Coronavirus

Joost

Well-known member
Alle grote evenementen in Brabant afgelast. Ben alleen wel benieuwd waar je die grens legt. Want het eerste van een amateurteam trekt misschien ook wel 500 man ofzo, om maar niet te spreken van een doorsnee zaterdagochtend op een doorsnee amateurcomplex, dan lopen er zo ook al een paar 100 man rond.

De burgemeesters adviseren om in sociale quarantaine te gaan. Dan moeten ze dus gewoon alle sportduels afgelast en alle bijeenkomsten.

Maar Nederlanders hebben moeite met gezag en gaan dit advies ook gewoon massaal in de wind slaan. Mijn schoonzusje woont in Tilburg en vind dat ze nergens last van heeft dus ze komt gewoon naar Heerlen morgen...
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Alle grote evenementen in Brabant afgelast. Ben alleen wel benieuwd waar je die grens legt. Want het eerste van een amateurteam trekt misschien ook wel 500 man ofzo, om maar niet te spreken van een doorsnee zaterdagochtend op een doorsnee amateurcomplex, dan lopen er zo ook al een paar 100 man rond.

En NAC neemt wel gewoon 400 man mee naar Leeuwarden? Logisch.
 

Pascallovic

Well-known member
Indoor Brabant gaat ook gewoon door. Weliswaar met maar 1000 bezoekers per dagdeel, maar het gaat door. :cab:
 

erka

Well-known member
Ik ben het niet eens met alle kritiek op de overheid. Ik vind dat Nederland het juist wel goed doet, nuchter en niet direct extreem. Ik heb jaren geleden ooit zelf meegemaakt hoe het gaat als een dokter vermoedt dat je iets hebt bij koorts: dan gaan echt wel alle alarmbellen af. Ik moest direct door naar het ziekenhuis en mocht niet eens tussendoor even naar huis. In ziekenhuis bleek overigens dat het loos alarm was. Ook met mijn vader vorig jaar heb ik gemerkt dat het niveau van de medische zorg in Nederland echt heel goed is.

Maar ik snap één ding niet: Nederland is een erg klein land waar veel gereisd wordt. Waarom op provincieniveau maatregelen nemen? Dat is toch volstrekt theoretisch, terwijl in de praktijk dat heel anders werkt. Dat vind ik onbegrijpelijk.
 
Laatst bewerkt:

ALenstra

Well-known member
In Duitsland is de ijshockeycompetitie op het hoogste niveau per direct afgesloten. De reguliere competitie van de DEL was net voorbij maar de playoffs worden niet meer gespeeld.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Even los van of het terecht is of niet, want natuurlijk kan ik daar totaal niet over oordelen. Maar de hele situatie is toch totaal absurd? Overal in de wereld zijn mensen besmet. Op diverse plaatsen wordt het leven bijna volledig stilgelegd. Hebben we ooit eerder zoiets meegemaakt? Ik kan het me niet herinneren.
 

gevegt

Well-known member
Even los van of het terecht is of niet, want natuurlijk kan ik daar totaal niet over oordelen. Maar de hele situatie is toch totaal absurd? Overal in de wereld zijn mensen besmet. Op diverse plaatsen wordt het leven bijna volledig stilgelegd. Hebben we ooit eerder zoiets meegemaakt? Ik kan het me niet herinneren.

Ik wel. Zo herinner ik mij de Spaanse griep en de pest.
 

erka

Well-known member
Ja, de pest. Dat was nog eens wat. 1/3 van de Europese bevolking dood.
Saillant detail: die kwam ook uit China en in Europa het eerst en het hevigst in Italië.
 

erka

Well-known member
Beetje historisch perspectief uitgezocht van aantal epidemieën:

Pest van de Romeinse tijd tot en met circa 1750: heulllll veulll doden
Spaanse Griep 1919: 50 miljoen doden
Hong Kong Griep 1968: 700.000 doden
SARS 2002: 774 doden
Mexicaanse Griep 2009: 14.000 doden
Ebola 2015: 11.000 doden
MERS 2015: 38 doden
 

gevegt

Well-known member
Je vergeet het uitsterven van de Dino's, ook toen werden grote evenementen afgelast.

Die was ik niet vergeten, maar heb ik bewust achterwege gelaten omdat je toen een poosje geen bier kon zuipen. Wat een kuttijd was dat.
 

JMD

Well-known member
Als je de ontwikkeling van dit virus naast dat van de Mexicaanse griep zet, gaat dit dan sneller? Want ik kan me van toen ook herinneren dat daar heel veel angst voor was, er werd toen ook gezegd om geen handen meer te schudden enz.. En dat brak uit in de zomer, men was toen bang voor de winter, maar dat viel dus mee.
 
Bovenaan