Binnenlandse politiek

Maasveld

Well-known member
Dit dus.
Een HBO-docent verdient in het begin zeker zeer goed vergeleken met andere HBO-afgestudeerden. Alleen groei je na mid 30 niet echt verder (tenzij je 'promoveert', maar dat is ook niet voor iedereen weggelegd, het geld daarvoor is vaak door besturen al weggesluisd naar een extra hogere schaal voor de bestuurders, mooie directiekamers en studiereizen ver weg voor de directie), dus als je rond de 50 bent is dat verschil al lang en breed ingehaald.

Dat laatste waag ik ten zeerste te betwijfelen. Als je denkt dat een gemiddelde vijftiger met een HBO-opleiding zomaar even 55k binnenhengelt heb je het grondig mis.

Dat deze staking puur over geld gaat is overigens wel een hardnekkig misverstand. Het gaat er vooral ook om dat de regering werk maakt van het enorme lerarentekort en dat wordt echt niet alleen veroorzaakt doordat een leraar een laag salaris zou hebben. ZML had daar een heel goed stuk over deze week.

Dat hardnekkige misverstand wordt toch echt door de leerkrachten zelf veroorzaakt.

Dat er hervormingen nodig zijn staat buiten kijf. Ik denk dat je al een heel eind komt door het geld dat er momenteel is op een meer effici?nte wijze te gebruiken, zodat het "in de klas" komt zoals JMD het zegt. Dat geldt overigens niet alleen in het onderwijs, maar ook in bijvoorbeeld de zorg. Als er daardoor een lagere werkdruk ontstaat, heb je meteen ook al een fictieve loonsverhoging te pakken.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Sowieso komt de gewone vijftiger potentieel in de laatste fase zonder werk te zitten. Daarnaast zie ook niet het probleem dat als het ?berhaupt waar zou zijn, dat de leraar niet haar hele carri?re meer verdient dan gemiddeld. Maar ik geloof dat het beeld sowieso al niet klopt. Als 48k het gemiddelde is, dan zit een docent van 50 daar ruim boven.
 

gevegt

Well-known member
Ik dacht altijd dat een Minister moest aftreden als er gelogen was.
De tijden veranderen wel heel snel.
 

Atreides

Well-known member
Ik heb eigenlijk nooit gesnapt dat je als basisschool leraar het hele spectrum moet beheersen. Inclusief de vaardigheden voor kinderjuf, het knip- en plakwerk ?n zangles. Terwijl vanaf groep 3 tm 8 de taal en rekenvaardigheden al iets van 60% van de lesstof zijn en je dan nog vakken hebt als biologie, geschiedenis en aardrijkskunde.

Iets meer specialisatie van de Pabo-opleiding en werkzaamheden op school lijkt me veel logischer. Maak je het vak voor mannen ook weer aantrekkelijker en daar wint iedereen bij.
 

Atreides

Well-known member
Aha, dank. Nu snap ik wat er bedoeld wordt. Maar dat verschil is dus gewoon het vakantiegeld + eindejaarsuitkering + bindingstoelage* uitgesmeerd over 12 maanden, zo'n berekening kan je bij elke baan maken, ook daar heb je vakantiegeld en vaak 13e maand of eindejaarsuitkering.
(* bindingstoelage is een jaarlijkse uitkering van 1000 euro bruto als je in de hoogste trede van je schaal zit).

Het gaat er niet om wat er 'vaak' is. Je kunt gewoon vaststellen dat het onderwijs een eindejaarsuikering heeft ?n een bindingstoelage en veel andere functies dat niet hebben.

Ja, docenten in tekortvakken krijgen sneller een hogere schaal dan anderen. Marktwerking heet dat.

Hiervoor beweerde je dat het nog niet zo'n vaart liep met de marktwerking, wat ik slechts beoogde te nuanceren.

Klopt. Maar dat is niet anders in het bedrijfsleven. Ook daar dient de werkgever te betalen als je een vast contract hebt. En dan zal er vaak een einde gemaakt worden aan de arbeidsovereenkomst en dan moet de baas betalen. Laat dat in het onderwijs nou net zo gaan

Is het ontslagrecht in het onderwijs dan niet veel zwaarder?

Dus het salaris is erg riant, maar de werkdruk is inmiddels zo hoog dat zelfs met dat riante salaris in het vooruitzicht geen enkele student zin heeft om het onderwijs in te gaan?

De Pabo moet je ook echt wel zin in hebben. Komt bij dat als al die dametjes gewoon full-time zouden werken er geen probleem zou zijn. Maar juist omdat de (semi)-overheid zo'n makkelijke werkgever is en dat accepteert.
 
Laatst bewerkt:

Max

Administrator
Forumleiding
In mijn tijd wisselde de juf van groep zeven even met de meester van groep zes als er muziekles moest worden gegeven in groep zes. Op de basisschool was de verhouding meesters juffen sowieso iets van 50/50. Part timers had je volgens mij alleen bij een kleuterklas die door twee juffen werd verzorgd.
 

Joost

Well-known member
In mijn tijd wisselde de juf van groep zeven even met de meester van groep zes als er muziekles moest worden gegeven in groep zes. Op de basisschool was de verhouding meesters juffen sowieso iets van 50/50. Part timers had je volgens mij alleen bij een kleuterklas die door twee juffen werd verzorgd.

Zo was het bij mij vroeger ook.

Groep 1 werd door twee juffen gedaan en de 7 volgende jaren had ik 5 meesters en 2 juffen die allen full-time werkten.
Enkel de meester van groep 7 had donderdags een ouwelullendag (was toen al in de 60) en dan kregen we de vaste vervanger.

Op de school van onze kinderen is het nog redelijke ouderwets, er zijn 5 klassen waar 3 full timers werken. De andere 2 klassen zijn verdeeld over 3 juffen.

De school waar mijn vrouw lesgeeft heeft 19 klassen waarbij er maar bij 7 een fulltimer voor de klas staan. Van de 31 leraren zijn er ook 29 vrouw...
 

Batigoal

Well-known member
Zowel op de basisschool als middelbare heb ik veel meer mannelijke leraren dan vrouwen gehad.

In de puberjaren vond ik dat erg jammer.
 
Bovenaan