De hel van het openbaar vervoer

Joost

Well-known member
Ik snap de keuze voor Zeeland wel. Je moet dit systeem blijkbaar uitgebreid testen en dat kan je het beste doen op een uiteinde van een traject. In Zeeland heb je ook nog op hetzelfde traject een snelweg liggen waar vrijwel nooit file staat. Je kunt vrij eenvoudig en zonder veel tijdverlies bussen deze dienstregeling laten opvangen, het scheelt 1 minuut. Het station in Vlissingen ligt ook nog eens op een heel onhandige plek.
 
  • Leuk
Waarderingen: erka

JMD

Well-known member
2029 pas, het is niet dat ze het niet wisten
Het gaat ook niet om 2029, maar dat je mensen gedurende bijna een jaar van het spoorwegnet afsluit, waaronder een provinciehoofdstad.

En het gaat er niet om dat het qua tijd (station tot station) ongeveer hetzelfde is (want dat is idd zo), maar het is wel voor veel mensen een extra overstap, plus dat er grote kans is dat je volle bussen hebt en dus extra lang moet wachten op de volgende. In een intercitystel (dubbeldeks) passen zo 400-500 mensen, in een bus een stuk of 70 (dubbeldeks).
 

erka

Well-known member
Het gaat ook niet om 2029, maar dat je mensen gedurende bijna een jaar van het spoorwegnet afsluit, waaronder een provinciehoofdstad.

En het gaat er niet om dat het qua tijd (station tot station) ongeveer hetzelfde is (want dat is idd zo), maar het is wel voor veel mensen een extra overstap, plus dat er grote kans is dat je volle bussen hebt en dus extra lang moet wachten op de volgende. In een intercitystel (dubbeldeks) passen zo 400-500 mensen, in een bus een stuk of 70 (dubbeldeks).

Dat zal, maar wat Joost zegt is helemaal waar. De treinen aan het einde van het traject in Zeeland zijn makkelijk op te vangen en bovendien zelden vol. Zo'n test kun je gewoon niet op de meeste trajecten doen, zonder direct allerlei knooppunten of drukke trajecten af te sluiten. Enige andere trace waar ik aan zit te denken is Heerhugowaard-Den Helder. Maar dat is enkelspoor volgens mij.

Wel benieuwd hoe ze dat met goederentreinen naar Vlissingen gaan doen. Daar rijdt nog behoorlijk wat.
 

Joost

Well-known member
Het gaat ook niet om 2029, maar dat je mensen gedurende bijna een jaar van het spoorwegnet afsluit, waaronder een provinciehoofdstad.

En het gaat er niet om dat het qua tijd (station tot station) ongeveer hetzelfde is (want dat is idd zo), maar het is wel voor veel mensen een extra overstap, plus dat er grote kans is dat je volle bussen hebt en dus extra lang moet wachten op de volgende. In een intercitystel (dubbeldeks) passen zo 400-500 mensen, in een bus een stuk of 70 (dubbeldeks).
Die mensen ervaren nu ook erg veel vertraging omdat er vaak storingen zijn. Dan is dit een investering die het uiteindelijk wel waard gaat zijn. Die overstap is inderdaad juist. Het enige wat ik wel hoop is dat reizigers van Vlissingen naar Goes rechtstreeks gebracht worden en dat bussen niet ook nog via Middelburg rijden, maar daar wordt ongetwijfeld over gedacht.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

JMD

Well-known member
Dat zal, maar wat Joost zegt is helemaal waar. De treinen aan het einde van het traject in Zeeland zijn makkelijk op te vangen en bovendien zelden vol. Zo'n test kun je gewoon niet op de meeste trajecten doen, zonder direct allerlei knooppunten of drukke trajecten af te sluiten. Enige andere trace waar ik aan zit te denken is Heerhugowaard-Den Helder. Maar dat is enkelspoor volgens mij.

Wel benieuwd hoe ze dat met goederentreinen naar Vlissingen gaan doen. Daar rijdt nog behoorlijk wat.
Zelden volle treinen ja, maar zelfs al zitten ze maar half vol praat je alsnog over 300 man/vrouw...

Die mensen ervaren nu ook erg veel vertraging omdat er vaak storingen zijn. Dan is dit een investering die het uiteindelijk wel waard gaat zijn.
Als dit op een ander traject was getest had de Zeelandlijn daar uiteindelijk ook profijt van gehad. STerker nog: omdat ze proefkonijn zijn is de kans juist groot dat ze na die 9 maanden meer storingen hebben (zie ook het artikel.
En ik verbaas me ook over de lengte qua tijdsduur... Een maandje is nog te doen, plan je het in de zomer, weinig mensen er last van. Maar nu, 9 maanden. En dit soort prijecten lopen vaak uit, dus je zit zo aan een jaar...
En dan vervolgens dat men dan weer klaagt dat te veel mensen de auto nemen...

Die overstap is inderdaad juist. Het enige wat ik wel hoop is dat reizigers van Vlissingen naar Goes rechtstreeks gebracht worden en dat bussen niet ook nog via Middelburg rijden, maar daar wordt ongetwijfeld over gedacht.
MAg ik hopen idd...

En idd, hoe gaat het met het goederenvervoer.

En ja, ik snap wel dat dit een makkelijk traject is om te kiezen, maar had je niet beter een traject kunnen kiezen dat makkelijk via NS opvangbaar is (vooral qua capaciteit)? Dat je bv op de route eromheen meer treinen laat rijden.
 

Maasveld

Well-known member
Het gaat ook niet om 2029, maar dat je mensen gedurende bijna een jaar van het spoorwegnet afsluit, waaronder een provinciehoofdstad.

En het gaat er niet om dat het qua tijd (station tot station) ongeveer hetzelfde is (want dat is idd zo), maar het is wel voor veel mensen een extra overstap, plus dat er grote kans is dat je volle bussen hebt en dus extra lang moet wachten op de volgende. In een intercitystel (dubbeldeks) passen zo 400-500 mensen, in een bus een stuk of 70 (dubbeldeks).
4 maanden = bijna een jaar?
 

erka

Well-known member
Die 400-500 zitten er misschien in de Randstad maar niet in Goes. Laten we zeggen 200 per trein per keer. Dat zijn 4 bussen. 2x p/u volgens mij daar de Intercity. Dus dat zijn 8 bussen per uur per richting qua capaciteit. Dat is prima te doen.
 

Joost

Well-known member
Ergens tussen Meppel en Leeuwarden of Groningen was een mogelijkheid omdat daar ook snelwegen liggen.
Den Helder-Heerhugowaard is geen optie omdat daartussen geen snelweg ligt en het enige tussenliggende station ligt ver van de N-weg.
 

JMD

Well-known member
Die 400-500 zitten er misschien in de Randstad maar niet in Goes. Laten we zeggen 200 per trein per keer. Dat zijn 4 bussen. 2x p/u volgens mij daar de Intercity. Dus dat zijn 8 bussen per uur per richting qua capaciteit. Dat is prima te doen.
Je moet ook niet naar Goes kijken... Maar naar Vlissingen, Souburg, Middelburg en ARnemuiden, 7000 per dag.

Die zullen grotendeels allemaal in de spits reizen, en vanuit Vlissingen en Middelburg enz vooral het land in, dus die 7000 worden niet eens over 2 richtingen verspreid.
 

gevegt

Well-known member
Ergens tussen Meppel en Leeuwarden of Groningen was een mogelijkheid omdat daar ook snelwegen liggen.
Den Helder-Heerhugowaard is geen optie omdat daartussen geen snelweg ligt en het enige tussenliggende station ligt ver van de N-weg.
Weer het noorden achterstellen!
 

Jef400

Well-known member
Ergens tussen Meppel en Leeuwarden of Groningen was een mogelijkheid omdat daar ook snelwegen liggen.
Den Helder-Heerhugowaard is geen optie omdat daartussen geen snelweg ligt en het enige tussenliggende station ligt ver van de N-weg.
Zijn er drie: Den Helder Zuid en Anna Pouwlona en Schagen.
 

erka

Well-known member
Je moet ook niet naar Goes kijken... Maar naar Vlissingen, Souburg, Middelburg en ARnemuiden, 7000 per dag.

Die zullen grotendeels allemaal in de spits reizen, en vanuit Vlissingen en Middelburg enz vooral het land in, dus die 7000 worden niet eens over 2 richtingen verspreid.

De meeste reizigers, juist in de spits, reizen over korte afstand naar school of werk.
 
Bovenaan