JMD
Well-known member
Serieuze vraag: Wat is daar positief aan?Positief punt aan dat voorstel is dat de piramide behoorlijk wat platter zou worden.
Serieuze vraag: Wat is daar positief aan?Positief punt aan dat voorstel is dat de piramide behoorlijk wat platter zou worden.
Serieuze vraag: Wat is daar positief aan?
Buiten de twist over de dagen, begrijp ik N-O wel.
Wat helpt het topvoetbal om een doorlopende piramide te maken?
Als er nu iets besloten wordt over een nieuwe opzet, dan gaat dat natuurlijk niet deze zomer al in. Alle promotie/degradatie regelingen zijn al bekend en die kunnen niet zomaar gewijzigd worden.1e divisie N/Z lijkt me niet goed. In die 1e divisie komen dan ook wat huidige 2e divisionisten (simpelweg omdat je anders geen 'volle' eerste divisie krijgt), en dan zou bv een ploeg als Katwijk volgend jaar kunnen spelen om promotie naar de eredivisie, dat lijkt me wel erg snel.
Buiten de twist over de dagen, begrijp ik N-O wel.
Wat helpt het topvoetbal om een doorlopende piramide te maken?
Ohw, dat is voor het eerst.
Ik heb je altijd zien beweren, mixen t.e.m. minimaal de hoofdklasse en het thuisspelende team bepaalt de speeldag.
Maar misschien heb je nu zelf uiteindelijk ook door dat dat erg onrealistisch is.
Wat goed gaat, moet je natuurlijk niet willen veranderen.
Ik zou graag onder andere de volgende vernieuwingen, verschuivingen en verbeteringen doorvoeren:
- Overstappen van speeldag met behoud van niveau
- Toevoegen van een extra Tweede Divisie, zodat we daar verlost worden van weekendvoetbal .
- Een aparte kolom voor beloften ( en tweede elftallen ) waarbij de uiteindelijke kampioen kan promoveren naar de Jupiler League.
- Onmogelijk maken van constructies, zoals Achilles '29 die heeft toegepast
Je komt inderdaad nogal eens kul-argumenten tegen om de voordelen van de voetbalpiramide aan te geven.
Op de site van de KNVB kom je meermalen het volgende tegen : " Clubs kunnen nu, dankzij de voetbalpiramide bij wijze van spreken doorstoten van de 5e klasse naar de eredivisie. De top wordt nu in theorie haalbaar voor iedereen en voor elke club" .
Alsof dat voor die voetbalpiramide niet kon.
Hoe wil je dat aanpakken dan? Stel een zondag 1e klasser wil naar de zaterdag. Wil je dan tijdelijk de competitie uitbreiden? Dat is wellicht met 1 club te doen maar wat nou als het er een stuk of 5 zijn? Zoiets zie ik in West II bijvoorbeeld wel gebeuren. Het jaar daarop willen clubs weer switchen, dat gaat echt niet werken. Het is denk ik makkelijker om alles samen te voegen.
Alle promotie/degradatie regelingen zijn al bekend en die kunnen niet zomaar gewijzigd worden.
De sportieve uitgangspunten voor de piramide zijn onder meer dat clubs en spelers op het niveau moeten uitkomen waar ze het beste tot hun recht komen en talenten van de BVO's zich met de juiste weerstand kunnen ontwikkelen en er meer spanning moet ontstaan door een open competitie.
Met ??n promotieregeling had de KNVB geen moeite om die even snel te wijzigen
Dat lijkt me ook prima voor het voetbal. Of het voetbal er beter van wordt dat je onder de hoofdklasse dit ook gaat doorvoeren waag ik te betwijfelen.
Nee, dat moeten ze nooit doen. Ik vind het voor de hoofdklasse eigenlijk al niet eens meer een optie. Maar eerste klasse of lager is helemaal belachelijk, die spelers moet je niet tegen beloften laten voetballen. Is voor niemand leuk.
Helemaal mee eens.Goede zaak dat vooreerst het aantal beloften in totaal en per klasse aan een maximum wordt gebonden en dat er strengere eisen worden gesteld aan de spelers van die teams.
Toch hoop ik dat die beloftenteams zo snel mogelijk helemaal uit de piramide verdwijnen.
De redenen waarom ook de clubs uit de eerste, tweede en derde divisie dat graag willen zijn hier al vaak genoemd.
Wanneer de beloftenteams in een eigen competitie gaan spelen kunnen ze ook wat soepeler omgaan met de voorwaarden, bijv. het laten meedoen van oudere contractspelers.
Daardoor krijgen de jonge spelers ook weer meer weerstand.
Ook clubs die nu niet meedoen in de piramide, zoals Heerenveen, Feyenoord , Pec, Heracles, ADO enz. zullen dan op meer tegenstand kunnen rekenen wat goed is voor de ontwikkeling van de jonge spelers.