Buitenlands nieuws

gevegt

Well-known member
Iran zegt dat Israël oorlogsmisdaden
pleegt tegen de Palestijnen en daarop
"een reactie" zal krijgen.De Iraanse
buitenlandminister Amirabdollahian zegt
dat er een eind moet komen "aan het
vermoorden van kinderen en burgers".

Hij zei er niet bij wat de reactie zal
zijn.Amirabdollahian is nu in Libanon
om de situatie in Israël te bespreken.
Hij reist ook nog naar Syrië.

Israël krijgt vrijdag bezoek van tal
van hoogwaardigheidsbekleders die hun
solidariteit komen betuigen,onder wie
voorzitter Ursula von der Leyen van de
Europese Commissie en ministers uit
Duitsland,Italië en Canada.
Ondertussen stoomt een tweede vliegdekschip van de US op naar de middellandse zee.

Niet vreemd opkijken als Iran straks geen kernfusiecentrale heeft als ze zich echt met deze idioterie gaan bemoeien.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Onderstaand vind ik één van de beste reacties die ik de afgelopen dagen heb gelezen. Ik lig er wakker van hoe makkelijk zoveel mensen partij kiezen in deze strijd tussen twee misdadige regimes, die beiden zonder blikken of blozen talloze burgerslachtoffers maken. Echt, gelukkig kan ik me normaal gesproken wel redelijk afsluiten voor wat voor ellende er allemaal in de wereld gebeurt. Gelukkig, omdat ik er zelf precies niets aan kan veranderen. Maar wat er in Gaza en Israël gebeurt dat kan ik op de één of andere manier niet van me afzetten.

 

Wigboldus

Well-known member
Onderstaand vind ik één van de beste reacties die ik de afgelopen dagen heb gelezen. Ik lig er wakker van hoe makkelijk zoveel mensen partij kiezen in deze strijd tussen twee misdadige regimes, die beiden zonder blikken of blozen talloze burgerslachtoffers maken. Echt, gelukkig kan ik me normaal gesproken wel redelijk afsluiten voor wat voor ellende er allemaal in de wereld gebeurt. Gelukkig, omdat ik er zelf precies niets aan kan veranderen. Maar wat er in Gaza en Israël gebeurt dat kan ik op de één of andere manier niet van me afzetten.

Maar volgens mij kies je geen partij als je het thema Jodenhaat op de agenda zet na een aanslag. Overigens een goed statement van de FA
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Maar volgens mij kies je geen partij als je het thema Jodenhaat op de agenda zet na een aanslag. Overigens een goed statement van de FA
Uiteraard niet. Waar ik voornamelijk op doelde met partij kiezen is de uitspraak 'Israël heeft het volste recht om zich te verdedigen'. Klinkt voor mij als een soort carte blanche van ga maar vol in oorlogsmode, wij knijpen een oogje toe. Lijkt mij toch niet de bedoeling. Bovendien gaat men er daarmee vol aan voorbij dat het toch echt de Israëliërs zijn die al eeuwen aan landjepik hebben gedaan, omdat zij geloven dat zij het recht hebben om in het beloofde land te wonen. Dat valt al terug te lezen in Genesis, toen dat gebied nog Kanaän werd genoemd. Met talloze burgerslachtoffers tot gevolg. Daardoor zijn de oorspronkelijke bewoners al verdreven naar de Westelijke Jordaanoever, waar het overigens naar mijn weten nog wel redelijk oké is. En dus Gaza, een gebied met een vergelijkbare oppervlakte als Texel, waar 2,5 miljoen mensen in een soort openlucht gevangenis leven, bij gratie van Israël. Onder overigens erbarmelijke omstandigheden.

Is daarmee de actie van Hamas goedgepraat? Nee, natuurlijk niet. Hamas is minstens net zo schuldig aan de leefomstandigheden van hun eigen bevolking. En het geeft ze al helemaal niet het recht om honderden onschuldige, nietsvermoedende mensen in koele bloeden te vermoorden. Dat is niets minder dan een terroristische aanslag. En ze tekenen daarmee het doodsvonnis van nog veel meer onschuldige burgers, voornamelijk onder hun eigen bevolking.

Maar dat is dus precies het punt wat ik wil maken. Ik zit, als voorbeeld, naar een OP1 uitzending te kijken waarin een mevrouw die daadwerkelijk jarenlang in dat gebied heeft gewerkt de situatie probeert te duiden. En die wordt vervolgens op een verontwaardigde toon afgekapt door Dilan Yesilgoz, onze minister voor justitie en veiligheid en de premier kandidaat van vooralsnog onze grootste partij. Die is gewoon doof voor elk ander standpunt dan dat dit een (op zichzelf staande) terroristische daad van Hamas is, helemaal voorbij gaande aan de historische context en ook nog eens de eventuele (internationale) gevolgen van het wegvagen van Gaza als vergeldingsactie.

Voor dat laatste hou ik overigens echt mijn hart vast, want de uiteindelijke gevolgen konden nog weleens veel groter zijn dan enkel de levende hel voor de 2,5 miljoen onschuldige Palestijnen in Gaza. Aangezien alles erop duidt dat deze aanslag gepland is in overleg met Hezbollah en het Iraanse regime. Ik zie het wel gebeuren dat het Israëlische voetleger straks Gaza binnenvalt en als tegenreactie Hezbollah vanuit het noorden Israël binnen gaat vallen. Ik zie nu al overal ter wereld massale steun vanuit de Islamitische bevolking voor de Palestijnen. Ik ben echt zeer verontrust voor wat er gaat gebeuren als Israël de Gazastrook de komende dagen verandert in een bloedbad.

Nu ja, dat dus. Korter.
 

erka

Well-known member
Israël heeft de Gazastrook pas op slot gedaan toen Hamas daar aan de macht kwam. En Egypte overigens idem dito.

Niet vergeten dat de helft van de Arabische wereld Hamas ook het liefst ziet verdwijnen, inclusief invloedrijke landen als Egypte, Jordanië en zelfs Saudi-Arabië (dat in het begin nog pro-Hamas was). Ik zie het er nog wel van komen dat Egypte Israël gaat helpen.
 

JMD

Well-known member
De grootste tegenstander van Palestijnen lijken me idd momenteel niet de Israëliërs maar Hamas zelf...
 

U.G.

Well-known member
Israël heeft de Gazastrook pas op slot gedaan toen Hamas daar aan de macht kwam. En Egypte overigens idem dito.

Niet vergeten dat de helft van de Arabische wereld Hamas ook het liefst ziet verdwijnen, inclusief invloedrijke landen als Egypte, Jordanië en zelfs Saudi-Arabië (dat in het begin nog pro-Hamas was). Ik zie het er nog wel van komen dat Egypte Israël gaat helpen.

Die Gazastrook is volgens mij altijd geblokkeerd geweest hoor. Israël heeft ooit alleen de grondtroepen weggehaald daar, maar voor de rest is er altijd een blokkade geweest, het is misschien alleen verhevigd. Dat kan.

Buiten dit om, waarom zijn mensen zo verontwaardig dat er in een volgepropt bezet toevluchtsoord/gebied een beweging als Hamas ontstaat ? Ik bemoei mij niet met joden en moslims maar ik vind dat logisch.
 

Mario

Well-known member
De grootste tegenstander van Palestijnen lijken me idd momenteel niet de Israëliërs maar Hamas zelf...
Hamas heeft Gaza immers ook gewoon bezet, het is algemeen bekend dat de raketinstallaties daar midden in de woonwijken staan.

Dit wordt sowieso een humanitaire ramp voor de Palestijnen, zeker als Israel ook nog eens grondtroepen het gebied in gaat sturen. Ik vrees dan ook wel voor het leven van de gijzelaars. Ik begrijp ook dat er Amerikaanse burgers onder de gijzelaars zijn, de VS blijft normaal gesproken dan ook niet stil zitten en afwachten ...
 

erka

Well-known member
Stel: Nederland was het beloofde land voor een bepaalde religie, laten we zeggen het Nixisme. Maar de Nixisten waren om allerlei redenen honderden jaren lang over de wereld verspreid geraakt. Ondertussen is Nederland bewoond geraakt met allerlei bevolkingsgroepen, waarvan het grootste deel behoort tot de Noordwest-Europeanen, met name Nederlanders. Vervolgens vond WO2 plaats, werden de Nixisten in Europa uitgemoord en werd in 1948 de staat Nixland uitgeroepen, in Nederland. Alle Nederlanders moeten het land uit, al onze huizen werden in beslag genomen en er werden twee aparte gebiedjes benoemd waar we mochten blijven, ongeveer ter grootte van de Gazastrook en de Westbank: Zeeuws-Vlaanderen en Noord-Brabant. Om die twee gebieden werd een hek gezet en zeer strenge grensbewaking ingevoerd. Ondertussen kwamen de Nixisten van over de hele wereld Nederland bevolken en waren de Nederlanders van voedsel, stroom, water afhankelijk van de Nixisten.
Om de enorme bevolkingsgroei van Nixland te kunnen herbergen werden er allerlei nederzettingen gebouwd door de Nixisten in Zeeuws-Vlaanderen en Noord-Brabant, waardoor er nog minder overbleef. Naar Duitsland en België konden de Nederlanders ook niet, want die wilden ze er niet bij hebben. Beide landen hadden zelfs de grens afgesloten.

.....denk daar maar eens over na.
 

De Wolf

Well-known member
Ik zie Jamel Gaza qua grootte vergelijken met Texel. Dat eiland past er twee keer in en dan kan Den Helder er ook nog bij.
 
Bovenaan