Het is een plus artikel dat je via twitter alleen helemaal kunt lezen. Dus hierbij de hele tekst:
'Zonder een fusie geen topamateurs in Sneek'
ONS en SWZ Sneek slaan mogelijk de handen ineen. Volgens voorzitters Harm de Wagt (ONS) en Frank Slob (SWZ) is samenwerking noodzaak voor topamateurvoetbal in Sneek.
Zowel ONS, dat dit seizoen in de landelijke derde divisie voetbalt, als hoofdklasser SWZ kan buigen op een rijke historie en een volle prijzenkast. Maar beide verenigingen lopen de laatste jaren tegen onoverkomelijke beperkingen aan.
ONS en SWZ troffen in de topklasse ? door de nieuwe competitieopzet sinds dit seizoen de derde divisie ? tegenstanders die soms tien keer meer konden besteden dan het budget (ruim een ton) waar de Snekers mee werkten. ,,Het is een wonder dat beide clubs al zolang op hoog niveau voetballen?, zegt Slob.
Het uitgangspunt van ONS en SWZ is dat ze zo hoog mogelijk willen spelen, vult De Wagt aan. ,,Voor ONS betekent het dat we minimaal in de derde divisie willen uitkomen. Maar hoe je het wendt of keert: dan gaat het om de financi?n. Dit seizoen worden clubs uit de tweede divisie (het hoogste amateurniveau, red.) verplicht om dertien voetballers een contract te geven. Zij krijgen in ieder geval een minimumsalaris, gebaseerd op een werkweek van twaalf uren. Als wij ons handhaven, moeten wij volgend jaar minimaal zes contractspelers onder dezelfde voorwaarden hebben. Maar onze basis is daar, als zelfstandige vereniging, te wankel voor.?
Inkomsten
Mooi is het natuurlijk wel, de twee Sneker clubs die seizoenen achter elkaar de vaderlandse topamateurs op het Zuidersportpark van ONS en de Molenkrite (SWZ) ontvangen. Maar daarin zit ?m ook de paradox. ,,We vissen uit dezelfde kleine vijver van sponsoren?, weet De Wagt.
Hoofdsponsor Boso be?indigt na dit seizoen de contracten met ONS en SWZ. ,,Vooropgesteld: wij zijn Boso erg dankbaar dat zij ons zes jaar hebben gesteund?, zegt Slob. ,,Wij hebben alle respect voor hun beslissing. Maar er valt bij beide clubs w?l een groot deel aan inkomsten weg.?
,,De gemeente S?dwest-Frysl?n is zowel qua inwoners als bedrijven relatief klein?, vervolgt Slob. ,,Daarom denk ik dat wij moeten samenwerken. Als afzonderlijke club is het onmogelijk om in de top van het amateurvoetbal te blijven spelen.?
Leden van ONS en SWZ beslissen over toekomst van Sneker voetbalclubs
Slob en De Wagt noemen de gemeente, die ook voorstander is van een fusie. ,,Wij willen zowel prestatief als in de breedtesport onze leden zo goed mogelijk faciliteren?, zegt Slob. ,,Dus ook de meiden, vrouwen, het G-voetbal en zaalvoetbal. Momenteel zijn ONS en SWZ beide toe aan een nieuw kunstgrasveld. De gemeente denkt met ons mee, maar vindt omwille van de kosten wel dat we moeten samenwerken.?
ONS en SWZ hebben een paar maanden geleden een vijfkoppige commissie ge?nstalleerd, die de mogelijkheden tot samenwerking onderzoekt. Daartoe moeten leden van beide clubs voor 14 oktober een enqu?te invullen. De resultaten worden vervolgens op een buitengewone algemene ledenvergadering besproken. ,,De leden moeten zich nu uitspreken?, zegt Slob. De Wagt vult aan: ,,De commissie brengt geen bindend advies uit. De leden van beide verenigingen hebben zeggenschap over de besluitvorming.?
Emoties
In navolging van Slob, denkt De Wagt echter dat een samenwerking de beste optie is: ,,Natuurlijk spelen er emoties mee. Veel leden hebben vaders en opa?s die bij onze club hebben gespeeld?, zegt De Wagt. ,,Maar als ik alleen achteruitkijk, dan voldoe ik niet aan mijn taak als bestuurder. Ik moet ook naar de dag van morgen kijken. En dan concludeer ik: zonder samenwerking met SWZ is topvoetbal in Sneek op de lange termijn niet haalbaar.?
Slob wijst op de geringe publieke belangstelling. Thuiswedstrijden van ONS en SWZ trekken meestal niet meer dan driehonderd mensen. ,,Wij hebben heel weinig betalende toeschouwers?, zegt de SWZ-voorzitter. ,,Dat zie je overigens bij meer clubs. Eigenlijk is het zondagvoetbal een aflopende zaak. Wij hebben er bij SWZ dan ook geen enkel probleem mee, als wij op zaterdag zouden moeten voetballen.?
Volgens De Wagt kunnen de prestatieve jeugdteams, bij een jawoord van de leden, mogelijk volgend seizoen al fuseren. ,,Wij willen meer eigen jeugd in onze eerste selectie, maar de stap is momenteel te groot?, zegt De Wagt. ,,Daarom moeten de jeugdelftallen op een hoger niveau spelen. Maar dat realiseer je niet als je in je eentje opereert.? Vanaf 2018 zouden de overige jeugdteams en de senioren kunnen samensmelten.
Zo ver is het nog niet, benadrukken De Wagt en Slob. Zo is bijvoorbeeld nog niet over de naam van een eventuele fusieclub gesproken. Slob: ,,We zitten nu in de beginfase. Het belangrijkste vraagstuk is op dit moment of de leden van SWZ en ONS met dit traject verder willen.?