Carnaval/Vastelaovend

Maasveld

Well-known member
Als ik iets zou mogen afschaffen, dan zou het carnaval zijn. Ik vind het echt met afstand het meest kutte en hypocriete gebeuren op Aarde en omstreken.

En we weten allemaal dat het om het zuipen gaat en dat het niks met traditie oid te maken heeft. En het allerergste? Het 'ja, dat hoort erbij he'/'ja, dan moet je hier niet komen' excuus van mannen met carnaval ten opzichte van vrouwen. Echt, Mason Greenwood is een watje als je als nuchter persoon een avond op strontvervelende bezopen gasten gaat letten in een cafe met carnaval. Blijkbaar is alles dan ineens toegestaan Ik haat dat soort lui en het zijn er veel.
Ik vind het dan wel weer mooi dat uitgerekend een darter een hekel heeft aan een verkleedfeest waarbij veel gezopen wordt.

Uiteraard wordt er veel gezopen bij het feest, ik zal de laatste zijn om dat te ontkennen. Maar goed, dat is inherent aan een feest. Daarom speciaal voor @Satyr vandaag een leedje over bier.

"Soms moet je dingen niet moeilijker maken dan ze zijn." Dat moeten schrijvers Koos Timp en Giel Aerts ongetwijfeld hebben gedacht toen ze een titel voor dit leedje moesten verzinnen. Ze noemden het leedje derhalve gewoon "Beerleedje." Het leedje wordt gezongen door Piet Peetjens, de iets minder bekende broer van Sjraar Peetjens. Hij was in de jaren '60 één van de succesvolste zangers op de Jocus-leedjesaovende. Hij was in die tijd tevens Hofzanger bij Jocus.

 

Maasveld

Well-known member
De tijd vliegt wanneer je plezier hebt. Zo kan het dus voorkomen dat we 4 dagen lang geen leedje van Frans Boermans hebben gehoord. Dat komt zelden tot nooit voor. Hoog tijd om er weer eens een mooie evergreen van deze kunstenaar in te gooien. Vandaag nemen we dan ook zijn eerste van in totaal 21 overwinningen op de Jocus leedjesaovend. Ook weer samen met Thuur Luxembourg schreef hij in 1951 't Fleske. Ook dit leedje werd net als Och waas ik maar origineel door Thuur Luxembourg gezongen. Het leedje werd meerdere malen door verschillende artiesten opnieuw uitgebracht. Onderstaande versie is van Neet Oet Lottum, die het in 2006 opnieuw uitbrachten in een up-tempo versie die het vooral onder jongeren erg goed deed.

 

Maasveld

Well-known member
Nu we @gevegt hier eindelijk stil hebben gekregen, lijkt het me een goed moment voor een leedje waar iedereen wel stil van wordt. Niet alleen door de prachtige tekst, maar zeker ook vanwege het fenomenale pianospel van Glenn Corneille, broer van oud-VVV'er en huidig hoofdtrainer van Excelsior Maassluis Dogan Corneille. Glenn was een van de vele voorbeelden van muzikaal talent uit Venlo en in de jaren 90 en 00 een van de beste pianisten van het land. Helaas kwam hij in 2005 tragisch om het leven na een noodlottig ongeval. Opvallend aan dit leedje is dat het slechts als vierde eindigde op de leedjesaovend. Vooral dankzij een prachtig optreden op de Markt tijdens de Boérebroelof groeide het echter uit tot een van de meest populaire leedjes onder de Venlose bevolking. In de beginjaren van de Vastelaoves Top 555 wist het steevast een 1ste stek te bemachtigen. Geschreven door Chris Thenu, gezongen door JC Kwadraat (Jacques-Paul Joosten, Chris Thenu, Chris Vervoort en Joost Cornet): Veur altiéd eine Venlonaer:

 

gevegt

Well-known member
Eerlijk = eerlijk, je schrijfsels zijn nog wel te pruimen maar die kutmuziek is echt het ergste wat jullie nep Duitsers hebben voortgebracht.
Dus vanaf nu graag alleen teksten.
 

gevegt

Well-known member
Eigenlijk zou elk lid minimaal de eerste vijf pagina's van dit topic moeten lezen.
Persoonlijk ben ik benieuwd of dochter DGS nog maagd is.
 

De Groene Scout

Well-known member
Ik zal jullie uit de droom helpen: Dochter DGS is geen maagd meer en heeft al 1,5 een vriend.
Ze zit nu op kamers in Leeuwarden en heeft volgens mij de laatste 2 jaar (mede ook door Corona) geen carnaval meer gevierd. Dit komt overigens ook doordat ze het 'wilde meiden' groepje uit Losser / Oldenzaal (daar heb je echt carnaval) minder ziet.
 

Maasveld

Well-known member
Vandaag was de eerste halve finale van het LVK, het Limburgs Vastelaovesleedjes Konkoer. Je kunt gerust zeggen dat Venlo een haat-/liefdeverhouding met het konkoer heeft. In de beginjaren van de vanaf 1977 georganiseerde liedjeswedstrijd sprak het niet echt een rol van betekenis, maar vanaf de eerste winst in 1988 (Minse wie weej) ging het kneiterhard. Tussen 1988 en 1994 ging de Bertha Poulissen Trofee 5 keer mee naar Venlo. Ook in 1997 ging de winst naar Venlo. Wie anders dan Frans Boermans schreef het nummer, deze keer niet met Giel Aerts (waarmee hij de vorige 3 keer wist te winnen) maar met Sef Gubbels. De uitvoerende artiesten waren Wiel Vestjens en Hay Crompvoets, die samen uiteindelijk 5 keer het LVK zouden weten te winnen. Het nummer van vandaag is een van mijn persoonlijke favorieten en dus winnaar van het LVK in 1997: Had ik maar

 

gevegt

Well-known member
Oké genoeg = genoeg.
Ik stel voor om een stemming te houden of de mods nog wel capabel zijn om dit mooie forum in goede banen te leiden.
Echt, dit kan zo niet langer en gaat ons leden kosten.
 
Bovenaan