Dat geloof ik wel voor de middelbare school docent, maar met 60 vakantiedagen blijven er los van Koningsdag etc. Nog 40 werkweken over. 320 uur is dan 8 uur per werkweek. Voor de kleuterjuf lijkt mij dat hoog ingeschat.
Op de basisschool moet zo ongeveer elke scheet die een kind laat geregistreerd worden. Als ergens de administratie toegenomen is, is dat in het basisonderwijs, dus ook bij de kleuters.
Daarbij ga je overigens van uit dat de gewone werknemer nooit iets van overwerk of wat dan ook heeft.
Oh ongetwijfeld. Alleen wordt dat overwerk betaald (of in tijd voor tijd). In het onderwijs is dat niet. Daar is elke taak vastgelegd voor een aantal uur, ga je er overheen? Jammer dan. Bijvoorbeeld: ik ben nu mentor van een 4VWO, daar krijg ik op jaarbasis 60 uur voor. Maar in mijn klas zitten 2 flinke probleem gevallen. Alleen aan die 2 ben ik nu al (half november) 30 uur kwijt. Ik verwacht ergens in januari aan die 60 uur te komen. Kan ik dan mijn taak neerleggen? Nee. Krijg ik er alsnog extra uren voor? Nee. Dat noemen we dus onbetaald overwerk, en daar zit het onderwijs vol mee.
Ik begrijp dat het vervelend is dat ze snel omhoog schieten en lang blijven hangen, maar op zichzelf is dat salaris niet gek voor iemand met een HBO opleiding.
Maar dat gaf ik ook al aan. Je hoort mij ook zeker niet klagen over het salaris dat ik krijg. Alleen is het wel zo dat iemand met een HBO-opleiding in het bedrijfsleven allerlei secundaire arbeidsvoorwaarden kan uitonderhandelen. Die bestaan niet in het onderwijs. Hoogstens kan je bv een eigen lokaal eisen, maar dan houdt het ook op.
Overigens spelen er 2 problemen: 1) het salaris van de PO en VO-docent is niet gelijk (bij gelijke opleiding). Dat is vreemd. Dat moet zeker gerepareerd worden
Maar belangrijker is 2) sinds de eeuwwisseling is er vanuit het ministerie steeds meer (jaja) geld naar het onderwijs gegaan. Alleen is er vergeleken met toen niet meer geld 'in de klas' gekomen. Grote delen van dat extra geld is gekomen bij de bestuurders, de bureautjes, de onderwijsadviseurs (die zonder enige ervaring docenten komen vertellen hoe ze alles anders moeten doen), de luchtfietsers, de 'het onderwijs moet totaal anders' denkers. De beste oplossing is de lumpsum af te schaffen of het geld te laten oormerken, want dan zou het geld dat 'in de klas' terecht komt significant toenemen. Maar dat willen de politici niet, want die zien zo'n bestuursbaantje als een mooi vervolg zodra hun politieke carriere over is.