District West II

Unregistere

Well-known member
Correct, zijn nu aan het tweede jaar bezig. Mooi futuristisch clubgebouw is er neergezet. Met zeer gezellige bardames. :duim:

Nog vreemder is het dat 'leenclubs' uit een ander district hier mee te maken krijgen.

Ik kan me zo voorstellen dat de derde klasse in West II van een minder gehalte is dan in Zuid I.

Kan ik niet zo goed inschatten, heb de derde klasse in Zuid I de laatste jaren niet meer zo gezien, omdat RCD en Dubbeldam werden uitgeleend. De vierde klasse Zuid I wel gezien, dat is denk ik redelijk gelijkwaardig. Maar blijft inderdaad wel krom dat o.a. de Dordtse clubs nu in deze opzet meedraaien, terwijl ze in Zuid I een normale competitie hadden kunnen spelen. Dat had ook wel hun voorkeur.
 
Laatst bewerkt:

Unregistere

Well-known member
In 1B heeft SHO de koppositie gepakt. De Oud-Beijerlanders wonnen met 1-3 bij Brielle, terwijl Rijsoord met 3-0 verloor bij Honselersdijk. SHO passeerde de Kraaien daardoor en staat nu ??n punt voor. Ook Kloetinge volgt op ??n punt van SHO, de Zeeuwen wonnen met 3-5 bij het RVVH van Batigoal. De Ridderkerkers blijven dus laatste. Kloetinge werd door dit resultaat periodekampioen.
 

Unregistere

Well-known member
Dubbeldam heeft gisteren de eerste wedstrijd in de derde klasse Hoog B met een nederlaag. Toch enig gebrek aan ritme denk ik, lagen al even stil. En SV Charlois is hun angstgegner, was in Q4 ook de enige ploeg waarvan de Dordtenaren verloren. Gisteren werd het 0-1 aan de eigen Schenkeldijk. Best zuur natuurlijk.
 

Unregistere

Well-known member
Bijzonder:

KNVB gaat derde en vierde klasse zondag opheffen

Vanaf het seizoen 2019/’20 wordt er geen 4e klasse op zondag in West II aangeboden voor standaardteams. De laatste jaren liep het aantal teams in deze competitie sterk terug. Na onderzoek en goed onderling overleg met betrokken clubs, spelers, trainers en competitieleiders heeft de KNVB besloten de 4e klasse zondag in West II niet aan te bieden.

Teams die komend seizoen zouden gaan uitkomen in de 4e klasse zondag, kunnen ervoor kiezen om in te stromen in de zaterdag 4e klasse of om over te stappen naar de zondag 4e klasse in district Zuid I of West I. Per team wordt nu ge?nventariseerd waar de voorkeur naar uit gaat. In het seizoen 2020/’21 gaan we dezelfde stap zetten voor de 3e klasse op zondag in West II en krijgen zij de keuze om over te stappen naar de zaterdag 3e klasse West II of over te stappen naar de zondag 3e klasse West I of Zuid I.

Aanleiding

Al enige jaren is er in district West II de ontwikkeling gaande dat veel verenigingen met hun standaardteam de overstap maken van de zondag naar de zaterdag. Het staat iedere vereniging uiteraard vrij om deze keuze te maken. Maar deze ontwikkeling heeft wel gevolgen voor de kwaliteit van de competities. Voor de competitie op zondag geldt namelijk dat de afname van het aantal teams zorgt voor grotere reisafstanden en krachtsverschillen. Voor de competitie op zaterdag betekent het dat (vaak sterkere) teams van de zondag onderin de piramide op zaterdag instromen, waardoor de strijd om het kampioenschap minder spannend is.

Voetballer centraal in onderzoek en advies

In de zoektocht naar de beste oplossing voor de lange termijn, hebben we twee uitgangspunten centraal gezet:
•Gelijkwaardige competities
•Zoveel mogelijk leuke wedstrijden voor spelers en publiek

In het onderzoek en bij het formuleren van het uiteindelijke advies, zijn de mening en wensen van de voetballers vooropgesteld. Vanzelfsprekend is ook gevraagd naar de mening van trainers, bestuurders en publiek.

In het proces is zorgvuldig aandacht besteed aan het inventariseren van de meningen en wensen van diverse betrokkenen. Zoals gezegd stond de voetballer hierbij centraal. Aan ruim 6000 voetballers spelend in een standaardteam in West II is een uitgebreide vragenlijst gestuurd. Ook zijn klankbordbijeenkomsten met voetballers georganiseerd. Daarnaast zijn er bijeenkomsten geweest met bestuurders en trainers van zowel zaterdag- als zondagclubs. Vanzelfsprekend is er ook veel 1-op-1 contact geweest tussen betrokkenen en KNVB, en is de KNVB Jeugd- en Ledenraad om feedback gevraagd.

Wat betekent dit voor komend seizoen?

Omdat we clubs niet willen verplichten op verschillende dagen te spelen, gaan we nadrukkelijk geen weekendvoetbal spelen. Zondagverenigingen die op zondag willen blijven spelen, kunnen zich inschrijven in de 4e klasse van district West I of district Zuid I. Deze teams worden regionaal ingedeeld met verenigingen uit het desbetreffende district. Andere optie is overstappen naar de zaterdag 4e klasse in West II, waarmee je meer regionale wedstrijden speelt. Uitgangspunt is dat alle wedstrijden op zaterdag gespeeld worden. Uitzondering hierop kan gemaakt worden als een zondagvereniging tegen een zondagvereniging speelt. Dan kan de wedstrijd wel vastgesteld worden op zondag. In alle gevallen bepaalt de thuisspelende vereniging de aanvangstijd (die ligt tussen 14.00 uur en 17.00 uur).

Teams promoveren en degraderen binnen de piramide van het desbetreffende district. Teams die in het seizoen 2019/’20 degraderen vanuit de 3e klasse zondag West II, krijgen de mogelijkheid zich voor het seizoen 2020/’21 in te schrijven in de 4e klasse zaterdag West II of de 4e klasse zondag van district West I of district Zuid I.

Monitoren en bijstellen

Onze verwachting is dat we met deze wijzigingen volwaardige competities kunnen aanbieden voor iedere vereniging in West II. We gaan dit uiteraard monitoren en stellen bij wanneer dit noodzakelijk blijkt.

https://www.voetbalrotterdam.nl/2019/03/knvb-gaat-derde-en-vierde-klasse-zondag-opheffen/
 

Joost

Well-known member
Dat is wel heel apart.

Het opheffen van de 4e klasse snap ik, maar om gelijk de 3e ook maar op te heffen...?
We hebben het over 60 clubs die zomaar afgeroomd worden.

Het gaat ook heel aparte situaties opleveren in de 2e Klasse West2 op zondag als je daaruit niet meer kan degraderen doordat er al tijden regio-overstijgend wordt ingedeeld.
 

noordooster

Well-known member
Het is een heel verhaal, maar in ieder geval geeft de KNVB hiermee duidelijkheid.

Het is goed, dat de KNVB heeft geluisterd naar spelers en clubs en blijkend de BAV enqu?te wilden vele zondagclubs niet op zaterdag voetballen en zaterdagclubs niet op zondag.
Dat wordt dus ook niet verplicht.
Bovendien vallen de afstanden ri. Zuid I resp. West I volgens mij ook nogal mee voor clubs uit West II.
Ook goed, dat de KNVB eindelijk een begin maakt met het geven van de mogelijkheid om over te stappen van zo. naar za. met behoud van niveau.

Nadeel: De KNVB zegt uitdrukkelijk niet te kiezen voor het zgn weekendvoetbal, maar met wedstrijden op zondag en op de ongunstige late zaterdagmiddag kiest men daar in feite wel voor.
Een aantal zaken lijkt nog niet geregeld, zoals het door Joost aangegeven punt.
Maar misschien heeft men op korte termijn ook wel een herstructurering van de andere zondagcompetities in West II op het oog.
 

JMD

Well-known member
Nadeel: De KNVB zegt uitdrukkelijk niet te kiezen voor het zgn weekendvoetbal, maar met wedstrijden op zondag en op de ongunstige late zaterdagmiddag kiest men daar in feite wel voor.
Een aantal zaken lijkt nog niet geregeld, zoals het door Joost aangegeven punt.
Lezen blijft een probleem voor je h???? Duels op zondag zijn alleen tussen zondagploegen... Dus een zaterdagploeg hoeft nooit op zondag te spelen. Dus voor hen is er absoluut geen sprake van weekendvoetbal.

En wat is er nou ongunstig aan later spelen? Het is anders, dat zeker. Maar verandering van spijs doet eten... Waarom moet alles altijd precies gaan zoals jij dat wil? Snap je dat je in een samenleving samen moet leven, dus geven en nemen? Voetbal is momenteel nog de enige sport waarbij op alle niveaus altijd op dezelfde dag gespeeld wordt (zaterdagclubs op zaterdag, zondagclubs op zondag). Tijd dat de 21e eeuw ook in de lagere regionen van het amateurvoetbal doordringt.
 

noordooster

Well-known member
Lezen blijft een probleem voor je h???? Duels op zondag zijn alleen tussen zondagploegen... Dus een zaterdagploeg hoeft nooit op zondag te spelen. Dus voor hen is er absoluut geen sprake van weekendvoetbal.

Je snapt het weer niet zo allemaal geloof ik, he.
In de tweede divisie hoefden zaterdagclubs nooit op zondag te voetballen, toch werd dit weekendvoetbal genoemd.
In de plannen van Jonkers van MSC hoefden zaterdagclubs niet op zondag te spelen, toch werd dit weekendvoetbal genoemd.
Dus is ook dit plan dat voorziet in wedstrijden op de late zaterdagmiddag en op zondag weekendvoetbal.

Zaterdagclubs zitten niet te wachten op wedstrijden op de late zaterdagmiddag.
Waarom moeten zij worden opgezadeld met een probleem waar de zondag mee te kampen heeft.
Beter zou zijn : wedstrijden za-zo en zo-za , standaard op zaterdagmiddag 14.00, 14.30 of 15.00 uur. En een andere aanvangstijd is alleen toegestaan bij wederzijdse goedkeuring.

Bovendien is het ook raar, dat er in de zaterdagcompetities wedstrijden op zondag worden gespeeld.
Dat is bij mijn weten nog nooit vertoond.
 

Joost

Well-known member
Alles leuk en aardig maar ZESTIG elftallen afromen is echt fors. En dan heb ik nog niet eens gekeken naar de praktische bezwaren van clubs die nu in een ander district spelen.
 

JMD

Well-known member
Bovendien is het ook raar, dat er in de zaterdagcompetities wedstrijden op zondag worden gespeeld.
Dat is bij mijn weten nog nooit vertoond.
Waar gebeurt dat dan??
En als dat met wederzijds goedvinden gebeurt, wat is er dan mis mee? Er spelen immers ook zondagteams in de zondagcompetities af en toe op zaterdag.
 

noordooster

Well-known member
Waar gebeurt dat dan??

Je bent niet erg in vorm. Drukke week gehad ? :eek:mg:

Lees hieronder. De mogelijkheid, dat voor het eerst in een zaterdagcompetitie op zondag gespeeld gaat worden. Precies zoals ik zei :

"Andere optie is overstappen naar de zaterdag 4e klasse in West II, waarmee je meer regionale wedstrijden speelt. Uitgangspunt is dat alle wedstrijden op zaterdag gespeeld worden. Uitzondering hierop kan gemaakt worden als een zondagvereniging tegen een zondagvereniging speelt. Dan kan de wedstrijd wel vastgesteld worden op zondag. "
 

Joost

Well-known member
Praktisch probleem.

Op dit moment zijn er op zondag actief, behorende bij West2 actief in...
Hoger: 18 clubs
1e klasse: 12 clubs
2e Klasse: 26 clubs
3e Klasse: 54 clubs

De resterende plekken in de 1e en 2e klasse worden opgevuld door clubs uit andere districten. Maar ook in de 3e klasse zitten clubs uit andere districten.
Allereerst die laatste categorie en de 3e klasse landelijk gezien. Waar gaan die clubs heen na het volgende seizoen? Het aantal 3e klassen ligt voor ieder district vast op 4. Gaat de bulk instromen in West1 en Zuid1 en gaan we een gigantische degradatieregeling krijgen?

En dan het eerste punt. Er zullen heus wel een aantal west2 clubs uit de 3e klasse vanuit andere districten weer omhoog komen, of west2 clubs die vanuit de Hoofdklasse degraderen. Grote kans dus dat er wel een keer meer dan 28 West2-2e klassers zijn. Wie deel je dan in bij 2e Klasse West2? Clubs uit Den Haag die ooit naar de 2e Klasse promoveren zitten gebakken, die zullen geografisch gezien altijd in west2 worden ingedeeld en kunnen nooit degraderen. Maar een club uit de rand kan zomaar in een ander district
terechtkomen en wel degraderen. Gaan we dan een club uit Rotterdam helemaal naar Zeeland of richting Eindhoven sturen in de 3e Klasse?
 

JMD

Well-known member
Je bent niet erg in vorm. Drukke week gehad ? :eek:mg:

Lees hieronder. De mogelijkheid, dat voor het eerst in een zaterdagcompetitie op zondag gespeeld gaat worden. Precies zoals ik zei :

"Andere optie is overstappen naar de zaterdag 4e klasse in West II, waarmee je meer regionale wedstrijden speelt. Uitgangspunt is dat alle wedstrijden op zaterdag gespeeld worden. Uitzondering hierop kan gemaakt worden als een zondagvereniging tegen een zondagvereniging speelt. Dan kan de wedstrijd wel vastgesteld worden op zondag. "
Ja, drukke week gehad inderdaad. ;)

Had niet door dat jij het over de toekomst had...

https://voetbalindebollenstreek.nl/...MLHxZXyzs84LBcNG7Xihm2b8XhIsPG_YC2ENUm5IrWMwI
Van Nispen (De Zilk) gaat dus naar West I. Dat is op zich niet zo'n erg groot probleem voor hun, want West I begint al als je het dorp aan de noordkant uitrijdt. Maar voor een club uit bv Den Haag of Voorschoten is een overstap naar West I of Zuid I toch wel een groter probleem, levert veel meer reiskilometers op.
 

Unregistere

Well-known member
In de eerste klasse B zaterdag is het lekker spannend bovenin. SHO verspeelde de koppositie door een nederlaag in de Hoeksche Waardse derby bij Heinenoord (1-0). Rijsoord won wel bij Brielle (0-2), terwijl Kloetinge bij Honselersdijk op 1-1 bleef steken. Daardoor staan 'de Kraaien' weer eerste, met twee punten voorsprong op Kloetinge en SHO.

De boys van Bati sprokkelden weer een puntje. RVVH - SV Poortugaal werd 1-1. Omdat De Meeuwen verloor is de achterstand op de mannen uit het roemruchte Zoutelande nog maar twee punten. Een ticket voor de nacompetitie is dus nog haalbaar voor de Ridderkerkers, die namelijk nog een wedstrijd minder gespeeld hebben dan De Meeuwen.
 

SanMark.

Well-known member
En de praktische bezwaren van clubs uit het eigen district die opeens op allerlei ongewenste idiote tijden moeten gaan spelen.

Bovendien kan het nu opeens wel, dat zondagclubs overstappen naar de zaterdag met behoud van niveau, net als eerder bij Udiros in Friesland. Prima maatregel en dat zou men ook in andere districten en op hogere niveaus mogelijk moeten maken.

Maar hoe zouden de clubs hierover denken die wel onderaan moesten beginnen, zoals bv Feijenoord amateurs ?

Ja moet een keer beginnen om van mening te veranderen , en dan benadeel je dus misschien wel de clubs die een jaar ervoor het niet voor elkaar kregen.
 

noordooster

Well-known member
De RCD woordvoerder geeft nog maar weer eens een onduidelijkheid aan in wat de KNVB heeft gecommuniceerd.
Ook Joost noemde eerder enkele zaken waarvoor nog geen oplossing leek te zijn.
Wellicht, dat de KNVB nog wat meer oplossingen voor te verwachten problemen heeft bedacht dan ze tot nu toe heeft gepubliceerd.

Ik vond de opmerking van de KNVB , dat ze geen weekendvoetbal in West 2 gaan faciliteren vreemd.
In West 2 wordt zondagclubs de mogelijkheid geboden in te stromen in zaterdagcompetities, waarbij ze om 17.00 uur mogen voetballen en in voorkomende gevallen ook op zondag mogen spelen.
Dat is volgens mij in zaterdagcompetities nog nooit vertoond en maakt dus , net als in de tweede divisie, helaas wel degelijk weekendvoetbal mogelijk.
 

de waan

Well-known member
Ik zie dat mijn deskundige oordeel wordt gemist hier. :) Ik had even geen tijd om me er verder in te verdiepen.

Het is toch weer zo'n typische KNVB-oplossing. Met zoveel dingen rekening willen houden, dat er weer een vrij onnavolgbaar konijn uit de hoge hoed wordt getoverd. Omdat veel spelers in een enqu?te hebben aangegeven liever niet op een andere dag te willen spelen hebben ze het dus niet aangedurfd om alles op een hoop te gooien. Op zich is het prijzenswaardig dat ze kijken naar wat spelers willen, maar toch heb er ik wat gemengde gevoelens bij. Mensen zijn gewoontedieren en houden graag vast aan het bekende. Ik ben er volledig van overtuigd dat als je nu weekendvoetbal invoert, over vijf jaar het gros van de betrokkenen er geen enkel probleem meer mee heeft en over tien jaar weet niemand meer dat het ooit anders is geweest. Maar ja, het is een breuk met iets wat al een eeuwigheid bestaat en dat zorgt voor koudwatervrees. Bovendien kun je niet van spelers verwachten dat ze het grotere geheel zien en belangen afwegen. Die kijken naar hun eigen situatie en dus geven ze aan: nee, ik wil alleen op zaterdag/zondag spelen. Best logisch. Van de KNVB mag je juist wel verwachten dat ze dat doen, want die zijn verantwoordelijk voor het organiseren van de competitie, die ordentelijk en logisch in elkaar steekt.

Daar kun je in dit geval onmogelijk van spreken. Het is weer een heel rare halfbakken oplossing met heel veel onduidelijkheden en bovendien geen duurzame oplossing (wat ze hadden beloofd), maar iets voor hooguit enkele jaren. Op zich is het nog niet eens zo'n gek idee dat ze de huidige zaterdagcompetitie als basis nemen en daarin de overgebleven zondagclubs tussen schuiven, zoals ze dus met de 3e en 4e klasse doen. Ook het bieden van een ontsnapping voor clubs die echt niet op zaterdag willen spelen kan ik inkomen (al zal dat in de praktijk alleen West I zijn, want voor geen enkele club zal Zuid I een optie zijn).

Maar waarom dat dan niet voor de 1e en 2e klasse? Dat wordt nu een heel raar stukje "doodlopende competitie". Clubs moeten vrijelijk kunnen bewegen door de verschillende niveau's maar dat kan dan dus niet. Een club die 'toevallig' volgend jaar via de nacompetitie promoveert zit dus voorgoed in de 2e klasse opgesloten? Of is daar iets anders voor bedacht. Verder zijn er onder andere door Joost al heel veel haken en ogen benoemd, bijvoorbeeld wat er gaat gebeuren met leenclubs uit andere districten. En wat gaan we doen als er nog vijf clubs die nu in de 1e en 2e klasse spelen de komende jaren ook willen overstappen. Of wat als in korte tijd RKAVV, HBS, Leonidas en SJC degraderen uit de hoofdklasse? Het lijkt me met name voor de 'overblijvende' clubs in de 1e en 2e een heel rare situatie. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de gedetailleerde uitwerking.
 
Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
DIn West 2 wordt zondagclubs de mogelijkheid geboden in te stromen in zaterdagcompetities, waarbij ze om 17.00 uur mogen voetballen en in voorkomende gevallen ook op zondag mogen spelen.
Maar dat laatste is natuurlijk alleen bij duels tussen 2 zondagploegen, dus wat is het probleem voor een zaterdagploeg daarin?
 
Bovenaan