De piramide

De piramide

• Totaal aantal stemmers
    17

Deathprod

Well-known member
Divisie's en klassen worden gebruikt om het onderscheid te maken tussen de amateurs en (semi)profs. Als er dan een 4e Divisie komt krijgen die waarschijnlijk ook te maken met licentie-eisen.

Dit deel van de piramide zit juist goed in elkaar, laat de KNVB zich eens richten op de delen dei niet werken (overstap 1e/2e div en het samenvoegen zat/zon (waarbij er sowieso op zaterdag gespeeld wordt als er een zaterdagploeg in een duel speelt).

Iedereen weet dat de jeugd op zaterdag wil blijven voetballen, dus het is eigenlijk onzinnig om nog jaren lang aan die zondag vast te blijven houden. Je kan nog wel 10 jaar wachten totdat ze allemaal zijn overgestapt, maar je kan nu ook gewoon doorpakken als KNVB zijnde. Samenvoegen die handel. Zaterdagmiddag vaste speeldag/tijd, en dan clubs die in het begin van het seizoen hebben aangegeven zondag als voorkeur te hebben die plan je dan op zondag middag in als ze tegen elkaar moeten spelen. Om wat ruimte te creeeren op het sportpark kan de de jongste jeugd eventueel op de zondag ochtend. Op zaterdag middag heb je ook wat meer volk langs de lijn omdat de jeugd + ouders nog wel even blijven hangen om het eerste aan het werk te zien. Dat nu die zondag hoofd/eersteklassers gaan overstappen geeft toch wel aan dat het een serieus probleem is.

bqandy

Well-known member
Dat zou ook kunnen, maar dan zie ik niet direct waarom ze versterkte promotie nodig hebben. Want het idee bestaat al om de derde divisie terug te brengen naar 16 clubs, dan lijkt het mij onlogisch om de hoofdklasse groter te maken dan het huidige aantal van 16 clubs.

Volgens de MSC voorzitter is het idee om in de derde divisie weer 18 clubs te stoppen..

de waan

Well-known member
Potverdorie, we waren dus al vier dagen terug. Ik kreeg op de pc thuis nog steeds een foutmelding. :eek:mg:

Ouderwets bijlezen nu.

Volgens de MSC voorzitter is het idee om in de derde divisie weer 18 clubs te stoppen..

De clubs hebben een aantal keuzen voorgelegd gekregen: 16 clubs of 18 clubs (al dan niet met een overgangsjaar). Ik weet niet of daar inmiddels al wat uitgekomen is.

Die extra tussenlaag zegt mij niks en heb ik ook niks over gehoord.

Unregistere

Well-known member
Is mij ook onbekend, maar wij worden daar volgens mij nu ook niet bij betrokken. Ondanks het feit dat de kans groot is dat we er volgend seizoen wel weer mee te maken krijgen. Heb zelf niet echt een voorkeur, 18 vind ik ook prima. Maar als ze inderdaad op 18 willen blijven zitten - moest nu eigenlijk ook al, maar te weinig belofteteams - en ook met een vierde divisie zouden starten, is de versterkte promotie wel te verklaren.

JMD

Well-known member
Iedereen weet dat de jeugd op zaterdag wil blijven voetballen, dus het is eigenlijk onzinnig om nog jaren lang aan die zondag vast te blijven houden. Je kan nog wel 10 jaar wachten totdat ze allemaal zijn overgestapt, maar je kan nu ook gewoon doorpakken als KNVB zijnde. Samenvoegen die handel. Zaterdagmiddag vaste speeldag/tijd, en dan clubs die in het begin van het seizoen hebben aangegeven zondag als voorkeur te hebben die plan je dan op zondag middag in als ze tegen elkaar moeten spelen. Om wat ruimte te creeeren op het sportpark kan de de jongste jeugd eventueel op de zondag ochtend. Op zaterdag middag heb je ook wat meer volk langs de lijn omdat de jeugd + ouders nog wel even blijven hangen om het eerste aan het werk te zien. Dat nu die zondag hoofd/eersteklassers gaan overstappen geeft toch wel aan dat het een serieus probleem is.
Helemaal mee eens, op het zaterdagmiddagdeel na. Als een ploeg liever zaterdagavond thuis speelt moet dat kunnen (en ook dat aantal zie je teruglopen richting de zat.middag).

Deathprod

Well-known member
Eventueel zou de vrijdag avond ook kunnen als beide clubs daar overeenstemmen. Ik denk dat je voor de recreatieve Onder 19 teams ook wel eens de vrijdagavond kan pakken. Kunnen ze daarna gelijk de kroeg in. Of zelfs de Donderdag avond bij studenten teams. Vroeger waren ze in ieder geval altijd op vrijdag vrij. Geen idee of dat nogsteeds zo is.

noordooster

Well-known member
Divisie's en klassen worden gebruikt om het onderscheid te maken tussen de amateurs en (semi)profs. Als er dan een 4e Divisie komt krijgen die waarschijnlijk ook te maken met licentie-eisen.

Dus jij denkt, dat men de hoofdklassers ook tot de profs wil rekenen om daarmee af te dwingen dat ze ook een verplicht aantal contractspelers in dienst moeten hebben ?
En allerlei extra eisen wil gaan stellen aan de accommodatie enz. ?
En dan bv ook , zoals bij profclubs verplicht is, een Coach Betaald Voetbal moeten aantrekken ?

Daar heb je weer iemand : " De KNVB moet doorpakken " Die kreet hoor ik vanuit de hoek van het zondagvoetbal vaker.
Men bedoelt dan, dat de problemen in het zondagvoetbal moeten worden opgelost ten koste van het zaterdagvoetbal.
Want met dat aanpakken wordt dan bedoeld, dat zaterdagclubs maar op zondag moeten voetballen of op zaterdagavond.
En dat er competities moeten komen met verschillende speeldagen en aanvangstijden.
Het initiatief van Jonkers van MSC liep op niets uit , omdat clubs het met name niet eens werden over dat soort zaken of omdat meerdere clubs zo'n mix helemaal niet zien zitten.
Houd gewoon zondagcompetities voor clubs die op zondag willen voetballen en zaterdagmiddagcompetities voor clubs die op zaterdagmiddag willen voetballen.
Juist zoals het is en tot ieders tevredenheid was ( tot enkele jaren geleden )

Dat de jeugd gemakkelijker op het sportpark blijft als het eerste op zaterdagmiddag speelt, lijkt me logisch. Er zijn genoeg voorbeelden van clubs die bulken van de leden, waarvan er op zondagmiddag haast niemand komt kijken bij het eerste.

Fregge

Well-known member
Dus jij denkt, dat men de hoofdklassers ook tot de profs wil rekenen om daarmee af te dwingen dat ze ook een verplicht aantal contractspelers in dienst moeten hebben ?
En allerlei extra eisen wil gaan stellen aan de accommodatie enz. ?
En dan bv ook , zoals bij profclubs verplicht is, een Coach Betaald Voetbal moeten aantrekken ?

Geen profs, maar semi-profs. Er wordt al meer verwacht van accomodatie, trainersstaf etc in de Divisies (en ik geloof ook Hoofdklassers, maar dat weet ik niet zeker). En heey, vanaf hoofdklassers heb je al neutrale grensrechters. Dus waarom zou je die niet anders noemen dan 1e klassers en lager?

noordooster

Well-known member
Toevallig kom ik net ook een artikel tegen op voetbal 247
https://www.voetbal247.nl/plannen-vo...ijken-mislukt/

Er wordt ook gesteld, dat er een meerderheid leek te bestaan.
Tijdens de bijeenkomst waar op wordt gedoeld, was net iets meer dan de helft va de hoofdklassers vertegenwoordigd en van die aanwezigen gaf een meerderheid aan " voor " te zijn, zonder dat daarbij gestemd werd over hoe e.e.a. er dan uit moest komen te zien.
Daarover werd erg verschillend gedacht.( Iemand als Fregge bv wil dat de thuisclub de speeldag bepaalt !!! )

Unregistere

Well-known member
Enige informatie onder voorbehoud voor de liefhebber:

In de nieuwe Onder 21 competitie kunnen maximaal 40 clubs deelnemen. BVO's zijn verplicht tot deelname, al dan niet in samenwerking met een andere BVO. Als zij al een ploeg in de KKD of tweede divisie hebben, mogen ze kiezen om wel of niet aan de Onder 21 competitie deel te nemen.

Amateurverenigingen, waarvan de JO19-1 in het seizoen 2019/’20 uitkomt in de 2e divisie of hoger hebben in onderstaande volgorde recht op deelname:

* Eerst clubs waarvan de JO19-1 nu in de 1e divisie hoog speelt
* Dan clubs waarvan de JO19-1 nu in de 1e divisie laag speelt
* En dan nog de clubs waarvan de JO19-1 nu in de 2e divisie speelt.

Bij een te veel aan aanmeldingen, worden de teams ingedeeld op basis van de eindstand van bovengenoemde competities.

De rest mag in de Onder 23 competitie ballen, die komt onder de Onder 21 competitie te hangen. Afhankelijk van de belangstelling worden er poules van 8 clubs gemaakt, 2 of 4 poules in divisie 1, 4 of 8 poules in divisie 2. Heel misschien komen er zelfs nog een divisie 3 en 4. Er worden hele competities gespeeld.

Clubs die deelnemen in de Onder 23 competitie, moeten voorafgaand aangeven of zij in aanmerking willen komen voor promotie naar de Onder 21 competitie. Vanuit de Onder 21 competitie kan gepromoveerd worden naar de tweede divisie.

Enkele andere zaken:

* Competitie valt onder amateurvoetbal
* Er zijn geen dispensatiespelers inzetbaar, dus ben je geboren voor 1 januari 1998, dan ben je niet speelgerechtigd. Voor keepers geldt een andere leeftijdsgrens, die mogen niet voor 1 januari 1996 geboren zijn.
* Vaste speeldag is zaterdag, aftrap mag niet eerder dan 12.00 uur en niet later dan 18.00 uur, al is het nog wel mogelijk in onderling overleg af te wijken
* Er zijn geen vastspeelregels, spelers kunnen dus onbeperkt bij een hoger of lager team ingezet worden. Dit vanuit het oogpunt dat vanuit talentontwikkeling zo veel mogelijk gevoetbald moet worden.
* Er zijn vijf wissels per wedstrijd toegestaan

Dit is het voor nu en hier zult u het mee moeten doen.

Fregge

Well-known member
Niet in een bericht zelf bevestigd overigens, maar Blauw Geel doet ook mee aan de O23 competitie.

de Kok

Member
Speelt jullie O19 in de 2e divisie? Zo niet dan mag je volgens mij niet mee doen. Er wordt wel gewerkt aan een regeling voor clubs met o19 in de 3e divisie.naar verluid.

Unregistere

Well-known member
Dat geldt voor de Onder 21 competitie waaraan ook de BVO's deelnemen.

De Onder 23 competitie is gewoon toegankelijk.

noordooster

Well-known member
Het volgende kan grote consequenties voor de voetbalpiramide.

" De KNVB gaat landelijk inventariseren welke voetbalclubs willen overstappen van het zondag- naar zaterdagvoetbal. Tijdens een vergadering waar alle hoofdklassevoetbalclubs in Nederland deze maand voor waren uitgenodigd, is gesproken over verenigingen eenmalig de kans geven om op hetzelfde niveau in te stappen op zaterdag."

Alleen hoofdklassers ?
Kun je op verzoek ook overstappen op lager niveau naar keuze ?
Gaan clubs die eerder wel onderaan moesten beginnen niet bezwaar maken ?
Welke verdere voorwaarden worden gesteld aan overstappers ?

de waan

Well-known member
Waar komt dit citaat vandaan, want dit kan natuurlijk helemaal niet in de huidige competitiestructuur.

Bovenaan