Carnaval/Vastelaovend

Maasveld

Well-known member
Goed, een liedje voor gevegt. Of beter gezegd, een liedje over @gevegt. Tot nu toe heb ik vrij oude leedjes hier neergezet (want vroeger was alles immers beter). Vandaag is tijd voor een leedje uit 2017 (geschreven in 2016 voor de vastelaovend van 2016). Het was de eerste van 2 overwinningen van het duo Gijs Engels en Jules Fransman op de Jocus leedjesaovend (ze wonnen vorig jaar ook nog een keer met Bart Janssen en Willy Billekens). Engels en Fransman zijn twee relatief nieuwe artiesten die wel nog het wat ouderwetsere vastelaovesgeluid laten horen. Hun leedjes zijn doorgaans vrolijk en belichten een van de mooiste elementen van de vastelaovend: de schaele wazel. Fransman is tevens bekend als leidende zanger van de band Appelemoos, die met hun tomeloze energie garant staan voor een groot feest tijden hun optredens. Het was Frans Pollux die het in het duo Gijs Engels en Jules Fransman zag zitten en hij is dan ook de schrijver van het leedje: Dich bis unne pipo.

 

gevegt

Well-known member
Hoewel ik geen fopneus nodig ben om een rode neus te krijgen, vind ik dit te gek!
Je hebt me overtuigd, ga zo door!

Plop!
 

Maasveld

Well-known member
Het was vanavond de tweede halve finale van het LVK. Venlo is vrij eenkennig als het om vastelaovesmuziek gaat. Blerickse liedjes worden nog wel gedoogd, hier en daar een Tegels of Veldens liedje, maar buiten de gemeentgrenzen zal je vrijwel nooit horen. Wanneer je niet uit de gemeente komt, moet je echt van hoge huizen komen om in Venlo gedraaid te worden tijdens de vastelaovend. Erwin van 't Merretkoër wil het nog wel eens lukken, Fabrizio ook. De laatste jaren lukt het de Venrayse Björn en Mieke ook. Met een iets modernere sound weten ze een plekje te vinden in de Venlose afspeellijsten, wat zeer knap te noemen. Ik ben persoonlijk nomaal gesproken ook van het ouderwetse geluid, maar Björn en Mieke is een uitzondering op de regel. Sterker nog, dit liedje is uitgegroeid tot 1 van mijn favorieten. Dit komt ook mede door de prachtige tekst, die zich vooral richt op de allerjongste vierders onder ons. De tekst en muziek zijn van Roel Gommans, Jules Reivers en Leon Aarts, het wordt gezongen door Björn Poels en Mieke Janssen: Droeëme met de oeëge aop.

 

Maasveld

Well-known member
De volgende zal @Joost waarschijnlijk ook wel kennen. Voor vandaag hebben we een prachtig bruggetje. Van de Venrayse Björn en Mieke naar de in Venray geboren Ben Verdellen. Op zijn 2de verhuisde hij echter naar Blerick, van waaruit hij uitgroeide tot een gevestigde naam in het Limburgse schnabbelcircuit. Ook heel Venlo heeft hem in haar armen gesloten. Met zijn de band De Vrijbuiters was hij in de jaren '80 zeer succesvol. Ze waren niet specifiek vastelaovesartiesten, maar zongen over van alles en nog wat. Het prachtige "Veur os mam" is bijvoorbeeld een veel gedraaid liedje tijdens begrafenissen. De grootste hit van de Vrijbuiters komt uit 1980. Ook dit is geen specifiek vasteloavesliedje, maar heeft zich desalniettemin ontpopt tot een vaste waarde in de onvolprezen Venlose vastelaovend. Geschreven door Hannelore Winter en Ben Verdellen, gezongen door De Vrijbuiters: "Gelök."

 

Joost

Well-known member
Uiteraard ken ik die!

Van Björn en Mieke ben ik niet direct fan, al is dit zeker geen slecht nummer. Die chaos bij het LVK herinner ik me wel nog goed, 2017 geloof ik?

Wiel Knipa of Paul & Leo, wordt dat gedraaid in Venlo?
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Hier, iets leuks met carnaval (y)
car.png
 

zwammy

Well-known member

Vier carnaval thuis of mijdt grote groepen. Ja, dat is inderdaad de essentie van carnaval 🤣🤣

Oh nee, bier zuipen, kotsen en de buurvrouw neuken
 
Bovenaan