Eredivisie 2020-2021

Batigoal

Well-known member
Van der Sar noemt specifiek het tweede deel van de competitie, dan lees ik; in speelronde 18 t/m 34.

Er moet gewoon worden vastgehouden aan 17/17. Waarbij iedereen in iedere helft tegen elkaar speelt.

Maar waarom moet dat dan? Je komt gewoon uit op 34.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Ik zou het wel leuk vinden hoor, Heerenveen - Groningen in speelronde 14 en een (mid)week later de return.
 

JMD

Well-known member
Van der Sar noemt specifiek het tweede deel van de competitie, dan lees ik; in speelronde 18 t/m 34.

Er moet gewoon worden vastgehouden aan 17/17. Waarbij iedereen in iedere helft tegen elkaar speelt.
Met dat laatste eens. Maar ik begreep het als voor/na 'winterstop'...
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
AZ is nog niet klaar....

AZ-coach Arne Slot heeft nog steeds hoop dat de Alkmaarders het beste Champions League-ticket in Nederland zullen krijgen. De trainer meent dat er in de discussie over het oordeel van de KNVB te veel wordt stilgestaan bij de handelwijze van AZ en niet bij de inhoud van het vraagstuk.

Op 25 mei kwam naar buiten dat AZ via de UEFA het Champions League-ticket dat de KNVB juist aan Ajax had toegewezen wilde opeisen. Ajax was not amused.



'In de media is het tot nu toe alleen gegaan over hoe AZ het heeft aangepakt en niet over de inhoud', zo doelde Slot op de argumentatie vanuit Zeist. De UEFA had bij een stopgezette competitie immers gevraagd de tickets verdelen op sportieve gronden. Vervolgens besloot de KNVB dat bij een gelijke stand doelsaldo de doorslag zou geven, zoals normaliter na 34 duels het geval is in de titelstrijd. Ajax ging daardoor aan de haal met het beste Champions League-ticket.



'Wat ik heb gehoord en gezien is dat de KNVB heeft gezegd dat de reglementen niet voorzien in het stoppen van de competitie na 25 wedstrijden', zo haalt Slot de situatie terug. 'Vervolgens zei de UEFA dat op basis van sportieve gronden de Europese tickets verdeeld moesten worden. Waarop de KNVB weer zei dat volgens de regelementen het doelsaldo doorslaggevend is bij een gelijk aantal punten. Dan vraag ik me af: Waarom wel naar de reglementen kijken in dit geval, maar niet als er moet worden beslist over promotie en degradatie bijvoorbeeld?'

'De kronkel wordt naar mijn gevoel versterkt door de keuze die er in Frankrijk is gemaakt', gaat Slot verder. In de Ligue 1 werd OGC Nice immers hoger gerangschikt dan Stade Reims, hoewel die laatste club een beter doelsaldo had. De Franse voetbalbond liet het onderling resultaat wel als doorslaggevende factor tellen.

'Na 25 wedstrijden vind ik het onderlinge resultaat ook een veel betere graadmeter als je op sportieve gronden een beslissing gaat nemen', zo besluit Slot.

Op 3 augustus moeten in heel Europa de verdelingen voor de Europese tickets aan de UEFA zijn doorgegeven.
 

Hankie

Well-known member
Nieuwe opzet direct een uit en thuiswedstrijd na elkaar, dan kun je ook makkelijker de "toppers" plannen.
 

Forza AZ

Well-known member
Als dat de redenatie is van AZ dan moet RKC hoger eindigen dan Utrecht en heeft Willem II meer recht op het Champions league ticket dan AZ of Ajax.
Hoezo?

Niemand bij AZ betwist toch dat het aantal punten als eerste beslissend is. Het gaat om de rangschikking bij een gelijk aantal punten.

De KNVB heeft dus gezegd dat de reglementen niet voorzien in een afgebroken competitie. Dan is het toch raar dat ze vervolgens wel naar die reglementen verwijzen door te zeggen dat daarin staat dat het doelsaldo beslissend moet zijn.

Als AZ daar dan vragen over stelt aan de KNVB krijgen ze totaal geen reactie terug. Dat is gewoon een hele rare gang van zaken.

Ik verwacht verder niet dat dit protest effect gaat hebben trouwens. Het mag dan misschien niet de meest eerlijke oplossing zijn om bij een afgebroken competitie naar het doelsaldo te kijken. Maar het is ook niet verboden om dat criterium te gebruiken. Dus zal de UEFA of het CAS de KNVB daarover echt niet terechtwijzen. Hooguit kan de KNVB een uitbrander krijgen over hoe ze de zaak behandeld hebben.
 

Joost

Well-known member
Hoezo?

Niemand bij AZ betwist toch dat het aantal punten als eerste beslissend is. Het gaat om de rangschikking bij een gelijk aantal punten.

De KNVB heeft dus gezegd dat de reglementen niet voorzien in een afgebroken competitie. Dan is het toch raar dat ze vervolgens wel naar die reglementen verwijzen door te zeggen dat daarin staat dat het doelsaldo beslissend moet zijn.

Als AZ daar dan vragen over stelt aan de KNVB krijgen ze totaal geen reactie terug. Dat is gewoon een hele rare gang van zaken.

Ik verwacht verder niet dat dit protest effect gaat hebben trouwens. Het mag dan misschien niet de meest eerlijke oplossing zijn om bij een afgebroken competitie naar het doelsaldo te kijken. Maar het is ook niet verboden om dat criterium te gebruiken. Dus zal de UEFA of het CAS de KNVB daarover echt niet terechtwijzen. Hooguit kan de KNVB een uitbrander krijgen over hoe ze de zaak behandeld hebben.

Maar ik begrijp gewoon niet dat AZ hier een punt van maakt.

De afgelopen competitie is als niet gespeeld te beschouwen, geen kampioen en geen degradatie.
Maar er mogen wel clubs Europa ingestuurd worden. Dan wordt er gekeken toch naar de stand zoals hij op die manier is. Dan ga je toch niet een ander criterium verzinnen omdat het AZ beter uitkomt?
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ik vind het AZ haar goed recht. Het gaat om een hoop geld. Ze zouden gek zijn om dit niet te proberen.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Maar ik begrijp gewoon niet dat AZ hier een punt van maakt.

De afgelopen competitie is als niet gespeeld te beschouwen, geen kampioen en geen degradatie.
Maar er mogen wel clubs Europa ingestuurd worden. Dan wordt er gekeken toch naar de stand zoals hij op die manier is. Dan ga je toch niet een ander criterium verzinnen omdat het AZ beter uitkomt?

Het doelsaldo is eventueel beslissend na 34 duels, niet na 25. Dat is hun redenatie. natuurlijk komt het hun beter uit om onderling resultaat te tellen, maar ze hebben wel een punt. Ik wil iig wel eens weten wat het CAS zou zeggen.
 

Maasveld

Well-known member
Het doelsaldo is eventueel beslissend na 34 duels, niet na 25. Dat is hun redenatie. natuurlijk komt het hun beter uit om onderling resultaat te tellen, maar ze hebben wel een punt. Ik wil iig wel eens weten wat het CAS zou zeggen.
Er is totaal geen grond om nu opeens naar onderling resultaat te gaan kijken. Als het doelsaldo zogenaamd oneerlijk is omdat niet iedereen tegen dezelfde clubs heeft gespeeld, dan is het puntenaantal net zo oneerlijk.
 

Batigoal

Well-known member
Het doelsaldo is eventueel beslissend na 34 duels, niet na 25. Dat is hun redenatie. natuurlijk komt het hun beter uit om onderling resultaat te tellen, maar ze hebben wel een punt. Ik wil iig wel eens weten wat het CAS zou zeggen.

Ook als de competitie bezig is wordt die gerangschikt op doelsaldo; dat geldt niet pas aan het einde van de competitie.
 

Forza AZ

Well-known member
Er is totaal geen grond om nu opeens naar onderling resultaat te gaan kijken. Als het doelsaldo zogenaamd oneerlijk is omdat niet iedereen tegen dezelfde clubs heeft gespeeld, dan is het puntenaantal net zo oneerlijk.
Daar heb je gelijk in. Een aantal wiskundigen zijn daar al mee aan de slag gegaan om alle factoren van tegenstanders mee te nemen. Daaruit kwam AZ naar voren als nummer 1.
 
Bovenaan