De piramide

De piramide

• Totaal aantal stemmers
    17

Unnekuukse

Active member
Ze kunnen niet naar 3e divisie zondag, zonder dat dat consequenties heeft voor vierdeklasser ZO1. Dus maakt het volgens mij wel uit welke keuze er wordt gemaakt.

Laatst bewerkt:

Forza AZ

Well-known member
Ik lees zojuist dat er komend seizoen toch promotie naar de Eerste Divisie mogelijk is, maar dan alleen voor de belofte-teams. Wordt Jong Vitesse, Jong Sparta of Jong Almere kampioen, dan nemen ze in de Eerste Divisie de plaats in van het laagste belofte-team. Voor Jong Sparta en Jong Almere is dat natuurlijk wel alleen als hun eerste elftal promoveert naar de Eredivisie.

Eerste divisie

In de tweede divisie spelen in het nieuwe seizoen drie beloftenteams: Jong Vitesse, Jong Sparta en Jong Almere City FC. De laagst geklasseerde van dit trio degradeert naar de derde divisie. Indien een beloftenteam kampioen wordt in de tweede divisie in het seizoen 2018/2019 en dus promoveert, betekent dit dat het laagst geklasseerde 'Jong-elftal' uit de eerste divisie degradeert. Daarin spelen komend seizoen Jong Ajax, Jong PSV, Jong FC Utrecht en Jong AZ.

https://www.destentor.nl/amateurvoetbal/beloftenteams-verdwijnen-snel-uit-de-hoofdklasse~a5babd4e/

Jacco

Well-known member
En dus ook niet als het eerste team degradeert? Het mag vast niet zo zijn dat het Jong team hoger speelt dan het eerste elftal

Kralinger

Administrator
Forumleiding
En dus ook niet als het eerste team degradeert? Het mag vast niet zo zijn dat het Jong team hoger speelt dan het eerste elftal

Eerste elftallen kunnen niet degraderen, alleen beloftenteams kunnen degraderen. Dus als (bijvoorbeeld) Almere City laatste wordt & Jong Almere kampioen (kans op beiden lijkt me niet bijster groot overigens), verandert er niks.

Forza AZ

Well-known member
Hoezo zat dat er aan te komen?

Vlak na de degradatie van Jong De Graafschap lieten ze al doorschemeren dat ze zich waarschijnlijk zouden terugtrekken.

Ze moesten het alleen nog even definitief doorgeven, en dat moest uiterlijk deze week zodat de 4 clubs in de nacompetitie voor de Hoofdklasse op tijd weten dat na de finales nog een herkansing volgt.

erka

Well-known member
Inderdaad. De KNVB kan wel een beetje Trumpisme/Putinsme gebruiken. Gewoon zeggen: zo doen we het en als je het niet leuk vind, pech gehad.

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Gezien de situatie hier in Schotland begin ik m.b.t. de Nederlandse piramide van mening te veranderen. In Schotland zijn er na lang steggelen uiteindelijk veranderingen doorgedrukt. Sommige takken van het Schotse amateurvoetbal weigerden mee te doen, maar die clubs hebben nauwelijks toegang tot de "grote" beker en geen toegang tot subsidies van de bond, jeugdcompetities enzovoort. Als ze dat wel willen, moeten ze in de piramide meedoen. Na een paar jaar dat geen clubs durfden over te stappen, was het spreekwoordelijke eerste schaap over de dam in 2017, gevolgd door een complete stroom van "overstappers" dit jaar (zie hier voor een stuk dat ik gescheven heb na een bezoek aan dat "eerste schaap").

Laat de KNVB maar lekker een volledige mix doordrukken. Clubs die niet meewillen kunnen gewoon in hun eigen competitie blijven spelen, maar staan dan buiten de bond en kunnen uiteindelijk overstappen (en onderaan beginnen) als ze dat willen.

de waan

Well-known member
Gezien de situatie hier in Schotland begin ik m.b.t. de Nederlandse piramide van mening te veranderen. In Schotland zijn er na lang steggelen uiteindelijk veranderingen doorgedrukt. Sommige takken van het Schotse amateurvoetbal weigerden mee te doen, maar die clubs hebben nauwelijks toegang tot de "grote" beker en geen toegang tot subsidies van de bond, jeugdcompetities enzovoort. Als ze dat wel willen, moeten ze in de piramide meedoen. Na een paar jaar dat geen clubs durfden over te stappen, was het spreekwoordelijke eerste schaap over de dam in 2017, gevolgd door een complete stroom van "overstappers" dit jaar (zie hier voor een stuk dat ik gescheven heb na een bezoek aan dat "eerste schaap").

Zo gaat het altijd. Als je nu nog bedenkt wat een gedoe er was voor de invoering van de Topklasse een jaar of tien terug. Ik geloof niet dat er inmiddels nog iemand is die dat met terugwerkende kracht een slecht plan vindt.

En wie had twee jaar geleden kunnen bedenken dat HFC en AFC netjes spelers onder contract hebben.

De Groene Scout

Well-known member
Zo gaat het altijd. Als je nu nog bedenkt wat een gedoe er was voor de invoering van de Topklasse een jaar of tien terug. Ik geloof niet dat er inmiddels nog iemand is die dat met terugwerkende kracht een slecht plan vindt.
Ik ken er wel 1, maar die komt hier al een tijdje niet meer.

Bovenaan