Coronavirus 2

JMD

Well-known member
Het is dan ook onzin: https://www.nu.nl/nucheckt/6058920/...ar-onjuiste-uitslagen-zeer-uitzonderlijk.html

Wel weer grappig trouwens dat een hoogleraar medische microbiologie Bert Niesters heet.
Dan is dus de betrouwbaarheid bijna 100%. Maar als de betrouwbaarheid 99% is dan klopten de gegevens die ik gaf wel. (en ja, dat komt vreemd over. Zo'n situatie zit in het wiskundeA-boek voor V4, over een ziekte (weet even zo 1,2,3 niet welke) en elk jaar behandel ik die uitgebreid in de les, en elk jaar is er dan de reactie die erka ook aangaf.

Maar mooi dat de betrouwbaarheid 100% is, want dan weten we tenminste ook zeker dat er geen mensen onterecht coronavrij worden verklaard (wat imo erger is dan ten onrechte als 'coronapatiënt' te worden gediagnosticeerd)
 

de waan

Well-known member
Het is voor mij als leek wel vrij makkelijk beredeneerbaar dat je veel makkelijker een vals negatief hebt (niet goed uitgevoerde test, waardoor het virus niet aan te tonen is) dan vals positief. Als het virus aanwezig is in een test, zit het er ook. Dat kan hooguit met gegoochel met samples of zo.

Ondertussen bemoedigende berichten van zowel het medicijn- als vaccinfront. :heinz:


 

JMD

Well-known member
Het is voor mij als leek wel vrij makkelijk beredeneerbaar dat je veel makkelijker een vals negatief hebt (niet goed uitgevoerde test, waardoor het virus niet aan te tonen is) dan vals positief. Als het virus aanwezig is in een test, zit het er ook. Dat kan hooguit met gegoochel met samples of zo.
Niet altijd. Zie bv de Mantouxtest bij TBC (https://en.wikipedia.org/wiki/Mantoux_test#False_positive_result)...
Het hoeft dus niet zozeer gegoochel te zijn, maar hoe het lichaam reageert op een test.

Bij deze test is het dus zo dat als je positief test op TBC de kans groter is dat je het niet hebt dan dat je het wel hebt...
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Heb je een feestje gehad JMD?

Flinke uitbraak in Hillegom.

Als je dan ook leest dat velen, ondanks klachten, toch gewoon gingen werken en de hort op gingen, dan is het wachten op meer ellende. Totaal geen gevoel voor verantwoordelijkheid.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Een Belgische familie was in Zeeland gezellig met 15 man in een huisje en die vertrokken vanwege coronaklachten zonder te melden. Nou ja, ze konden het wel de Belgische krant laten weten natuurlijk. Al is het maar om de Hollanders te bashen.

Belgen niet besmet op park Roompot maar in eigen land

 

JMD

Well-known member
Heb je een feestje gehad JMD?

Flinke uitbraak in Hillegom.

Als je dan ook leest dat velen, ondanks klachten, toch gewoon gingen werken en de hort op gingen, dan is het wachten op meer ellende. Totaal geen gevoel voor verantwoordelijkheid.
Ik vroeg me al af wanneer die vraag ging komen... :)

Nee, geen feestje gehad.

Ik zit momenteel in Zuid Duitsland, is veiliger dan in mijn eigen dorp. :p
 

Joost

Well-known member
Een Belgische familie was in Zeeland gezellig met 15 man in een huisje en die vertrokken vanwege coronaklachten zonder te melden. Nou ja, ze konden het wel de Belgische krant laten weten natuurlijk. Al is het maar om de Hollanders te bashen.

Belgen niet besmet op park Roompot maar in eigen land

Die die hele besmette familie loopt rond in een toeristische omgeving en verder wordt niemand besmet.
Maar ondertussen zijn er zat plekken waar je in de buitenlucht mondkapjes op moet...
 

JMD

Well-known member
Wat mij opvalt is dat de verhouding doden : aantal besmettingen continu blijft dalen. Muteert het virus of weten we steeds beter hoe we het moeten behandelen?

Zie bv de officiële site van de WHO:

Sowieso moet je de aantallen enz op wekelijks zetten. Dat is vaak veel duidelijker en voorkomt ook de 'weekenddips' die je vaak ziet...
 

Max

Administrator
Forumleiding
Die berichten kwamen al een paar maanden terug uit Italië JMD. De dodelijkheid lijkt af te nemen.
 

erka

Well-known member
Of de mensen met de zwakste weerstand zijn inmiddels overleden en nu komt het virus bij jongere mensen met meer weerstand. Ergo: minder doden.
Of het is in een heel ander gebied actief met een andere demografie.
Kunnen vele oorzaken zijn.
 

de waan

Well-known member
Ik weet niet hoe het in andere landen is, maar in Nederland wordt nu natuurlijk veel meer getest. In maart en april kwam misschien maar een paar procent van het aantal daadwerkelijke besmettingen aan het licht. Dat zal nu een stuk hoger zijn. Zie je ook aan de leeftijdsverdeling: in maart/april vooral 60+, nu vooral 20-40.
 

JMD

Well-known member
Die berichten kwamen al een paar maanden terug uit Italië JMD. De dodelijkheid lijkt af te nemen.
Maar het ging mij er ook meer om hoe dat kwam...
Daar zou imo ook onderzoek naar gedaan moeten worden, of het idd komt door wat erka en de waan aangeven, of dat het virus al gemuteerd is...
 

erka

Well-known member
Ondertussen is in Nederland het aantal besmettingen in 1 week tijd weer verdubbeld. We hebben nu weer net zo veel officiële besmettingen als op 14 maart. Vooral in Zuid- en West-Nederland. In het noorden is de kans dat je buitenaards leven tegenkomt nog steeds groter dan dat je corona krijgt.
 
Bovenaan