Ook in België verrast
Niet alleen in Limburg kwam het nieuws als een donderslag bij heldere hemel, ook in België zijn veel mensen verrast. "Ik had dit niet zien aankomen", zegt burgemeester Jo Brouns van grensgemeente Kinrooi. "Dit betekent dat Belgen alleen voor essentiële verplaatsingen de grens mogen oversteken. Om te werken, naar school te gaan of je bejaarde ouders te verzorgen." Ook in omgekeerde richting mag iedereen de grens oversteken vanuit Nederland naar België om te gaan werken of naar school te gaan.
Burgemeester Marino Keulen van Lanaken is eveneens verrast door het nieuws. "Ik kreeg meteen heel veel vragen van mensen. In Lanaken wonen veel Nederlanders en het raakt mensen diep", zegt Keulen. " Wij zijn eigenlijk een buitenwijk van Maastricht, hier zitten bijvoorbeeld 1.000 kinderen uit Limburg op school. Bij iedereen gingen de alarmbellen af toen het nieuws donderdag bekend werd."
Er verandert niets
In de praktijk zal er amper iets te merken zijn van code oranje, denkt Marino Keulen. "Eigenlijk moet niemand ongerust zijn. Niet-essentiële verplaatsingen worden afgeraden, maar niet verboden. In de praktijk gaan wij daar verder niets mee doen." De burgemeester van Lanaken zegt dat er zeker geen politiecontroles of grensafsluitingen zullen komen. "Iemand die gaat uiteten in Maastricht kan er zeker van zijn dat de grens nog open is als hij weer naar Lanaken rijdt. Mensen uit Nederland kunnen ook gewoon komen winkelen of tanken in Lanaken."
Waarom code oranje?
De argumenten van het Belgische ministerie van Buitenlandse zaken voor het veranderen van de code zijn nog niet bekend. "We hebben dit besluit genomen op basis van het advies van wetenschappers", zegt woordvoerster Marie Cherchari van het ministerie van Buitenlandse Zaken in Brussel. Op de vraag wat dat advies dan precies is, kan ze geen antwoord geven.
Burgemeester Keulen van Lanaken nuanceert de onrust over het besluit. "Ik denk dat er in wetenschappelijke tabellen in Brussel bepaalde cijfers zijn overschreden, maar mijn aanvoelen is niet dat het in Limburg gevaarlijker is geworden", zegt Keulen. "Mensen moeten zich dan ook geen zorgen maken. "