Binnenlandse politiek

Max

Administrator
Forumleiding
Ik zit in juni, weet nou niet of dat gunstig of ongunstig is…

Hangt uiteraard van af hoe snel de temperatuur gaat stijgen. Eind juni is relatief gunstig. Kun je met wat zomermaanden januari tot en met maart compenseren. Maar je kan beter juli hebben of misschien wel augustus. Maar goed, zit jij als 1-persoonshuishouden sowieso al niet redelijk goed?

Ik splits sowieso ongustig. Zal ergens maart gaan verhuizen. Al neem ik aan dat ik wel redelijk rond de nul uit ga komen op de meter met 11 zonnepanelen. De eerste maanden vooral een beetje op de elektriciteit letten. Gas blijf ik sowieso wel binnen de normen. Al blijf ik op basis van voorgaande jaren sowieso ruimschoots binnen de normen.

Laatst bewerkt:

Joost

Well-known member

Je zou er ook maar een begrijpelijke regeling van maken.

In dit geval is het RTL die er een puinhoop van maakt want de regeling in deze vorm is voor vrijwel iedereen de meest voordelige. Enkel wanneer je na het ingaan van je nieuwe contract plotseling enorm gaat besparen of wanneer de prijs van je nieuwe contract lager is dan je huidige contract is het niet voordeliger.

Voor het prijsplafond gaan ze uit van het gemiddelde verbruik per maand. Logisch ook want in januari gebruik je meer gas dan in juli. Maar laat ik voor een simpele berekening even uitgaan van een maandelijks gelijk verbruik aan gas.

Voor het prijsplafond gaan ze uit van het gemiddelde verbruik per maand. Logisch ook want in januari gebruik je meer gas dan in juli. Maar laat ik voor een simpele berekening even uitgaan van een maandelijks gelijk verbruik aan gas.

In dat geval is je plafond 100 kuub per maand.
Stel je gebruikt 120 kuub per maand en je contract loopt af per 30 april.

Tot en met 30 april gebruik je dus 4x20=80 kuub gas meer dan het plafond.
Dit reken je af tegen je contractprijs op dat moment.

Na 30 april gebruik je 8x20=160 kuub meer dan het plafond.
Dit reken je af tegen je nieuwe contractprijs.

Je gebruikt in totaal 240 kuub meer dan het plafond waarvan je een deel nog afrekent tegen de oude prijs.

Als je uitgaat van een regeling waarbij de eerste 1200 binnen het plafond vallen dan betaal je over de volledige 240 kuub die je extra verbruikt je nieuwe, duurdere tarief.

zwammy

Well-known member
+ die 21% belasting er nog bij. Voor het zelfde gas waat België 15 cent de kuub voor betaalt?

Ik denk dat er maar 1 kabinet verantwoordelijk is voor deze fuck up.

Oh nee, oorlog in Oekraïne is de boosdoener natuurlijk.

Max

Administrator
Forumleiding
Zonde, één van de politici die ik erg mag en waarvan ik denk dat hij zo integer mogelijk probeert te handelen.

Kan er op zich begrip voor opbrengen dat je na 10 jaar kapt, maar je bent wel een verkozen volksvertegenwoordiger.

Max

Administrator
Forumleiding
Hij geeft Bikker nu wel twee jaar de kans om profiel op te bouwen.

Ik snap dat het voor ChristenUnie en Bikker werkt, maar is het fair richting de kiezers? Maar goed dit is na tien jaar en halverwege een termijn. Andere politici flikken dit na een half jaartje.

Joost

Well-known member
Ik snap dat het voor ChristenUnie en Bikker werkt, maar is het fair richting de kiezers? Maar goed dit is na tien jaar en halverwege een termijn. Andere politici flikken dit na een half jaartje.
Ik ben een van de ChristenUnie kiezers. Segers laat een prima fractie achter en we zijn al ver voorbij de vaststelling van een regeerakkoord. Als kiezer heb je op de begroting toch niet echt effect. Hij geeft zijn fractie nu twee jaar de tijd om wellicht andere details te onderstrepen en zo kleine wijzigingen in koers te laten zien. Dan weet je als kiezer bij de volgende verkiezingen wel direct waar je voor kiest.

Bovenaan