De piramide

De piramide


  • Totaal aantal stemmers
    17

erka

Well-known member
En alle clubs die niet mee willen doen gaan maar lekker in hun eigen competitiespelen buiten de piramide. Is in andere landen ook niet ongebruikelijk. Na enkele jaren komt men dan schoorvoetend terug.
 

JMD

Well-known member
Van de andere kant is het onzin om in totaal vijf landelijke afdelingen te hebben. Als je stopt met die speeldagenonzin en na de Eerste Divisie verder gaat met 2-4-8 afdelingen heb je ook in de top van het amateurvoetbal weer heel veel derby's.
Zijn er toch 6? (West I, West II, Zuid I, Zuid II, Noord en Oost?)

Ik zou nog wel voor een enkele 2e divisie zijn, maar daarna idd 2x 3e, 4x HK etc.

Jij pleit voor helemaal geen landelijke afdelingen meer? Wat zou er op tegen zijn om die wel te behouden? Zo veel invloed heeft dat toch niet op wel/geen derby's? Er wordt nu ook al af en toe wat geschoven in de grensploegen, zo speelt Hillegom dan weer West I, dan weer West II, net als Van Nispen uit buurdorp De Zilk.
 

JMD

Well-known member
En alle clubs die niet mee willen doen gaan maar lekker in hun eigen competitiespelen buiten de piramide. Is in andere landen ook niet ongebruikelijk. Na enkele jaren komt men dan schoorvoetend terug.

Maar dan ook echt met alle teams van die club. Dus ook de jeugd enz.. En ook niet meedoen aan District- en KNVB Beker.
 

erka

Well-known member
Dus maak harde regels over p/d, versoepel de licentie-eisen (wat JMD zegt, als je met grotendeels amateurspelers in de JL kans denkt te maken, veel succes), en maak een nieuwe open competitie met daarin geen zaterdag/zondagonderscheid maar regionale indelingen. Laat elke club kiezen of ze daaraan meedoen. Thuisclub bepaalt speeldag. Punt.

Iedereen die zich daar niet aan wil conformeren doet niet mee met de landelijke voetbalpiramide. Begin maar je eigen zaterdag- of zondagcompetitie. Dat gelul en compromis gezoek. En als je spijt krijgt mag je alsnog meedoen, maar dan wel onderaan beginnen en dan ??k echt ipv dat gemarchandeer.
 

de waan

Well-known member
Zijn er toch 6? (West I, West II, Zuid I, Zuid II, Noord en Oost?)

Ik zou nog wel voor een enkele 2e divisie zijn, maar daarna idd 2x 3e, 4x HK etc.

Jij pleit voor helemaal geen landelijke afdelingen meer? Wat zou er op tegen zijn om die wel te behouden? Zo veel invloed heeft dat toch niet op wel/geen derby's? Er wordt nu ook al af en toe wat geschoven in de grensploegen, zo speelt Hillegom dan weer West I, dan weer West II, net als Van Nispen uit buurdorp De Zilk.

Met landelijk bedoel ik in dit geval een afdeling die het hele land dekt (daar zijn er nu vijf van tot en met de derde divisie). Wat ik bedoel is dus 1 Eredivisie, 1 Eerste Divisie, 2 Tweede Divisies, 4 Derde Divisie en zo verder.
 

de waan

Well-known member
Dus maak harde regels over p/d, versoepel de licentie-eisen (wat JMD zegt, als je met grotendeels amateurspelers in de JL kans denkt te maken, veel succes), en maak een nieuwe open competitie met daarin geen zaterdag/zondagonderscheid maar regionale indelingen. Laat elke club kiezen of ze daaraan meedoen. Thuisclub bepaalt speeldag. Punt.

Iedereen die zich daar niet aan wil conformeren doet niet mee met de landelijke voetbalpiramide. Begin maar je eigen zaterdag- of zondagcompetitie. Dat gelul en compromis gezoek. En als je spijt krijgt mag je alsnog meedoen, maar dan wel onderaan beginnen en dan ??k echt ipv dat gemarchandeer.

Bel jij de KNVB even? Dan kunnen we komend seizoen nog beginnen.
 

JMD

Well-known member
Dus maak harde regels over p/d, versoepel de licentie-eisen (wat JMD zegt, als je met grotendeels amateurspelers in de JL kans denkt te maken, veel succes), en maak een nieuwe open competitie met daarin geen zaterdag/zondagonderscheid maar regionale indelingen. Laat elke club kiezen of ze daaraan meedoen. Thuisclub bepaalt speeldag. Punt.

Iedereen die zich daar niet aan wil conformeren doet niet mee met de landelijke voetbalpiramide. Begin maar je eigen zaterdag- of zondagcompetitie. Dat gelul en compromis gezoek. En als je spijt krijgt mag je alsnog meedoen, maar dan wel onderaan beginnen en dan ??k echt ipv dat gemarchandeer.
Zullen wij ons aanmelden als verkenner voor de KNVB? :p

In bijna alle sporten bepaalt de thuisclub de speeldag. Vreemd dat dat dan bij voetbal ineens een probleem is.

En vreemd idd dat de KNVB dus niet compromist over de licentie-eisen (wel iets afgezwakt, maar niet veel), maar wel over de p/d. Terwijl als je de licentie-eisen afzwakt er toch al wel meer clubs over de eerste divisie zouden gaan nadenken (zeker omdat die toch al zelden op zondag spelen)
 
Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
Met landelijk bedoel ik in dit geval een afdeling die het hele land dekt (daar zijn er nu vijf van tot en met de derde divisie). Wat ik bedoel is dus 1 Eredivisie, 1 Eerste Divisie, 2 Tweede Divisies, 4 Derde Divisie en zo verder.
Aha, op die manier. Ik zou dan voor 1x ere, 1x eerste, 1x tweede zijn. En dan vanaf de 3e divisie verdelen over noord en zuid. 5 is idd teveel. Maar als je 3e divisie splitst in NZ dan valt het wel mee lijkt me.
 

erka

Well-known member
Het punt is inderdaad dat je er niet uitkomt als je de huidige structuur blijft aanpassen. Je kunt beter een nieuwe piramide beginnen en dan elke club laten inschrijven. Daar hoort natuurlijk wel wat tegenover te staan. Clubs die niet willen meedoen verliezen dan ook de ondersteuning van de KNVB voor jeugd etc, maar hoeven dan bijvoorbeeld ook minder afdracht te doen. Dan moet je het zelf uitzoeken. Even goede vrienden.
 

erka

Well-known member
Aha, op die manier. Ik zou dan voor 1x ere, 1x eerste, 1x tweede zijn. En dan vanaf de 3e divisie verdelen over noord en zuid. 5 is idd teveel. Maar als je 3e divisie splitst in NZ dan valt het wel mee lijkt me.

Als het aan mij lag, zou ik de 2e Divisie ook al opsplitsen in Noord en Zuid. Dus 1-1-2-4 enz. Wat Waan ook zegt.

edit: eigenlijk de vroegere Belgische structuur bedenk ik me nu :)
 

JMD

Well-known member
Het punt is inderdaad dat je er niet uitkomt als je de huidige structuur blijft aanpassen.
Denk dat je best een eind kan komen hoor, want de aantallen veranderen 'bovenin' niet (even er van uitgaande dat iedereen mee wil blijven doen), je hebt nog steeds 18x ere, 20x 1e, 18x 2e, 36x 3e. Het enige verschil zou zijn dat je die 36 derdedivisionisten niet op zat/zon verdeelt maar gewoon noord/zuid. Dat is gewoon een kwestie van een lijntje trekken, waarbij je wel een beetje moet proberen regioclubs bij elkaar te laten. Alle bollenstreekclubs bv (als dat er weer meer dan de huidige 1 zijn) in ?f noord ?f zuid.
Hetzelfde kan je doen met de 4 hoofdklassen.
Enzovoort.
 

JMD

Well-known member
Als het aan mij lag, zou ik de 2e Divisie ook al opsplitsen in Noord en Zuid. Dus 1-1-2-4 enz. Wat Waan ook zegt.

Waarom zou je dat willen? Ik vind zo'n 2e divisie apart nog wel mooi, is toch een beetje de top van het amateurvoetbal. Nu hebben we 92 clubs in de eerste 4 lagen, anders zouden dat er 146 (bij 18 in de 2e/3e) of 134 (bij 16 in de 2e/3e) zijn. Dat vind ik eigenlijk toch wel vrij veel.
Verder degraderen er bij 1-1-2-4 ook flink wat ploegen uit de JL, want er wordt 'geleverd' uit 2 divisies. Denk dat dat een brug te ver is voor de JL. Daarom liever even eerst 1 2e divisie met nog een niet zo'n scherpe p/d (bv 2 degradanten + 1 p/d ofzo, of 1 + 1), kan dat later scherper.
 

erka

Well-known member
Denk dat je best een eind kan komen hoor, want de aantallen veranderen 'bovenin' niet (even er van uitgaande dat iedereen mee wil blijven doen), je hebt nog steeds 18x ere, 20x 1e, 18x 2e, 36x 3e. Het enige verschil zou zijn dat je die 36 derdedivisionisten niet op zat/zon verdeelt maar gewoon noord/zuid. Dat is gewoon een kwestie van een lijntje trekken, waarbij je wel een beetje moet proberen regioclubs bij elkaar te laten. Alle bollenstreekclubs bv (als dat er weer meer dan de huidige 1 zijn) in ?f noord ?f zuid.
Hetzelfde kan je doen met de 4 hoofdklassen.
Enzovoort.

Ja, maar je gaat er vanuit dat iedereen dat dan ook wil. Maar dan blijf je verdeeldheid houden. Ik zou aan elke club een duidelijke keus bieden. Of je doet mee in de nieuwe piramide, of je gaat buiten de piramide om voetballen. In het eerste geval krijg je meer ondersteuning, in het tweede geval minder. Maar daar staat dan ook een lagere afdracht tegenover. etc... werk dat nou eens uit.

Je zou eventueel ook kunnen zeggen dat de zondagcompetitie de standaard wordt en dat zaterdagteams mogen kiezen. Maar dat vind ik al weer minder.
edit: waarbij zaterdagteams die mee willen doen gewoon thuis op zaterdag kunnen blijven spelen natuurlijk. Dat is het idee.
 
Laatst bewerkt:

Forza AZ

Well-known member
Toch opvallend dat de KNVB nu stelt dat er helemaal geen promotie zal zijn vanuit de Tweede Divisie dit seizoen. Nu zitten waarschijnlijk de meeste clubs daar inderdaad niet echt op te wachten, maar het lijkt me voor Achilles'29 toch vreemd dat ze nu niet direct terug kunnen keren in de Eerste Divisie.
 

JMD

Well-known member
Ja, maar je gaat er vanuit dat iedereen dat dan ook wil. Maar dan blijf je verdeeldheid houden. Ik zou aan elke club een duidelijke keus bieden. Of je doet mee in de nieuwe piramide, of je gaat buiten de piramide om voetballen. In het eerste geval krijg je meer ondersteuning, in het tweede geval minder. Maar daar staat dan ook een lagere afdracht tegenover. etc... werk dat nou eens uit.

Je zou eventueel ook kunnen zeggen dat de zondagcompetitie de standaard wordt en dat zaterdagteams mogen kiezen. Maar dat vind ik al weer minder.
Ik denk dat je geen van de 2-en de standaard moet noemen. Gewoon 1 competitie en idd zoals je zegt: thuisclub bepaalt de speeldag. Dat kan bij andere sporten ook.

Ja, ik ging er vanuit dat iedereen wil, maar ook als ploegen niet willen dan kan je toch gewoon doorschuiven? (is afgelopen jaar bv in west II ook gebeurt bij de zondag, toen er veel ploegen naar de zaterdag gingen) Zijn er ergens gegevens te vinden hoeveel 1e/2e/3e klasses etc. er zijn?
Nu is het 1x 18, 1x 20, 1x 18, 2x 18, 4x 16 en dan?
Als je het 1x 18, 1x 20, 1x 18, 2x 18, 4x 16, 8x 14 (1e), 16x 14 (2e kl), 32x 14 (3e kl), 64x 14 (4e kl) enz maakt (of jouw gewenste versie met al 2x 2e divisie) dan is het volgens mij gewoon de kwestie van doorschuiven, en wie niet wil die zoekt het maar zelf uit.
 

Sjorro

Active member
Toch opvallend dat de KNVB nu stelt dat er helemaal geen promotie zal zijn vanuit de Tweede Divisie dit seizoen. Nu zitten waarschijnlijk de meeste clubs daar inderdaad niet echt op te wachten, maar het lijkt me voor Achilles'29 toch vreemd dat ze nu niet direct terug kunnen keren in de Eerste Divisie.

Achilles'29 zal hier niet echt blij mee zijn, kan wel eens hele vervelende gevolgen hebben voor de club.
 

bqandy

Well-known member
Achilles'29 zal hier niet echt blij mee zijn, kan wel eens hele vervelende gevolgen hebben voor de club.

Het hele eerste divisie avontuur had al vervelende gevolgen. Spelers in staking, want er er is geen geld om ze te betalen. Maar misschien was het zonder dat avontuur al einde verhaal geweest.
 
Bovenaan