De piramide

De piramide

• Totaal aantal stemmers
    17

noordooster

Well-known member
Ja, dat is wel teleurstellend, dat er zo weinig animo is in de regio. Voor clubs tot en met eerste klasse en jeugd op divisieniveau zou het toch wel een toegevoegde waarde zijn lijkt me.

Een ander probleem waar clubs mee te maken kunnen krijgen is, dat er voor reservespelers van 23 plus of voor selectiespelers die terug komen van blessures geen prestatief spelend team meer beschikbaar is.
Van een aantal clubs die een O23 team willen inschrijven voor die nieuwe competitie las ik, dat ze tegelijkertijd het oude reserveteam, het tweede elftal, niet meer prestatief willen laten spelen en bv terug willen trekken uit de res. hoofdklasse op zondagochtend.
Dat laatste zag je ook bij de door Alcides en Hoogeveen georganiseerde regiocompetitie .
Alleen daar werd gevoetbald op maandag- en vrijdagavond en waren er geen leeftijdsgrenzen.

De Groene Scout

Well-known member
Daarvoor zijn de midweekse oefenwedstrijden uitgevonden. Dat hoeft dus geen probleem te zijn.

Denk dat dat probleem er toch wel degelijk is. Spelers die niet in de basis staan en ouder dan 23 zijn ga je midweeks echt niet motiveren met een oefenpotje. Die zijn er wel klaar mee.
Voor spelers van 19 t/m 23 is de O23-competitie een mooie oplossing, alles wat ouder is moet basisspeler zijn bij het 1e of kiezen voor café-voetbal. Dat is jammer, zitten altijd wel 2 tot 5 goeie oudere krachten die je liever nog niet kwijt bent, maar waar eigenlijk geen plek voor is.

Unregistere

Well-known member
Juist alleen maar extra motivatie voor ze om zich in de basis te spelen! En als ze daar niet tegen kunnen, zijn ze in mijn ogen ook niet geschikt voor dit niveau.

Maar dan hebben we het vooral over reserves. Het verhaal van ritme kweken - dat enigszins overschat wordt naar mijn idee - kan prima worden opgevangen met oefenduels. En als je zorgt voor goede tegenstanders, is het ook voor die eventueel mokkende reserves nog interessant.

SanMark.

Well-known member
Juist alleen maar extra motivatie voor ze om zich in de basis te spelen! En als ze daar niet tegen kunnen, zijn ze in mijn ogen ook niet geschikt voor dit niveau.

Maar dan hebben we het vooral over reserves. Het verhaal van ritme kweken - dat enigszins overschat wordt naar mijn idee - kan prima worden opgevangen met oefenduels. En als je zorgt voor goede tegenstanders, is het ook voor die eventueel mokkende reserves nog interessant.

Ik heb oefenwedstrijden nooit interessant gevonden.

SanMark.

Well-known member
Dus zorgde je er wel voor dat je in de basis stond, hoefde je ze minder vaak te spelen?

Nee, in het seizoen speelden wij nooit zo vaak oefenwedstrijden , alleen voordat de competitie begon had je die wedstrijden, maar ik heb dan ook nooit op dit niveau gespeeld waar we het nu over hebben.

noordooster

Well-known member
Denk dat dat probleem er toch wel degelijk is. Spelers die niet in de basis staan en ouder dan 23 zijn ga je midweeks echt niet motiveren met een oefenpotje. Die zijn er wel klaar mee..

Ik denk het ook. En ik denk ook dat het een aantal clubs zal weerhouden mee te doen aan die O23.
Onlangs zag ik een opstelling van het team van Hoogeveen dat meedoet aan die regiocompetitie en daarin speelden toch een aantal jongens van boven de 23 mee die net niet in de basis stonden van het eerste. Goede oplossing, lijkt mij.
Ik blijf er overigens bij, dat een goede reserve hoofdklasse ( of res. eerste klasse ) nagenoeg alles kan bieden wat zo'n O23 competitie biedt.
Veel weerstand, te behappen reisafstanden, geen leeftijdsgrens enz.

Verder hoor of zie ik hier in de regel nauwelijks iets van doordeweekse oefenwedstrijden waarin spelers kunnen meedoen die in het weekend niet aan spelen toekomen. En al helemaal niet dat het structureel gebeurt. En of dat dan in de toekomst wel gaat gebeuren en hoeveel animo daarvoor is vraag ik me af.

de waan

Well-known member
Denk dat dat probleem er toch wel degelijk is. Spelers die niet in de basis staan en ouder dan 23 zijn ga je midweeks echt niet motiveren met een oefenpotje. Die zijn er wel klaar mee.
Voor spelers van 19 t/m 23 is de O23-competitie een mooie oplossing, alles wat ouder is moet basisspeler zijn bij het 1e of kiezen voor café-voetbal. Dat is jammer, zitten altijd wel 2 tot 5 goeie oudere krachten die je liever nog niet kwijt bent, maar waar eigenlijk geen plek voor is.

Is het dan helemaal geen optie om een team in de reserve eerste of tweede klasse te houden? Of is er echt niemand meer onder de net iets minder getalenteerden die nog wel een beetje serieus aan voetbal willen doen? Best treurig dan toch.

Van de andere kant: over hoeveel spelers hebben we het dan, die in deze categorie vallen? Een stuk of drie hooguit.

Laatst bewerkt:

De Groene Scout

Well-known member
Is het dan helemaal geen optie om een team in de reserve eerste of tweede klasse te houden? Of is er echt niemand meer onder de net iets minder getalenteerden die nog wel een beetje serieus aan voetbal willen doen? Best treurig dan toch.

Van de andere kant: over hoeveel spelers hebben we het dan, die in deze categorie vallen? Een stuk of drie hooguit.

Van het huidige 2e zal inderdaad tegen 3 spelers verteld moeten worden dat ze moeten stoppen met prestatievoetbal, moeten uitkijken naar een andere club of in een caféteam moeten gaan spelen.
Een prestatie zondag 2 aanhouden is geen optie; daar wil dan echt niemand in en is ook geen budget voor.

Unregistere

Well-known member
Je kan dat team toch wel gewoon aanhouden, alleen minder prioriteit geven? Mogelijk degraderen ze dan wel, maar dat is dan maar zo.

Mogelijk is het spelen van midweekse oefenwedstrijden dan per regio anders, omdat N-O het niet herkent. Hier in de buurt gaat er eigenlijk geen week voorbij of er wordt wel ergens geoefend of gespeeld om een regionale beker etc. Daarom zie ik dat probleem dus niet zo, maar kan zijn dat het elders wel bijzonder is om doordeweeks te oefenen.

De Groene Scout

Well-known member
O ja, je hebt het over spelers van het 2e. Ik zat te denken aan de afvallers van het 1e.

Dat zullen er ook wekelijks een stuk of 3 zijn inderdaad. Dus nog best een aardig groepje dat je wekelijks moet telleurstellen.
Unregistere ik denk dat je de grote en de financiële middelen bij HSC'21 een beetje overschat. Is bij ons geen ruimte voor 3 prestatie teams. Het is of / of.

noordooster

Well-known member
Voordeel voor met name zondagverenigingen is, dat spelers uit dat O23 team vrij gemakkelijk ook ingezet kunnen worden bij wedstrijden van het eerste op zondagmiddag.
Wanneer zo'n vereniging ook een standaardteam op zaterdag heeft mag dat bij die spelers niet . Daarover klagen zondagverenigingen nogal eens.
En spelers van een reserveteam dat op zondagmorgen speelt inzetten op zondagmiddag bij het eerste is ook niet ideaal.
Zaterdagverenigingen kunnen minder gemakkelijk spelers uit een O23 inzetten bij het eerste.

PES5

Administrator
Forumleiding
Kerel; flikker aub met om ieder idee of onderwerp op je zaterdag-zondag weegschaaltje te leggen.

Je hebt echt dezelfde irritatiefactor als een strontvlieg door ieder topic te verpesten.

Unregistere

Well-known member
Voordeel voor met name zondagverenigingen is, dat spelers uit dat O23 team vrij gemakkelijk ook ingezet kunnen worden bij wedstrijden van het eerste op zondagmiddag.
Wanneer zo'n vereniging ook een standaardteam op zaterdag heeft mag dat bij die spelers niet . Daarover klagen zondagverenigingen nogal eens.
En spelers van een reserveteam dat op zondagmorgen speelt inzetten op zondagmiddag bij het eerste is ook niet ideaal.
Zaterdagverenigingen kunnen minder gemakkelijk spelers uit een O23 inzetten bij het eerste.

Zaterdagclubs mogen dat ook gewoon. Dus bij de KNVB regelen dat je thuiswedstrijden op dezelfde dag speelt en je kan een speler die bij Onder 23 heeft meegedaan daarna ook op de bank zetten bij het eerste.

Dat zullen er ook wekelijks een stuk of 3 zijn inderdaad. Dus nog best een aardig groepje dat je wekelijks moet telleurstellen.
Unregistere ik denk dat je de grote en de financiële middelen bij HSC'21 een beetje overschat. Is bij ons geen ruimte voor 3 prestatie teams. Het is of / of.

Okee, duidelijk. Maar het is dus ook geen optie om het 2e gewoon te laten bestaan, met lagere prioriteit, en dan te vullen met spelers die te oud zijn voor de Onder 23, nu in het 3e zitten of vanuit de jeugd doorstromen en (nog) niet goed genoeg zijn voor de Onder 23? Dat hoeft toch niet zo gek veel te kosten?

noordooster

Well-known member
Kerel; flikker aub met om ieder idee of onderwerp op je zaterdag-zondag weegschaaltje te leggen.

Je hebt echt dezelfde irritatiefactor als een strontvlieg door ieder topic te verpesten.

Bij veranderingen in de piramide zijn er verschillen in hoe zaterdag- en zondagverenigingen daar tegenaan kijken.
Dat moet in een topic als dit vermeld kunnen worden.

De manier waarop jij reageert, getuigt , niet voor het eerst, van weinig fatsoen en respect.

noordooster

Well-known member
Zaterdagclubs mogen dat ook gewoon. Dus bij de KNVB regelen dat je thuiswedstrijden op dezelfde dag speelt en je kan een speler die bij Onder 23 heeft meegedaan daarna ook op de bank zetten bij het eerste.

De wedstrijden van O23 worden in principe gespeeld op zaterdag om 18.00 uur.
Lijkt me niet ideaal om eerst om 15.00 uur een hele wedstrijd op de bank te zitten en vervolgens om 18.00 uur een hele wedstrijd te spelen.

Unregistere

Well-known member
De wedstrijden van O23 worden in principe gespeeld op zaterdag om 18.00 uur.
Lijkt me niet ideaal om eerst om 15.00 uur een hele wedstrijd op de bank te zitten en vervolgens om 18.00 uur een hele wedstrijd te spelen.

De wedstrijden worden helemaal niet in principe gespeeld op zaterdag om 18.00 uur.

Ik citeer uit een eerdere post met info:

* Vaste speeldag is zaterdag, aftrap mag niet eerder dan 12.00 uur en niet later dan 18.00 uur, al is het nog wel mogelijk in onderling overleg af te wijken.

Kortom, het is nog altijd prima mogelijk om gewoon om 12.00 uur af te trappen voor Onder 23 en om 15.00 uur op de bank te zitten bij 1.

noordooster

Well-known member
De wedstrijden worden helemaal niet in principe gespeeld op zaterdag om 18.00 uur.
Ik citeer uit een eerdere post met info:
Kortom, het is nog altijd prima mogelijk om gewoon om 12.00 uur af te trappen voor Onder 23 en om 15.00 uur op de bank te zitten bij 1.

Oke, ik meende ergens gelezen te hebben dat het 18.00 uur werd.
Maar misschien heb ik dat te snel geconcludeerd na het lezen van bericht als dat van UNA :
https://www.vvuna.nl/1/1110/una-start-met-onder-23-elftal/

Als dan de thuisclub deze aanvangstijd kan bepalen, dan wordt meedoen bij zowel de O23 als bij het eerste inderdaad gemakkelijker, als beide teams tegelijk thuis spelen.
Speelt 1 van beide uit, dan wordt het natuurlijk problematischer bij zaterdagverenigingen.

Bovenaan