Derde divisie zondag 2016/2017

Status
Niet open voor verdere reacties.

bqandy

Well-known member
Doom scenario: Het wordt een "a-sportieve" competitie. Een zooi clubs krijgt puntenaftrek, -3 tot misschien -6. Waardoor de hele competitie meteen "vervalst" wordt. Leuk voor de Jong Elftallen die zich daardoor misschien handhaven. Wellicht beginnen een paar clubs volgend seizoen meteen al met -6 als de eisen eerder getoetst worden. Of ze mogen niet mee doen. Maar een heleboel hoofdklassers zien de licentie-eisen ook niet zitten en willen niet promoveren. Maar ze moeten, dus ook maar meteen -6 op het conto.

Kortom. Het maakt me niet uit wie wat zegt, of wie de waarheid spreekt. Want die ligt altijd ergens in het midden. KNVB: "Het is een democratisch besluit". Of de clubs: "We hebben te weinig tijd gekregen om de achterban te raadplegen". Met name de derde divisie op zondag wordt de nek omgedraaid met een eindstand die half bepaald wordt vanaf een tuchtcommissie tafel van de KNVB. En mogelijk volgend seizoen al bepaald wordt door puntenaftrek als de KNVB konsekwent is.

Willen we dat?
 

de waan

Well-known member
Nee, Tegelijkertijd kan het ook niet zo zijn dat een groep clubs de rest gijzelt, ook al is het een grote groep. En als daar ook nog een hele reeks clubs bij zitten waarvan je gewoon op je klompen kunt aanvoelen dat er (dik) betaald wordt dan krijg ik daar nogal jeuk van.

Wat mij betreft wordt de contractverplichting afgeschaft, maar kies je er als club voor om daar niet aan mee te doen, omdat je zonodig een "echte amateurclub" wilt zijn, wees dan ook consequent. Dan dus ook geen reiskostenvergoeding, premies, auto's, keukens en ook geen hulp bij werk/huisvesting, vrijwilligersvergoeding, betaalde trainingskampen in Spanje en wat dies meer zij. Iedere tegenprestatie moet je gewoon contractueel vastleggen, anders blijft het tot in de eeuwigheid schimmigheid troef.

Kies dan maar.
 

noordooster

Well-known member
Wie kan er een lijst maken van verenigingen die niet aan de huidige voorwaarden voldoen, gesplitst naar de voorwaarde(n) waaraan ze niet voldoen.
En daarbij aangegeven of ze waarschijnlijk wel of niet aan die voorwaarden gaan voldoen.
Plus de straffen die ze krijgen , nu en in de toekomst.

In hoeverre kan bv een club als AFC met de straffen die er, zoals het nu lijkt, aan zitten te komen gewoon op het huidige niveau blijven voetballen ?
Qua puntenaftrek kunnen zij bv wel een stootje verdragen.
Maar het zou toch van de zotte zijn dat zo'n club jarenlang bewust 1 van de kernpunten uit het piramide-verhaal kan negeren en toch gewoon op hetzelfde niveau door kan blijven voetballen.

Zoals gezegd, ik vrees dat de KNVB bang is voor de gevolgen van hard(er) straffen en dat ze daarom de contracteisen naar beneden gaat bijstellen of helemaal gaat afschaffen.
Als alleen dat gebeurt en ze laten de overige nadelen van de piramide intact, dan zou ik dat erg onbevredigend vinden.
Wat mij betreft gaan we terug naar de competitiestructuur van 2015-2016 of desnoods die van 2009-2010. Daar was niks mis mee.
 

Joost

Well-known member
Zoals eerder al gezegd; dit is nog altijd een aanloopperiode. De clubs en KNVB zullen de komende jaren de zaak perfectioneren en dan komt vanzelf een moment waarop de licentie een verplichting is voor het seizoen.
 

SanMark.

Well-known member
Wie kan er een lijst maken van verenigingen die niet aan de huidige voorwaarden voldoen, gesplitst naar de voorwaarde(n) waaraan ze niet voldoen.
En daarbij aangegeven of ze waarschijnlijk wel of niet aan die voorwaarden gaan voldoen.
Plus de straffen die ze krijgen , nu en in de toekomst.

In hoeverre kan bv een club als AFC met de straffen die er, zoals het nu lijkt, aan zitten te komen gewoon op het huidige niveau blijven voetballen ?
Qua puntenaftrek kunnen zij bv wel een stootje verdragen.
Maar het zou toch van de zotte zijn dat zo'n club jarenlang bewust 1 van de kernpunten uit het piramide-verhaal kan negeren en toch gewoon op hetzelfde niveau door kan blijven voetballen.

Zoals gezegd, ik vrees dat de KNVB bang is voor de gevolgen van hard(er) straffen en dat ze daarom de contracteisen naar beneden gaat bijstellen of helemaal gaat afschaffen.
Als alleen dat gebeurt en ze laten de overige nadelen van de piramide intact, dan zou ik dat erg onbevredigend vinden.
Wat mij betreft gaan we terug naar de competitiestructuur van 2015-2016 of desnoods die van 2009-2010. Daar was niks mis mee.

Welke nadelen zijn er nog meer dan ?
 

de waan

Well-known member
Zoals eerder al gezegd; dit is nog altijd een aanloopperiode. De clubs en KNVB zullen de komende jaren de zaak perfectioneren en dan komt vanzelf een moment waarop de licentie een verplichting is voor het seizoen.

ik denk dat er ook nog wel ergens een rechter aan te pas gaat komen.
 

noordooster

Well-known member
Welke nadelen zijn er nog meer dan ?

Sterk wisselende aanvangstijden in tweede divisie.
Verplicht spelen op aanvangstijden die je liever niet wilt.
Cre?ren nieuwe laag ( 2e divisie )
Invoegen beloftenteams
Mix zaterdag-zondag
Minder aantrekkelijke hoofdklassen ( door van 6 terug naar 4 te gaan )

NB : Dit vind ik nadelen, anderen mogen daar natuurlijk anders over denken.
 
Laatst bewerkt:

Unregistere

Well-known member
Volgens mij hebben de meeste, misschien wel alle, selectiespelers een overeenkomst, waarin de verplichtingen van de club en spelers staan vermeld. Inclusief de vergoeding die zij ontvangen.
Ik weet wel dat het nieuwe bestuur andere ambities heeft: meer eigen jeugd in de selectie en minder betaalde spelers van buiten. Misschien dat dat de reden van de 'nee-stem' is...

Kennelijk zijn de KNVB contracten net iets anders dan de contracten die clubs vaak zelf al hebben opgesteld. Misschien speelt dat ook nog een rol bij het besluit van JVC Cuijk. Of degene die het lijstje maakte in die mail heeft hen er ten onrechte tussen gezet.

Ik heb nog niet helemaal helder wat nu het brutobedrag is dat een club kwijt is aan een speler met een KNVB contract volgens de eisen van de licentiecommissie. Volgens mij hikken er nog best wat clubs tegenaan dat dit er straks toch best veel zijn, zodat je die kostenpost altijd hebt. Met eigen contracten kun je toch wat meer kanten op.
 

Unregistere

Well-known member
En de cijfers, voor we de winterstop in gaan:

Speelronde 18

De Dijk - JVC Cuijk 4-1 (1-1)
0-1 Frenk Schaap 1-1 Dennis Kaars 2-1 Chakib Tayeb 3-1 Achmed Ahahaoui 4-1 Harry Zwarthoed

Dongen - UDI '19 1-0 (1-0)
1-0 Paul van Zon (strafschop)

HBS - EVV 2-3 (0-0)
1-0 Steve van Kesteren 1-1 Rick Polman 2-1 Willem Six 2-2 Joep Op den Kamp 2-3 Rick Polman

HSC '21 - Quick '20 2-3 (2-0)
1-0 Stef Ottink 2-0 Bas ter Hogt 2-1 Rens van Benthem 2-2 Caglar Uguz (eigen doelpunt) 2-3 Jan Willem Kamp

Jong De Graafschap - Hercules 2-3 (1-1)
1-0 Anthony van den Hurk 1-1 Tyrone Fonville 1-2 Zakaria Issarti 1-3 Gilbrano Plet 2-3 Tim Keurntjens

Juliana '31 - Be Quick 1887 0-2 (0-1)
0-1 Daan Driever 0-2 Joram Smits

Magreb '90 - Jong Achilles '29 1-3 (0-0)
0-1 David Driessen 1-1 Guytho Meijland 1-2 Imran Oulad Omar (strafschop) 1-3 David Driessen
Rood: Jamal El Idrissi (Jong Achilles '29, 2 x geel)

OJC Rosmalen - Jong FC Den Bosch 5-2 (3-2)
1-0 Mitch van der Ven 1-1 Mats Deijl 1-2 Jort van der Sande 2-2 Jaouad Chraou 3-2 Diego Meerveld (strafschop) 4-2 Jaouad Chraou 5-2 Elvin Hardeveld
Rood: Christophe van Zutphen (Jong FC Den Bosch, 2 x geel)

Westlandia - OFC 1-0 (1-0)
1-0 Remon van Bochoven

STAND

1. De Dijk 18-46
2. Dongen 18-38
3. Westlandia 18-37
4. Quick '20 18-33
5. Be Quick 1887 18-32
6. Hercules 18-31
7. HSC '21 18-27 (+1, 32 goals voor)
8. OJC Rosmalen 18-27 (+1, 26 goals voor)
9. OFC 18-27 (-1)
10. EVV 18-24 (+4)
11. JVC Cuijk 18-24 (-4)
12. HBS 18-20
13. Jong De Graafschap 18-19
14. UDI '19 / Beter Bed 18-17
15. Juliana '31 18-15
16. Jong FC Den Bosch 18-14
17. Jong Achilles '29 18-13 (-9)
18. Magreb '90 18-13 (-27)

Topscorers:

1. Dennis Kaars (De Dijk) 29
2. Remon van Bochoven (Westlandia) 17
3. Rens van Benthem (Quick '20) 15
=. Daan Driever (Be Quick 1887) 15
5. Jaouad Chraou (OJC Rosmalen) 10

_LIg2qNR.jpg

Jaouad Chraou maakte er twee voor OJC tegen Jong FC Den Bosch en zette zijn totaal op tien

Nou, de winterstop is bereikt. Zeg het maar. Wie zijn de verrassingen? Wie vallen tegen? Tevreden met de prestaties van je favoriete club? En wat hoop / verwacht je voor de tweede helft van het seizoen?
 

De Groene Scout

Well-known member
Nou, de winterstop is bereikt. Zeg het maar. Wie zijn de verrassingen? Wie vallen tegen? Tevreden met de prestaties van je favoriete club? En wat hoop / verwacht je voor de tweede helft van het seizoen?

Ik had mij vooraf te weinig verdiept in De Dijk. Wist niet veel van hun ambitieuze plannen om de 2e club van Amsterdam te worden. In die zin is dat voor mij een grote verrassing. Verder vallen de prestaties van Quick'20 en Be Quick 1887 mij op. Zeker geen mega-selecties met dure jongens erin, maar door een team te vormen en onbevangen de duels in te gaan opvallend hoog op de ranglijst. Westlandia had ik dan weer verwacht in de top met daarnaast ook HSC'21 en JVC Cuijk. Deze twee ploegen vallen mij dan ook het meest tegen.

De huidige onderste vier staan daar niet voor niets. Jong teams van kleine BVO-clubs zaten voorheen ook altijd op hoofdklasse niveau. Juliana'31 heeft geen sterke selectie en Magreb is druk met het hoofd boven water houden.

Voor na het kerstreces verwacht ik een lang saai seizoen. De competitie is immers al beslist. Je nummers 2 t/m 9 kunnen nog strijden om de titel best of de rest en de 2e en 3e periode, meer niet. De nummers 10 t/m 14 spelen potjes om des keizers baard en het laatste groepje van vier moet onderling uitmaken wie een stapje lager moet.

Het seizoen 2017/2018 kan wat mij betreft niet snel genoeg beginnen.
 

de waan

Well-known member
De periodes zijn anders dan in de topklasse toch wel een stuk interessanter. Nog genoeg om voor te spelen voor het gros van de clubs dus.
 

bqandy

Well-known member
@Unregistere In de wedstrijd Juliana - Be Quick kreeg Robin Custers van Juliana na 80 minuten direct rood.

Wat ik opvallend vind is dat de promovendi uit de hoofdklasse de top 5 vormen. Ik had van die 5 Westlandia en globaal de clubs van 7 t/m 11 (uitgezonderd OJC en OFC) daar wel verwacht en de huidige top 5 er direct achter. Maar als ik het nu een beetje bekijk verrassen vooral Dongen en Quick'20 me en staat Be Quick 1887 ook een paar plaatsen hoger dan ik had gedacht.

Onderin verbazen 13 t/m 18 me niet echt. Juliana'31 lijkt een beetje laag te staan. Maar die club had vorig seizoen al een smalle selectie, maar de mazzel dat er zowat niemand geblesseerd raakte. En vergeet Jordi van der Laan niet, absoluut de beste speler van de hoofdklasse C toen. Naar FC Lienden gegaan. Van der Laan weg en nu wel wat blessures en daar ga je dan.

En dan Be Quick, met vanaf het begin van het seizoen met eerst vijf eigen jongens tot zeven in de laatste wedstrijden in het veld.
Maar dat kost ook wat: 110 duizend euro per jaar gaat naar de jeugdopleiding. Daar moet van de KNVB dus bijna de helft vanaf, want zo veel kosten 6 spelers.
Spelers die de eerste selectie vormen krijgen een onkostenvergoeding van 100 euro per maand. Een trainingskamp zit er niet in, want er is geen geld voor. Er wordt weinig "geregeld". Uiteraard is het voor een talentvolle studerende speler wel wat makkelijker om een stage te krijgen bij een betrokkene bij de club. Maar dat gaat in het leven zonder voetbal ook zo. Ik heb ook wel eens iemand, die ik hoog had zitten, dringend geadviseerd om bij mijn werkgever te solliciteren. Bijna een baangarantie.
Het doel bij Be Quick is: Bovenin hoofdklasse spelen, met af en toe een uitschieter naar boven, zoals nu dus in de 3e divisie. En daarin zelfs bovenin.

Ik geef hierbij ook enigszins antwoord op @dewaan, die afgesproken wil hebben wat dan wel of niet vergoedingen zijn. Maar dat gaat echt niet werken. Dingetjes regelen is onderdeel van het leven. Ik werkte ooit een keer voor een organisatie die een personeelslid geen loonsverhoging kon geven. Maar eenmalig een nieuwe vloerbedekking kon wel georganiseerd worden. Iedereen tevreden.

In de Olympische wereld worden medailles afgenomen wanneer er doping gebruikt is. Laten we zwart geld of andere zaken ook eens doping noemen. Want "groezelige clubs" kunnen in dit systeem van de KNVB wel boven komen drijven en kampioen worden.
Een voorbeeld is heel duidelijk bij mijn club. Drie jaar werd de promotie naar de topklasse voorkomen door de volgende clubs: Dijkse Boys (finale zondag), WKE (Nacompetitie zondag), FC Chabab (finale). WKE heeft een doorstart gemaakt en begon meteen met een trainer met een dubieuze achtergrond. Niks geleerd dus en die andere twee clubs bestaan niet meer. Voeg daar aan nog eens Turkiyemspor en Young Boys aan toe. Of de clubs die nu in de marge spelen en met "vaag" geld eerder toppers waren: Appingedam, DIO Groningen, alleen al in het noorden. Veendam die alleen door een geldschieter jaren overeind is gehouden in de eerste divisie.

Het gekristalliseerd zich zelf wel uit, ook zonder harde eisen rond contractspelers. Met amateurs word je nooit kampioen van Nederland. Met semi profs kun je een seizoen verrassen in de eerste divisie, daarna niet meer. Kijk naar Achilles'29. Dat wordt de volgende club die er aan gaat. Vet ge?nvesteerd, inkomsten (oa TV gelden) moeten nog terug komen. Dat gaat niet lukken in de 2e divisie, want ze gaan daar naar toe degraderen.

KNVB doet weer huilie huilie en de VVCS (contractspelersclub ook), maar ze hebben het zelf mogelijk gemaakt, samen met de ambities van de baasjes van Achilles overigens.
 
Laatst bewerkt:

noordooster

Well-known member
Andor, ik vraag me af waarom je bij het verhaal van de contractspelers steeds de vergelijking maakt met de uitgaven aan de jeugdafdeling.
Er zijn toch op de begroting van Be Quick veel meer uitgavenposten dan alleen de jeugdafdeling en de inkomstenkant kan toch ook tegen het licht worden gehouden ?
M.a.w. Is het met wat meer inspanning niet mogelijk de inkomsten van sponsoring, recettes, kantine, contributie o.i.d. te verhogen ?
En zijn alle uitgaven wel nodig ? Ik weet uit ervaring dat een bestuur van een jeugdafdeling niet snel tevreden is als het gaat om het geld wat ze nodig denken te hebben.
Trouwens je kunt van de uitgaven aan contractspelers het bedrag aftrekken dat ze nu al ontvangen.
En Be Quick klaagt nogal eens over het feit dat ze spelers kwijtraken aan clubs die bereid zijn hen wat meer te betalen. Volgens mij zal dat, zeker in Noord Nederland, minder snel gebeuren als je spelers onder contract hebt. Misschien kun je in sommige gevallen dan ook een vergoeding vragen.
Dit zijn wat dingen die ik me afvroeg bij jouw verhaal, overigens, dat geef ik direct toe, zonder dat ik op de hoogte ben van de financi?le ins en outs van de club.
 

Unnekuukse

Active member
JVC Cuijk maakt kennis met het nieuwe fenomeen 'wintertransfers': spits Gianluca Maria gaat na een half jaar alweer weg. Hij verruilt JVC Cuijk voor TEC.
Uitstekende spits, maar in het eerste half jaar veel geblesseerd en daarom van beperkte waarde geweest. Veel kleine spierblessures vooral. Hoop voor hem en TEC dat hij in het tweede seizoenshelft meer kan spelen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan