De piramide

De piramide

• Totaal aantal stemmers
    17

Joost

Well-known member
Zoals ik al zei, gewoon geen districten meer dus voor de 1e elftallen.
En ja, dan krijg je lettercombinaties. En AA is dan een onhandige.
Maar zou je geen getallen kunnen doen? Dat is nu ook al zo voor de districtsbeker volgens mij in de groepsfase.

Gewoon 3e klasse 131 ofzo.

Reserveklassen met meer dan 26 poules werken ook al zo.

Maar zoals gezegd, districten worden enkel nog gebruikt voor de praktische uitwerking van zaken. Het zijn aanspreekpunten voor clubs, de arbitrage wordt aangesteld, tuchtzaken worden in het districtskantoor behandeld etc.

Deathprod

Well-known member
Ik snap alleen niet waarom ze die max. leeftijden niet gelijk trekken. In de piramide is het Onder 24, dan krijg je de Onder 21 en daaronder weer Onder 23. :cab:
Als ik Ajax was zou ik toch zo'n Onder 21 team inschrijven. Met het wegvallen van de Onder 19 ontstaat er toch een flink gat tussen Onder 24 en Onder 18.

De Groene Scout

Well-known member
Ik snap alleen niet waarom ze die max. leeftijden niet gelijk trekken. In de piramide is het Onder 24, dan krijg je de Onder 21 en daaronder weer Onder 23. :cab:
Als ik Ajax was zou ik toch zo'n Onder 21 team inschrijven. Met het wegvallen van de Onder 19 ontstaat er toch een flink gat tussen Onder 24 en Onder 18.

Help me even, maar van Onder 24 heb ik werkelijk nog nooit gehoord. Bestaat zo'n competitie wel?

noordooster

Well-known member
Ik ben wel benieuwd hoeveel verenigingen er uiteindelijk mee gaan doen aan die O23 competitie en ook hoeveel zaterdagverenigingen er aan mee gaan doen.
Dit seizoen zijn er al door de KNVB gesteunde initiatieven bij het zondagvoetbal om regionale competities op te zetten ( zie bv initiatief Alcides-Hoogeveen )
Doel is vaak te voorkomen dat het tweede elftal op zondag uit de competitie terug getrokken moet worden, en/of dat spelers die het eerste niet halen vertrekken naar een lager spelende buurtvereniging.
Voordeel voor zondagverenigingen is ook, dat spelers van zo'n team mee kunnen doen met het eerste op zondag.
Zo bezien lijkt zo'n nieuwe competitie vooral tegemoet te komen aan zondagverenigingen.

Bij zaterdagverenigingen hoor en lees ik minder klachten over de reservecompetities, waarin behalve O23 spelers ook oudere spelers kunnen meedoen.
Bij grote zaterdagclubs die zowel een goed reserveteam als een goed O23 team kunnen samenstellen zullen er wel zaterdagdeelnemers zijn.
Bij clubs waarbij zo'n O23 team ten koste gaat van het reserveteam is er vermoedelijk minder animo.

Unregistere

Well-known member
Het doel lijkt mij vooral om jongere spelers meer wedstrijden om weerstand te laten spelen dan in de gemiddelde reservehoofdklasse het geval is. Dat is interessant, omdat ze zich dan waarschijnlijker sneller en beter ontwikkelen en mogelijk ook makkelijker de aansluiting vinden met het eerste elftal. Want bij veel clubs, zeker de divisieclubs, is dat gat behoorlijk groot.

Bij ons wordt, als op bestuurlijk niveau de definitieve 'go' is gegeven, het plan dusdanig dat het tweede elftal ondergeschikt wordt aan de Onder 23 ploeg. Dat team komt dus feitelijk onder het eerste elftal te staan.

noordooster

Well-known member
Het is voor mij de vraag of de weerstand voor betreffende spelers in zo'n geval groter wordt.
Dat hangt m.i sterk af van de reservecompetitie waarin het tweede ( en event derde ) elftal speelt en van de samenstelling van zo'n O23 competitie.
En worden het op zaterdagavond grote reisafstanden ?

De reserve hoofdklassen op zaterdag in Noord en Oost hebben een behoorlijk hoog niveau. Ook spelers ouder dan 23 die terug komen van een blessure of reserve staan bij het eerste kunnen hierin meedoen.
Van andere districten ben ik wat minder op de hoogte van de sterkte van de reserve klassen.
De zondag res. hoofdklasse in Noord is niet meer van een hoog niveau. Daar zal de animo om mee te doen groter zijn.

SanMark.

Well-known member
Lekker belangrijk of er meer behoefte door de zondag voor is , als ze door een nieuwe competitie een leegte kunnen vullen is het toch totaal onbelangrijk dat die gevuld is met bv 75% zondag en 25% zaterdag ?

De Groene Scout

Well-known member
Bij HSC'21 inmiddels enkele keren gesprekken over geweest en we willen wel graag, maar zien toch ook nog wel een aantal bezwaren. Zo blijkt tot dusverre dat de animo in de regio (zeg maar binnen een straal van 80 km van Haaksbergen af) minimaal is. Meeste daadwerkelijke toezeggingen komen uit West. In dat geval blijf je zitten met de extreme reisafstanden en dus extra vervoerskosten. Dispensatie is echt minimaal ingericht op dit moment. Feitelijk mag alleen de keeper ouder zijn en verder niemand.

noordooster

Well-known member
Bij HSC'21 inmiddels enkele keren gesprekken over geweest en we willen wel graag, maar zien toch ook nog wel een aantal bezwaren. Zo blijkt tot dusverre dat de animo in de regio (zeg maar binnen een straal van 80 km van Haaksbergen af) minimaal is. Meeste daadwerkelijke toezeggingen komen uit West. In dat geval blijf je zitten met de extreme reisafstanden en dus extra vervoerskosten. Dispensatie is echt minimaal ingericht op dit moment. Feitelijk mag alleen de keeper ouder zijn en verder niemand.

Als het niet anders wordt met die animo, kan ik me indenken dat een club als HSC '21 er van af ziet.
Is er ook een einddatum voor de inschrijving ?

noordooster

Well-known member
Lekker belangrijk of er meer behoefte door de zondag voor is

Ik vind het wel interessant om te weten hoe groot de interesse is en hoe die verdeeld is onder zaterdag- en zondagverenigingen.
Voor het initiatief aan het begin van dit seizoen van Hoogeveen en Alcides was alleen van enkele zondagverenigingen belangstelling. ( plus eerstejaars-zaterdagvereniging Achilles 1894 )

de waan

Well-known member

Ja, dat is wel teleurstellend, dat er zo weinig animo is in de regio. Voor clubs tot en met eerste klasse en jeugd op divisieniveau zou het toch wel een toegevoegde waarde zijn lijkt me.

noordooster

Well-known member
Ja, dat is wel teleurstellend, dat er zo weinig animo is in de regio. Voor clubs tot en met eerste klasse en jeugd op divisieniveau zou het toch wel een toegevoegde waarde zijn lijkt me.

Wanneer je het tweede in een sterke reserve klasse hebt spelen ( en eventueel het derde ook ) , bv in de zat. res. hoofdklasse in Oost, en daarin talentvolle jongens laat meedoen die net tekort komen voor het eerste, lijkt me zo'n O23 competitie niet veel toevoegen, zeker niet als ook de reisafstanden groot worden van die zaterdagavond wedstrijden.

Bovenaan