De hel van het openbaar vervoer

Jef400

Well-known member
Omdat Leiden Centraal niet de capaciteit heeft om de mensenstroom te verwerken op de andere perrons en er dus daar (levens)gevaarlijke situaties ontstaan.
 

JMD

Well-known member
Omdat Leiden Centraal niet de capaciteit heeft om de mensenstroom te verwerken op de andere perrons en er dus daar (levens)gevaarlijke situaties ontstaan.
Alle perrons zijn toch open? En het aantal passagiers zal eerder minder zijn dan meer (doordat er geen aanvoer vanuit Den Haag is) lijkt me... En van Den Haag rijden wel alle treinen naar Utrecht/Rotterdam, daar zou je dan zo'n zelfde chaos hebben, en die stations zijn qua oppervlakte echt minder ruim dan Leiden.

En verder is Leiden 1 van de grootste stations van Nederland (ik meen 6e ofzo qua verwerkte passagiers) dus als zij dat niet op kunnen vangen, wie dan wel?
 

JMD

Well-known member
Die kraan op de rail was overigens van ProRail, ze waren er bezig met het spoor vannacht... MIscommunicatie over op welk spoor de treinen moesten rijden en op welk spoor gewerkt ging worden???
Die knal is echt flink geweest als je die beelden ziet, de voorste twee treinstellen zijn in een hoek van 90 graden gedraaid en het talud afgereden het weiland in, en de voorste wagon is zelfs compleet losgeraakt
 

Jef400

Well-known member
Alle perrons zijn toch open? En het aantal passagiers zal eerder minder zijn dan meer (doordat er geen aanvoer vanuit Den Haag is) lijkt me... En van Den Haag rijden wel alle treinen naar Utrecht/Rotterdam, daar zou je dan zo'n zelfde chaos hebben, en die stations zijn qua oppervlakte echt minder ruim dan Leiden.

En verder is Leiden 1 van de grootste stations van Nederland (ik meen 6e ofzo qua verwerkte passagiers) dus als zij dat niet op kunnen vangen, wie dan wel?
Alleen gaan die passagiers richting Den Haag en verder dus wel de perrons op. De bussen 43 en 45 zitten vol dus gaan ze omreizen. Of via Woerden of via Schiphol Rotterdam maar die capaciteit is er niet. Je zit ook met een logistieke opgave he. Je gaat nooit zoveel materieel als normaal op Leiden krijgen. Buiten de infrastructurele beperkingen op de andere trajecten. Ik snap het wel. Net zoals de emoties bij de reizigers die nu gestrand zijn.
 

JMD

Well-known member
Alleen gaan die passagiers richting Den Haag en verder dus wel de perrons op. De bussen 43 en 45 zitten vol dus gaan ze omreizen. Of via Woerden of via Schiphol Rotterdam maar die capaciteit is er niet. Je zit ook met een logistieke opgave he. Je gaat nooit zoveel materieel als normaal op Leiden krijgen. Buiten de infrastructurele beperkingen op de andere trajecten. Ik snap het wel. Net zoals de emoties bij de reizigers die nu gestrand zijn.
En die problemen zijn er niet in Den Haag dan? Daar speelt precies hetzelfde als jij aangeeft vwb Leiden...
Maar naar Utrecht en Rotterdam rijdt het daar wel gewoon.
 

Jef400

Well-known member
En die problemen zijn er niet in Den Haag dan? Daar speelt precies hetzelfde als jij aangeeft vwb Leiden...
Maar naar Utrecht en Rotterdam rijdt het daar wel gewoon.
Den Haag heb je veel meer verbindingen dan Leiden ook veel meer perrons. Kijk Leiden lijkt groot, maar in wezen zijn het maar 3 perrons. Buiten dat je in Leiden ook nog eens veel studentenverkeer hebt. Zeker in de spits. Als de perrons dan vollopen moeten ze dicht omdat er anders mensen het spoor opgaan. Daarom heropenen ze ook pas over een paar uur op dat station. Het is niet alleen Leiden zelf. Maar ook passagiers uit de andere richtingen die de stromen moeten kruizen hé. Den Haag heb je nu perrons over die je kunt gebruiken mocht het te druk worden. Leiden niet..
 

JMD

Well-known member
Den Haag heb je veel meer verbindingen dan Leiden ook veel meer perrons. Kijk Leiden lijkt groot, maar in wezen zijn het maar 3 perrons. Buiten dat je in Leiden ook nog eens veel studentenverkeer hebt. Zeker in de spits. Als de perrons dan vollopen moeten ze dicht omdat er anders mensen het spoor opgaan. Daarom heropenen ze ook pas over een paar uur op dat station. Het is niet alleen Leiden zelf. Maar ook passagiers uit de andere richtingen die de stromen moeten kruizen hé. Den Haag heb je nu perrons over die je kunt gebruiken mocht het te druk worden. Leiden niet..
Den Haag meer verbindingen dan Leiden? Van Leiden kan je naar Lammenschans/Alphen, Den Haag, Haarlem en Schiphol. Vanuit Den Haag naar Rotterdam, Utrecht en Leiden. Zijn toch echt minder in Leiden. Verder is Leiden een veel groter station (ook qua vervoersstromen die ze verwerken) dan de stations van Den Haag. En ja, je hebt gelijk dat Den Haag CS meer perrons heeft, maar die op Leiden zijn wel veel langer en breder dan die op Den Haag.
En ze gaan idd nu opstarten, die stremmingen van vanochtend naar Haarlem/Schiphol/Alphen heeft dus geen moer met drukte te maken, want die drukte gaat er vanmiddag, morgen enz ook nog zijn want het traject naar Den Haag ligt er minstens nog tot woensdag uit.

Het slachtoffer was overigens de kraanmachinist... Die kraan werd (aan de trein te zien) vol geraakt, als je daar dan nog in zit ben je kansloos....
 

Bernardo

Well-known member
Als je de ravage ziet is het een wonder dat er maar 1 dode is gevallen. Wat een klap moet dat geweest zijn.
 

Mario

Well-known member
Als dit in de spits was gebeurd, was het aantal slachtoffers niet te overzien geweest.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Vast niet, maar een ongeluk kan altijd gebeuren. Nu zaten er 'slechts' 60 mensen in de trein.

Misschien dat ik het verkeerd heb begrepen, maar ik begreep dat een BAM medewerker was overleden die met die kraan bezig was waarmee de trein in botsing is gekomen. Als er geen kraan staat in de spits, dan kan dat ongeluk niet exact hetzelfde plaatsvinden.
 

erka

Well-known member
Wat er in de nacht precies is misgegaan moet nog onderzocht worden, maar dit zou in de spits inderdaad niet hetzelfde zijn. Overigens vind ik het ook verbazend hoe weinig doden en gewonden er zijn gevallen als je ziet hoe die treinstellen erbij liggen.

@JMD tussen Leiden en Den Haag is nog wel een ander belangrijk verschil. In Den Haag zijn veel opstelsporen en mogelijkheden om te keren. In Leiden haast niet. Daarom kon het in Den Haag veel sneller hervat worden.
 

De Wolf

Well-known member
Kraan kwam in botsing met een goederentrein. Door die botsing kwamen brokstukken vrij die door de passagierstrein geraakt werden.
 

JMD

Well-known member
@JMD tussen Leiden en Den Haag is nog wel een ander belangrijk verschil. In Den Haag zijn veel opstelsporen en mogelijkheden om te keren. In Leiden haast niet. Daarom kon het in Den Haag veel sneller hervat worden.
Ja, dat weet ik (Leiden - Den Haag heb ik jarenlang dagelijks gereden met de trein toen ik nog in Delft werkte). Dat zou ik meer snappen dan 'drukte', want daar moet een station op voorbereid zijn, er ligt wel vaker iets plat rond Leiden.
Maar dan over die opstelsporen: de lijn naar Alphen kan gewoon op perron 1/2 afgewikkeld worden, gebeurt altijd. En verder keert de stoptrein Haarlem - Leiden in de avond/weekend al ten zuiden van het station, je had dus gewoon (met bv een dubbeldekker) gewoon een pendeldienst kunnen starten naar Haarlem. En verder worden de 4 sporen richting De Vink niet gebruikt, dus kan je daar ook best iets laten keren om een pendeldienst naar Schiphol te starten.
 

JMD

Well-known member
De goederentrein raakte dus als eerste die kraan. Stak naw het spoor over (gezien waar de locomotief van die trein geraakt is) en werd geraakt. De brokstukken zorgden voor de crash van de passagierstrein.

De ooggetuigenverklaringen lopen uiteen over hoeveel tijd er tussen beide botsingen zat. Sommigen hebben het over een paar minuten. Als dat zo is dan zou dat zou wel schandalig zijn, dan had de verkeersleiding allang de machinist van de IC moeten waarschuwen dat er een aanrijding was en dat hij stapvoets moest gaan rijden...
 
Bovenaan