je ook in twee poules van negen spelen, kom je in de eerste ronde tot zestien wedstrijden. Kun je de top vijf tegen de andere top vijf laten spelen kom je tot zesentwintig wedstrijden. De onderste vier spelen dan nog acht wedstrijden en komen tot vierentwintig. Die hebben dan mooi nog tijd voor degradatie playoffs. Op de manier van jou kun je nog wel heel veel varianten verzinnen waarbij je het aantal wedstrijden kan beperken.

Bij twee groepen van negen heb je nog steeds 18 speelrondes, maar heb je iedere speelronde een twee clubs die vrij zijn. Dat is geen mooie constructie. Een andere verdeling van 18 is drie groepen van zes, maar dan begint het wel erg op een bekercompetitie te lijken.
In de tweede fase hoeven de groepen inderdaad niet per se gelijk te zijn, dat ben ik met je eens.
 

Joost

Well-known member
Ik zie het probleem van de zondagavond duels niet echt. Met een beetje planning speelt iedere club 1 keer thuis en 1 keer uit om 20:00 op zondag.
Zolang dat geen Fortuna v Groningen is of AZ v Twente is de reistijd heel beperkt en is iedere uitsupporter ruim voor middernacht weer in zijn bedje.

Veel vervelender vind ik de 2 duels om 21:00 op zaterdag. Met zo'n regulier tijdstip ga je (jonge) kinderen echt uit het stadion jagen.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Dat is ook de bedoeling. Fox wil geld ontvangen en heeft dus abonnees nodig
 

Friesland

Well-known member
Veel vervelender vind ik de 2 duels om 21:00 op zaterdag. Met zo'n regulier tijdstip ga je (jonge) kinderen echt uit het stadion jagen.

In andere landen worden wedstrijden ook behoorlijk verspreid, maar in die landen daar wordt er ook gespeeld op zaterdagmiddag. In plaats van 18:30 en 21:00, zouden ze ook kunnen kiezen voor 17:00 en 19:30 (of 20:00). Eventueel kun je zelfs nog een wedstrijd eerder op de middag plaatsen. Utrecht - PSV werd een paar jaar geleden al eens op zaterdagmiddag 14:30 gespeeld. Dat was geen succes, maar dat kan ook komen doordat het de eerste speelronde was.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ik zie het probleem van de zondagavond duels niet echt. Met een beetje planning speelt iedere club 1 keer thuis en 1 keer uit om 20:00 op zondag.
Zolang dat geen Fortuna v Groningen is of AZ v Twente is de reistijd heel beperkt en is iedere uitsupporter ruim voor middernacht weer in zijn bedje.

Veel vervelender vind ik de 2 duels om 21:00 op zaterdag. Met zo'n regulier tijdstip ga je (jonge) kinderen echt uit het stadion jagen.

Met name Ajax en Feyenoord hebben een landelijke supportersschare, dan gaat dat ruim voor middernacht niet helemaal op. Maar goed, we hebben RKC Waalwijk nog in de competitie, dus als we dan die pot thuis spelen dan is dat een mooie om over te slaan.
 

Forza AZ

Well-known member
Vandaag werd dan eindelijk bekend wat de UEFA van plan is met zijn clubcompetities. De UEFA houdt vast aan een volwaardige groepsfase. Dit betekent dat er voor de nationale competities minder ruimte op de kalender is om hun wedstrijden af te werken dan normaal gesproken het geval zou zijn geweest. Kijkend naar de originele speeldagenkalender vallen er minimaal vijf speelrondes weg: zeker drie speelrondes vallen weg door de latere start van het Eredivisieseizoen en nog eens twee speelrondes vallen weg door ingelaste "Europese" midweken.
Dat klopt niet helemaal. De UEFA heeft inderdaad tussen september en december 3 extra midweken (23 september, 28 oktober en 2 december) voor CL/EL ingenomen. In het originele speelschema van de KNVB waren er echter geen wedstrijden gepland op 23 september en 2 december. Op 28 oktober zou de 1e ronde van de KNVB-beker gespeeld worden. Die moet nu dus noodgedwongen ergens in een weekend gespeeld worden (volgens de berichten op 13 september).

Er moeten dus 4 Eredivisie speelrondes ingehaald worden (16, 23 en 30 augustus en 13 september). Volgens een gedeelte van het concept dat op Twitter voorbij kwam zijn er voor de winterstop 14 speelrondes. Naast de 12 al ingeplande weekenden zijn de enige open data 23 en 27 december. Ook stonden er op het concept speeldagen gepland op 10 en 13 januari (oorspronkelijk zou er pas op 17 januari worden begonnen).
Daarnaast was ook nog 27 januari extra toegevoegd, vermoedelijk zodat de competitie 1 week eerder afgelopen kan zijn vanwege het EK waar eerst geen rekening mee gehouden was.
Daarmee zijn dan alle speeldagen tussen 1 september en 23 mei vol (m.u.v. 30 december, 3 en 6 januari). Wedstijden inhalen door slecht weer gaat dus erg moeilijk worden als de betrokken clubs ook nog actief zijn in de beker en Europa na de winterstop.
 

Joost

Well-known member
Met name Ajax en Feyenoord hebben een landelijke supportersschare, dan gaat dat ruim voor middernacht niet helemaal op. Maar goed, we hebben RKC Waalwijk nog in de competitie, dus als we dan die pot thuis spelen dan is dat een mooie om over te slaan.

Maar het gaat wel op voor het allergrootste deel van de supporters;

tubantia.jpg
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Vandaag werd dan eindelijk bekend wat de UEFA van plan is met zijn clubcompetities. De UEFA houdt vast aan een volwaardige groepsfase. Dit betekent dat er voor de nationale competities minder ruimte op de kalender is om hun wedstrijden af te werken dan normaal gesproken het geval zou zijn geweest. Kijkend naar de originele speeldagenkalender vallen er minimaal vijf speelrondes weg: zeker drie speelrondes vallen weg door de latere start van het Eredivisieseizoen en nog eens twee speelrondes vallen weg door ingelaste "Europese" midweken.

Gezien deze nieuwe ontwikkeling, die niet helemaal als een verrassing komt, zou de KNVB er verstandig aan doen om terug te komen op het besluit om SC Cambuur en De Graafschap niet te laten promoveren. Met 20 clubs is er namelijk de mogelijkheid om het aantal speelrondes terug te brengen naar 28 in plaats van de 34 bij een competitie van 18. (Bij 18 clubs is er niet echt een mooie constructie mogelijk om het aantal speelronde terug te brengen).

Dit ziet er als volgt uit: de 20 clubs worden verdeeld over twee groepen van 10, dat vertaalt zich in 18 wedstrijden per club. Na die 18 wedstrijden gaan de bovenste vijf van iedere groep naar een "kampioensgroep" en de onderste vijf naar een "degradatiegroep". In deze tweede fase spelen de clubs alleen nog tegen de vijf clubs waartegen ze nog niet hebben gespeeld, dat is 10 wedstrijden. Tezamen met de 18 wedstrijden uit de eerste fase kom je daarmee op een totaal van 28 wedstrijden.

Kijkend naar de afwikkeling van het voetbalseizoen in deze competitie-opzet zou ik ervoor kiezen om de winnaar van de degradatiegroep mee te laten doen aan de play-offs voor een ticket in de voorronde van de European Clown League in plaats van de nummer 7 (of de nummer 8 indien de bekerwinnaar in de top-7 eindigt). Versterkte degradatie, om het aantal deelnemers weer terug te brengen naar 18, zou ik uitstellen tot er weer een "normaal" seizoen gespeeld kan worden.

Voor de Eerste Divisie betekent dit minder wedstrijden. Maar doordat er minder wedstrijden zijn, kan die competitie later starten, waardoor er een kleiner deel van de wedstrijden zonder publiek gespeeld hoeven te worden.

Het alternatief, vasthouden aan achttien clubs, betekent dat er veel winterse speelrondes ingepland moeten worden. Hierbij wordt nog buiten beschouwing gelaten, dat er natuurlijk ook nog sprake van inhaalduels kan zijn, welke natuurlijk nog extra druk op de speeldagenkalender leggen.
Een andere optie is het schrappen van de play-offs, maar dat levert slechts vier extra speelrondes op. Bovendien zal de nummer 16 niet graag het recht op play-offs voor handhaving ontnomen willen worden.

Dat lijkt mij een prima plan, is ook een eerlijkere oplossing voor Cambuur en De Graafschap.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Of misschien gewoon de stand van vorig jaar gebruiken en daar de nieuwe competitie mee afsluiten.

Ik denk ik gooi er nog maar wat extra onzin in.

Lijkt mij leuker om die dan om te keren. Dan hebben alle clubs gelijke kansen om kampioen te worden. Start Ajax op doelsaldo met het puntenaantal van RKC Waalwijk en RKC Waalwijk met het puntenaantal van Ajax.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Dus dan zou je dit krijgen:
Noord/Oost
Groningen
Heerenveen
Cambuur
Emmen
Zwolle
Heracles
Twente
De Graafschap
AZ
Ajax

Zuid/West
Utrecht
Vitesse
Feyenoord
Sparta
PSV
RKC
VVV
Fortuna
Willem II
ADO

Ik gok dat er een hoop teams uit Zuidwest niet blij gaan zijn, die poule is een tikje beter bezet zeg amar
 

Eef de Kip

Well-known member
Of gewoon met 18 clubs, elke club speelt een keer uit en thuis tegen alle clubs. Een overwinning is 3 punten, een gelijkspel is 1 punt en aan het seizoen (dus na 34 wedstrijden) kijk je dan wie het meeste punten heeft. Die club is dan landskampioen. En bij een evt gelijke eindstand kijk je dan naar het doelsaldo.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

PES5

Administrator
Forumleiding
Of gewoon met 18 clubs, elke club speelt een keer uit en thuis tegen alle clubs. Een overwinning is 3 punten, een gelijkspel is 1 punt en aan het seizoen (dus na 34 wedstrijden) kijk je dan wie het meeste punten heeft. Die club is dan landskampioen. En bij een evt gelijke eindstand kijk je dan naar het doelsaldo.

Ik ben voor! Waar kunnen we dit revolutionaire plan erdoorheen drukken?
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Hypercube had ook nog wel een ideetje liggen hoorde ik, daar verdienden alle clubs 11 miljard euro mee, op papier.
 
Bovenaan