Coronavirus 2

Atreides

Well-known member

Maasveld

Well-known member

JFK

Well-known member

JMD

Well-known member
Daar is het erg warm... En lijken de bosbranden ontstaan te zijn door een 'gender reveal party'... :)
 

De Wolf

Well-known member
De Britse farmaceut AstraZeneca en de Universiteit van Oxford onderbreken de vergevorderde proeven met een mogelijk coronavaccin. Dat meldt de gezondheidsnieuwswebsite Stat News. Het kandidaat-vaccin zou ongewenste bijwerkingen hebben veroorzaakt bij een proefpersoon.
 

Joost

Well-known member
De Brits-Zweedse farmaceut AstraZeneca en de universiteit van Oxford onderbreken hun vergevorderde proeven met een coronavaccin. Bij een proefpersoon is een mogelijk onverklaarbare ziekte geconstateerd.

Het is niet duidelijk wat de zieke proefpersoon precies heeft. Volgens een bron van de medische nieuwssite Stat News is de verwachting dat de deelnemer zal herstellen en is hij of zij in het Verenigd Koninkrijk.

In een verklaring van AstraZeneca die naar onder meer Stat News is gestuurd, staat dat de onderbreking een "routinehandeling" is en dat het vaker gebeurt in een testfase. In dit soort gevallen worden voorlopig ook geen nieuwe proefpersonen geworven.

Nederland heeft doses van het Oxford-vaccin vooruitbesteld.

"Dit laat alleen maar zien dat ze de veiligheid enorm serieus nemen", zegt hoogleraar immunologie Marjolein van Egmond van het Amsterdam UMC in het NOS Radio 1 Journaal. "Dit is gewoon een veiligheidsmaatregel."

Vertraging nog onduidelijk
Onduidelijk is hoelang de proeven zullen stilliggen en of dit een vertraging oplevert voor het op de markt brengen van een vaccin.

AstraZeneca zegt dat het nu eerst alle data gaat analyseren. Daarna wordt een besluit genomen over het verdere verloop van de test. "Maar ze weten het belang van het vaccin", zegt Van Egmond. Volgens haar wordt de test als het veilig is meteen weer opgestart.

Volgens de Britse minister van Volksgezondheid, Matt Hancock, hoeft deze tijdelijke stop geen vertraging op te leveren voor het uiteindelijk op de markt brengen van het vaccin. "We hebben dit vaker gezien, maar het is een uitdaging", zegt Hancock.

Proefpersonen hadden bijwerkingen
AstraZeneca was bezig met de derde testfase. Wereldwijd zijn er nog acht andere vaccins in die testfase.

In een eerdere fase van de vaccintest van AstraZeneca had een aantal proefpersonen bijwerkingen, zoals hoofd- en spierpijn. Maar dat is normaal, zegt de Brits-Zweedse farmaceut.
 

De Wolf

Well-known member
Frankrijk moet je ook niet wezen.

Vanmiddag om 1 uur gaat Rutte vragen beantwoorden.

Mocht iemand nog een vraag willen stellen, zie onderstaande link.

 

Max

Administrator
Forumleiding
Dat zijn er wel veel ja. Anderzijds is men wel volop aan het testen gegaan en ontbreekt de vergelijking met eerder om het helemaal in perspectief te kunnen zetten. De ziekenhuisopnames zijn juist vorige week afgenomen ten opzichte van de week daarvoor.
 

de waan

Well-known member
Dat zijn er wel veel ja. Anderzijds is men wel volop aan het testen gegaan en ontbreekt de vergelijking met eerder om het helemaal in perspectief te kunnen zetten. De ziekenhuisopnames zijn juist vorige week afgenomen ten opzichte van de week daarvoor.

Dat laatste is wel logisch, want dat hobbelt er doorgaans een paar weken achteraan.

Het is vooral het tempo van de toename de laatste week dat mij enigszins zorgen baart.
 

De Wolf

Well-known member
Wat mij zorgen maakt is dat de afgelopen dagen drie verschillende clusters zijn ontstaan op scholen waarbij op twee zeker meerdere leerlingen besmet zijn geraakt. Mijn schoonzus staat ook voor de klas en die staat daar helemaal niet met een lekker gevoel van veiligheid. Ik vraag mij af hoe bijvoorbeeld iemand als JMD daarover denkt?

Dat vragenrondje was overigens een grote poppenkast.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Zojuist kwam een leerling bij mij met de vraag of hij 5 minuten eerder mocht gaan. Hij zou een coronatest laten doen. Ik heb hem verteld dat ie dan helemaal niet op school mag zijn en ook niet voordat de uitslag er is. Hij was erg verbaasd. Kijk ik net in zijn dossier. Blijkt ie gister en maandag al ziek thuis te hebben gezeten en ook nog eens risicogroep, want hartfalen. Krijg ik nu als klap op de vuurpijl een mail van moeder dat ze die regels maar onzin vindt en het er niet mee eens is.🙈

Ik maak me ook zorgen. Veel ouders vinden het onzin en sturen kinderen met griepklachten toch naar school.

Het blijft natuurlijk ook lastig. Het najaar komt eraan en daarmee ook verkoudheid en andere kwaaltjes. Je kunt niet iedereen die een keer niest naar huis sturen. Maar afgelopen dagen meerdere leerlingen gehad met griepklachten die er toch waren.
 
Bovenaan