De piramide

De piramide


  • Totaal aantal stemmers
    17

Joost

Well-known member
Jongens, hoe je het wendt of keert: de zaterdagverenigingen die weigeren om op zondag uit te komen (principieel of om andere redenen) willen w?l de lusten maar niet de lasten.
Mag ik de mensen er even aan herinneren dat het grootste deel van de inkomsten van de KNVB voortkomen uit de zondagtak van het voetbal. Dus wie profiteert dan van wie ?
Een tak die het moeilijk heeft, zeker in bepaalde regio's.

Het totale Nederlandse (amateur) voetbal is erbij gebaat dat deze disbalans wordt hersteld. Dan is het geen plan om zondagverenigingen VERPLICHT om thuiswedstrijden op zaterdag te laten spelen. Bij de meeste grote zondagverenigingen is dat qua accommodatie al helemaal geen optie of gaat ten koste van hetgeen we het meeste zouden moeten koesteren: het JEUGDVOETBAL !
Dus de oplossing moet dan zijn: de thuisspelende vereniging bepaalt de wedstrijddag. Clubs die daar niet aan mee willen doen worden uitgesloten van KNVB-voetbal, ook bij de jeugd. Dat gaat natuurlijk een hoop gedoe geven met uittreders en wilde competities maar dat is met een paar seizoenen wel afgelopen.

Ik ben geen zaterdaghater overigens, maar wel f?l gekant tegen principi?le weigeraars ( geloof, financi?n, emotie). Fundamentalisme heeft de wereld nl. nog niet iets goeds gebracht.
Vrees wel een halfbakken compromis van een KNVB-zonder-Ballen waar uiteindelijk niemand mee uit de voeten kan.

Je kunt het wel willen maar zoiets ga je niet in 1 keer voor elkaar krijgen, daarvoor is de groep die zich erdoor benadeeld voelt gewoonweg te groot voor.

Veranderingen stuiten altijd op weerstand dus het moet de weg der geleidelijkheid volgen. Het mixen van alle niveau's op semi-prof niveua zou al een prima eerste stap zijn.
 

de waan

Well-known member
Ik zit er een beetje dubbel in: enerzijds blijft het enorm wringen dat je sommige clubs privileges geeft. Anderzijds is het de enige manier om de boel open te breken. De KNVB doet niks en dus moeten de clubs er wel met een compromis uit zien te komen. Dat kan alleen als je heel erg veel (in het plan van MSC wat mij betreft iets te veel) meebuigt, omdat de ene partij nou eenmaal meer noodzaak heeft tot samengaan dan de andere partij.

Toch vind ik dit beter dan niks. Dan zijn we in ieder geval van dat onzinnige harde onderscheid af en denk ik dat de scherpe randjes er na verloop van tijd wel af gaan. Over twintig jaar weet dan vrijwel niemand meer dat er ?berhaupt ooit een onderscheid is geweest en blijven alleen nog wat streng-religieuze vlekjes over (kaliber Urk), waar ze blijven vasthouden aan de zondag als no-go zone. Maar dan moet wel eerst het hek open en dat kan alleen met veel inleveren voor de zondagclubs op korte termijn. Het zij zo.
 

Mug

Member
Er waren gisteravond toch ook wel zaterdagclubs aanwezig , het overgrote deel waren het met het MSC plan eens dus hoe kan Noord-Ooster dan beweren dat de meeste zaterdagclubs tegen zijn. Thuisblijver hebben geen recht van spreken.
 

Fregge

Well-known member
Fregge ziet wel problemen. Hij zou alles liever bij het oude laten wanneer het idee van MSC doorgaat.

Jij bent nog steeds van mening dat de thuisclub de wedstrijddag moet bepalen en dat bv DFS in een hoofdklasse met allemaal zondagclubs de helft van zijn wedstrijden maar op zondag moet spelen ?
Nou ja, dat is dan in ieder geval wel duidelijk.

Ik weet het niet 100% zeker, maar met KNVB beker wedstrijden was dat wel het geval. Op de tijd van Blauw Geel - VVV mocht er geen enkel ander evenement plaatsvinden op het sportpark. Als dat ook is met landelijke competities (zelfde organisator), heeft Blauw Geel daar wel een probleem, omdat je in plaats van 1 wedstrijd, 7 wedstrijden moet verplaatsen. En niet 1 keer, nee: Minimaal 17 keer (in het slechtste geval). Dat betekent dat je dus 119 wedstrijden moet verzetten bij Blauw Geel alleen al. Dus als het plan van MSC door gaat, zadel je een hoop clubs met nog meer problemen op en tref je veel meer mensen mee. Daarom ben ik voor het idee dat een thuisclub wedstrijddag en aanvangstijdstip bepaalt. En daarom zeg ik: Als het MSC plan kun je beter bij het oude blijven.
 

TukkerVoetbal

New member
Je kunt het wel willen maar zoiets ga je niet in 1 keer voor elkaar krijgen, daarvoor is de groep die zich erdoor benadeeld voelt gewoonweg te groot voor.

Veranderingen stuiten altijd op weerstand dus het moet de weg der geleidelijkheid volgen. Het mixen van alle niveau's op semi-prof niveua zou al een prima eerste stap zijn.

Ik ben helemaal voor het mixen vanaf de hoofdklasse, sterker nog, van mij mag het op alle niveau's. Waar ik echt moeite mee heb is dat een zondagvereniging VERPLICHT wordt om THUISwedstrijden op zaterdag te spelen. Ik ben voor weekendvoetbal waarbij de thuisspelende vereniging de wedstrijddag bepaald waarbij er de optie blijft om in onderling overleg hiervan af te wijken. Dus een principi?le zaterdagvereniging netjes vraagt of een uitwedstrijd tegen een zondagvereniging ook op zaterdag gespeeld kan worden. Ik weet zeker dat hier veel zondagverenigingen in mee willen gaan.

Dat is toch een faire, werkbare oplossing voor iedereen die een beetje welwillend van aard is en bereid is om een beetje water bij de wijn te doen.
 

noordooster

Well-known member
Ik weet het niet 100% zeker, maar met KNVB beker wedstrijden was dat wel het geval. Op de tijd van Blauw Geel - VVV mocht er geen enkel ander evenement plaatsvinden op het sportpark. Als dat ook is met landelijke competities (zelfde organisator), heeft Blauw Geel daar wel een probleem, omdat je in plaats van 1 wedstrijd, 7 wedstrijden moet verplaatsen. En niet 1 keer, nee: Minimaal 17 keer (in het slechtste geval). Dat betekent dat je dus 119 wedstrijden moet verzetten bij Blauw Geel alleen al. Dus als het plan van MSC door gaat, zadel je een hoop clubs met nog meer problemen op en tref je veel meer mensen mee. Daarom ben ik voor het idee dat een thuisclub wedstrijddag en aanvangstijdstip bepaalt. En daarom zeg ik: Als het MSC plan kun je beter bij het oude blijven.

Ik kan je uit de droom helpen.
Als clubs als HHC, Staphorst, Klazienaveen of HZVV thuis spelen wordt er nog volop gevoetbald op de andere velden van het sportpark. Altijd al zo geweest.
 
Laatst bewerkt:

TukkerVoetbal

New member
Ik zit er een beetje dubbel in: enerzijds blijft het enorm wringen dat je sommige clubs privileges geeft. Anderzijds is het de enige manier om de boel open te breken. De KNVB doet niks en dus moeten de clubs er wel met een compromis uit zien te komen. Dat kan alleen als je heel erg veel (in het plan van MSC wat mij betreft iets te veel) meebuigt, omdat de ene partij nou eenmaal meer noodzaak heeft tot samengaan dan de andere partij.

Toch vind ik dit beter dan niks. Dan zijn we in ieder geval van dat onzinnige harde onderscheid af en denk ik dat de scherpe randjes er na verloop van tijd wel af gaan. Over twintig jaar weet dan vrijwel niemand meer dat er ?berhaupt ooit een onderscheid is geweest en blijven alleen nog wat streng-religieuze vlekjes over (kaliber Urk), waar ze blijven vasthouden aan de zondag als no-go zone. Maar dan moet wel eerst het hek open en dat kan alleen met veel inleveren voor de zondagclubs op korte termijn. Het zij zo.

Dat de KNVB het aan de clubs overlaat lijkt natuurlijk sympathiek maar is voor mij eerder een teken van een gebrek aan visie en daadkracht. Dit is een zaak van ?lle aangesloten verenigingen van de KNVB en niet alleen van de clubs die nu, toevalligerwijs, uitkomen op het niveau waarover gediscussieerd wordt. Dit is d? kans om de piramide goed neer te zetten en heeft langjarige gevolgen.

Ik mis tevens het belang van de jeugdopleiding van het de nederlandse voetballers. Krijg nl. het gevoel dat de principi?le zaterdagclubs hier totaal geen rekening mee houden en alleen maar kijken naar de korte termijn.
 

TukkerVoetbal

New member
Welke lusten ??

Wel de lusten van een voetbalbond die competities, opleidingen, verenigingsondersteuning etc mogelijk maakt maar weigeren om in uitwedstrijden tegen KNVB-leden uit te komen op de voorkeursdag van de thuisspelende vereniging. Omdat Onze lieve Heer het schijnbaar verboden heeft, of omdat je het niet gewend bent, of omdat je ervan uitgaat dat het je geld kost, of omdat je op zondag liever iets anders doet, of omdat je bang bent dat je het niveau niet meer kan handhaven vanwege teruglopende inkomsten.

Rond de kerstdagen een aantal zaalvoetbaltoernooien in Duitsland bezocht en daar met clubbestuurders gesproken. Die staan echt met de oren te klapperen als ik ze vertel wat we hier in Nederland aan het doen zijn. Duitsland, het sterkste voetballand uit de geschiedenis
 

noordooster

Well-known member
Er waren gisteravond toch ook wel zaterdagclubs aanwezig , het overgrote deel waren het met het MSC plan eens dus hoe kan Noord-Ooster dan beweren dat de meeste zaterdagclubs tegen zijn. Thuisblijver hebben geen recht van spreken.

Geen idee welke die 63 % van de clubs waren.
Ook geen idee welke van die 40 clubs voor of tegen voortzetting van onderzoek waren.
Maar als het overgrote deel het al eens was met het plan wat MSC kant en klaar liet zien, snap ik niet dat er nog een verdere uitwerking van het plan moet komen.
Of zou het zo zijn dat enkele clubs wel wilden dat plannen uitgewerkt worden, maar afhaken als het 14.30 uur wordt, of juist afhaken als het 17.00 uur wordt ? Want volgens Jonkers "moest daar nog een oplossing voor komen ". Kennelijk ligt dat dus nog open.

Wanneer straks het idiote tijdstip van 17.00 of 18.00 uur er ligt als definitieve eis, dan heeft communicatieprofessional Jonkers het allemaal slim gespeeld.
En hoe denken de 24 clubs erover die nu door welke oorzaak dan ook, niet aanwezig waren ?
 

noordooster

Well-known member
Dat de KNVB het aan de clubs overlaat lijkt natuurlijk sympathiek maar is voor mij eerder een teken van een gebrek aan visie en daadkracht. Dit is een zaak van ?lle aangesloten verenigingen van de KNVB en niet alleen van de clubs die nu, toevalligerwijs, uitkomen op het niveau waarover gediscussieerd wordt. Dit is d? kans om de piramide goed neer te zetten en heeft langjarige gevolgen.

Ik mis tevens het belang van de jeugdopleiding van het de nederlandse voetballers. Krijg nl. het gevoel dat de principi?le zaterdagclubs hier totaal geen rekening mee houden en alleen maar kijken naar de korte termijn.

Als het aan jou ligt worden zaterdagclubs massaal verplicht om op zondag te voetballen heb je meermalen gezegd.
Ik voorspel je dat het overgrote deel van de zaterdagclub dat gaat weigeren, zeker ook van de topclubs.
In dat geval lijkt me de kans groot, dat er een afsplitsing komt van de KNVB, waarbij het me niet zou verbazen als er ook clubs zich bij aansluiten die niet tegen voetballen op zondag zijn.
Ik kan me voorstellen dat de KNVB zo'n scenario wil voorkomen.

Wat die jeugdopleidingen betreft. In het lijstje van Harry van Vlijmen tel ik in de top 100 ongeveer 40 zaterdagverenigingen en in het lijstje van de voetbaltrainer tel ik er in de gauwigheid 42.
Natuurlijk kun je allerlei kritiek hebben op de samenstelling van die lijstjes, maar het lijkt me redelijk in lijn met het totale aantal zondag- en zaterdagverenigingen in Nederland.
Ik vraag me af of jouw gevoel wel juist is.
 

noordooster

Well-known member
Verdiep je eens in het metoo gebeuren , malloot.

Ik zal het anders zeggen:
Zal wel lekker voelen he, dat je steeds ik ook kunt zeggen.

En dat je kunt schelden, vloeken, beledigen en anderszins vol onfatsoen zit wisten we al.

Oh ja en bedankt dat je kennelijk alles van mij leest en ook nog de moeite neemt om erop te reageren.
Doet me haast wat aan stalken denken. :eek:mg:
 
Laatst bewerkt:

noordooster

Well-known member
Wel de lusten van een voetbalbond die competities, opleidingen, verenigingsondersteuning etc mogelijk maakt maar weigeren om in uitwedstrijden tegen KNVB-leden uit te komen op de voorkeursdag van de thuisspelende vereniging.
Oke, ik snap wat je bedoelt.
Ik vind dat in dit geval het voor wat- hoort wat en lusten-lasten principe niet opgaat.
 

JMD

Well-known member
Dat gebeurt nu ook lijkt me.
De zaterdagclubs stemmen toch in met een vervolg, terwijl er vanuit die hoek nauwelijks belangstelling is in mixen en terwijl het voor de zaterdagclubs meer nadelen dan voordelen met zich mee brengt ( afhankelijk van de precieze invulling )
Dus omdat 'zaterdag' eigenlijk niet wil is het 'meedoen' al een opoffering, terwijl de zondag opoffert om van speeldag en speeltijd te wisselen???
Dat is niet van beide kanten water bij de wijn...

Het gaat dus weer zoals te verwachten viel: de zaterdag krijgt met alles haar zin. (en dan nog durven klagen dat ze in het gedrang komen)
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Ik zal het anders zeggen:
Zal wel lekker voelen he, dat je steeds ik ook kunt zeggen.

En dat je kunt schelden, vloeken, beledigen en anderszins vol onfatsoen zit wisten we al.

Oh ja en bedankt dat je kennelijk alles van mij leest en ook nog de moeite neemt om erop te reageren.
Doet me haast wat aan stalken denken. :eek:mg:

Het is anders ook niet fatsoenlijk om het (zeer serieuze) "metoo" te gebruiken...
 

JMD

Well-known member
Ik zit er een beetje dubbel in: enerzijds blijft het enorm wringen dat je sommige clubs privileges geeft. Anderzijds is het de enige manier om de boel open te breken. De KNVB doet niks en dus moeten de clubs er wel met een compromis uit zien te komen. Dat kan alleen als je heel erg veel (in het plan van MSC wat mij betreft iets te veel) meebuigt, omdat de ene partij nou eenmaal meer noodzaak heeft tot samengaan dan de andere partij.

Toch vind ik dit beter dan niks. Dan zijn we in ieder geval van dat onzinnige harde onderscheid af en denk ik dat de scherpe randjes er na verloop van tijd wel af gaan. Over twintig jaar weet dan vrijwel niemand meer dat er ?berhaupt ooit een onderscheid is geweest en blijven alleen nog wat streng-religieuze vlekjes over (kaliber Urk), waar ze blijven vasthouden aan de zondag als no-go zone. Maar dan moet wel eerst het hek open en dat kan alleen met veel inleveren voor de zondagclubs op korte termijn. Het zij zo.
Eens. Maar dan wel dat de speeltijd bespreekbaar blijft (de thuisclub bepaalt). Als club X om 14.00 wil aftrappen dan kan dat, wil club Y dat om 17.00 dan moet dat ook kunnen. In de 3e divisie zondag speelt men soms zaterdagavond om 19.30. Dat moet ook kunnen.

Rond de kerstdagen een aantal zaalvoetbaltoernooien in Duitsland bezocht en daar met clubbestuurders gesproken. Die staan echt met de oren te klapperen als ik ze vertel wat we hier in Nederland aan het doen zijn. Duitsland, het sterkste voetballand uit de geschiedenis
En dat terwijl Duitsland ook een grote groep Hervormd/Gereformeerde groepen heeft. Hoe lost men dat dan daar op vraag ik me dan af?
 

JMD

Well-known member
Het is al wel eens ter sprake gekomen: hoe zit dit bij andere sporten in NL? Er zullen vast ook Christelijke volleybal-, handbal-, basketbal- en weet ik niet wat voor clubs zijn. Die zullen dan ook wel eens op zondag ingedeeld worden lijkt me (simpelweg omdat daar de thuisclub echt bepaalt, zo heb ik jarenlang op zondagochtend competitiebadminton gespeeld, simpelweg omdat mijn vereniging op dat moment de sporthal ter beschikking had). Wat dan?
 
Bovenaan