De Boeren en het stikstofgedoe

Wat zijn de oplossing tegen stikstof?


  • Totaal aantal stemmers
    19

Batigoal

Well-known member
Tegen dat idiote maximaliseren van capaciteit en productie in die sector zou het onder meer helpen als de prijzen uiteindelijk ook wat logischer zijn en onder meer supermarkten die niet meer op de spits drijven. Dat zou een veel gezondere markt opleveren op allerlei fronten.

Betekent alleen wel dat de prijzen van producten duurder worden. Moet je eens kijken hoeveel sympathie voor de boeren er dan nog overblijft.
 

gevegt

Well-known member
Tegen dat idiote maximaliseren van capaciteit en productie in die sector zou het onder meer helpen als de prijzen uiteindelijk ook wat logischer zijn en onder meer supermarkten die niet meer op de spits drijven. Dat zou een veel gezondere markt opleveren op allerlei fronten.

Betekent alleen wel dat de prijzen van producten duurder worden. Moet je eens kijken hoeveel sympathie voor de boeren er dan nog overblijft.
Als men iets anders tegen de economie aan gaat kijken, kunnen de prijzen juist omlaag gaan.
De grootste slachtoffers van het huidige systeem zijn nu de boeren.
 

erka

Well-known member
Ik heb er veel over nagedacht hoe het nu verder moet met die gaswinning. Volgens mij is de minst beroerde methode (ook gelet op Oekraine): wel weer gaan winnen tot het door het SodM veilig genoemde maximum van 12 miljard kuub (=3x zoveel als nu). En geef elke huiseigenaar in het vastgestelde risicogebied (zijn objectieve kaarten van) een ruim, basisbedrag dat genoeg is voor schadeherstel en versterking, naar rato van grootte of WOZ-waarde van hun vastgoed. Het gaat om ongeveer 60.000 panden. Stel je compenseert gemiddeld 50.000 euro (nog vrij laag voor herstel van een huis, maar goed) dan heb je het over 3 miljard. Vorig jaar waren de aardgasbaten ook ongeveer 3 miljard. Met de stijgende gasprijzen kom je bij 3x zoveel winning gemakkelijk uit op meer dan 10 miljard. Laat daarvan 1/3 dus rechtstreeks naar de mensen gaan en de rest is dan voor de staat. En je bespaart honderden miljoenen op adviesbureaus enzo.

En laat het vervolgens aan de mensen zelf of ze het gebruiken daarvoor, of dat ze er van op vakantie gaan of een auto kopen. Of dat ze naar de rechter gaan omdat ze het bedrag te laag vinden. Maar dan is het wel hun risico. Klinkt misschien een beetje gek door een Groninger maar dit model (wel winnen en ruim compenseren) is volgens mij beter voor de mensen en voor de staat dan niet winnen en niet compenseren.

Sorry, ff intermezzo.

Las dat boeren de grens blokkeren nu.
 

erka

Well-known member
Als men iets anders tegen de economie aan gaat kijken, kunnen de prijzen juist omlaag gaan.
De grootste slachtoffers van het huidige systeem zijn nu de boeren.

Vooral diegenen die tegen woekerrentes leningen bij de Rabobank hebben afgesloten. Daarom zie je ook zoveel jongere boeren bij het protest. De oudere boeren hebben hun trekkers al lang afbetaald.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ik ben het met je eens hoor.
De politiek ( lees het CDA ) heeft veel te lang geld gepompt om de boeren veel te veel te laten produceren, met in hun kielzog de lobby partijen zoals het LTO, de Rabobank, de fabrieken en de supermarkten.
Dit soort ketens van produceren komt zo langzamerhand aan hun eind.

Laten we beginnen dat we stoppen met de Rabobank en vanuit daar verder de boel oprollen.
 
Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
Protesteren is een grondrecht imo, en ja, dat dat af en toe leidt tot mensen die er last van hebben, ja, dat hoort erbij.
Maar de huidige protesten vind ik echt te ver gaan, hooibalen in de fik steken voor een gemeentehuis, minister bezoeken enz...

Verder grotendeels eens met wat hierboven staat, dat er zaken moeten veranderen. Maar het helpt niet als dit alles gebeurt op basis van een kaart, waarop bv staat dat Vlieland 90% uitstoot moet verminderen, terwijl daar geen auto's en boeren zijn (die toch grotendeels verantwoordelijk zijn voor de problemen)... Die kaart staat imo echt model van hoe de kabinetten Rutte regeren, op basis van spreadsheets en consultants enz ipv te kijken naar de menselijke maat. De grote problemen zitten idd bij de grote vleesboerderijen, ga daar dan mee in gesprek in plaats van alle boeren tegen je in het harnas te jagen, terwijl veel boeren er helemaal niks mee te maken hebben.

Verder helpt het ook niet als je zegt dat je deels boeren wilt uitkopen zodat je woningen kan bouwen... Dan laat je 'natuur' vervangen door woningen, dat helpt natuurlijk weinig tegen stikstof en het milieu help je al helemaal niet.
 

Mario

Well-known member
Als ze niet op zoek zijn naar een vrouw hakken ze bomen om en steken ze hooibalen in brand. Dat zijn de eerste boeren die je kan opdoeken.
 

Mario

Well-known member
Ik heb begrip voor hun situatie, maar protesteer op een normale manier. Uiteindelijk moet dit gewoon aan de vergadertafel opgelost worden, zoals dat in dit land meestal gebeurt.
 

zwammy

Well-known member
Ja waarbij de verkeerde modellen als voorbeeld blijven gelden terwijl ze gewoon gehandhaafd worden door de zittende macht en andere modellen genegeerd worden omdat die niet in het plaatje passen. Ik vermoed dat de boeren wiens bedrijf op het spel staan niet meer zoveel vertrouwen hebben in de politiek.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Dat ze ergens een punt hebben, dat geloof ik meteen. Wat JMD aangeeft slaat de huidige stikstof kaart nergens op en zal je meer moeten kijken zoals erka en Eef de Kip de boel al in beeld hebben gebracht.

Alleen heb ik er een beetje moeite mee dat er voor een bepaalde bevolkingsgroep geen regels gelden.
 

Batigoal

Well-known member
Als ze zo tegen de overheid zijn, kunnen we dus de subsidiekranen dichtdoen. Is de sector binnen 10 jaar uitgestorven en lost het probleem zichzelf op.
 

Eef de Kip

Well-known member
Verder helpt het ook niet als je zegt dat je deels boeren wilt uitkopen zodat je woningen kan bouwen... Dan laat je 'natuur' vervangen door woningen, dat helpt natuurlijk weinig tegen stikstof en het milieu help je al helemaal niet.
Het is natuurlijk niet zo dat al het land dat vrij komt 1 op 1 volgegooid wordt met huizen. Veruit het overgrote merendeel wordt bestemd voor natuur maar dat er ook huizen gebouwd zullen worden lijkt me onvermijdelijk, we hebben er ook maar een paar honderdduizend nodig. Verder worden er nu ook al boeren uitgekocht om woningen te bouwen dus nieuw is het niet.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Dat zijn de grootsten inderdaad. Allemaal tegen de EU en diens regeltjes, behalve als het handje kan worden opgehouden.

Dus die kunnen wij lastig dichtdraaien met al die andere EU landen waar de boeren zitten die ons voedsel produceren.

Het is natuurlijk niet zo dat al het land dat vrij komt 1 op 1 volgegooid wordt met huizen. Veruit het overgrote merendeel wordt bestemd voor natuur maar dat er ook huizen gebouwd zullen worden lijkt me onvermijdelijk, we hebben er ook maar een paar honderdduizend nodig. Verder worden er nu ook al boeren uitgekocht om woningen te bouwen dus nieuw is het niet.

Dat is inderdaad niets nieuws. In Hoorn zie je dat vrijwel alle boeren in Zwaag en Blokker wel zijn uitgekocht. Als ik zie hoeveel grondkosten er aan de kopers worden doorberekend, dan zullen die boeren niet misselijk zijn beloond. Een kavel op het land van de voormalig rozenkwekerij van 400 m2 kost bijvoorbeeld 345.000 euro. Uiteraard na bouwrijp maken, maar daar zal ook een fors deel naar de voormalig rozenkweker zijn gegaan. Er passen nogal wat kavels van die omvang op de grond van de voormalig rozenkwekerij.

Wel blij dat ik alweer een jaar geleden heb gekocht. Volgens de makelaar zijn de bouwkosten met 25% gestegen, maar de projectgroep van het nieuwste plan (niet de projectgroep van mijn woning) heeft er eerder 50%-60% bovenop gegooid. Bizar. Ook niet echt conform de projecten van andere partijen van een of twee maanden eerder. Die waren ook al wel iets duurder, maar zeker niet van die omvang. Zou mij niets verbazen als dit project niet echt gaat worden uitverkocht. Als ze niet voldoende verkopen gaat er ook geen paal de grond in.
 
Laatst bewerkt:

Batigoal

Well-known member
Dus die kunnen wij lastig dichtdraaien met al die andere EU landen waar de boeren zitten die ons voedsel produceren.
Er moeten altijd in Nederland eerst vinkjes worden aangeklikt voordat hier terecht komt. Denken in mogelijkheden Max!
 
  • Leuk
Waarderingen: Max

Eef de Kip

Well-known member
in Hoorn zie je dat vrijwel alle boeren in Zwaag en Blokker wel zijn uitgekocht.
Ik reed daar (Blokker, hoorn enz) vorig jaar op de racefiets een lusje tijdens de ronde van het IJsselmeer maar ik heb me nooit gerealiseerd dat er daar zo ontzettend veel landbouwgrond is, mijn hemel, voor mijn gevoel een uur alleen maar door de weilanden gefietst en idd veel bloemen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ik reed daar (Blokker, hoorn enz) vorig jaar op de racefiets een lusje tijdens de ronde van het IJsselmeer maar ik heb me nooit gerealiseerd dat er daar zo ontzettend veel landbouwgrond is, mijn hemel, voor mijn gevoel een uur alleen maar door de weilanden gefietst en idd veel bloemen.

Veel bloemen, maar ook veel groente en fruit. Het meeste wel buiten de gemeentegrenzen van Hoorn. Ik was nooit zo van de fijne motoriek, dus ik heb denk ik bij elkaar twee weken bollen gepeld en twee weken fruit geplukt, maar dat waren altijd wel bijbaantjes voor de jeugd in de zomervakantie. Toen al zag je uiteraard ook de nodige hulp uit Oost-Europa inclusief Oekraïne. Ik heb daarna vier jaar in een distributiecentrum van een supermarkt op een reachtruck gezeten, dat was voor mij een geschikter bijbaantje.
 
Bovenaan