Coronavirus 2

JMD

Well-known member
De Raad voor de Volksgezondheid vindt dat RIVM en het ministerie te veel vermengd zijn geraakt. Dit oa naar aanleiding van diverse politieke uitspraken van Kabouter Jaap. Nou ben ik het daar wel mee eens maar de voorzitter van de Raad voor de Volksgezondheid is.....Jet Bussemaker. I rest my case.
Wat maakt het uit dat Bussemaker daar zit?
 

erka

Well-known member
Wat maakt het uit dat Bussemaker daar zit?

Over verwevenheid van politiek en "onafhankelijke" adviesraden gesproken. En dan zelf voorzitter zijn van zo'n adviesraad als oud-minister en actief lid van de PvdA. Dan zou ik me een beetje afzijdig houden.
 

JMD

Well-known member
Maar dat is toch met alles? Zo ongeveer elk oud-minister zit na zijn/haar ministerpositie in een adviesraad ofzo.
 

Friesland

Well-known member
Het gaat de afgelopen week weer de verkeerde kant op in Nederland. Op 5 van de afgelopen 8 dagen werden er meer dan 100 nieuwe gevallen gemeld. Gisteren werden er 127 nieuwe gevallen gemeld, dat was al het hoogste aantal sinds 15 juni. Maar vandaag waren het er 144, het hoogste aantal sinds 14 juni. Het laagste aantal in de afgelopen 5 dagen was 99.
In de afgelopen maan werden er op 8 dagen 99 of meer nieuwe gevallen gemeld, waarvan dus 6 in de afgelopen 8 dagen.
 

JMD

Well-known member
Maar wordt er ook meer getest?

Ja...

Aantal besmettingen zegt wel iets natuurlijk, maar ziekenhuis/IC-opnames lijkt me een betere maatstaf.
(en dat 'rioolonderzoek' schijnt ook goed te zijn, daar kan ook eerder corona gevonden worden, en dat onderzoek gaf van de week aan dat er juist steeds lagere waarden waren, behalve in de regio van Schiphol (wat logisch is, daar komen reizigers uit de rest van de wereld aan))

Dus ja, waakzaam moeten we blijven, zeker, maar als je meer zoekt zal je ook meer vinden.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Week 8 juli - 14 juli gemiddeld twee personen opgenomen in het ziekenhuis per dag. Dat was wel meer dan de week ervoor, maar niet echt schokkend. Kijken hoe dat komende week is.
 

Joost

Well-known member
Het lijkt me belangrijker om te achterhalen waar de besmettingen vandaan komen. Dan kunnen er ook gerichte maatregelen worden genomen in plaats van dat met hagel schieten wat er elders lijkt te gebeuren.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Het lijkt me belangrijker om te achterhalen waar de besmettingen vandaan komen. Dan kunnen er ook gerichte maatregelen worden genomen in plaats van dat met hagel schieten wat er elders lijkt te gebeuren.

In Amsterdam komt het vooral uit Duitsland en België en in mindere mate uit Engeland. Best wel weer wat toeristen hier.
 

Joost

Well-known member
In Amsterdam komt het vooral uit Duitsland en België en in mindere mate uit Engeland. Best wel weer wat toeristen hier.
Dat vind ik dan weer heel bijzonder. Het aantal mensen dat met een besmetting rondloopt is al heel klein, en juist die mensen zijn dan op vakantie.
 

JMD

Well-known member

Ik vind dit dus heel opvallend. Gisteren nog een bericht dat er zoveel coronatests over waren omdat er minder mensen zich laten testen dan verwacht en dan nu ineens wachttijd...
Overigens zou dit ook de toename van het aantal gevallen (deels) kunnen verklaren natuurlijk.
Eigenlijk (en daar heeft Trump natuurlijk wel een punt) is het ook niet eerlijk om het aantal gevallen met elkaar te vergelijken als het aantal tests niet hetzelfde is.

Eigenlijk zou elk land dat rioolonderzoek (waar mogelijk, geen idee hoe lastig dat is) moeten doen. Want daar weet je zeker dat je iedereen meeneemt (in landen zonder riool is het lastiger natuurlijk) en tevens wordt het virus via de ontlasting al sneller zichbaar (7 ipv 14 dagen). Je weet dan natuurlijk niet wie er besmet is (dat moet je zeker blijven testen), maar wel of het toe- of afneemt.
 

JMD

Well-known member
En wat overigens sowieso meespeelt zijn de false positives. Geen enkele test (ook niet van andere ziektes) is 100% betrouwbaar. Men denkt dat de coronatest 98% betrouwbaar is, dus de juiste diagnose stelt (positief bij iemand die corona heeft, negatief bij iemand die geen corona heeft), maar laten we uitgaan van 99%, dat rekent makkelijker...

Laten we uitgaan van 50.000 testen per week en dat 100 van de geteste personen daadwerkelijk corona hebben.
Dat betekent dus dat er 49.900 mensen geen corona hebben. 1% daarvan krijgt wel de melding dat ze corona hebben. Dat zijn dan dus 499 mensen.
Van de 100 die corona hebben krijgen er 99 de melding dat ze corona hebben, 1 iemand krijgt de onjuiste melding dat hij/zij geen corona heeft (false negative).

Dat betekent dus dat er in totaal 499 + 99 = 598 mensen positief testen op corona, maar dat slechts 99 daarvan echt corona hebben (ongeveer 1/6e).

Eigenlijk zou je bij een positief getest iemand direct een 2e test moeten laten doen.
 
Laatst bewerkt:

erka

Well-known member
Zeg je nou dat maar 1 op 6 mensen die een positieve test heeft dus ook echt corona heeft? Bij 99% betrouwbaarheid? Dat kan toch bijna niet...
 

Max

Administrator
Forumleiding
Logischer zou zijn dat van het aantal positieve gevallen een percentage een false positive hebben. Dit klinkt inderdaad heel onlogisch.
 

Joost

Well-known member
Zeg je nou dat maar 1 op 6 mensen die een positieve test heeft dus ook echt corona heeft? Bij 99% betrouwbaarheid? Dat kan toch bijna niet...
Ik geloof dat ik wel snap hoe het zit. Het komt vooral omdat het aantal positief geteste mensen extreem laag is.
 
Bovenaan