Buitenlands nieuws

JMD

Well-known member
Dank!

Het viel mij idd al op dat specifiek genoemd werd King of Scotland and England... En dan werd soms wel Noord Ierland er bij genoemd, maar Wales werd dan weer vaak niet genoemd... Dat VK zit echt heel idioot in elkaar...
 

erka

Well-known member
Ik heb het altijd zo een beetje begrepen. Wales wordt vaak niet genoemd omdat Wales nooit een Koninkrijk is geweest maar altijd een zootje losse graafschappen. Wales werd al in de 16e eeuw bij Engeland ingelijfd, zodat het Kingdom of England and Wales ontstond en o.a de Prince of Wales werd ingevoerd. Het geheel zelfstandige Kingdom of Scotland ging later samen met England een unie vormen: het United Kingdom of England and Scotland, ook wel bekend als Great Britain. Later kwam Ierland daar ook bij: het UK of Great Britain and Ireland. Vervolgens werd Ierland in 1922 onafhankelijk en bleef Noord-Ierland over. Uiteindelijk is dat UK of Great Britain and Northern Ireland geworden.

Overigens kan een land heel goed onafhankelijk worden maar wel de Koning behouden. Zie in Koninkrijk van Nederland Aruba, Curacao en Sint-Maarten. En Elizabeth was ook staatshoofd van Canada, Australië en Nieuw-Zeeland.
 

JMD

Well-known member
Elizabeth overleed op Balmoral in Schotland. Als ze nu bv in Londen was overleden, was ze dan ook zoals nu in parade door Edinburgh gereden? Of is dat puur omdat ze in Schotland overleed?

En wat als ze bv in Cardiff of Belfast was overleden?
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Elizabeth overleed op Balmoral in Schotland. Als ze nu bv in Londen was overleden, was ze dan ook zoals nu in parade door Edinburgh gereden? Of is dat puur omdat ze in Schotland overleed?

En wat als ze bv in Cardiff of Belfast was overleden?

Of in Den Haag.
 

erka

Well-known member
Even opgezocht, dat is allemaal uitgedacht uiteraard. De laatste jaren kwam de Queen niet meer overal natuurlijk. In London blijft alles in London of omgeving (met parade van Buckingham Palace naar Westminster). En mocht ze toch in het buitenland komen te overlijden, dan zou ze met de RAF naar Northolt worden gevlogen en vandaar naar Buckingham Palace.

Ook een mooie traditie: op elk gemeentehuis of stadhuis in het UK moet de dood van Elizabeth analoog worden omgeroepen, zoals het ook in de Middeleeuwen gebeurde. Dit is heel minitieus gepland, te beginnen in Londen en dan gaat het door het hele VK.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
De plannen voor een parade door Edinburgh waren er al lange tijd, maar uitsluitend in het geval van overlijden in Schotland. Als ze elders overleden was, waren er andere plannen geweest en dan zou haar lichaam niet naar Schotland gebracht worden.
 

JMD

Well-known member
Oké. Maar als ze dus bv in Cardiff was overleden, had ze daar dan eerst opgebaard gelegen?
 

erka

Well-known member
Als ik het goed begrijp zou ze in alle gevallen in the UK overgebracht worden naar Londen behalve dus in Schotland. Heeft vast weer te maken met dat Engeland-Schotland koninkrijken verhaal.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Oké. Maar als ze dus bv in Cardiff was overleden, had ze daar dan eerst opgebaard gelegen?
Voor zover ik weet waren er 3 plannen: overlijden in Schotland, overlijden elders in het VK (in dat geval zou ze direct naar London gebracht worden en daar opgebaard worden) en overlijden buiten het VK (dan zou de RAF haar lichaam naar het VK vliegen voor opbaring in London).
 

Joost

Well-known member
Ik had het beeld dat ze veelal in een ander kasteel was te vinden meer in de buurt van Londen. Vandaar mijn verbazing dat ze in Schotland zat toen het mis ging. Had ook niet direct het beeld dat ze de deur nou plat liepen in Schotland.
Dat is Windsor en dat is ook te bezoeken. Mocht je een keer in de buurt zijn zeker een aanrader.

Ik ben er in 2010 geweest op een zondag. Toen we daarna terugliepen om te lunchen in het centrum kwam Elizabeth net de kerk uit om weer naar huis te gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Max

erka

Well-known member
Flightradar24 ligt plat vanwege het enorme aantal mensen dat de vlucht wil volgen van Edinburgh naar Londen :D
 

erka

Well-known member
Haha, ja. En toch, ik kijk elke dag wel even naar de activiteiten in Engeland momenteel. De hele manier waarop dit elke dag gaat en georganiseerd wordt, gecombineerd met de Britse traditie zoals alleen Britten dat kunnen, ik vind het fascinerend. Maandag de uitvaart ook kijken. En later de kerkelijke kroning, dat wordt ook een spektakel.
 

Abubakari

Well-known member
Ik heb er nog geen tel van gezien, om eerlijk te zijn interesseert het me echt helemaal niks en vind ik het een enorm opgeblazen poppenkast.
 
  • Leuk
Waarderingen: PES5

Max

Administrator
Forumleiding
Ik vind de geschiedenis interessanter dan het heden. Al is de toekomst wel interessant in de zin dat waarschijnlijk wat landen afscheid gaan nemen van de Britse koning als staatshoofd en voor een republiek gaan.
 

erka

Well-known member
Ik heb eigenlijk ook helemaal niks met de Queen en het Koningshuis op zich, maar ik vind die hele cultuur, tradities en geschiedenis interessant.
 

Jef400

Well-known member
Ik heb eigenlijk ook helemaal niks met de Queen en het Koningshuis op zich, maar ik vind die hele cultuur, tradities en geschiedenis interessant.
Dat is ook de reden voor mijn bewondering voor de situatie in het Verenigd Koninkrijk momenteel. Hoe dat land nu in zijn greep is door het overlijden van het staatshoofd. Hoe veel bijzonders daar bij komt kijken. Ik verwonder mijzelf echt.
 

Batigoal

Well-known member
Het is wel bijzonder om te zien dat heel Engeland is uitgelopen en in een urenlange rij staat om afscheid te nemen van de Queen.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Ik ontkom natuurlijk niet aan het nieuws, maar hierbij merk je wel dat Schotten toch een stuck nuchterder zijn dan Engelsen.
 
Bovenaan