District Noord

Unregistere

Well-known member
Op VoZ lijkt het of ze standaard 500 invullen, behalve tegen Harkema dan. Ook in de wedstrijd tegen ons, maar toen waren die er echt niet. Ze zeiden zelf toen dat het kwam door de Sneek-week, wat ik best wil geloven. Maar ook van Capelle-spelers begreep ik dat er niet heel veel publiek was.

de waan

Well-known member
Ik ben er zelf nog nooit geweest, maar als ik af ga op foto's/video's zijn er bij ONS zelden meer dan 300. De mini-tribune zit meestal nog niet eens vol en vooral links daarvan staan dan nog wat mensen. Aan de andere drie zijden vrijwel niemand.

Unregistere

Well-known member
Lijkt me inderdaad een iets logischer getal. Nu kan ik me dat tegen ASWH en Capelle nog wel voorstellen ook, denk niet dat veel Friezen een beeld bij die clubs hebben. En de afstand is dusdanig groot dat er ook niet heel 'uitpubliek' zal zijn geweest. In elk geval bij ons niet.

de waan

Well-known member
Maar goed, om terug te komen op het nieuwsbericht: ik snap die samenwerkingsdrang niet zo. Ook als ze zouden fuseren (in het meest extreme geval) is het maar de vraag of ze veel hoger komen dan de derde divisie. Het zijn twee clubs met een heel eigen karakter, die volgens mij prima naast elkaar kunnen bestaan. E?n plus ??n is niet altijd twee, laat staan drie.

En in Sneek is de aantrekkingskracht van Heerenveen gewoon heel groot. Dat is een beetje hetzelfde als de 'last' die wij hebben van FC Twente.

bqandy

Well-known member
Maar eerst maar eens de uitslag van de enqu?te afwachten daar. Zoals altijd spelen bij dit soort zaken sentimenten een rol , vooral ook over de dag waarop prestatievoetbal wordt gespeeld.
Het zou me niet verbazen wanneer het oa daarop stukloopt.

Nou, dus niet in dit geval. Het wordt zaterdag. Het is volgens een artikel in de Leeuwarder Courant allemaal wat concreter dan wat de clubs op de website hebben staan. De bestuurders zijn voor, nu de leden nog.

http://www.lc.nl/sport/Zonder-een-f...al&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer

bqandy

Well-known member
Het is een plus artikel dat je via twitter alleen helemaal kunt lezen. Dus hierbij de hele tekst:

'Zonder een fusie geen topamateurs in Sneek'

ONS en SWZ Sneek slaan mogelijk de handen ineen. Volgens voorzitters Harm de Wagt (ONS) en Frank Slob (SWZ) is samenwerking noodzaak voor topamateurvoetbal in Sneek.

Zowel ONS, dat dit seizoen in de landelijke derde divisie voetbalt, als hoofdklasser SWZ kan buigen op een rijke historie en een volle prijzenkast. Maar beide verenigingen lopen de laatste jaren tegen onoverkomelijke beperkingen aan.

ONS en SWZ troffen in de topklasse ? door de nieuwe competitieopzet sinds dit seizoen de derde divisie ? tegenstanders die soms tien keer meer konden besteden dan het budget (ruim een ton) waar de Snekers mee werkten. ,,Het is een wonder dat beide clubs al zolang op hoog niveau voetballen?, zegt Slob.

Het uitgangspunt van ONS en SWZ is dat ze zo hoog mogelijk willen spelen, vult De Wagt aan. ,,Voor ONS betekent het dat we minimaal in de derde divisie willen uitkomen. Maar hoe je het wendt of keert: dan gaat het om de financi?n. Dit seizoen worden clubs uit de tweede divisie (het hoogste amateurniveau, red.) verplicht om dertien voetballers een contract te geven. Zij krijgen in ieder geval een minimumsalaris, gebaseerd op een werkweek van twaalf uren. Als wij ons handhaven, moeten wij volgend jaar minimaal zes contractspelers onder dezelfde voorwaarden hebben. Maar onze basis is daar, als zelfstandige vereniging, te wankel voor.?

Inkomsten

Mooi is het natuurlijk wel, de twee Sneker clubs die seizoenen achter elkaar de vaderlandse topamateurs op het Zuidersportpark van ONS en de Molenkrite (SWZ) ontvangen. Maar daarin zit ?m ook de paradox. ,,We vissen uit dezelfde kleine vijver van sponsoren?, weet De Wagt.

Hoofdsponsor Boso be?indigt na dit seizoen de contracten met ONS en SWZ. ,,Vooropgesteld: wij zijn Boso erg dankbaar dat zij ons zes jaar hebben gesteund?, zegt Slob. ,,Wij hebben alle respect voor hun beslissing. Maar er valt bij beide clubs w?l een groot deel aan inkomsten weg.?

,,De gemeente S?dwest-Frysl?n is zowel qua inwoners als bedrijven relatief klein?, vervolgt Slob. ,,Daarom denk ik dat wij moeten samenwerken. Als afzonderlijke club is het onmogelijk om in de top van het amateurvoetbal te blijven spelen.?

Leden van ONS en SWZ beslissen over toekomst van Sneker voetbalclubs

Slob en De Wagt noemen de gemeente, die ook voorstander is van een fusie. ,,Wij willen zowel prestatief als in de breedtesport onze leden zo goed mogelijk faciliteren?, zegt Slob. ,,Dus ook de meiden, vrouwen, het G-voetbal en zaalvoetbal. Momenteel zijn ONS en SWZ beide toe aan een nieuw kunstgrasveld. De gemeente denkt met ons mee, maar vindt omwille van de kosten wel dat we moeten samenwerken.?

ONS en SWZ hebben een paar maanden geleden een vijfkoppige commissie ge?nstalleerd, die de mogelijkheden tot samenwerking onderzoekt. Daartoe moeten leden van beide clubs voor 14 oktober een enqu?te invullen. De resultaten worden vervolgens op een buitengewone algemene ledenvergadering besproken. ,,De leden moeten zich nu uitspreken?, zegt Slob. De Wagt vult aan: ,,De commissie brengt geen bindend advies uit. De leden van beide verenigingen hebben zeggenschap over de besluitvorming.?

Emoties

In navolging van Slob, denkt De Wagt echter dat een samenwerking de beste optie is: ,,Natuurlijk spelen er emoties mee. Veel leden hebben vaders en opa?s die bij onze club hebben gespeeld?, zegt De Wagt. ,,Maar als ik alleen achteruitkijk, dan voldoe ik niet aan mijn taak als bestuurder. Ik moet ook naar de dag van morgen kijken. En dan concludeer ik: zonder samenwerking met SWZ is topvoetbal in Sneek op de lange termijn niet haalbaar.?

Slob wijst op de geringe publieke belangstelling. Thuiswedstrijden van ONS en SWZ trekken meestal niet meer dan driehonderd mensen. ,,Wij hebben heel weinig betalende toeschouwers?, zegt de SWZ-voorzitter. ,,Dat zie je overigens bij meer clubs. Eigenlijk is het zondagvoetbal een aflopende zaak. Wij hebben er bij SWZ dan ook geen enkel probleem mee, als wij op zaterdag zouden moeten voetballen.?

Volgens De Wagt kunnen de prestatieve jeugdteams, bij een jawoord van de leden, mogelijk volgend seizoen al fuseren. ,,Wij willen meer eigen jeugd in onze eerste selectie, maar de stap is momenteel te groot?, zegt De Wagt. ,,Daarom moeten de jeugdelftallen op een hoger niveau spelen. Maar dat realiseer je niet als je in je eentje opereert.? Vanaf 2018 zouden de overige jeugdteams en de senioren kunnen samensmelten.

Zo ver is het nog niet, benadrukken De Wagt en Slob. Zo is bijvoorbeeld nog niet over de naam van een eventuele fusieclub gesproken. Slob: ,,We zitten nu in de beginfase. Het belangrijkste vraagstuk is op dit moment of de leden van SWZ en ONS met dit traject verder willen.?

Joost

Well-known member
Heerenveen speelt het hele seizoen 4 keer thuis op zondag, Cambuur niet. Dat is nogal een onzinnig argument.

10 jaar geleden waren er in Noord net zoveel zaterdag als zondagklassen. Nu heeft zondag er 1 meer. Ook onzin dus.

Satyr

Administrator
Forumleiding
En in Sneek is de aantrekkingskracht van Heerenveen gewoon heel groot. Dat is een beetje hetzelfde als de 'last' die wij hebben van FC Twente.

De oplossing is net zo simpel als logisch: Voetballen op zaterdagmiddag. Heb je nergens last van en kun je als 1e elftal speler gewoon die avond naar sc Heerenveen. Of op vrijdag naar Cambuur.

Abubakari

Well-known member
De oplossing is net zo simpel als logisch: Voetballen op zaterdagmiddag. Heb je nergens last van en kun je als 1e elftal speler gewoon die avond naar sc Heerenveen. Of op vrijdag naar Cambuur.

Als je op zondagmiddag voetbalt kun je toch ook gewoon op zaterdagavond naar Heerenveen? Of op vrijdag naar Cambuur.

Daarnaast zijn er ook veel mensen die het veel leuker vinden om op zaterdag ?n zondagmiddag een potje amateurvoetbal te kijken. Daar kunnen mensen die het hele weekend met de gordijnen dicht binnen zitten zich misschien niks bij voorstellen, maar daarom moeten die mensen zich ook gewoon buiten de discussie houden.:eek:

de waan

Well-known member
Nee dus. Het gaat er niet eens zozeer om dat de clubs gelijktijdig spelen, maar iemand die op zaterdagavond naar Heerenveen gaat, blijft zondagmiddag thuis. Misschien heeft ONS er wel net zoveel last van. In elke plaats waar veel vaste bezoekers van een BVO zitten heeft het amateurvoetbal het moeilijk. Dat is niet speeldaggebonden.

SanMark.

Well-known member
Dan zal er weinig oud zeer zitten bij de meeste leden. Goed om te zien. Alleen jammer van die naam. En hopelijk komt er een fatsoenlijk tenue en geen afzichtelijk combi shirt.

SanMark.

Well-known member
Het nieuwe tenue wordt volledig zwart met een goudkleurige bies en gouden zij- en schoudervlakjes staat er in het fusiebesluit.
Vind jij dat shirt van KZC 08 met dat oranje en geel niet mooi ? Ik wel...

Verschrikkelijk.

Gelukkig is de zomer niet al te lang in Nederland maar helemaal in het zwart voetballen in de zomer is geen pretje.

Abubakari

Well-known member
In 2J wint VVG de derby tegen Knickerbockers vrij simpel met 3-1, koploper Noordscheschut laat punten liggen (tetegen Groen wat koplopers altijd punten afsnoept) waardoor het gat tussen VVG en de koploper nog maar 3 punten is.
Volgende week moet Noordscheschut uit tegen Pelikaan S, VVG thuis tegen de Weide.

Dokkum verliest met maar liefst 4-0 van laagvlieger AVC en dat is de eerste nederlaag voor Dokkum. Goed nieuws voor alle Groen Witten die het catenaccio van trainer Gerrie de Boer zat zijn (en die vinden dat Jordi in de basis hoort). Buh Kwiek verliest trouwens ook.

Bij de Lauwers-Mamio zijn ze nog steeds aan het tellen, tussenstand 2-11, Mamio blijft dus koploper.

Abubakari

Well-known member
Shit. GRC alweer verloren, 6 uit de eerste twee, maar slechts 1 punt uit de volgende 4 duels.

Groninger Boys ook weer dik onderuit, 4-0 bij Peize, die gaan degradatievoetbal spelen na hun leegloop. Velocitas, Amicitia (van stadsgenoot GVAV Rap.) en Forward ook weer verloren, SC Stadspark speelt gelijk tegen MKV'29 (2-2) en Helpman was vrij. Dus maar 1 van de zeven (zes actieve) Stad Groninger Tweede Klassers die wint. En dat is dan ook nog van een stadsgenoot.

Zelf een voetballoze zondag beleefd, maar geen sportloze, ik stond als trotse vader te juichen voor mijn dochter die de 4 mijl liep.:heinz:

Laatst bewerkt:
Bovenaan