De piramide

De piramide


  • Totaal aantal stemmers
    17

JMD

Well-known member
Qua data niet wel gezond verstand. Kunstgras word veel intensiever gebruikt, je kan niet ongestraft op een veld elke dag 3 of 4 teams laten trainen en op een zaterdag van 09.00 tot 16.30 continue wedstrijden op laten voetballen.

Iets wat op een normaal veld gewoon weg onmogelijk is. Je kan het zelfs dus combineren met een lichtinstallatie waarvan je er dus misschien ook 1 en bij een grote club 2 minder nodig van bent.

Kijk eens wat voor kosten je daarmee uitspaart.

Klopt. Ik denk dat ook niemand ontkent dat kunstgras voor trainingsvelden veel beter is, en dat amateurclubs baat hebben bij veel (of alleen maar) kunstgrasvelden. Maar profclubs moeten toch een echt hoofdveld kunnen hebben lijkt me.
 

JMD

Well-known member
Langzaam maar zeker dring ik door tot de kern van de organisatie ;)
https://twitter.com/ReneWaning/status/916196887665004544

Je weet dat ik het met je eens ben, maar het enige probleem dat ik zie bij weekendvoetbal is het volgende: in dat geciteerde artikel staat dat zo'n ploeg niet genoeg spelers op zondag op de been kunnen brengen. Gaat dat dan wel lukken als ze 'weekendvoetbal' spelen en dus best een paar keer op zondag moeten spelen?
 

de waan

Well-known member
Ik begrijp een beetje dat veel jongens niet zoveel zin hebben om iedere zondagmorgen om tien uur te moeten spelen en dan eerst ook nog drie kwartier in de auto moeten zitten. Als je dat kunt beperken tot een keer of zeven (gemiddeld genomen) per seizoen scheelt dat al heel wat. Of je moet het mogelijk maken om een tweede team op zaterdag in te delen, maar dan wel de mogelijkheid te bieden ook op zondag bij het eerste mee te doen. Iets wat nu niet kan.

Wat ik van de clubs zelf niet snap is dat ze met hun 2e niet veel meer vroeg in de middag gaan spelen. Of desnoods om half drie. Dan heb je al een belangrijk deel van het probleem ondervangen lijkt me.
 

erka

Well-known member
Die reactie van Van der Zee geeft inderdaad precies aan waar het knelt.

In hokjes en tunnelvisie blijven denken bij de KNVB.
 

bqandy

Well-known member
Ik had dit ook al in een ander topic gemeld, maar het lijkt me hier meer op z’n plaats. Vandaag meldde Will van den Heuvel van het Eindhovens Dagblad op Twitter dat de KNVB een voorstel gaat lanceren om tot een gemengde hoofdklasse te komen. Dat werd onder meer overgenomen door 247voetbal.

Maar dit verhaal klopt niet. Het komt niet van de KNVB. Het voorstel ligt momenteel bij het Centraal Orgaan Hoofdklasse. Het gaat uit van vier gemengde hoofdklassen, die dan vierde divisie genoemd gaan worden. Voorzitter Arjen Jonkers van MSC uit Meppel is ??n van de initiatiefnemers en die vertelde me het een paar weken geleden voorafgaand aan de wedstrijd MSC – vv Heerenveen. MSC is, om het voorstel meer kans te mee te geven, ook bereid om zaterdagmiddag THUIS om half drie tegen de zaterdagclubs te spelen.

Het voorstel klonk me niet helemaal nieuw in de oren, want ook vorig seizoen lieten diverse zondagclubs in de hoofdklasse weten oren te hebben naar een dergelijk voorstel. De zaterdagclubs waren minder enthousiast. Dat heb ik toen ook tegen Jonkers gezegd, maar die gaat toch vol enthousiasme door met het plan.
 

de waan

Well-known member
De KNVB dit momenteel sowieso niks. Het ligt allemaal weer eens een keer bij praatgroepjes die plannetjes aan het bedenken zijn. Je weet wel, die tekentafel.
 
N

Niels5596

Guest
https://www.voetbal247.nl/verander-opzet-tweede-divisie-naar-belgisch-model/

Nieuw voorstel! Interessant. Kun je best wat zaterdagclubs voor porren denk ik, maar dan wel een aparte zaterdag- en zondag Tweede Divisie en dan aan het einde van die competitie play-offs (zaterdag en zondag gemixt). Kun je heel wat leuks van maken. Denk dat de zaterdag dit eigenlijk ook wel wat zou vinden. Hoef je aan het eind van de competitie alleen maar een paar keer tegen die zondag.

Zou er dan zo uit kunnen zien.
Tweede Divisie Zaterdag Tweede Divisie Zondag
1 GVVV 1 Koninklijke HFC
2 Katwijk 2 FC Lienden
3 Rijnsburgse Boys 3 VVSB
4 Kozakken Boys 4 Achilles ‘29
5 Barendrecht 5 De Treffers
6 Excelsior Maassluis 6 De Dijk
7 HHC Hardenberg 7 TEC
8 IJsselmeervogels 8 AFC
9 FC Lisse 9 UNA
10 Spakenburg 10 Quick
11 Quick Boys 11 ADO ‘20
12 DVS ’33 Ermelo 12 OJC Rosmalen
13 Harkemase Boys 13 EVV
14 DOVO 14 OFC
15 VVOG 15 Blauw Geel ‘38
16 ASWH 16 JVC Cuijk

Kampioenscompetities (poule A en B)
GVVV Koninklijke HFC
FC Lienden Katwijk
Rijnsburgse BoysVVSB
Achilles ‘29 Kozakken Boys
Barendrecht De Treffers
De Dijk Excelsior Maassluis
Na de reguliere competitie (30 wedstrijden) wordt er play-offs gespeeld. De nummers 1 tot en met 6 spelen in de kampioenscompetitie tegen elkaar, zaterdag en zondag gemixt.

Datzelfde geldt voor de nummers 7 tot en met 14 in beide competities. Deze 16 clubs worden verdeeld in vier poules van vier teams. De nummers laatst van die vier poules spelen een finale tegen elkaar wie rechtstreeks degradeert.

Het play-offsysteem zou er volgens de stand dan zo uitzien:

Kampioenscompetitie
De twee winnaars: GVVV en Koninklijke HFC spelen dan als laatst een finale om het algeheel amateurkampioenschap.

Degradatiecompetitie (poule A, B, C en D)
HHC Hardenberg TEC IJsselmeervogels AFC
UNA FC Lisse Quick Spakenburg
Quick Boys ADO ‘20 DVS ’33 Ermelo OJC Rosmalen
EVV Harkemase Boys OFC DOVO

De nummers laatst van iedere degradatiepoule spelen een finalewedstrijd om niet te degraderen.
EVV - Harkemase Boys
OFC - DOVO
De twee verliezers degraderen naar de Hoofdklasse.
Uiteindelijk zijn er dus zes degradanten in beide competities. Hierdoor ontstaat wel het probleem dat er te veel zondagploegen degraderen kunnen (of juist zaterdagploegen) en er een scheve situatie ontstaat in de Hoofdklasse. De winnaar van elke degradatiepoule speelt ook een finale om een vrijstelling in de eerste ronde van de KNVB-Beker van het jaar erop. Deze vrijstelling geldt ook voor de nummers een en twee in de beide kampioenscompetities.
HHC Hardenberg - TEC
IJsselmeervogels - AFC
 

Joost

Well-known member
Balen van het feit dat je nergens meer om speelt terwijl het gros van de clubs in de oude hoofdklasse al voorafgaand aan het seizoen wist dat het te goed was voor degradatie en te slecht was voor promotie, en dus nergens meer om speelde.
 
Bovenaan