Binnenlandse politiek

Max

Administrator
Forumleiding
Dus het salaris is erg riant, maar de werkdruk is inmiddels zo hoog dat zelfs met dat riante salaris in het vooruitzicht geen enkele student zin heeft om het onderwijs in te gaan?

Ik denk dat het werk vrij kut is met de ouders van nu. Daarnaast had Lubach de theorie dat het mede komt doordat je verplicht ook voor kleuters moet kunnen staan waardoor het aantal mannen sterk in het onderwijs is afgenomen.
 

Joost

Well-known member
Kun je toch wel invullen? Ongeveer 3.700 euro bruto per maand indien ze geen dertiende maand ontvangen. Anders ongeveer 3.400 per maand. Daarnaast hebben ze ongeveer drie keer het wettelijk aantal vrije dagen. Eigenlijk krijgen ze dus twee werkmaanden cadeau. Dan heb je het over ongeveer 4.400 euro of 4.000 euro bruto per maand. Volgens mij zijn dat geen heel erg lage salarissen voor iemand met een HBO opleiding.

Je gaat mis in de werkuren.
Het aantal werkelijke uren dat door een docent gemaakt wordt in een jaar ligt heel dicht tegen dat van iemand met een normale 40 urige werkweek aan, alleen is het anders ingedeeld.

Daarnaast zit in het salaris van een docent nauwelijks groei. Als je over een periode van 40 jaar gaat kijken verdienen HBO'ers in andere beroepsgroepen meer.
 

Atreides

Well-known member
Tsja, dat komt doordat docenten in overheidsdienst zijn, en dus elk jaar 1 trede doorgroeit. Sinds 10 jaar terug de schaallengte geleidelijk aan verkort is van 18 naar 12 jaar zit je dus rond je 35 al aan dat salaris. (waar je overigens tot je pensioen normaal gesproken weinig meer bijkrijgt, tenzij er een salarisverhoging komt (wat in de afgelopen 18 jaar precies 2x gebeurd is)).

Ik lees uit de informatie dat ze nog 635 per maand (inclusief alles) extra kunnen gaan verdienen. Dus zonder promotie te maken. Dat is wel serieus geld als je het mij vraagt.

Over de rest van je post zeg ik niks, maar het kost me moeite om op zoveel onzin niet te reageren.

Max heeft toch gelijk dat dit soort bedragen helemaal niet gek zijn voor een HBO-opleiding? Zeker niet aangezien de PABO wat mij betreft nu niet direct met de 30 moeilijkste opleidingen kan worden geschaard.

Kun je toch wel invullen? Ongeveer 3.700 euro bruto per maand indien ze geen dertiende maand ontvangen. Anders ongeveer 3.400 per maand. Daarnaast hebben ze ongeveer drie keer het wettelijk aantal vrije dagen. Eigenlijk krijgen ze dus twee werkmaanden cadeau. Dan heb je het over ongeveer 4.400 euro of 4.000 euro bruto per maand. Volgens mij zijn dat geen heel erg lage salarissen voor iemand met een HBO opleiding.

Laten we ook niet vergeten dat ondanks dat de werkdruk w?l hoog is je werkzekerheid gigantisch hoog is. Een element dat nog wel eens vergeten wordt.
 

JMD

Well-known member
Ik lees uit de informatie dat ze nog 635 per maand (inclusief alles) extra kunnen gaan verdienen.
Als je in een hogere schaal komt ja. (en vaak moet je dan ook meer 'andere taken' gaat doen, dus op die manier verdwijnen er nog meer docenten voor de klas)
 

JMD

Well-known member
Je gaat mis in de werkuren.
Het aantal werkelijke uren dat door een docent gemaakt wordt in een jaar ligt heel dicht tegen dat van iemand met een normale 40 urige werkweek aan, alleen is het anders ingedeeld.

Daarnaast zit in het salaris van een docent nauwelijks groei. Als je over een periode van 40 jaar gaat kijken verdienen HBO'ers in andere beroepsgroepen meer.
Dit dus.
Een HBO-docent verdient in het begin zeker zeer goed vergeleken met andere HBO-afgestudeerden. Alleen groei je na mid 30 niet echt verder (tenzij je 'promoveert', maar dat is ook niet voor iedereen weggelegd, het geld daarvoor is vaak door besturen al weggesluisd naar een extra hogere schaal voor de bestuurders, mooie directiekamers en studiereizen ver weg voor de directie), dus als je rond de 50 bent is dat verschil al lang en breed ingehaald.
 

JMD

Well-known member
Laten we ook niet vergeten dat ondanks dat de werkdruk w?l hoog is je werkzekerheid gigantisch hoog is. Een element dat nog wel eens vergeten wordt.
Dat is nieuw voor me. Dat omdat je vrij zeker bent van je baan je maar minder moet verdienen.
Overigens is die werkzekerheid voor niet alle docenten hoog. Voor bv mij als wiskundedocent is dat zeker zo, maar voor geschiedenis- en kunstdocenten zeker niet.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Je gaat mis in de werkuren.
Het aantal werkelijke uren dat door een docent gemaakt wordt in een jaar ligt heel dicht tegen dat van iemand met een normale 40 urige werkweek aan, alleen is het anders ingedeeld.

Daarnaast zit in het salaris van een docent nauwelijks groei. Als je over een periode van 40 jaar gaat kijken verdienen HBO'ers in andere beroepsgroepen meer.

Bedoel jij dat een voltijd kleuterjuf met 60 vakantiedagen hetzelfde aantal werkuren maakt per jaar als een reguliere voltijd werknemer met 20 vakantiedagen?
 

Max

Administrator
Forumleiding
Binnenlandse politiek


Dat geloof ik wel voor de middelbare school docent, maar met 60 vakantiedagen blijven er los van Koningsdag etc. Nog 40 werkweken over. 320 uur is dan 8 uur per werkweek. Voor de kleuterjuf lijkt mij dat hoog ingeschat.

Daarbij ga je overigens van uit dat de gewone werknemer nooit iets van overwerk of wat dan ook heeft. Alle vakken waarbij je vakliteratuur hebt, zal men dat in eigen tijd thuis moeten lezen.

Ik begrijp dat het vervelend is dat ze snel omhoog schieten en lang blijven hangen, maar op zichzelf is dat salaris niet gek voor iemand met een HBO opleiding.

Ik geloof wel dat de werkomstandigheden er niet prettiger op zijn geworden.
 
Laatst bewerkt:

Atreides

Well-known member
Als je in een hogere schaal komt ja.

Nee. Er staat letterlijk L10 maximum....

Dat is nieuw voor me. Dat omdat je vrij zeker bent van je baan je maar minder moet verdienen.
.

Moet moet moet.
1. Dat bepleit niemand.
2. Er is wel degelijk enige mate van trade off tussen werkzekerheid en inkomenskansen. Dat moet voor jou ook geen hogere wiskunde zijn.


Overigens is die werkzekerheid voor niet alle docenten hoog. Voor bv mij als wiskundedocent is dat zeker zo, maar voor geschiedenis- en kunstdocenten zeker niet

Als je eenmaal een vast contract hebt wel toch?
 

JMD

Well-known member
Dat geloof ik wel voor de middelbare school docent, maar met 60 vakantiedagen blijven er los van Koningsdag etc. Nog 40 werkweken over. 320 uur is dan 8 uur per werkweek. Voor de kleuterjuf lijkt mij dat hoog ingeschat.
Op de basisschool moet zo ongeveer elke scheet die een kind laat geregistreerd worden. Als ergens de administratie toegenomen is, is dat in het basisonderwijs, dus ook bij de kleuters.

Daarbij ga je overigens van uit dat de gewone werknemer nooit iets van overwerk of wat dan ook heeft.
Oh ongetwijfeld. Alleen wordt dat overwerk betaald (of in tijd voor tijd). In het onderwijs is dat niet. Daar is elke taak vastgelegd voor een aantal uur, ga je er overheen? Jammer dan. Bijvoorbeeld: ik ben nu mentor van een 4VWO, daar krijg ik op jaarbasis 60 uur voor. Maar in mijn klas zitten 2 flinke probleem gevallen. Alleen aan die 2 ben ik nu al (half november) 30 uur kwijt. Ik verwacht ergens in januari aan die 60 uur te komen. Kan ik dan mijn taak neerleggen? Nee. Krijg ik er alsnog extra uren voor? Nee. Dat noemen we dus onbetaald overwerk, en daar zit het onderwijs vol mee.

Ik begrijp dat het vervelend is dat ze snel omhoog schieten en lang blijven hangen, maar op zichzelf is dat salaris niet gek voor iemand met een HBO opleiding.
Maar dat gaf ik ook al aan. Je hoort mij ook zeker niet klagen over het salaris dat ik krijg. Alleen is het wel zo dat iemand met een HBO-opleiding in het bedrijfsleven allerlei secundaire arbeidsvoorwaarden kan uitonderhandelen. Die bestaan niet in het onderwijs. Hoogstens kan je bv een eigen lokaal eisen, maar dan houdt het ook op.


Overigens spelen er 2 problemen: 1) het salaris van de PO en VO-docent is niet gelijk (bij gelijke opleiding). Dat is vreemd. Dat moet zeker gerepareerd worden
Maar belangrijker is 2) sinds de eeuwwisseling is er vanuit het ministerie steeds meer (jaja) geld naar het onderwijs gegaan. Alleen is er vergeleken met toen niet meer geld 'in de klas' gekomen. Grote delen van dat extra geld is gekomen bij de bestuurders, de bureautjes, de onderwijsadviseurs (die zonder enige ervaring docenten komen vertellen hoe ze alles anders moeten doen), de luchtfietsers, de 'het onderwijs moet totaal anders' denkers. De beste oplossing is de lumpsum af te schaffen of het geld te laten oormerken, want dan zou het geld dat 'in de klas' terecht komt significant toenemen. Maar dat willen de politici niet, want die zien zo'n bestuursbaantje als een mooi vervolg zodra hun politieke carriere over is.
 

JMD

Well-known member
Nee. Er staat letterlijk L10 maximum....
Nou, dan heb ik geen idee waar je het over hebt. Is mij niks van bekend. Heb je de link, kan ik even kijken.


2. Er is wel degelijk enige mate van trade off tussen werkzekerheid en inkomenskansen. Dat moet voor jou ook geen hogere wiskunde zijn.
Het punt is dat het het in het onderwijs niet zo werkt. Er wordt bij ons niet onderhandeld over salaris. En als jij vindt dat het 'wel wat minder' mag vanwege de baanzekerheid, dan zet ik daar tegenover dat de gemiddelde wiskundedocent tegenwoordig een schaars goed is, en dat dat dus volgens een simpel economisch principe van vraag en aanbod dus zou moeten betekenen dat ik flink meer kan eisen als docent zijnde. Alleen zo werkt het niet.

Als je eenmaal een vast contract hebt wel toch?
Dan hebben wij precies dezelfde rechten als bij andere sectoren. Want als er geen uren zijn, zijn er geen uren. Hoogstens kan er dan via een overleg gekeken worden of er op een bevriende school (of een school in dezelfde stichting ofzo) nog wel uren zijn. Maar de tijd van 'wachtgeld' enz is allang voorbij.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ik denk dat jij op dezelfde manier naar het bedrijfsleven moet kijken als jij wil dat ik naar het onderwijs ga kijken. De laatste keer dat ik een prikklok heb gezien was zomer 2008 toen ik voor het laatst uitklokte bij het distibutiecentrum van de supermarkt. Overwerk standaard uitbetalen of tijd voor tijd is wellicht de standaard in laaggeschoold werk. Elders is in velen gevallen dat het wordt geacht in je salaris te zitten.
 

Atreides

Well-known member
Nou, dan heb ik geen idee waar je het over hebt. Is mij niks van bekend. Heb je de link, kan ik even kijken.

http://www.devoetbalkantine.nl/showthread.php?2800-Binnenlandse-politiek&p=526682&viewfull=1#post526682

Het punt is dat het het in het onderwijs niet zo werkt. Er wordt bij ons niet onderhandeld over salaris. En als jij vindt dat het 'wel wat minder' mag vanwege de baanzekerheid,

Je snapt mijn punt denk ik niet echt. Baanzekerheid was altijd een groot pluspunt van het onderwijs en is m.i. ook onderdeel van het impliciete salaris. Een trainer betaald voetbal zijn inkomsten bestaan mischien wel voor 2/3 uit 'gevaren geld'.

dan zet ik daar tegenover dat de gemiddelde wiskundedocent tegenwoordig een schaars goed is, en dat dat dus volgens een simpel economisch principe van vraag en aanbod dus zou moeten betekenen dat ik flink meer kan eisen als docent zijnde. Alleen zo werkt het niet.

Helemaal losgeslagen zijn onze rekenaars nu ook weer niet van de economische zwaartekracht.


Dan hebben wij precies dezelfde rechten als bij andere sectoren. Want als er geen uren zijn, zijn er geen uren.

En wiens probleem is dat bij een vast contract?


Hoogstens kan er dan via een overleg gekeken worden of er op een bevriende school (of een school in dezelfde stichting ofzo) nog wel uren zijn. Maar de tijd van 'wachtgeld' enz is allang voorbij.

Als jij een contract hebt voor een full-time baan dient de werkgever gewoon te betalen. Ongeacht of je de hele dag op de bank zit of niet. Ik snap je opmerking over wachtgeld dan ook niet.
 

JMD

Well-known member
Aha, dank. Nu snap ik wat er bedoeld wordt. Maar dat verschil is dus gewoon het vakantiegeld + eindejaarsuitkering + bindingstoelage* uitgesmeerd over 12 maanden, zo'n berekening kan je bij elke baan maken, ook daar heb je vakantiegeld en vaak 13e maand of eindejaarsuitkering.
(* bindingstoelage is een jaarlijkse uitkering van 1000 euro bruto als je in de hoogste trede van je schaal zit)

Helemaal losgeslagen zijn onze rekenaars nu ook weer niet van de economische zwaartekracht.
Ja, docenten in tekortvakken krijgen sneller een hogere schaal dan anderen. Marktwerking heet dat.


En wiens probleem is dat bij een vast contract?
Als jij een contract hebt voor een full-time baan dient de werkgever gewoon te betalen.
Klopt. Maar dat is niet anders in het bedrijfsleven. Ook daar dient de werkgever te betalen als je een vast contract hebt. En dan zal er vaak een einde gemaakt worden aan de arbeidsovereenkomst en dan moet de baas betalen. Laat dat in het onderwijs nou net zo gaan.
 

Joost

Well-known member
Ik denk dat jij op dezelfde manier naar het bedrijfsleven moet kijken als jij wil dat ik naar het onderwijs ga kijken. De laatste keer dat ik een prikklok heb gezien was zomer 2008 toen ik voor het laatst uitklokte bij het distibutiecentrum van de supermarkt. Overwerk standaard uitbetalen of tijd voor tijd is wellicht de standaard in laaggeschoold werk. Elders is in velen gevallen dat het wordt geacht in je salaris te zitten.

Dat deze staking puur over geld gaat is overigens wel een hardnekkig misverstand. Het gaat er vooral ook om dat de regering werk maakt van het enorme lerarentekort en dat wordt echt niet alleen veroorzaakt doordat een leraar een laag salaris zou hebben. ZML had daar een heel goed stuk over deze week.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Dat deze staking puur over geld gaat is overigens wel een hardnekkig misverstand. Het gaat er vooral ook om dat de regering werk maakt van het enorme lerarentekort en dat wordt echt niet alleen veroorzaakt doordat een leraar een laag salaris zou hebben. ZML had daar een heel goed stuk over deze week.

Nee ok, maar ik zie wel weer een oud-klasgenote met een bord staan dat juf meer moet verdienen.
 
Bovenaan