Coronavirus 2

erka

Well-known member
Het Vindicat reisje is uiteindelijk met een sisser afgelopen. Maar vrij recent in het noorden is Dokkum, Terschelling en AZC in Delfzijl.

Dokkum is dikke faal, die was echt wel te voorkomen geweest.
Terschelling kon je daarentegen op wachten, viel me nog mee dat het niet eerder gebeurde met al die drinkende, blowende en neukende jongeren op 1,5 centimeter van elkaar.
Delfzijl kon je ook op wachten maar AZC is volledig geïsoleerd, dus dat gaat wel goed.
(edit: ik bedoel dat verspreidt niet meer, klinkt wat anders, haha).

De Wolf

Well-known member
In veel landen zie je de meeste besmettingen in de dichtbevolkte gebieden. Het is daarom ook niet vreemd dat het in Nederland uitgerekend Amsterdam en Rotterdam zijn met de hoogste cijfers.

In de gemeente Groningen beginnen de aantallen ook aardig op te lopen. 68 nieuwe besmettingen in de afgelopen twee weken. Buiten de Randstad scoren alleen Bergen op Zoom en Breda nog hoger.

Cijfers kan je gewoon op het corona dashboard terugvindenKnipsel.JPG

Edit: had Tilburg nog vergeten.

Laatst bewerkt:

Joost

Well-known member
Neuj, want wij hebben hier geen carnaval. Had je hoogstens hier en daar een wintersporter gehad die goed te isoleren was geweest maar geen superspread event. Hier wonen bovendien veel minder mensen, en de lucht is veel schoner. Het is ook geen toeval dat in Brabant ook de Q-Koorts uitbrak en de MKZ-crisis het heftigst was destijds. Die hebben wij hier ook niet gehad.

Afgeven op Amsterdam en Rotterdam vind ik beetje makkelijk vanuit Brabant.
Dat het noorden in de begintijd veel minder hard getroffen is dat is louter toeval geweest. Dat heeft geen bal met schonere lucht te maken. Corona is binnengebracht vanuit de wintersportgebieden en is in Brabant en Limburg gaan rondwaren voordat er lockdown maatregelen waren. Toevallig in een periode dat er extra veel binnenevenementen waren.

Als de wintersportvakanties net wat anders waren gevallen dan waren er ook Noordelingen geweest die het mee naar huis hadden genomen en dan waren er ook daar superspreaevents geweest. Of zitten Noorderlingen de hele dag in hun eigen huis en hebben ze geen contact met andere mensen?

Max

Administrator
Forumleiding
70% van de besmettingen afgelopen week in thuissituatie of overige familie situatie.

Stijging van 38 naar 50 ziekenhuisopnames. Nog steeds geen reden tot grote paniek lijkt mij.

Noord-Brabant nog steeds meeste ziekenhuisopnames op haar naam. Begint haar voorsprong wel te verliezen. Nog maar ruim 65% meer dan Noord-Holland en nog maar 23% meer dan Zuid-Holland.

Laatst bewerkt:

Max

Administrator
Forumleiding
Dat het noorden in de begintijd veel minder hard getroffen is dat is louter toeval geweest. Dat heeft geen bal met schonere lucht te maken. Corona is binnengebracht vanuit de wintersportgebieden en is in Brabant en Limburg gaan rondwaren voordat er lockdown maatregelen waren. Toevallig in een periode dat er extra veel binnenevenementen waren.

Als de wintersportvakanties net wat anders waren gevallen dan waren er ook Noordelingen geweest die het mee naar huis hadden genomen en dan waren er ook daar superspreaevents geweest. Of zitten Noorderlingen de hele dag in hun eigen huis en hebben ze geen contact met andere mensen?

Wat is het probleem met het gegeven dat de lucht in het noorden van het land schoner is dan in Noord-Brabant (en Holland) en men minder hokt? Dat er culturele en luchtkwaliteit verschillen zijn tussen de verschillende regio’s in Nederland is toch een gegeven?

Joost

Well-known member
70% van de besmettingen afgelopen week in thuissituatie of overige familie situatie.

Stijging van 38 naar 50 ziekenhuisopnames. Nog steeds geen reden tot grote paniek lijkt mij.

Noord-Brabant nog steeds meeste ziekenhuisopnames op haar naam. Begint haar voorsprong wel te verliezen. Nog maar ruim 65% meer dan Noord-Holland en nog maar 23% meer dan Zuid-Holland.
Er zit een joekel van een fout in dat overzicht want het totaalpercentage van de situaties is 117,2%.

Die 70% is ook niet helemaal juist. De thuissituaties in welke vorm dan ook zijn goed voor 87% van de besmettingen. De werksituatie voor 7%. Horeca voor 2,5.

Joost

Well-known member
Wat is het probleem met het gegeven dat de lucht in het noorden van het land schoner is dan in Noord-Brabant (en Holland) en men minder hokt? Dat er culturele en luchtkwaliteit verschillen zijn tussen de verschillende regio’s in Nederland is toch een gegeven?
Het is geen probleem maar geen argument om de verspreiding van dit virus te duiden.

erka

Well-known member
Het is geen probleem maar geen argument om de verspreiding van dit virus te duiden.

Daar denken heel veel andere onderzoekers anders over. Er is behoorlijk bewijs dat gebieden met slechtere luchtkwaliteit Corona harder heeft toegeslagen. Ik kan het opzoeken maar je kunt zelf ook googelen op Corona Luchtkwaliteit.

SanMark.

Well-known member
Daar denken heel veel andere onderzoekers anders over. Er is behoorlijk bewijs dat gebieden met slechtere luchtkwaliteit Corona harder heeft toegeslagen. Ik kan het opzoeken maar je kunt zelf ook googelen op Corona Luchtkwaliteit.
Hoe kan het dan dat bv in India het virus niet echt van de grond komt ?

Joost

Well-known member
Dan zal ik het nuanceren. Door een combinatie van factoren zijn er in het noorden geen superspreadevents geweest. De luchtkwaliteit heeft daar in mijn ogen maar een heel kleine rol in.

In februari en begin maart is het virus in Zuid-Oost Nederland beland en gaan rondwaren. Voordat het Groningen kon bereiken werden er al maatregelen genomen.

JMD

Well-known member
Aantal besmettingen opnieuw onder de 500. Neemt dus af.
Het totaal aantal besmettingen van afgelopen week was ongeveer gelijk aan dat van de week ervoor (23 minder)

Ik ben echt heel benieuwd wat De Jonge en Rutte vanavond bekend gaan maken, maar dat had dus of 10 dagen geleden (toen we echt op de piek zaten) moeten gebeuren of helemaal niet.

Nogmaals, kijk voor de overzichtelijkheid op deze site: https://www.lemonde.fr/les-decodeur...sont-pas-encore-parvenus_6034627_4355770.html
Zo ongeveer alle Europese landen hebben de afgelopen weken een piek gehad. Sommigen begonnen eerder (België bv) en zijn dus ook alweer iets meer aan het afnemen. Maar het toont imo ook des te meer aan dat je je moet afvragen in welke mate zo'n lockdown nut heeft. België was een tijd heel streng, Nederland heeft eigenlijk de afgelopen weken niks veranderd (behalve een 'foei' van Rutte) en toch is het verloop ongeveer hetzelfde.

Bovenaan