Carnaval/Vastelaovend

Maasveld

Well-known member
Uiteraard ken ik die!

Van Björn en Mieke ben ik niet direct fan, al is dit zeker geen slecht nummer. Die chaos bij het LVK herinner ik me wel nog goed, 2017 geloof ik?

Wiel Knipa of Paul & Leo, wordt dat gedraaid in Venlo?
Droeëme met de oeëge aop was 2018 geloof ik, 2017 hadden ze met 1000 Sterre moeten winnen.

Wiel Knipa en Paul & Leo worden hier niet gedraaid. Knipa ken ik niet eens, haha. Paul & Leo kan ik persoonlijk wel bekoren, die wijken meestal ook wel af van de tegenwoordige standaard.
 

Maasveld

Well-known member

Vier carnaval thuis of mijdt grote groepen. Ja, dat is inderdaad de essentie van carnaval 🤣🤣

Oh nee, bier zuipen, kotsen en de buurvrouw neuken
"want Venlo is mien thoes." (y)
 

Joost

Well-known member
Droeëme met de oeëge aop was 2018 geloof ik, 2017 hadden ze met 1000 Sterre moeten winnen.

Wiel Knipa en Paul & Leo worden hier niet gedraaid. Knipa ken ik niet eens, haha. Paul & Leo kan ik persoonlijk wel bekoren, die wijken meestal ook wel af van de tegenwoordige standaard.
Het stundje Knipa is in het Heerlens Karneval dan weer het hoogtepunt haha.
 

Maasveld

Well-known member
Wat vliegt de tijd toch als je plezier hebt. Laten we vandaag eens kijken naar de nummer 1 van Venlo van dit jaar. Dat de muzikale creativiteit in Venlo nog altijd op een hoog niveau ligt wordt met dit nummer wel weer bewezen. Het is weer eens iets heel anders dan we gewend zijn. Of het iets te maken heeft met de Griekse held die het afgelopen seizoen Venlo op stelten heeft gezet durf ik niet te zeggen, maar het lijkt me te toevallig om geen verband ermee te hebben. Wat wel duidelijk is, is dat Zuid-Europese invloeden prima passen in de Venlose vastelaovend. Ze hebben zich overigens ook ingeschreven voor het LVK, we weten morgen of ze de finale hebben gehaald. Het nummer wordt gezongen door Paul van Steenkiste, Joep Bindels, Paul Klaassens en Jan Derijk. De tekst is van Laurence & Hannelore Winter, de muziek is van Wim Roeffen: "Daor kump Sjakie heer."

 

Maasveld

Well-known member
Elke vastelaovesvereniging wordt voorgegaan door een prins, zo ook DE Jocus. Het prinsschap is niet goedkoop, daarom is het vaak een vooraanstaand Venlonaar en bij voorbaat een ondernemer. Dat maakt het namelijk een stuk makkelijker om het benodigde geld bij elkaar te krijgen. De bekendste oud-prins van DE Jocus zal, zeker voor dit forum, ongetwijfeld Jeu Sprengers zijn. De prins wordt altijd gekozen door de prinsencommissie, met aan het hoofd Vors Joeccius XI, de voorzitter van DE Jocus. 5 jaar geleden nam huidig Vors Joeccius XI Roel Versleijen het stokje over van toenmalig Vors Joeccius XI Harry Pouwels. Versleijen wilde meteen groot uitpakken met een aansprekende prins. Zijn keuze viel op Lex Uiting, wat toch wel enige reuring onder de Jocusse en Jocussine veroorzaakte. Uiting is namelijk geboren Blerickenaar en vanwege zijn werk bij radio en tv woonachtig in Amsterdam. Uiting wist de kritiek echter snel de kop in te drukken. Door zijn openheid en enthousiasme, maar ook zeker door het leedje dat hij speciaal voor zijn prinsschap schreef en zong. "Nao ut zuuje" bleek een schot in de roos en is inmiddels uitgegroeid tot het populairste vastelaovesleedje in Venlo en omstreken. Het wist zelf een plek in de Top 2000 te bemachtigen. Naast het liedje kwam hij ook met idee een documentaire te maken van de onvolprezen Venlose Vastelaovend. Het leverde mede en vooral dankzij het schitterende camerawerk en regie van Rob Hodselmans en productie van Pieter Kuijpers (beide een van de beste van Nederland in hun vakgebied) een prachtige documentaire op.
Nao ut Zuuje:

 

Maasveld

Well-known member
Hoewel ik meer van de oudere traditionele houd, kan ik af en toe de ietwat vernieuwende leedjes van tegenwoordig ook zeker waarderen. Een van mijn persoonlijke favorieten op dat gebied is het swingende "Vasteloavesbuuje" van Bart Janssen en Kristel Roulaux. Onder het mom van 'bietje danse' is dit leedje gegarandeerd een succes. Op de leedjesaovend van 2016 werd het 3de. Tevens wist het de finale van het LVK te halen, wat tegenwoordig zeker geen senicure is voor Venlo. Met de 10de werd het linkerrijtje nipt gehaald. De oplettende luisteraar zal het niet vreemd vinden dat tekst en muziek van Quinn Warmerdam komen, die we later nog een keer terug gaan zien. Vasteloavesbuuje:

 

Joost

Well-known member
Nu ben ik in de war. Dit is toch niet de Kristel die nu samen met Quinn Kristel & Quinn vormt en voorheen in W-Dreej zat?

Al hoorde ik laatst dat W-Dreej heropgericht was?
 

Maasveld

Well-known member
Nu ben ik in de war. Dit is toch niet de Kristel die nu samen met Quinn Kristel & Quinn vormt en voorheen in W-Dreej zat?

Al hoorde ik laatst dat W-Dreej heropgericht was?
Nee, dit is een andere Kristel. W-Dreej is inderdaad heropgericht, met Roger Verdellen (inderdaad, zoon van) in plaats van Hay Wilders. Die laatste was daar overigens not amused over, het zou tegen gemaakte afspraken zijn.

Vandaag was dan het LVK. De winst ging eindelijk naar Björn en Mieke met het nummer Alles Ope. Zoals ik eerder al aangaf heeft Venlo een haat-liefde verhouding met het LVK. Die "haat" ontstond zo'n beetje in het midden van de jaren 00. In Venlo had men het idee dat de wijkjury's in "het zuiden" vooral punten aan hun eigen nummers gaven. Een andere reden is in mijn optiek van muzikale aard. Zoals reeds aangegeven houden de Venlonaren van het traditionele geluid, terwijl men in de rest van Limburg meer naar de tegenwoordige muziek gaat. Tevens heeft men er in Venlo een handje van om over Venlo te zingen, dat gaat in de rest van Limburg natuurlijk niet werken. Gevolg is dat Venlo inmiddels al 10 jaar zonder overwinning zit en ook nauwelijks meer finaleplaatsen haalt. De laatste Venlose winnaar was W-Dreej in 2012, nadat ze in de 2 jaren daarvoor ook al hadden gewonnen. Het leverde opmerkelijk genoeg wat boegeroep op vanuit het publiek. W-Dreej wist te winnen omdat zij wel vernieuwende muziek maakten. Ze zijn tot op heden de nog altijd de enige die het LVK drie keer op rij wisten te winnen. Persoonlijk vond ik het leedje van hun eerste overwinning het beste. Geschreven door, uiteraard, Quinn Warmerdam: Vandaag.

 

Maasveld

Well-known member
We zitten een week voor de vastelaovend, iedereen begint steeds meer in de stemming te komen. Dit weekend is er alweer de nodige voorpret. Normaal gesproken heb je op zaterdag het pronke en de joetsaovend (kroegentocht). Tot en met 2020 had je ook nog het Bal Maskeej, een gemaskerd bal waarbij pas om 0:00 uur de maskes af mogen. De destijds 11de editie zou de laatste zijn, echter vanwege de afgelopen 2 jaar komt er toch nog een editie. Onder het motto "Maske op, mondmaske aaf" is er een XL editie in poppodium Grenswerk. Ondergetekende is hier uiteraard bij. Initiatiefnemer is Stamtaofel de Naate Raaf (met onder andere Frans Pollux). Deze groep probeert de, bij voorbaat, ongeorganiseerde vastelaovend levendig te houden. Zo hebben ze elk jaar tijdens de vastelaovend de hoslaup, het inluiden van de officiële vastelaovend op zondag om 0:00 uur en de pleezitting op dinsdag. Verder komen ze elk jaar wel weer met iets eenmalig nieuws op de proppen. We leerden de Naate Raaf voor het eerst kennen in 2009, toen de mythe van de naate raaf in het leven werd geroepen. 11 dagen voor de vastelaovend moet de raaf worden gedoopt. Als de raaf nat wordt, is het bier goedgekeurd. De raaf moet dan tot en met vastelaovesdindsdag 23:59 nat blijven. Uiteraard werd dit geïntroduceerd met een leedje. Waarschijnlijk geschreven door Frans Pollux, gezongen/geschreeuwd door Stamtaofel de Naate Raaf: De Naate Raaf.

 
Laatst bewerkt:

zwammy

Well-known member
Vrijdag naar NAC, zaterdag de stad en maandag kroegentocht. Het ziet eruit als een mooi vooruitzicht 🎉
 

Bonehead

Well-known member
Zit ik rustig in mijn stamkroeg komen ineens die puntmutsen binnen. Ik maak keurig het vergelijk met de KKK en hef het lied aan. Het zijn maar Kut-Katho-lieken. Uiteraard vind dit gehoor. Maar nu moet ik toch erkennen dat ik het hazenpad heb moeten kiezen en voor straf Heracles moet kijken. Zijn ze toch de winnaar.
 

Maasveld

Well-known member
Zit ik rustig in mijn stamkroeg komen ineens die puntmutsen binnen. Ik maak keurig het vergelijk met de KKK en hef het lied aan. Het zijn maar Kut-Katho-lieken. Uiteraard vind dit gehoor. Maar nu moet ik toch erkennen dat ik het hazenpad heb moeten kiezen en voor straf Heracles moet kijken. Zijn ze toch de winnaar.
Jij woont toch boven de rivieren?
 
Bovenaan