Coronavirus 2

JMD

Well-known member
Wat mij zorgen maakt is dat de afgelopen dagen drie verschillende clusters zijn ontstaan op scholen waarbij op twee zeker meerdere leerlingen besmet zijn geraakt. Mijn schoonzus staat ook voor de klas en die staat daar helemaal niet met een lekker gevoel van veiligheid. Ik vraag mij af hoe bijvoorbeeld iemand als JMD daarover denkt?
Ik voel me op school veilig. Maar dat is ook omdat ik als ik door de klas loop om vragen te beantwoorden dat ik dan een mondkapje op heb.

En verder ben ik sowieso wel erg nuchter hierin. Ik hou afstand, maar sport bv ook alweer (badminton, stijldansen).
 

Joost

Well-known member
Zojuist kwam een leerling bij mij met de vraag of hij 5 minuten eerder mocht gaan. Hij zou een coronatest laten doen. Ik heb hem verteld dat ie dan helemaal niet op school mag zijn en ook niet voordat de uitslag er is. Hij was erg verbaasd. Kijk ik net in zijn dossier. Blijkt ie gister en maandag al ziek thuis te hebben gezeten en ook nog eens risicogroep, want hartfalen. Krijg ik nu als klap op de vuurpijl een mail van moeder dat ze die regels maar onzin vindt en het er niet mee eens is.🙈

Ik maak me ook zorgen. Veel ouders vinden het onzin en sturen kinderen met griepklachten toch naar school.

Het blijft natuurlijk ook lastig. Het najaar komt eraan en daarmee ook verkoudheid en andere kwaaltjes. Je kunt niet iedereen die een keer niest naar huis sturen. Maar afgelopen dagen meerdere leerlingen gehad met griepklachten die er toch waren.
De beslisboom is toch heel duidelijk zou je denken.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Hoe doen jullie het met de ventilatie PES?

Ramen en deuren overal open. Alleen was het laatst ijskoud en toen is dit veranderd naar ramen open tijdens leswisselingen en pauzes. Deuren altijd open.

Daarnaast staan er lokalen op de 'zware lijst'. Hierin is geen goede ventilatie mogelijk en mag er een maximum aantal leerlingen werken. De rest moet op het leerplijn werken. Ook is er een onderzoek gaande naar het ventilatiesysteem.
 

De Wolf

Well-known member
Zojuist kwam een leerling bij mij met de vraag of hij 5 minuten eerder mocht gaan. Hij zou een coronatest laten doen. Ik heb hem verteld dat ie dan helemaal niet op school mag zijn en ook niet voordat de uitslag er is. Hij was erg verbaasd. Kijk ik net in zijn dossier. Blijkt ie gister en maandag al ziek thuis te hebben gezeten en ook nog eens risicogroep, want hartfalen. Krijg ik nu als klap op de vuurpijl een mail van moeder dat ze die regels maar onzin vindt en het er niet mee eens is.🙈

Ik maak me ook zorgen. Veel ouders vinden het onzin en sturen kinderen met griepklachten toch naar school.

Het blijft natuurlijk ook lastig. Het najaar komt eraan en daarmee ook verkoudheid en andere kwaaltjes. Je kunt niet iedereen die een keer niest naar huis sturen. Maar afgelopen dagen meerdere leerlingen gehad met griepklachten die er toch waren.

Door het OMT / RIVM wordt de kans op besmetting als niet groot geacht. Wanneer ik dit onderstaande bericht uit de VS lees dan is het toch een groep die serieus genomen moet worden.

In totaal testten al 513.415 kinderen in de VS positief op het coronavirus sinds het begin van de pandemie. Er zit de laatste tijd een stijgende lijn in het aantal nieuwe gevallen bij kinderen.


Van 20 augustus tot 3 september kwamen er 70.630 nieuwe coronagevallen bij kinderen bij in de VS. Dat brengt het totaal op 513.415 kinderbesmettingen, of een toename van 16 procent in amper twee weken tijd. Ook in de VS zijn vele scholen weer open.


Nog volgens hetzelfde verslag van de American Academy of Pediatrics (AAP) en van de Children’s Hospital Association stierven 103 kinderen aan Covid-19. Dat komt neer op 0,02 procent van alle vastgestelde infecties bij kinderen. Het half miljoen vastgestelde coronabesmettingen bij kinderen vertegenwoordigt 9,8 procent van de meer dan 6,3 miljoen gevallen die tot nu toe over heel de VS werden geconstateerd. ,,De cijfers herinneren er ons op een beangstigende manier aan waarom we het virus serieus moeten nemen”, zei dr. Sara Goza, voorzitter van de AAP. Volgens CNN zijn de kindergevallen waarschijnlijk ondergerapporteerd, omdat de tellingen berusten op staatsgegevens, die niet altijd even nauwkeurig worden verzameld.

Bron: AD
 

JMD

Well-known member
Ramen en deuren overal open. Alleen was het laatst ijskoud en toen is dit veranderd naar ramen open tijdens leswisselingen en pauzes. Deuren altijd open.

Daarnaast staan er lokalen op de 'zware lijst'. Hierin is geen goede ventilatie mogelijk en mag er een maximum aantal leerlingen werken. De rest moet op het leerplijn werken. Ook is er een onderzoek gaande naar het ventilatiesysteem.
Leerplijn??? :) Moet dat niet leerplein zijn?

Bij ons waren er 2 lokalen die niet genoeg ventilatie hadden. Afgelopen 2 weken is men daar druk bezig geweest met extra 'open ramen' en inmiddels is daar ook de ventilatie voldoende.

Verder hadden wij met die 'kou' gewoon ook ramen open. Vaak komen de klachten van leerlingen die alleen in een kort shirtje lopen... Tsja, er is duidelijk door de rector bij ons gecommuniceerd dat je je moet kleden op het weer en dat ramen open blijven. Als je er dan voor kiest om naar school te komen in kleding die 's zomers op het strand niet zou misstaan dan is dat je eigen schuld... :)
 

Atreides

Well-known member
Verder hadden wij met die 'kou' gewoon ook ramen open. Vaak komen de klachten van leerlingen die alleen in een kort shirtje lopen... Tsja, er is duidelijk door de rector bij ons gecommuniceerd dat je je moet kleden op het weer en dat ramen open blijven. Als je er dan voor kiest om naar school te komen in kleding die 's zomers op het strand niet zou misstaan dan is dat je eigen schuld... :)
heb je deze al gemaakt?
https://www.dumpert.nl/item/6960935_bbd9bed4
 

De Wolf

Well-known member
Leerplijn??? :) Moet dat niet leerplein zijn?

Bij ons waren er 2 lokalen die niet genoeg ventilatie hadden. Afgelopen 2 weken is men daar druk bezig geweest met extra 'open ramen' en inmiddels is daar ook de ventilatie voldoende.

De ventilatie geleerden adviseren 60 m3/h lucht per persoon te ventileren. Een gemiddeld leslokaal wordt vaak rond de 900 tot 1000 m3/h geventileerd dus dan zouden er maar 15 personen in die ruimte mogen.
 

JMD

Well-known member
De ventilatie geleerden adviseren 60 m3/h lucht per persoon te ventileren. Een gemiddeld leslokaal wordt vaak rond de 900 tot 1000 m3/h geventileerd dus dan zouden er maar 15 personen in die ruimte mogen.
Het is bij ons onderzocht door een erkend bedrijf, dus ik neem aan dat die alles mbt ramen enz goed bekeken hebben.
 

De Wolf

Well-known member
Het is bij ons onderzocht door een erkend bedrijf, dus ik neem aan dat die alles mbt ramen enz goed bekeken hebben.

Het moet voldoen aan de Frisse scholen regelgeving. Uiteraard is dat beter dan niets maar de geleerden adviseren hogere waarden waardoor je in praktijk maar met halve bezetting kan werken.
 

JMD

Well-known member
Wat vind je van de rest van de serie?
Heb niet de hele serie gezien, wel stukjes.
Over het algemeen zwaar over de top (maar dat maakt het ook weer leuk). 'Onvoldoende' vind ik hilarisch, dat Bartel Jaap op die brandstapel staat ook... Of dat Heinrich met dat pistool schiet en daardoor 2 leerlingen raakt...
 

JMD

Well-known member
Het moet voldoen aan de Frisse scholen regelgeving. Uiteraard is dat beter dan niets maar de geleerden adviseren hogere waarden waardoor je in praktijk maar met halve bezetting kan werken.
Ach, wij zijn in het onderwijs wel wat gewend qua frisse lucht. het is voor het eerst in 50 jaar dat lokalen aan bepaalde normen moeten voldoen, daarvoor interesseerde het niemand hoe het binnenklimaat in een klas was. Voor kantoren zijn normen vastgelegd (zoveel mˆ3/h lucht pp, zoveel mensen max op zoveel mˆ2), zelfs voor gevangenissen, maar niet voor onderwijs. De overheid deed er niks aan, en het gemiddelde bestuur van een school zit zelfs in grote kamers en geven zelden les, dus hebben er ook geen last van.


Ik vind het momenteel overigens juist een voordeel dat de ramen open moeten blijven. Ik heb altijd ramen open staan, frisse lucht, heerlijk. Maar normaal heb je dan direct de hele klas klagend. Nu hoor je weinig, ze snappen het (bijna) allemaal.
 

Joost

Well-known member
Het is ongetwijfeld geen toeval dat de stijging van het aantal besmettingen vooral ontstaan is na de opening van de de scholen in regio midden.
 
Bovenaan