Erka heb ik uitgedaagd. Ben overigens ook wel benieuwd naar de visie van Gevegt, Zwammy, JMD, Jamel, Bonehead en Joost hoe ze het zouden oplossen.
Goede communicatie, effectieve maatregelen en uitgebreid bron & contactonderzoek.
Om het nog verder toe te lichten. Er zijn in februari/maart 2020 conclusies getrokken over de manier waarop het virus verspreid wordt. Uit pure logica en simpele feiten concludeer ik dat die verspreidingsmethode anders is. Niet dat de eerdere routes helemaal niet kunnen, maar voor mij staat het wel vast dat het virus zich verspreid in binnenruimte waar er te weinig frisse lucht is waarbij de luchtkwaliteit sterk seizoensafhankelijk is.
Geert Wilders maakte er in het debat woensdag terecht een opmerking over dat ventilatie in de persconferenties niet benoemd werd. Rutte pareerde dat door te wijzen op het icoontje dat de 2e kamer wilde op de desk. Maar hij beloofde daarnaast in de volgende persconferentie er een stuk over te zeggen.
Die persconferentie is het belangrijkste communicatiemoment. Als je daar blijft hameren op foute dingen dan passen mensen hun levens nooit op de juiste manier aan.
Maatregelen nemen derhalve die effect hebben. De toegangspas zou ik per direct opheffen op een paar uitzonderingen na, het geeft gevaccineerde mensen een onterecht gevoel van veiligheid. Ook overigens een ongelofelijk staaltje slechte communicatie.
Mondkapjes in winkels waarbij het aan de winkelier is om te bepalen of het nodig is. Het aantal personen per m2 kunnen een richtlijn kunnen zijn. Zo kun je differentieren tussen moment en type winkel. Datzelfde in het OV, in de spits is het een goed hulpmiddel maar als je met 2 mensen in een coupe zit is het nutteloos. Wellicht klinkt het te vrijblijvend maar ik denk dat het voor mensen wel precies aangeeft wat wel en wat niet een risico is. En het is altijd aan de conducteur of winkelier.
Kleedkamers en sportkantines tijdens de rust van een wedstrijd zijn moeilijke gevallen. Daar weet ik niet per se een oplossing voor.
Wellicht is het sluiten daarvan en elders omkleden/douchen en een afhaalpunt buiten een optie.
Cafe's en nachtclubs enkel openen voor mensen die getest zijn of het gehad hebben.
En als laatste punt; huisgenoten van iemand die positief test direct 10 dagen in quarantaine en alle andere nauwe contacten via BCO direct testen en 5 dagen later weer testen.