Buitenlands nieuws

JMD

Well-known member
Weer iemand overleden bij stierenrennen. Nul medelijden mee... (behalve met de stier)

Stierenvechten kan ik nog enigszins begrip voor opbrengen, maar stierenrennen, echt, welke debiel verzint dat? Het is een traditie, zeggen ze dan. Wilden ze vroegen van de bevolking af ofzo?
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Ben ik de enige die in dit belachelijke conflict weigert om partij te kiezen, omdat ik ze allebei te dwaas voor woorden vindt met hun aanvallen op random burgers van de andere partij? Ik vind het ronduit absurd dat er in Nederland mensen zijn die openlijk steun uitspreken voor één van beiden, gelet op het bloed aan de handen van zowel Israël als Palestina.
 

Maasveld

Well-known member
Ben ik de enige die in dit belachelijke conflict weigert om partij te kiezen, omdat ik ze allebei te dwaas voor woorden vindt met hun aanvallen op random burgers van de andere partij? Ik vind het ronduit absurd dat er in Nederland mensen zijn die openlijk steun uitspreken voor één van beiden, gelet op het bloed aan de handen van zowel Israël als Palestina.
Vuile zionist!!!
 

JMD

Well-known member
Ben ik de enige die in dit belachelijke conflict weigert om partij te kiezen, omdat ik ze allebei te dwaas voor woorden vindt met hun aanvallen op random burgers van de andere partij? Ik vind het ronduit absurd dat er in Nederland mensen zijn die openlijk steun uitspreken voor één van beiden, gelet op het bloed aan de handen van zowel Israël als Palestina.
Eens.
 

zwammy

Well-known member
Ik weet er te weinig van om een oordeel te vellen, alleen Israël staat wel een beetje alleen in die regio. Dat citaat van die Meir spreekt hierover wel boekdelen
 

erka

Well-known member
Ben ik de enige die in dit belachelijke conflict weigert om partij te kiezen, omdat ik ze allebei te dwaas voor woorden vindt met hun aanvallen op random burgers van de andere partij? Ik vind het ronduit absurd dat er in Nederland mensen zijn die openlijk steun uitspreken voor één van beiden, gelet op het bloed aan de handen van zowel Israël als Palestina.

Het is al eeuwenlang erg ingewikkeld daar. Te ingewikkeld om op het X-Riool of ergens anders even partij te kiezen, zeker als je zelf niet Joods of niet Palestijns bent.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Ik weet er te weinig van om een oordeel te vellen, alleen Israël staat wel een beetje alleen in die regio. Dat citaat van die Meir spreekt hierover wel boekdelen
Ik weet er ook te weinig van om het hele conflict te kunnen duiden. Maar wat ik wel weet is dat er in mijn wereld geen enkele gegronde reden kan zijn om onschuldige mensen te vermoorden. En zowel Israël als Palestina heeft dat aantoonbaar gedaan. Dus is er wat mij betreft geen discussie over mogelijk dat beiden fout zijn.
 

JMD

Well-known member
Ik weet er te weinig van om een oordeel te vellen, alleen Israël staat wel een beetje alleen in die regio. Dat citaat van die Meir spreekt hierover wel boekdelen
DAt citaat van "Als Palestina stopt met vechten is er vrede, als Israël stopt is er geen Israël meer" bedoel je?
 

zwammy

Well-known member
Ik weet er ook te weinig van om het hele conflict te kunnen duiden. Maar wat ik wel weet is dat er in mijn wereld geen enkele gegronde reden kan zijn om onschuldige mensen te vermoorden. En zowel Israël als Palestina heeft dat aantoonbaar gedaan. Dus is er wat mij betreft geen discussie over mogelijk dat beiden fout zijn.
Klopt. Alleen probeert Israël onschuldige mensen te sparen en Hamas onschuldige mensen te doden. Dat is wel een specifiek verschil.

Ja jmd
 

Mario

Well-known member
Israël heeft in het verleden laten zien dat ze elk ander land in de regio kunnen verslaan. Ongeacht wie er gelijk heeft in deze kwestie, uiteindelijk zal de hele Gazastrook met de grond gelijk worden gemaakt. Weer een oorlog met vooral vele burger slachtoffers. Een verhaal zonder eind ook ben ik bang.
 

Wigboldus

Well-known member
Ben ik de enige die in dit belachelijke conflict weigert om partij te kiezen, omdat ik ze allebei te dwaas voor woorden vindt met hun aanvallen op random burgers van de andere partij? Ik vind het ronduit absurd dat er in Nederland mensen zijn die openlijk steun uitspreken voor één van beiden, gelet op het bloed aan de handen van zowel Israël als Palestina.
Als de hele wereld om je heen je intens haat en het liefst vernietigd ziet worden wat moet je dan? Ik gun Palestijnen echt een eigen land, maar ze lijden vooral onder Hamas zelf. En nee, Israël is zeker geen lieverdje. De gewone burger is zoals gewoonlijk weer het grootste slachtoffer.
 

De Wolf

Well-known member
In de ogen van de Palestijnen is Israel gewoon de bezetter. Voorheen in de tijd dat de Turken daar nog regeerden was dat ook zo. Na de eerste wereldoorlog zijn veel Joden naar dat gebied vertrokken en in 1948 werd door het Westen bedacht daar maar een staat te stichten. Binnen de Arabische wereld werd dat alleen niet in dank afgenomen.
 

Jef400

Well-known member
In de ogen van de Palestijnen is Israel gewoon de bezetter. Voorheen in de tijd dat de Turken daar nog regeerden was dat ook zo. Na de eerste wereldoorlog zijn veel Joden naar dat gebied vertrokken en in 1948 werd door het Westen bedacht daar maar een staat te stichten. Binnen de Arabische wereld werd dat alleen niet in dank afgenomen.
Het is nou niet bepaald zo dat dit de volledige geschiedenis in dit gebied is. Het conflict sluimert al duizenden jaren in dat gebied.
 

Mario

Well-known member
Het is nou niet bepaald zo dat dit de volledige geschiedenis in dit gebied is. Het conflict sluimert al duizenden jaren in dat gebied.
Sinds bijbelse tijden al. Drie geloven claimen Jeruzalem als heilige stad. Er is heel wat bloed vergoten door de eeuwen heen.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Ben ik de enige die in dit belachelijke conflict weigert om partij te kiezen, omdat ik ze allebei te dwaas voor woorden vindt met hun aanvallen op random burgers van de andere partij? Ik vind het ronduit absurd dat er in Nederland mensen zijn die openlijk steun uitspreken voor één van beiden, gelet op het bloed aan de handen van zowel Israël als Palestina.
Yep, veel te veel mensen hebben oogkleppen op in dit conflict. Ofwel ze vinden alles wat de Palestijnen doen goed en alles wat Israël doet fout, of juist andersom. Als je kritiek hebt op wat de één doet, zeggen vele mensen gelijk "ja, maar, die ander...". Alsof je niet op allebei kritiek kan hebben.

Ik ben zelf in zowel Israël als Palestina (als in land wat door de Palestijnse Autoriteit wordt bestuurd) geweest. Dat was een heel boeiende ervaring en aan beide kanten ben ik meer dan genoeg mensen tegengekomen die gewoon willen samenleven in vrede en net zo kritisch (of juist kritischer) zijn op de extremisten aan hun eigen kant als dat ze op die van de ander zijn.
 

De Wolf

Well-known member
Sinds bijbelse tijden al. Drie geloven claimen Jeruzalem als heilige stad. Er is heel wat bloed vergoten door de eeuwen heen.
Geloof, een issue wat verantwoordelijk is geweest voor een hele hoop oorlogen waarvan sommige nog gaande zijn.
 
Bovenaan