De piramide

De piramide


  • Totaal aantal stemmers
    17

SanMark.

Well-known member
Als dat al drammen is...... Maar ik pas verder :rumcolaa:

Dus je verwacht wel dat andere mensen hun mening moeten herzien of nuanceren maar zelf begin je er niet aan.

Dat zegt eigenlijk alles over de zaterdag kant, maar dat was de conclusie ook al op pagina 8 , 20 , 34 , 50 70 en nu op 84.
 

TukkerVoetbal

New member
Linksom of rechtsom: de fanatieke zaterdagtak claimt veel te verliezen (geld, sfeer en traditie) terwijl anderen roepen dat het in het algemeen belang is om wel te gaan mixen.

Ik denk dat de KNVB vooral moet kijken naar wat op lange (min. 10 jaar) termijn het beste is voor het voetbal. Mijn mening: weekendvoetbal en betere regionale spreiding.

Los vd mixen-vraag pleit ik in ieder geval voor het drastisch inperken van spelerssalarissen t/m 2e divisie. Dit geld kan in het voetbal beter op een andere manier besteed (jeugdopleiding !!) worden.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Yep, SanMark. heeft nogal vaak duidelijk met goede argumentatie zijn mening neergezet. Als er dan niemand daarop ingaat of dat lijkt te lezen, dan is het niet heel vreemd dat hij het wat korter neerzet.
 

noordooster

Well-known member
Yep, SanMark. heeft nogal vaak duidelijk met goede argumentatie zijn mening neergezet. Als er dan niemand daarop ingaat of dat lijkt te lezen, dan is het niet heel vreemd dat hij het wat korter neerzet.

Het was gericht aan Niels, die net sinds 1 of een paar dagen postte, zich als ( reformatorisch) christelijk - principieel zaterdagfan had laten kennen en die waarschijnlijk niet alle goed beargumenteerde meningen van SanMark had gelezen.
In dat licht bezien vond ik zijn verkorte versie nogal grof.
Maar denk daar gerust anders over. Ik heb niet veel zin hier verder woorden aan vuil te maken.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Het probleem met Niels is niet de lengte van de boodschap, maar zijn totale onwil om er ?berhaupt over na te denken. Deel je niet exact zijn mening? Dan zit je dus fout en ben je dus een zaterdaghater.
 

Bonehead

Well-known member
Nou, laat ik er eens een ideetje tegenaangooien.

Huidige situatie: Eredivisie (18), Eerste Divisie (20), Tweede Divisie (18), Derde Divisie (2x18), Hoofdklasse (4x16). Totaal 138 teams. Waarvan Beloften (4+1+4+2+2=13)

1. Eredivisie (18 teams)
2. Eerste Divisie (18 teams)
3. Tweede Divisie (2x16 teams) (liefst regionale indeling)
4. Derde Divisie (4x16 teams) (liefst regionale indeling)
5. Hoofdklasse (6x14 teams) (gekoppeld aan district)
6. Eerste Klasse (11x14 teams) (scheiding za/zo, district)
….

* T/m Derde Divisie = 132 teams

Promotie/degradatie;
Ere-Eerste: 2 degradanten, 1 directe promotie+1 play-off tussen 2 t/m5
Eerste-Tweede: 3 degradanten, 2 kampioenen promoveren direct, playoff tussen nummers 2&3 voor 1 plaats
Tweede-Derde; 2x3=6 degradanten, 4 kampioenen promoveren direct, playoff tussen nummers 2&3 voor 2 plaatsen
Derde-Hoofd: 4x3=12 degradanten, 6 kampioenen promoveren direct, per hoofdklasse playoff tussen 2 t/m 5 voor 1 plaats per klasse
Hoofd-1e klasse (en lager): 6x3=18 degradanten; 11 kampioenen promoveren direct, overige plaatsen flexibel.

In iedere hoofdklasse komen jaarlijks 5 plaatsen vrij, 2 clubs promoveren, 3 degraderen.
2 van de plaatsen worden ingevuld door de kampioenen uit de 1e klasse.
De overige plaatsen zijn beschikbaar via de nacompetitie vanuit de 1e klasse en afhankelijk van het aantal clubs dat per district degradeert naar de Hoofdklasse.
Bij 3 degradanten uit de derde divisie promoveert er geen extra club uit de 1e klasse
Bij 2 degradanten uit de derde divisie promoveert er 1 extra club uit de 1e klasse
Bij 1 degradant uit de derde divisie promoveren er 2 extra clubs uit de 1e klasse
Bij 0 degradanten uit de derde divisie promoveren er 3 extra clubs uit de 1e klasse

In het uitzonderlijke geval dat er 4 degradanten uit een district zijn wordt een jaargang met 13&15 teams gespeeld.

Indeling;
Tot en met Hoofdklasse een regionale indeling waarbij zaterdag en zondagverenigingen bij elkaar zitten met een vast speelmoment op zaterdag om 17:00 (Clubs worden dus verplicht om een verlicht hoofdveld te hebben). Onderling kunnen duels natuurlijk verplaatst worden naar een ander tijdstip. Omdat er geen periodekampioenschappen meer zijn vervallen de verplichte gezamenlijke speelrondes halverwege het seizoen. De laatste speelronde wordt standaard gepland op Hemelvaartsdag.

Een prima constructief plan naar mijn mening, Joost!

En zoals ik al vaker in topic heb aangegeven moeten ook zaterdagverenigingen eens water bij de wijn doen en niet moeilijk doen als er om 17:00 uur (mag van mij ook 18;00 uur zijn) afgetrapt wordt. Het hogere doel is dat niveau omhoog gaat en dat zal hopelijk en zeer waarschijnlijk gebeuren met een mix.

Ps. ik zou dan wel afscheid nemen van de zaterdag/zondag scheiding. Dit om problemen bij promotie/degradatie te vermijden. Het aanbod is zo groot daaronder dat (bijna) iedereen wel op zijn gewenste dag zou moeten kunnen voetballen. En als principi?le club zou je daarvoor misschien wel iets langer voor moeten reizen of op een lager niveau moeten spelen. Ach dat is een kleine prijs die je betaald om principieel te zijn denk ik dan maar.

Behalve dat ik me afvraag of op die dag 'zaterdagclubs' willen spelen (en of dat een handige dag is, is toch een vrije dag voor veel mensen, die hem vaak anders besteden).

Zaterdagclub hebben geen moeite met spelen christelijke feestdagen zolang ze niet op zondag. Vraag me niet waarom want ik heb het antwoord niet. In het verleden werd er vaak gevoetbald op tweede paasdag en werd de nacompetitie afgewerkt op Hemelvaartsdag en tweede pinksterdag.

Om 15.00 uur met je A1 starten dat past niet als je om 17.00 met het 1e erachteraan moet. Daarom zeg ik dat het qua planning wel wat aanpassingen vergt.
Ik mag zelf graag op zaterdagmiddag een potje jeugdvoetbal kijken en aansluitend een lekker biertje drinken. Als het 1e er dan ook nog achteraan moet gaat dat ten koste van of de A1 kijken, of het 1e kijken of het bier drinken. Lastig hoor.

Je kunt dan misschien een compromis met de vrouw sluiten dat je dan de zondag aan de familie besteed.

Bij vele topzaterdagverenigingen speelt de A1 ( deels) gelijktijdig met het eerste.
Als ze beide thuis spelen, kun je dan dus inderdaad niet beide helemaal zien spelen.
Overigens blijft het wel mogelijk dat je dan eerste en tweede in 1 weekend kunt zien spelen.
Dat kan bij zaterdagverenigingen vaak ook niet :eek:mg:

Je kunt als zaterdagvereniging je JO19-1 ook om 12:30 uur laten starten. Evenals het tweede elftal. Voordeel hiervan is dat spelers uit deze teams wissel kunnen staan bij het eerste. Ik realiseer mij dat dit voor zondagclubs lastiger zal zijn in verband met de veldbezetting.

Het zaterdagteam van JVC Cuijk in de standaardklasse speelt de thuiswedstrijden om 5 uur.

Een van de zaterdagteams bij HSC'21 ook dacht ik. Volgens mij heeft Bonehead daarover al eens zijn ergernis geuit hier. :p

Dat was vroeger. Toen was ik nog leider van seniorenteam op recreatieniveau. Bij hun is de derde helft een belangrijk onderdeel van de wedstrijd en die werd teniet gedaan door deze aanvangstijden (was dat bij HSC niet om 17:30 uur vraag ik af). Bij terugkomst zat dan de kantine al dicht. Voor het eerste elftal zullen de kantine wel open houden dus dan gaat die vlieger niet op.
 
Laatst bewerkt:

erka

Well-known member
Wat Joost voorstelde is in feite de oude Belgische pyramide :)
Ik vind dat overigens ook een prima voorstel.
 

Bonehead

Well-known member
In Oost is dat aantal relatief klein, maar met name in West II zijn er heel veel overlopers plus dat het in beide West-districten wemelt van de clubs die een eerste elftal op zowel zaterdag als zondag hebben.

In Oost heb ik uit de losse pols al meer dan 25 overstappers (KHC, Veensche Boys, AGOVV, Batavia'90, Barneveld, Hattem, Zwolsche Boys, ZAC, Reaal Dronten, Veenendaal, Wilhelminaschool, RKSV, Uchta, Valburg, OVC'85, Fortissimo, Kampen, Noord Veluwe Boys, Dieze West, HFC Storica, PH, Rijssen Vooruit, AJC'96, PW, Zuid Eschmarke, Wageningen, GVC). Daarnaast nog wat zaterdagteams van zondagclubs (Quick'20, De Treffers, Lienden o.a.), fusieclubs en niet-principi?le zaterdagclubs (De Esch, Drienerlo, Uni VV, Keizerstad). En dan is in Oost het zaterdagvoetbal qua aantallen standaardteams nog relatief klein.

Ik ben ooit eens begonnen het op een rijtje te zetten, maar het gekke is dat het lang niet altijd bekend is. Een club met een "C" in de naam, dat is wel helder, maar bijvoorbeeld de clubs uit Spakenburg, die speelden nooit (zoals bijvoorbeeld SVVN) in de NCVB, maar in een een zaterdagafdeling van het KNVB-district Utrecht.

Hehe ik heb hem weer gevonden. Uiteraard ken ik meeste overstappers uit Oost wel. Opvallend veel uit Zwolle. Dat zal ongetwijfeld te maken hebben dat hun qua derby's beter uitkomt. Zwolle is sowieso ??n van de weinige grote steden waar het zaterdagvoetbal de overhand heeft volgens mij.

Voetballen in competitieverband was een lange tijd taboe in bepaalde kringen. Er zijn veel clubs die pas zijn opgericht toen de CVB al opgegaan was in de KNVB. SVVN is met zijn 89 jaar ??n van de oudste zaterdagclubs van ons land. Zondagclubs bestaan veelal veel langer. Overigens is De Esch juist ??n van de weinige clubs die hun principe in hun clubnaam hebben staan. Het is ZVV De Esch.

Ik vind net als jou dat overstappers niet moeten verschuilen achter principes. Dat vind ik ongeloofwaardig.
 

JMD

Well-known member
Een prima constructief plan naar mijn mening, Joost!

En zoals ik al vaker in topic heb aangegeven moeten ook zaterdagverenigingen eens water bij de wijn doen en niet moeilijk doen als er om 17:00 uur (mag van mij ook 18;00 uur zijn) afgetrapt wordt. Het hogere doel is dat niveau omhoog gaat en dat zal hopelijk en zeer waarschijnlijk gebeuren met een mix.

Ps. ik zou dan wel afscheid nemen van de zaterdag/zondag scheiding. Dit om problemen bij promotie/degradatie te vermijden. Het aanbod is zo groot daaronder dat (bijna) iedereen wel op zijn gewenste dag zou moeten kunnen voetballen. En als principi?le club zou je daarvoor misschien wel iets langer voor moeten reizen of op een lager niveau moeten spelen. Ach dat is een kleine prijs die je betaald om principieel te zijn denk ik dan maar.
A t/m Z mee eens hoor, en ik ben voorstander van afschaffen za/zo, maar je verplicht op bovenstaande manier wel aan alle zondagploegen (in de hogere regionen) om op zaterdag te spelen. In lagere regionen vinden de 'zondagploegen' elkaar wel (doordat de KNVB dan kan indelen op speeldag, er zijn toch ploegen zat), maar dat gaat in de hogere regionen niet lukken.
 

noordooster

Well-known member
En zoals ik al vaker in topic heb aangegeven moeten ook zaterdagverenigingen eens water bij de wijn doen en niet moeilijk doen als er om 17:00 uur (mag van mij ook 18;00 uur zijn) afgetrapt wordt. Het hogere doel is dat niveau omhoog gaat en dat zal hopelijk en zeer waarschijnlijk gebeuren met een mix.

Waarop is het eigenlijk gebaseerd dat het niveau omhoog zou gaan bij een mix ?
Zaterdagclubs zagen in de gemixte tweede divisie een teruggang in toeschouwersaantallen en kantine-inkomsten en ook werd er geklaagd over teruglopende sponsorinkomsten.
Je zou zeggen dat daardoor juist niet een niveaustijging mogelijk is.
In de tweede divisie zijn de zaterdagclubs niet erg gelukkig met de mix en met wedstrijden om 18.00 uur. ( en ook meerdere zondagclubs niet : enquete eind vorig seizoen )
In de derde divisie werd een voorstel tot mixen door met name zaterdagverenigingen massaal verworpen.
Binnenkort mogen de hoofdklassers zich uitspreken over een mix-voorstel van MSC Meppel.
En zondagclubs vinden veelal dat ze met die 17.00 en 18.00 uur veel water bij de wijn moeten doen.
Dat maakt me benieuwd naar met welk voorstel van der Zee in maart gaat komen, vooral omdat hij claimt dat het iets wordt waar alle (top)amateurs zich in kunnen vinden.
Gezien bovenstaande kan ik me haast niet voorstellen dat een voorstel als dat van Joost het zou gaan halen.
 
Laatst bewerkt:

SanMark.

Well-known member
Het zou wel oerstom van Knvb zijn als ze om instemming van de clubs te vragen. Dan komt het nooit een stap verder.
 

Sjorro

Active member
Zal de bouw van de nieuwe piramide lastiger worden als bijv. Achiles'29, Margreb en De Dijk ermee ophouden? Dit scenario zou zomaar waarheid kunnen worden.
 

noordooster

Well-known member
Zal de bouw van de nieuwe piramide lastiger worden als bijv. Achiles'29, Margreb en De Dijk ermee ophouden? Dit scenario zou zomaar waarheid kunnen worden.

Het zou inderdaad zomaar kunnen. Als er weinig aan de piramide verandert, lijkt het mij wel op te vangen via versterkte promotie en/of minder degradanten. Overigens, hoe eerder je het dan weet, hoe beter.
Als de piramide grondig op de schop gaat , lijkt het me nog minder een probleem.
Dan zou je ook een overstap za-zo, of omgekeerd, met behoud van niveau, mogelijk kunnen maken.
 
Bovenaan