De piramide

De piramide

• Totaal aantal stemmers
    17

Bonehead

Well-known member
Dus zondagclubs die in een zaterdagregio worden benadeeld als je gaat mixen? Ik geloof inderdaad dat Be Quick 1887 daardoor echt niet zit te wachten nee...

Jij geeft aan dat clubs die willen vasthouden aan hun principes maar als gehele club uit de bond moeten worden gegooid. Ik heb zo'n vermoeden dat hierbij de gedachtegang is dat als je ze maar onder druk zet ze vanzelf wel overstag gaan. Dat denk ik dus eerlijk gezegd niet. En dat baseer ik op mijn omgeving waarbij juist de grootste zaterdagclubs de meest orthodoxe aanhang heeft. Die gaan nu zeker niet op zondag voetballen. In dat plannetje van onder andere jou zouden die dus geroyeerd moeten worden en een eigen bond moeten oprichten. Nu zou het maar zo kunnen dat het voor minder/niet principi?le clubs of overstappers deze nieuwe bond nog wel eens interessant zou kunnen zijn. Dat lijkt mij allemaal niet zo wenselijk en constructief moet ik eerlijk zeggen. Dan zou ik toch voor een andere oplossing willen kiezen. En het lijkt me ook niet dat de KNVB het afscheid van tal van clubs bij hun als wenselijk ziet.

En daarom herhaal je het tot in den treure. Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel misschien leest er wel een vertegenwoordiger mee.

Nou als hij die stukjes van jou leest is hij in de tussentijd wel in slaap gevallen.

Die zijn na de eerste pagina gillend weggelopen om nooit meer terug te komen.

Iets anders. Een tijdje terug in dit topic kwam de vraag hoe het toch kwam dat alleen bij het voetbal er sprake is van een tweedeling. Veel teamsporten worden nog niet zo lang beoefend in mijn dorp, maar het viel wel op de de plaatselijke korfbalclub altijd op zaterdag speelt. Een beetje googlen levert dan dit op -> https://www.trouw.nl/home/korfbal-op-zaterdag-is-nu-net-zo-gewoon-als-op-de-zondag~a9b3764a/

Ook het Rijssense RIVO speelt al haar volleybalwedstrijden in de tweede divisie op zaterdag. Ik vermoed dat daar eenzelfde regeling is hoewel ik daar geen vinger achter kan krijgen.

JMD

Well-known member
Iets anders. Een tijdje terug in dit topic kwam de vraag hoe het toch kwam dat alleen bij het voetbal er sprake is van een tweedeling. Veel teamsporten worden nog niet zo lang beoefend in mijn dorp, maar het viel wel op de de plaatselijke korfbalclub altijd op zaterdag speelt. Een beetje googlen levert dan dit op -> https://www.trouw.nl/home/korfbal-op-zaterdag-is-nu-net-zo-gewoon-als-op-de-zondag~a9b3764a/

Ook het Rijssense RIVO speelt al haar volleybalwedstrijden in de tweede divisie op zaterdag. Ik vermoed dat daar eenzelfde regeling is hoewel ik daar geen vinger achter kan krijgen.
Bij zaalsporten spelen de 'lagere divisies/klasses' vaak op de dag dat ze de zaal kunnen huren. In Haarlem heb je bv Spaarnestad als volleybalploeg (speelt 1e of 2e divisie dames en 3e divisie heren als ik het goed heb), die spelen op zaterdagmiddag thuis, simpelweg omdat hun hal (Beijneshal) op zaterdag beschikbaar is voor hen.

Zaalsporten zitten dus vaak zo ongeveer op alle dagen, maar (bijna) nooit op zondag. Dat zal er denk ik mee te maken hebben dat sporthallen vroeger vaak gemeente-eigendom waren en zij dus konden bepalen op welke dagen er van de zaal gebruikt gemaakt mocht worden. Op zondag worden/werden er in sporthallen vaak beurzen en dat soort dingen georganiseerd, dus misschien dat daarom de gemeenten hun hal op zondag nooit verhuurden aan sportverenigingen(??).

erka

Well-known member
Bij zaalsporten spelen de 'lagere divisies/klasses' vaak op de dag dat ze de zaal kunnen huren. In Haarlem heb je bv Spaarnestad als volleybalploeg (speelt 1e of 2e divisie dames en 3e divisie heren als ik het goed heb), die spelen op zaterdagmiddag thuis, simpelweg omdat hun hal (Beijneshal) op zaterdag beschikbaar is voor hen.

Zaalsporten zitten dus vaak zo ongeveer op alle dagen, maar (bijna) nooit op zondag. Dat zal er denk ik mee te maken hebben dat sporthallen vroeger vaak gemeente-eigendom waren en zij dus konden bepalen op welke dagen er van de zaal gebruikt gemaakt mocht worden. Op zondag worden/werden er in sporthallen vaak beurzen en dat soort dingen georganiseerd, dus misschien dat daarom de gemeenten hun hal op zondag nooit verhuurden aan sportverenigingen(??).

In de tijd dat ik nog veel aan zaalsporten deed (volleybal en badminton) zaten we net zo vaak op zaterdag als op zondag. Wat daar wel vaak speelt is dat grote sporten en clubs vaak historisch voorrang hebben boven kleinere. Volleybal en basketbal zaten bijna vaak op zaterdag daardoor en badminton bv. moest dan op zondag. Had je niks over te zeggen.

Korfbal is overigens van nature een nogal christelijke sport, dus die spelen eigenlijk allemaal zaterdags.

JMD

Well-known member
Straks krijgen we nog zoiets als : Als wij , de KNVB, de voorwaarden met spelerscontracten ( vooral een zondagdingetje) flink versoepelen , moeten jullie akkoord gaan met gemengde 3e divisies en hoofdklassen.
Hoezo is de spelerscontracten vooral een zondagdingetje?? Volgens mij hebben zaterdagclubs meer contractspelers (omdat het niveau hoger is). Of impliceer je hier mee dat de zaterdagclubs gewoon meer 'onder tafel' regelen? Nee toch?

Pascallovic

Well-known member
Ben je ongesteld Pascallovic?
Ben gewoon klaar met schijtlollige dubbelzinnige teksten over Christenen en incest. Kom er gewoon openlijk vooruit dan hebben we ook niet achteraf het gezeur als er weer een ban wordt uitgedeeld aan iemand en dat plotseling niemand weet wat voor onder de gordel opmerkingen hij of zij gemaakt heeft in een discussie over de voetbalpiramide van Nederland.

Maar je durft er dus niet voor uit te komen of die opmerking daadwerkelijk een verwijzing naar incest was.

Joost

Well-known member
Volgens mij zijn verreweg de meeste korfbalclubs niet-christelijk.
En ik vraag me af of het percentage christelijke verenigingen daar hoger ligt dan bij voetbal.
Ik hoorde dat de top-korfbalclubs DKOD en PKC niet op zondag spelen.

En, Pascallovic , :duim: voor je opmerkingen over incest.

Over dat korfbal gesproken;

Tot 1970 bestonden er twee bonden: de Koninklijke Nederlandse Korfbalbond (KNKB) en de CKB met respectievelijk circa 47 000 en 13 000 leden; het was een restant van de vooroorlogse verzuiling. In 1970 achtte het bestuur van de CKB tijd en geesten rijp om met de KNKB over een gezamenlijke competitie te praten. Oud-voorzitter Piet Nagtegaal: “Het was een David en Goliath-verhaal. David zag de toekomst somber in. We voorzagen een terugloop in ledental en ook dat het spelpeil achterbleef. Dus ging het CKB-bestuur gesprekken aan met de KNKB, waarbij we eerst dachten aan een federatieve samenwerking, maar later aan een fusie. Voor d?e tijd was dat vreselijk revolutionair.”

In de besprekingen stelden de CKB'ers dat zij geen aparte zaterdagsectie binnen de KNKB wilden vormen. Nagtegaal: “Wij zagen het zaterdagvoetbal als afschrikwekkend voorbeeld. Dus de sleutel was: gemengde klassen van zaterdag- en zondagclubs. Dat betekende dat zondagclubs altijd op zaterdag moesten spelen tegen een zaterdagclub. Het was voor die clubs een offer, maar hiermee werden principi?le obstakels omzeild. Wie niet op zondag wilde spelen, kon bij een zaterdagclub terecht. Voor spelers in vertegenwoordigende teams gold hetzelfde; meedoen op zondag werd een individuele keuze.”

de waan

Well-known member
Ik had niet gedacht dat ik het ooit nog zou zeggen, maar die korfballers zijn slimme jongens en meisjes.

Apart ook eigenlijk, die hadden het bijna 50 jaar geleden al over "restanten van de verzuiling". Het voetbal blijkt weer eens hopeloos ouderwets.

Fregge

Well-known member
Noord-ooster. Hoe zie je dat eigenlijk voor je? Dit seizoen staan AFC (zondagclub) en TEC onderaan. Even er van uit gaan dat die gaan degraderen. TEC misschien iets minder snel in verband met Achilles, maar dat zijn 2 zondagploegen. Moet er 1 op zaterdag spelen? Want anders begint dadelijk de zaterdagkliek weer over te veel belofteelftallen.

Bovenaan