Buitenlands nieuws

Mario

Well-known member
Onder Elizabeth is de wereld veranderd, het VK is echter stil blijven staan.. De tradities en gewoontes op dat eiland fascineren mij al jaren. Het blijft een vreemde eend in de Europese bijt. Al lang niet meer de grootmacht die ze ooit zijn geweest.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Het is wel bijzonder om te zien dat heel Engeland is uitgelopen en in een urenlange rij staat om afscheid te nemen van de Queen.
Er is nu een nieuwe rij waar je in moet staan om in de "hoofdrij" te kunnen komen. Britser dan dat krijg je het niet.

De wachttijd is nu over 12 uur...
 

erka

Well-known member
Een 19 jarige man heeft vrouwen aangerand die in de wachtrij stonden. Dan ben je ziek zeg. Toen hij werd betrapt is hij in de Thames gesprongen en daarna gearresteerd.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
We merken het wel in het dorp waar ik werk. Er gaan nu erg veel toeristen naar Balmoral en de route naar Balmoral vanuit het zuiden gaat dwars door het centrum van het dorp (zo'n 9.000 inwoners). De hotels daar zitten ook vol omdat tussen daar en Balmoral (een klein uur rijden) erg weinig is om te overnachten (en wat er is, is enorm duur). Dat merk ik wel... In een anders rustig dorp zat ik even compleet vast vandaag onderweg van mijn werk naar huis, tot ik de kruising met de weg naar Balmoral voorbij was.
 

erka

Well-known member
Alex en Bea hadden wel de mooiste plek in het stadion!

Dat met die doedelzakspeler op het eind was wel mooi trouwens. Dat soort details maken het VK toch uniek.
 

Mario

Well-known member
Het was groots, typisch Brits maar wel wat langdradig met al die diensten.. Mocht Beatrix op een dag gaan hemelen, zal het hier nooit zo groot worden verwacht ik. Ze hadden idd wel de beste plaatsen vandaag, maar dat schijnt ook te maken hebben met de innige band tussen de twee koningshuizen.
 

JMD

Well-known member
Het was groots, typisch Brits maar wel wat langdradig met al die diensten.. Mocht Beatrix op een dag gaan hemelen, zal het hier nooit zo groot worden verwacht ik. Ze hadden idd wel de beste plaatsen vandaag, maar dat schijnt ook te maken hebben met de innige band tussen de twee koningshuizen.
Niet voor niks was ons Vorstenhuis de eerste die condoleerde... (volgens de BBC)

De uitvaart van Beatrix zal ongetwijfeld gaan zoals Claus, Juliana en Bernhard gingen. Ook dat duurde best lang, eerst van Den Haag naar Delft met een stoet, dan de dienst...

Die 'wandeling' naar Windsor duurde echt lang, dat pad is 4,25 km zie ik nu (heet niet voor niks The Long Walk), daar deden ze echt heel lang over... Ik zag overigens nu pas dat dat kasteel echt tegen het dorp Windsor aanligt. Meestal ligt zo'n kasteel een eind buiten het dorp.
 

erka

Well-known member
Ja, rouwstoet van Noordeinde naar de Oude Kerk in Delft (is 8 km ofzo) en dan een dienst en het bijzetten. Wij hebben niet zoveel protocol als de Britten maar ook bij ons is dit allemaal wel geregeld en een staatsbegrafenis wordt ook regelmatig geoefend. Niet zo groot als in Engeland maar ik denk dat als Beatrix komt te overlijden, dat dan de publieke belangstelling ook enorm gaat zijn trouwens. Vergis je niet.

Ik weet trouwens niet of er in Nederland apart protocol is voor als de koning of koningin zelf komt te overlijden.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Niet voor niks was ons Vorstenhuis de eerste die condoleerde... (volgens de BBC)

Het viel mij ook op hoe de BBC erover berichtte. Toen het echt nog alleen over het overlijden zelf ging, werd de condoleance van het Nederlandse vorstenhuis als enige bericht uit het buitenland voorgelezen. Andere berichten uit het buitenland kwamen pas ruim een uur later, beginnend met de condoleance vanuit de VS.
 

erka

Well-known member
FdC3uCUXoAIckGw
 

JMD

Well-known member
Ja, rouwstoet van Noordeinde naar de Oude Kerk in Delft (is 8 km ofzo) en dan een dienst en het bijzetten. Wij hebben niet zoveel protocol als de Britten maar ook bij ons is dit allemaal wel geregeld en een staatsbegrafenis wordt ook regelmatig geoefend. Niet zo groot als in Engeland maar ik denk dat als Beatrix komt te overlijden, dat dan de publieke belangstelling ook enorm gaat zijn trouwens. Vergis je niet.

Ik weet trouwens niet of er in Nederland apart protocol is voor als de koning of koningin zelf komt te overlijden.
Als Beatrix overlijdt zal het denk ik vergelijkbaar zijn met bv hoe het ging toen Juliana overleed.

Hoe het gaat als Willem Alexander overlijdt terwijl hij koning is weet ik niet, dat is eind 19e eeuw voor het laatst voorgekomen volgens mij.
 

JMD

Well-known member
Het viel mij ook op hoe de BBC erover berichtte. Toen het echt nog alleen over het overlijden zelf ging, werd de condoleance van het Nederlandse vorstenhuis als enige bericht uit het buitenland voorgelezen. Andere berichten uit het buitenland kwamen pas ruim een uur later, beginnend met de condoleance vanuit de VS.
Jep. Viel mij toen ook op.
Misschien omdat het iets te maken heeft dat wij het 'dichtstbijzijnde' koninkrijk zijn voor hen? Ja, België ligt nog iets dichterbij, maar dat zijn roomskatholieken, denk dat dat gezien de historie van de Anglicaanse kerk toch gevoelig ligt. Ons Koningshuis is protestant, ligt toch dichterbij de anglicaanse kerk (hoewel ik juist weer veel echt katholieke dingen langs zag komen in de uitvaartdienst). Plus natuurlijk de historie met "King Billy" in de Battle of the Boyne.
 

erka

Well-known member
Belgisch Koningshuis is nou ook niet bepaald een voorbeeldig voorbeeld hé. Volgens mij is de reden de historische verwantschap plus dat Beatrix en Elizabeth persoonlijk heel goed bevriend waren. Daarom was Beatrix ook uitgenodigd als 3e terwijl vrijwel alle andere landen 1 of 2 uitnodigingen kregen. Koningshuizen van Denemarken en Zweden zijn ook verwand en goed bevriend dus die zaten ook op de voorste rij.
 

Mario

Well-known member
Beatrix en Willem Alexander zijn, net als Elizabeth, ook lid van de orde van de kousenband.


Het Spaanse koningshuis was ook goed vertegenwoordigd. Juan Carlos, maar ook.de huidige koning met zijn vrouw. Toch opvallend omdat Carlos omstreden is, en uit Spanje is weggevlucht.
 
Bovenaan