De Boeren en het stikstofgedoe

Wat zijn de oplossing tegen stikstof?


  • Totaal aantal stemmers
    19

zwammy

Well-known member
Niemand mocht de uitslag weten?
Die was niet positief idd voor de zittende macht. Maar het kan natuurlijk zijn dat het toeval is. Je weet het nooit.

Rutte spreekt ook weer een keer. Graag demonstreren waar niemand er last van heeft. Dan kunnen wij verder met onze agenda.
 

JMD

Well-known member
Ik reed daar (Blokker, hoorn enz) vorig jaar op de racefiets een lusje tijdens de ronde van het IJsselmeer maar ik heb me nooit gerealiseerd dat er daar zo ontzettend veel landbouwgrond is, mijn hemel, voor mijn gevoel een uur alleen maar door de weilanden gefietst en idd veel bloemen.
Jep. Maar sowieso: ja, de Randstad is druk, maar je zit ook zo tussen de landerijen. Voor mij is bv het Groene hart heel dichtbij. Als je daar rijdt denk je ook dat de bewoonde wereld mijlenver weg ligt..
 

JMD

Well-known member
Dat ze ergens een punt hebben, dat geloof ik meteen. Wat JMD aangeeft slaat de huidige stikstof kaart nergens op en zal je meer moeten kijken zoals erka en Eef de Kip de boel al in beeld hebben gebracht.
Precies. En dan helpt het niet dat Rutte dan zegt: we gaan toch door met deze kaart... Dat er zaken moeten veranderen is duidelijk, maar doe dat dan op basis van zaken die kloppen...
 

JMD

Well-known member
Het is natuurlijk niet zo dat al het land dat vrij komt 1 op 1 volgegooid wordt met huizen. Veruit het overgrote merendeel wordt bestemd voor natuur maar dat er ook huizen gebouwd zullen worden lijkt me onvermijdelijk, we hebben er ook maar een paar honderdduizend nodig.
O zeker. Maar ik vraag me af hoeveel mensen die laaiend enthousiast zijn over dat boeren onteigend moeten worden dat nog steeds zijn als ze weten dat er op bepaalde plaatsen huizen komen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
O zeker. Maar ik vraag me af hoeveel mensen die laaiend enthousiast zijn over dat boeren onteigend moeten worden dat nog steeds zijn als ze weten dat er op bepaalde plaatsen huizen komen.

Wie zijn er precies laaiend enthousiast?
 

De Wolf

Well-known member
Gejat van het AD

Het is al meerdere keren gebeurd: een boer aan de Nederlandse kant van de grens krijgt geen vergunning vanwege de uitstoot van stikstof dichtbij een natuurgebied. Een Duitse collega, net zo dicht bij hetzelfde Nederlandse natuurgebied, mag vervolgens wel een nieuwe stal neerzetten.

Dit komt omdat de normen die Duitsland hanteert veel ruimer zijn. Waar in Nederland een nieuwe activiteit geen grammetje extra neerslag van stikstof mag veroorzaken op Natura-2000-gebieden, geldt voor een Duitse vergunning een maximum van 7 mol stikstof, dat is ongeveer 100 gram.

Hoe dat kan? Niet doordat Nederland te veel Natura 2000-gebieden heeft, zoals veel wordt gezegd. Duitsland telt zo’n 5200 Natura-2000-gebieden, tegenover 162 in Nederland. Ook in Duitsland zijn er kleinere, kwetsbare gebieden. En ook in Duitsland zijn sommige natuurgebieden er niet goed aan toe. Maar vanwege het grote aantal natuurgebieden, wordt dat veel minder als een probleem gezien.

Stikstofactivist Johan Vollenbroek snapt dat wel. ,,Als je op 100 plekken een bepaalde beschermde soort hebt, en in een paar gebieden gaat het wat minder met die soort , dan is dat probleem minder nijpend.”

In Nederland is de situatie heel anders. Volgens cijfers van de Wageningen Universiteit is de uitstoot van stikstof te hoog in maar liefst 120 van de 160 beschermde Natura-2000-gebieden. Juist daarom zijn de normen in Nederland zo streng.

Duitsland heeft zich te houden aan dezelfde Europese regels als Nederland en moet dus kwetsbare natuur beschermen. Milieu-advocaten denken dat als er in Duitsland rechtszaken worden aangespannen, de Duitse normen misschien ook moeten worden verscherpt.

In bepaalde gebieden, bijvoorbeeld rondom het Ruhrgebied gaat het ook heel slecht met sommige planten- en dierensoorten. ,,Maar voor de groenen in Duitsland is het probleem niet zo urgent”, ziet Vollenbroek.
Nog een belangrijke factor is de de ruimte. In Duitsland zijn bijvoorbeeld bufferzones rond natuurgebieden, waar geen veehouderijen staan. Daar is in Nederland niet voor gekozen en er is bovendien niet veel ruimte voor.

Landbouwminister Henk Staghouwer wijst er daarnaast op dat Duitsland veel meer braakliggende weilanden beschikbaar heeft waarop boeren zelf mais kunnen verbouwen als voer voor koeien en varkens. Op die manier hoeft er minder veevoer (de bron van stikstof) geïmporteerd te worden: want stikstof komt dan van het land en gaat er door middel van het mest weer op. Als veevoer wordt geïmporteerd, komt er netto juist steeds meer stikstof in ons land bij.

Belangrijkste verschil tussen Nederland en Duitsland is uiteindelijk de uitstoot van stikstof per vierkante kilometer. Nederland ‘scoort’ daarop het hoogste van heel Europa. In Duitsland zijn er grote gebieden met amper intensieve veehouderij, zegt Vollenbroek. Daar zijn de problemen met stikstof dus lang niet zo groot.

In Nederland zijn de problemen veel groter, door een combinatie van de dichtbevolktheid en veel minder grondoppervlak.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ik begrijp dat een boer nu een charmeoffensief is begonnen en dreigt met het slachten van een koe als hij zijn zin niet krijgt. Zelfs Wakker Dier ligt hier niet wakker van. Melkkoeien schijnen maar 6 jaar te mogen leven voordat ze naar de slacht gaan.
 

De Wolf

Well-known member
Kan je beter sojabonen telen. Die linkse lui worden toch steeds meer vegetariër en sojabonen nemen stikstof op.
 

JMD

Well-known member
Kan je beter sojabonen telen. Die linkse lui worden toch steeds meer vegetariër en sojabonen nemen stikstof op.
Maar sojabonen nemen volgens mij alleen maar stikstof op als ze in de grond zitten, dus kan je ze niet eten... :p

Zoals te verwachten viel (want was na debat vorige week al bekend) is vanmiddag de stikstofwet aangenomen door de 2e Kamer... We gaan een hete zomer krijgen. Geen idee overigens of de desbetreffende partijen een meerderheid hebben in de eerste kamer.
Overigens (even los van dit) valt me op dat steeds vaker het dualisme lijkt uitgestorven, de kabinetspartijen stemmen 'blind' mee met de kabinetsplannen.
 

erka

Well-known member
Nou, een van de boeren die die 100 bomen gekapt hebben in Krimpenerwaard heeft nu de hele buurt achter zich aan en heeft spijt. Blijkt bovendien een SGP raadslid te zijn. Dus...
 

zwammy

Well-known member
Ook wel grappig. Janken om die bomen maar wel meestemmen in de biomassa. Wel ironisch weer.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Nou, een van de boeren die die 100 bomen gekapt hebben in Krimpenerwaard heeft nu de hele buurt achter zich aan en heeft spijt. Blijkt bovendien een SGP raadslid te zijn. Dus...

100?! Boerenverstand krijgt wel een nieuwe betekenis.
 
Bovenaan