De piramide

De piramide

• Totaal aantal stemmers
    17

Deathprod

Well-known member
Naast de verkiezing van de nieuwe bondsvoorzitter, is er in de bondsvergadering ook gesproken over onder meer het optimaliseren van de voetbalpiramide en over reglementaire aangelegenheden. De huidige voorwaarden voor de beloftenteams in de Eerste, Tweede en Derde Divisie blijven voor het seizoen 2019/’20 gehandhaafd en er wordt nader met elkaar bekeken of wijzigingen per seizoen 2020/’21 moeten worden doorgevoerd. Wel is hierbij de mogelijkheid om uitsluitend in de Eerste Divisie in het seizoen 2019/’20 enigszins af te wijken van deze voorwaarden als onderdeel van de gesprekken die worden gevoerd over diverse onderwerpen met betrekking tot de Eerste Divisie

Het aantal licentie-eisen dat binnen de Tweede en Derde Divisie wordt gehanteerd, wordt aanzienlijk verminderd.

In de tweede helft van 2019 zal met alle betrokkenen een voorstel voor de toekomst van de piramide worden uitgewerkt, waarbij aandacht zal worden besteed aan onder meer de beloftenteams in de piramide en de promotie-/degradatieregeling tussen de Tweede en Eerste Divisie. Dit voorstel zal worden voorgelegd aan de bondsvergadering van 16 december 2019.

https://www.knvb.nl/nieuws/organisatie/berichten/55869/just-spee-nieuwe-bondsvoorzitter-knvb

Die gaan dus nog verder omlaag, dan wordt het gat naar de Eerste Divisie wel weer erg groot denk ik.

SanMark.

Well-known member
Inderdaad. Dat is wel het belangrijkste , en daarna gewoon eisen dat de kampioen promoveert.

Plus nummers 2 ,3 en 4 tegen de nummer 19 nacompetitie gaan voetballen.

Deathprod

Well-known member
E?n op de vijf voetbalclubs op ‘hoog niveau’ heeft betalingsproblemen

Hoe hoger het spelniveau, hoe slechter de financi?le positie
De nacompetitiewedstrijden zorgen altijd voor een spannend slot van de amateurvoetbalcompetitie in Nederland. Veel voetbalclubs willen met hun standaardteam graag op een niveau hoger uitkomen, maar de vraag is of dit – in financieel opzicht- wel zo aantrekkelijk is. SWS deed binnen haar portefeuille met meer dan 1.700 sportorganisaties onderzoek naar de financi?le status van voetbalverenigingen. Hieruit bleek dat voetbalclubs die op een hoger niveau uitkomen financieel gezien er substantieel slechter voor staan.

https://sws.nl/nieuws/een-op-de-vijf-voetbalclubs-op-hoog-niveau-heeft-betalingsproblemen/

Joost

Well-known member
Gemert gaat zich inschrijven voor de O23 competitie en het nieuwsbericht geeft al wat meer inzicht in het algemene stuk;

VV Gemert staat, samen met een groot aantal andere amateurverenigingen, voor een belangrijke verandering in het laatste deel van de opleiding en de doorstroming naar het eerste elftal. De KNVB begint met ingang van volgend seizoen met een nieuwe competitie voor spelers onder 23 jaar. Gemert gaat daaraan deelnemen.

De voetbalbond heeft het idee omarmd dat de overgang van junioren naar het eerste elftal dringend een impuls nodig heeft. Landelijk zien grotere verenigingen dat het steeds moeilijker wordt om een representatief tweede elftal op de been te brengen. Zowel kwalitatief als kwantitatief. De stap naar het eerste elftal is onverminderd lastig en de verleiding om te kiezen voor een eerste elftal van een naburige, lager spelende vereniging wordt groter. Een aantal grote amateurclubs, ook in deze regio, besloot al eerder om het tweede team op te heffen.

Regionaal heeft dat dit seizoen al geleid tot een aparte serie O23-wedstrijden, bovenop de reguliere competitie. Op initiatief van UNA (Veldhoven) is een beperkte reeks in het leven geroepen, waaraan nog zes andere clubs deelnemen: Gemert, UDI’19, OJC Rosmalen, Blauw-Geel’38, Geldrop en Nuenen. Al deze clubs kampen met vergelijkbare problemen en willen verder kijken om de ontwikkeling van jeugdige talenten te borgen.

De KNVB gaat daar nu in mee en zet een landelijke competitie voor spelers onder 23 op, toegankelijk voor in ieder geval clubs uit de tweede en derde divisie. Deze ‘beloftencompetitie’ zal het niveau van de wedstrijden flink opstuwen. Het O23-team wordt een verlengstuk (van vier extra jaren) van de huidige opleiding, dat de overstap naar het eerste elftal moet verbeteren.

Gemert zal zich hiervoor aanmelden. Er wordt een apart O23-team gecreëerd, dat op zaterdagmiddag zijn wedstrijden speelt. Deze speeldag biedt voordelen, want het geeft jonge talenten een extra mogelijkheid om te voetballen. Een belofte die op de bank mag zitten bij het eerste elftal, loopt nu het risico dat hij een weekend lang niet speelt. Immers, het tweede team speelt ook op zondag. Zeker bij verre uitwedstrijden van Gemert 1 of 2 is dat niet te combineren. Straks kan een talent op zaterdag met O23 spelen en zondag alsnog aansluiten bij het eerste team.

Zoals de plannen nu op tafel liggen, worden straks poules van acht O23-teams gevormd. Die spelen vóór de winterstop een volledige competitie (uit en thuis) tegen elkaar: veertien wedstrijden. De bovenste vier gaan vervolgens naar een promotiepoule, opnieuw van acht teams (en dus opnieuw 14 wedstrijden).

Gemert is blij met de wijziging, die jonge spelers extra tijd en kansen biedt om de stap te maken naar het eerste elftal. Het niveau van de O23-competitie zal beduidend hoger liggen dan het niveau van de huidige reserve-hoofdklasse. Het O23-team zal daarmee ook een regionale uitstraling krijgen, met aantrekkingskracht op zowel jonge talenten in een kring rond Gemert, als op toeschouwers die beloftenvoetbal op hoog niveau willen zien.

De verandering betekent dat het huidige Gemert 2, gericht op prestatief voetbal, vervalt. Het huidige Gemert 3 zal waarschijnlijk Gemert 2 worden, maar blijft op dezelfde, recreatieve manier voetballen zoals het gewend is. In feite verandert alleen het cijfertje achter het team.

Dat geeft ook nadelen. Het wegvallen van een prestatief Gemert 2 betekent bijvoorbeeld dat een speler van Gemert 1 die terugkeert van een blessure en ouder is dan 24 geen ritme meer kan opdoen in een prestatief team. Op dit moment wil de KNVB immers nog niet aan dispensatiespelers. De keepers mogen 25 jaar zijn, maar verder wil de bond geen uitzondering maken.

Ook valt er een gat voor spelers die ouder zijn dan 24, maar die nog wel ambitieus zijn en per se prestatief willen trainen en voetballen. De voetbalvereniging is daar alert op en zal daar zo goed mogelijk mee omgaan.

De hele opzet moet zich onder auspiciën van de KNVB nog uitkristalliseren. Dat zal in het komende half jaar gebeuren. Zeker is dat de Technische Commissie, bestuur en Gemert 2-trainer Mats Raijmakers en zijn staf volop kansen zien in de nieuwe opzet. Er wordt al vele jaren gesproken over een manier om de stap van junioren naar eerste elftallen te verkleinen, nu wordt daar op landelijk niveau serieus werk van gemaakt. Gemert sluit zich daar graag bij aan.

Tot zover, we houden u verder op de hoogte.

Technische Commissie, bestuur en staf Gemert 2.

noordooster

Well-known member
Dit bevestigt eens te meer, dat die O23 competitie vooral is opgezet voor verenigingen in het zondagvoetbal .
Het moet de problemen ondervangen die grote clubs hebben om een representatief 2e elftal op de been te brengen. Dat probleem speelt nagenoeg alleen bij zondagverenigingen.
Het moet het probleem ondervangen, dat jonge spelers voor een andere vereniging in de buurt kiezen, iets waar ik ook met name zondagverenigingen over hoor.
De vraag blijft echter of jonge spelers zo''n O23 interessanter vinden dan een standaardteam in de buurt.
Om bovengenoemde zaken te voorkomen, beginnen veel zondagclubs met een prestatief zaterdagteam. Men vindt het echter een nadeel, dat spelers uit zo'n zaterdagteam terecht niet mee mogen doen op zondag.
Met zo'n O23 is het geen probleem om zowel op zaterdag als op zondag mee te doen.

Men verwacht dat het niveau van zo'n O23 competitie beduidend hoger zal liggen dan dat van de reserve Hoofdklasse ( ondanks dat er geen spelers mee mogen doen van 24 en ouder.)
We gaan het zien.
Ik ben ook benieuwd naar de interesse van zaterdagverenigingen van dat niveau en of die dan ook hun 2e elftal terugtrekken uit veelal de reserve hoofdklasse.
Dat betwijfel ik.
Bij een soortgelijk initiatief van clubs in Noord Nederland waren alleen enkele zondagverenigingen geïnteresseerd ( en ook het dit seizoen naar het zaterdagvoetbal overgestapte Achilles 1894 .

SanMark.

Well-known member
Mooi toch als je geen interesse hebt als club dan doe je niet mee, en lekker boeiend voor wie het gunstiger is.

Alleen denk ik toch wel dat er een semi selectie team als tweede behouden blijft want anders gaan de jongens lopen die op hun 24ste nog serieus willen trainen en voetballen.

de waan

Well-known member
Ik heb wel het idee dat dat er steeds minder worden. Spelers houden het veel sneller voor gezien. Ook in eerste teams op de wat lagere niveaus zie je geregeld dat driekwart van de selectie begin twintig of jonger is.

Maar zeker bij de wat grotere clubs moet er toch nog wel een tweede team van enig niveau en ambitie samengesteld kunnen worden.

Fregge

Well-known member
Dit bevestigt eens te meer, dat die O23 competitie vooral is opgezet voor verenigingen in het zondagvoetbal .
Het moet de problemen ondervangen die grote clubs hebben om een representatief 2e elftal op de been te brengen. Dat probleem speelt nagenoeg alleen bij zondagverenigingen.
Het moet het probleem ondervangen, dat jonge spelers voor een andere vereniging in de buurt kiezen, iets waar ik ook met name zondagverenigingen over hoor.
De vraag blijft echter of jonge spelers zo''n O23 interessanter vinden dan een standaardteam in de buurt.
Om bovengenoemde zaken te voorkomen, beginnen veel zondagclubs met een prestatief zaterdagteam. Men vindt het echter een nadeel, dat spelers uit zo'n zaterdagteam terecht niet mee mogen doen op zondag.
Met zo'n O23 is het geen probleem om zowel op zaterdag als op zondag mee te doen.

Men verwacht dat het niveau van zo'n O23 competitie beduidend hoger zal liggen dan dat van de reserve Hoofdklasse ( ondanks dat er geen spelers mee mogen doen van 24 en ouder.)
We gaan het zien.
Ik ben ook benieuwd naar de interesse van zaterdagverenigingen van dat niveau en of die dan ook hun 2e elftal terugtrekken uit veelal de reserve hoofdklasse.
Dat betwijfel ik.
Bij een soortgelijk initiatief van clubs in Noord Nederland waren alleen enkele zondagverenigingen geïnteresseerd ( en ook het dit seizoen naar het zaterdagvoetbal overgestapte Achilles 1894 .

Met uitzondering van dit jaar deed ons tweede elftal altijd mee in de top van de reserve hoofdklasse. En nog is het niveau tussen ons 1e en 2e behoorlijk groot is. Dat was niet meer uitdagend (met alleen UDI en Gemert als concurrenten). Als je met zo'n competitie meer weerstand krijgt, prima. Idealer zou zijn als ons O23 eigenlijk 1e klasse gaat spelen of iets dergelijks.

noordooster

Well-known member
Met uitzondering van dit jaar deed ons tweede elftal altijd mee in de top van de reserve hoofdklasse. En nog is het niveau tussen ons 1e en 2e behoorlijk groot is. Dat was niet meer uitdagend (met alleen UDI en Gemert als concurrenten). Als je met zo'n competitie meer weerstand krijgt, prima. Idealer zou zijn als ons O23 eigenlijk 1e klasse gaat spelen of iets dergelijks.

Er zijn heel wat zondagverenigingen die beginnen met een standaardelftal op zaterdag.
Vaak ook wordt zo'n team gebruikt om jongens die nog niet klaar zijn voor zondag 1 te behouden en op te leiden.
Er zijn maar weinig verenigingen bij wie zo'n team 1e klasse of hoger speelt ( alleen AFC geloof ik, waarbij ik me ook afvraag of dat team wordt gezien als opleidingsteam van zo1 ) Met alleen O23 jongens lijkt me dat onmogelijk.

Bonehead

Well-known member
Prima ontwikkeling. Beter dan opleidingsteams op zaterdag. Maar dat is die regio natuurlijk lastiger. Maar wat ik niet snap dat men in de reserve hoofdklasse zondag niet op een ander tijdstip gaat voetballen. Want daar lijkt juist het probleem te liggen.

Wel leuk voor Gemert dat ze ondanks de ongetwijfelde bomvolle bezetting nog een gaatje kunnen vinden voor dit team op de zaterdagmiddag.

noordooster

Well-known member
Beter dan opleidingsteams op zaterdag. Maar dat is die regio natuurlijk lastiger. Maar wat ik niet snap dat men in de reserve hoofdklasse zondag niet op een ander tijdstip gaat voetballen. Want daar lijkt juist het probleem te liggen.

Wel leuk voor Gemert dat ze ondanks de ongetwijfelde bomvolle bezetting nog een gaatje kunnen vinden voor dit team op de zaterdagmiddag.

Ben het helemaal met je eens.
En wat betreft je laatste zeer terechte opmerking : Waar een wil is , is een weg.
En waar de wil er niet is, wil men ook de weg niet vinden.

Unregistere

Well-known member
Ons tweede speelt sinds dit seizoen om 14.00 uur, maar dat is een uitzondering.

Dat is dan dus - min of meer - gelijktijdig met het eerste? Wordt dat als handig ervaren? Want spelers eerst bij twee laten spelen en dan op de bank zetten bij één wordt in dat geval lastiger, lijkt mij.

de waan

Well-known member
Dat kan toch al bijna niet. Bij uitwedstrijden is het eerste sowieso al ruim voor het middaguur weg en de uitwedstrijden van de tweede zijn ook vaak op minimaal drie kwartier reistijd.

Maar ik kan me inderdaad voorstellen dat dit voor wat minder reizende clubs een reden is om vast te houden aan de ochtend als speeltijd.

Bovenaan