De piramide

De piramide

• Totaal aantal stemmers
    17

de waan

Well-known member
Ik zie in de link al dictatuur. Dan weet ik zonder hem aan te klikken voldoende.

Overigens kan ik mij grotendeels ook wel vinden in het stuk van bqandy.

bqandy

Well-known member
Ik had nog een vraag voor wie het weet.
Als je de stand in de 1e en 2e divisie bekijkt kun je met grote zekerheid zaggen dat Jong AZ gaat promoveren en Achilles'29 gaat degraderen.

Wat gebeurt er dan met Jong Achilles '29? Zijn hier afspraken over gemaakt?

Ik ben er zelf niet zo'n voorstander van, maar bij Be Quick bijvoorbeeld wil men het tweede elftal tussen de standaardteams laten spelen.
En als Jong Achilles er "in" mag blijven is dat voor een club als BQ en eventueel anderen een reden - en terecht- om moord en brand te gaan schreeuwen. Want dan mogen zij dat natuurlijk ook.

Ceephax

New member
Zover ik me kan herinneren krijgt Achilles 3 seizoenen de tijd om weer in de JL tekomen voordat ze het beloftenteam uit de piramide verwijderen.
Maar ondertussen onderzoekt de KNVB de mogelijkheid om ook amateurs beloftenteams in te laten stromen, uiteraard wel onderaan de piramide.

de waan

Well-known member
Klopt. Ze krijgen een aantal jaren "dispensatie". Keert Achilles niet terug in de 1e Divisie, dan verdwijnt Jong Achilles daarna uit de piramide.

bqandy

Well-known member
Zover ik me kan herinneren krijgt Achilles 3 seizoenen de tijd om weer in de JL tekomen voordat ze het beloftenteam uit de piramide verwijderen.
Maar ondertussen onderzoekt de KNVB de mogelijkheid om ook amateurs beloftenteams in te laten stromen, uiteraard wel onderaan de piramide.

Bedankt.
Maar zit er een beetje schot in? Er wordt al jaren over gepraat.

Met name in het noorden is die reserve hoofdklasse een zorgenkindje. Steeds clubs die zich terugtrekken. Be Quick 2 wordt bijna altijd kampioen, dus spannend is het ook niet.

bqandy

Well-known member
Klopt. Ze krijgen een aantal jaren "dispensatie". Keert Achilles niet terug in de 1e Divisie, dan verdwijnt Jong Achilles daarna uit de piramide.

Misschien de naam van Achilles maar omdopen tot FC Dispensatie. Ik ben benieuwd hoe het afloopt aan het einde van het seizoen als degradatie een feit is. Oud clubicoon Thijs Hendriks was er niet al te optimistisch over een paar weken geleden. (nog voor hij werd "gedumpt")

Max

Administrator
Forumleiding
Die andere clubs moeten niet janken. Het was niet alsof clubs in rijen dik stonden te springen om in de eerste divisie te gaan spelen.

Ceephax

New member
Bedankt.
Maar zit er een beetje schot in? Er wordt al jaren over gepraat.

Met name in het noorden is die reserve hoofdklasse een zorgenkindje. Steeds clubs die zich terugtrekken. Be Quick 2 wordt bijna altijd kampioen, dus spannend is het ook niet.

Afgelopen zomer gaf de KNVB aan dat ze dit seizoen verder gaan met hun onderzoek naar het instromen van beloftenteam voor amateurclubs. Verder heb ik er niets meer over gehoord. Ze gaven aan dat het nog een hele klus ging worden want er waren ongeveer net zoveel voor als tegenstanders. Met name de hoger spelende verenigingen zien er veel voordeel in maar de lagere verenigingen vinden het niet aantrekkelijk om tegen een beloften team te spelen. Be Quick heeft nu ook een zaterdag tak, het lijkt me verstandig als de KNVB maximaal 1 standaard en 1 beloftenteam toestaat, anders wordt het toch wel echt een zootje met al die verschillende teams van ??n dezelfde club in de piramide.

de waan

Well-known member
Er zijn een paar werkgroepjes (als zal dat wel anders heten) die praten over een aantal onderwerpen. Instromen in de piramide van reserveteams is er daar eentje van.

Ik zal eerlijk verklappen dat mij ook om mijn mening is gevraagd en ik heb het sterk ontraden, om dezelfde redenen als waarom niemand enthousiast is over de beloftenteams. Mijn advies: een soort topklasse met reserveteams van zaterdag- en zondagclubs en dan in drie regionale afdelingen, daaronder zes gemixte afdelingen en dan verder met de huidige competitievormen. Eventueel zouden de reserveteams van profclubs daar ook aan mee kunnen doen. In dat geval kun je er eventueel ook nog een Eredivisie aan vast knopen.

Bonehead

Well-known member
En waarom heb je het ontraden? Sportief gezien is daar geen reden toe! Het zijn enkel sentimenten die hierbij een rol spelen. Im zeg maar zo: Als je graag tegen het eerste team spelen in plaats van het tweede of misschien wel het derde team dan moet je er maar zorgen dat je dit op een sportieve wijze bereikt. Ook op dit punt kan de ultra conservatieve voetballerij nog aardig wat leren van andere sporten.

bqandy

Well-known member
Die andere clubs moeten niet janken. Het was niet alsof clubs in rijen dik stonden te springen om in de eerste divisie te gaan spelen.

Ik snap je niet. Geen enkele club jankt, want niemand wilde promoveren vanuit de topklasse.
Harry Derks, de voorzitter van Achilles, voerde indertijd de gesprekken namens de topamateurs over promotie, want niemand wilde de stap omhoog zetten, vanwege de licentie-eisen. 16 fullprofs onder andere.
Derks stopte de gesprekken namens de clubs vanwege belangenverstrengeling en sprak verder over Achilles als "pilot" naar de 1e divisie. Vervolgens kon Achiles'29 het avontuur aan gaan om in een paar jaar naar een volwaardige profclub te groeien.
Volgens mij zitten we in het laatste pilot jaar en komen we er waarschijnlijk niet achter of het lukt. Want degradatie naar de 2e divisie dreigt. En investeringen die gedaan zijn met het oog op een langer verblijf in de 1e divisie worden dan waarschijnlijk niet terug verdiend. Ik hoop het niet, want ik heb Achilles'29 altijd een mooie club gevonden met een mooie aanhang, maar ik vrees met vreze.

Unregistere

Well-known member
Im zeg maar zo: Als je graag tegen het eerste team spelen in plaats van het tweede of misschien wel het derde team dan moet je er maar zorgen dat je dit op een sportieve wijze bereikt.

In dat geval kun je misschien maar beter wat lager spelen, want op de hoogste amateurniveaus vind je ook een hoop tweede elftallen tegenwoordig. ;)

Overigens snap ik je punt hoor, alleen gaat het door de piramide niet echt meer op.

Ceephax

New member
Er zijn een paar werkgroepjes (als zal dat wel anders heten) die praten over een aantal onderwerpen. Instromen in de piramide van reserveteams is er daar eentje van.

Ik zal eerlijk verklappen dat mij ook om mijn mening is gevraagd en ik heb het sterk ontraden, om dezelfde redenen als waarom niemand enthousiast is over de beloftenteams. Mijn advies: een soort topklasse met reserveteams van zaterdag- en zondagclubs en dan in drie regionale afdelingen, daaronder zes gemixte afdelingen en dan verder met de huidige competitievormen. Eventueel zouden de reserveteams van profclubs daar ook aan mee kunnen doen. In dat geval kun je er eventueel ook nog een Eredivisie aan vast knopen.

Ik vind als het voor de profs kan, moet het voor de amateurs ook kunnen. Aangezien we nu juist die scheiding proberen te vervagen. Maar ze moeten het wel duidelijk maken, dus of allemaal reserveteams of allemaal beloftenteams of helemaal geen beloften in de piramide, anders gaat het echt een rommeltje worden. Dat wordt nog erger als clubs met een zaterdag en zondagtak ook nog eens voor beide takken een beloftenteam kunnen inschrijven. Hoe zit het overigens met de amateurtakken van de profs, kunnen die in dezelfde divisie uitkomen als de beloftenteams?

Forza AZ

Well-known member
Hoe zit het overigens met de amateurtakken van de profs, kunnen die in dezelfde divisie uitkomen als de beloftenteams?
Lijkt me wel, aangezien het eigenlijk gescheiden clubs zijn. Het is ook niet zo dat bij bijvoorbeeld Ajax er tijdens het seizoen uitwisseling is van spelers tussen de Ajax-amateurs en de profs.

Forza AZ

Well-known member
Je zou ook de belofte competitie zelf als extra Hoofdklasse kunnen gaan beschouwen, waaruit clubs dan kunnen promoveren naar de Derde Divisie. Belofteclubs die uit de Derde Divisie degraderen kunnen dan weer in de "Beloftehoofdklasse" gaan spelen.

Bovenaan