De hel van het openbaar vervoer

Joost

Well-known member
Flixbus was laatst ook al in het nieuws omdat ze van Nijmegen naar Brussel gaan rijden met tevens een stop in Antwerpen.

In Nederland blijft het een redelijk onbekend fenomeen maar het is, vooral door buitenlandse maatschappijen, wel in opkomst. En dan logischerwijs vooral op (internationale) trajecten waar geen fatsoenlijke spoorverbinding is.

Deutsche Bahn is er hier in de buurt ook al even mee bezig. Die hebben een bus die een aantal keer per dag vanaf Dusseldorf via Eindhoven en Antwerpen naar Londen rijdt en een bus van Dusseldorf via Roermond naar Brussel. Die laatste zie ik vrijwel dagelijks als ik terugkom van het werk en lijkt goed vol te zitten.
 

erka

Well-known member
Hier heb je al een tijdje Flixbus, omdat de trein naar Duitsland veel te duur is en op het deel tot Leer ook te langzaam. Je kunt rechtstreeks van Groningen naar Hamburg, Berlijn, Keulen. En je hebt ook Postbus (naar M?nchen), Ecolines (Polen) en Eurolines (oa naar Kopenhagen). En nog flink aantal keren per dag naar Bremen. Zit altijd goed vol. Bij de ombouw van het station wordt er misschien ook een volwaardige voorziening voor gemaakt. Niet zo'n hoekje zoals nu. Dat kon nog in de tijd dat er 1-2x per dag zo'n bus kwam maar nu komen er flink wat per dag en staan er overdag eigenlijk de hele tijd wel mensen te wachten. Vooral op vrijdag als alle Duitse studenten en Polen weer teruggaan.

Volgens de Nederlandse wet mogen dit soort bussen niet binnen Nederland. Monopoly van NS op lange afstand. Maar het is een kwestie van tijd.
 
Laatst bewerkt:

Max

Administrator
Forumleiding
Dat lijkt mij inderdaad de voornaamste zorg, de reistijd met zo'n bus.

Wel lekker die werkzaamheden morgen tussen Schiedam en Den Haag. De Fyra is toeslagvrij. Dan ben ik in principe sneller van huis naar Kuip en omgekeerd.
 

JMD

Well-known member
Hoe zit het met de reistijden, is dat een beetje competitief met de trein?
Als ze puur alleen van Groningen naar Bremen rijden en niet stoppen zal dat competitief zijn, als ze bij elke grote stad stoppen (en dus steeds het centrum inmoeten) zal dat niet het geval zijn...

Hier heb je al een tijdje Flixbus, omdat de trein naar Duitsland veel te duur is en op het deel tot Leer ook te langzaam. Je kunt rechtstreeks van Groningen naar Hamburg, Berlijn, Keulen. En je hebt ook Postbus (naar M?nchen), Ecolines (Polen) en Eurolines (oa naar Kopenhagen). En nog flink aantal keren per dag naar Bremen. Zit altijd goed vol. Bij de ombouw van het station wordt er misschien ook een volwaardige voorziening voor gemaakt. Niet zo'n hoekje zoals nu. Dat kon nog in de tijd dat er 1-2x per dag zo'n bus kwam maar nu komen er flink wat per dag en staan er overdag eigenlijk de hele tijd wel mensen te wachten. Vooral op vrijdag als alle Duitse studenten en Polen weer teruggaan.

Volgens de Nederlandse wet mogen dit soort bussen niet binnen Nederland. Monopoly van NS op lange afstand. Maar het is een kwestie van tijd.
Was in 2012 in Nottingham, daar was zelfs een compleet 'lange-afstandsbusstation' met heel veel van dat soort verbindingen.

Persoonlijk ben ik meer treinliefhebber dan busliefhebber, maar kan me voorstellen dat er een markt voor is.
 

erka

Well-known member
Het is wel sneller dan met de trein, althans van hier naar Duitsland, maar vooral veel goedkoper.

Dat is ook direct de bottleneck voor binnen Nederland. De doelgroep van de IC-bussen heeft bijna allemaal een Ov-studentenkaart of 65+ouderenkorting.
 

Joost

Well-known member
Als ze puur alleen van Groningen naar Bremen rijden en niet stoppen zal dat competitief zijn, als ze bij elke grote stad stoppen (en dus steeds het centrum inmoeten) zal dat niet het geval zijn...


Was in 2012 in Nottingham, daar was zelfs een compleet 'lange-afstandsbusstation' met heel veel van dat soort verbindingen.

Persoonlijk ben ik meer treinliefhebber dan busliefhebber, maar kan me voorstellen dat er een markt voor is.

In Spanje is het ook heel gebruikelijk. Een stuk uitgebreider dan het treinnetwerk zelfs.

De bus van Groningen naar Bremen doet er 2u over op rustige tijden, een half uur langer op drukke momenten. Althans volgens de dienstregeling. Dat is 186km en vind ik dus nog aardig vlot.
 

erka

Well-known member
Als ze puur alleen van Groningen naar Bremen rijden en niet stoppen zal dat competitief zijn, als ze bij elke grote stad stoppen (en dus steeds het centrum inmoeten) zal dat niet het geval zijn...

Was in 2012 in Nottingham, daar was zelfs een compleet 'lange-afstandsbusstation' met heel veel van dat soort verbindingen.

Persoonlijk ben ik meer treinliefhebber dan busliefhebber, maar kan me voorstellen dat er een markt voor is.

Bij elke grote stad...zoveel ligt er niet tussen hier en Bremen hoor. Alleen Oldenburg, verder stopt ie nog een paar keer langs de snelweg volgens mij.

In veel landen heb je dit soort langeafstandsbussen al lang. Ook in Scandinavi? en Oost-Europa. Enige waarvan ik het niet echt weet is Itali?. Duitsland en Frankrijk hebben net hun wet aangepast dat het daar nu ook mag. Heb je eigenlijk alleen nog Nederland, Belgi? en Zwitserland waar het uit mijn hoofd binnenlands niet mag.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Was in 2012 in Nottingham, daar was zelfs een compleet 'lange-afstandsbusstation' met heel veel van dat soort verbindingen.
Dat is enigszins overdreven. Dat busstation is vooral voor lokale bussen met een paar haltes voor de lange afstands bussen.

Wel veel verbindingen trouwens.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Gelukkig dat ik al op station Amsterdam Lelylaan opstap, maar wie verzint het bij de NS om kortere treinen in de spits in te zetten dan op een zaterdag of zondagochtend? Het zal niet als reden hebben om ze de Fyra in de jagen, want die zit uit ervaring tijdens de spits ook overvol.
 

Ska P 187

Well-known member
Ik moet tegenwoordig mijn paspoort helemaal in Madrid vernieuwen. Mooi excuus om de AVE/TGV van Alicante naar Madrid en terug eens een keer te proberen. Verslag volgt!
 

gevegt

Well-known member
100 km per uur.

Hebben bussen ook staanplaatsen dan 80 Maar dat hebben die Flixbussen toch niet. De meeste bussen in het OV kunnen dus 80, uitgezonderd Qliners.

Ok?.
Dan lijkt mij het voorbeeld van Joost ietwat optimistisch. De bus zou dan gemiddeld 93 km/h moeten rijden. Dat is praktisch onmogelijk.
 

erka

Well-known member
Ok?.
Dan lijkt mij het voorbeeld van Joost ietwat optimistisch. De bus zou dan gemiddeld 93 km/h moeten rijden. Dat is praktisch onmogelijk.

2 uur klopt ook niet. De bus doet er 2.45 minuten over. Afstand is 180 km. Dat is gemiddeld 65 km/u. Dat is nog best rap want dat halen in Nederland sommige intercitys niet eens gemiddeld vanwege de vele stops.
 

Bernardo

Well-known member
Overdag doet hij er 2 uur en 40 minuten over ja. Er is ook nog een nachtrit van 01:55 tot 3:55, 2 uren dus. Behoorlijk snel, al kunnen ze nacht natuurlijk wel harder doorrijden. Maar dan nog.
 

gevegt

Well-known member
Overdag doet hij er 2 uur en 40 minuten over ja. Er is ook nog een nachtrit van 01:55 tot 3:55, 2 uren dus. Behoorlijk snel, al kunnen ze nacht natuurlijk wel harder doorrijden. Maar dan nog.
Dat lijkt me echt onwaarschijnlijk, of ze rijden sneller dan 100 km/h of de afstand is korter.
 

erka

Well-known member
Klopt wel. Die nachtbus rijdt in 1x door. De dagbussen gaan in Oldenburg van de snelweg af en de stad in. Dat kost tijd.
 
Bovenaan