Binnenlandse politiek

Atreides

Well-known member
Inzake de boerka kan ik me wel goed vinden in onderstaand stukje:

Wie de boerka verdedigt, heeft het slecht voor met de integratie van moslims

4 augustus 2019
Wat een draak van een publiek debat over het boerkaverbod hebben we net weer achter de rug! Het boerkaverbod was de mediakomkommer ?n politieke splijtzwam van de zomer ineen. De sociale media ontploften zowat over dit thema. Talkshows maakten overuren om vrijwillige nikab-draagsters te vinden. Tegenstanders van de boerka kwamen in hun rechtsstatelijk verweer niet veel verder dan ’eng’.

Advertentie van ONVZ
De voor- en nadelen van dat oeverloze vergelijken met de buren
Het AD kwam met een totaal onverantwoord stukje over een ‘burgerarrest’, daarmee opruiend tot een heksenjacht op boerkadragers. Een schandalige journalistieke interventie waar het Genootschap van Hoofdredacteuren zich nog maar eens over moet buigen. Bijna net zo schandalig was dat Amnesty International in het dragen van de nikab en boerka opeens een onvervreemdbaar mensenrecht meende te moeten zien. Vrouwenorganisaties in NRC vergeleken de boerka met abortus: een kwestie van ‘ baas over eigen vrouwenlijf’.

De door het verbod overvallen pragmatici van het meningsloze midden mompelden dat het om een ‘non-probleem’ gaat. Het verbod treft maar enkele honderden vrouwen. Bovendien is het (gedeeltelijke) verbod in de praktijk niet te handhaven. Dat zeggen ze in de scholen, de ziekenhuizen en het openbaar vervoer nota bene zelf.

Veel mensen raakten verstrikt in meta-discussies. Die wilden zo graag anti-islamofoob zijn, dat ze per ongeluk de grootste pleitbezorger werden van de radicale islam. Die zijn zo tegen het principe van een boerkaverbod, dat ze van de weeromstuit de inhumane boerka aan het verdedigen zijn.

Daarmee raakte de waarheid als een koe de afgelopen dagen nogal onderbelicht: namelijk dat vrijwel iedereen een afkeer heeft van nikab- en boerka-gezichtsbedekking, omdat deze strijdig is met alle psychologische en antropologische wetten van het samenleven, en zeker met de westerse manier van samenleven. Ja, zelfs 95 procent van de Nederlandse moslims moet niks van boerka’s hebben. Sterker: die dingen zijn in hun (vroegere) thuislanden, Marokko en Turkije, zo goed als verboden.

Juist dit gegeven had het boerkaverbod tot een belangrijk vergelijk tussen de westerse post-religieuze samenleving en in het Westen levende moslims kunnen brengen. Want boerka en nikab zijn allesbehalve een onschuldig kledingstuk. Zoals arabist Jan Jaap de Ruiter zegt: ‘De boerka is gerelateerd aan een islam die de democratie afwijst, die homo’s terug in de kast wil duwen (op zijn minst) en die als deze dragers van deze islam de kans krijgen de democratie fluks de nek zullen omdraaien.’ De boerka is ideologisch verwant aan de islam van Saoedi-Arabi?, de Golfstaten en IS, en staat daarmee principieel op gespannen voet met de westerse democratische rechtstaat.


Niet voor niets wordt in Europa dus een symbolische grens getrokken bij de nikab en boerka. Maar die grens had gezamenlijk getrokken moeten worden tussen in het Westen levende moslims en niet-moslims. Er zijn grenzen aan diversiteit. De open, tolerante, egalitaire westerse samenleving heeft, volgens het adagium van Karl Popper, het recht en de plicht zich te verdedigen tegen intoleranten. De nikab en boerka vormen die grens. Het Westen laat zich niet als Gekke Henkie terugvoeren naar de Middeleeuwen.

Waar waren de ‘klimaattafels’ voor de pluriforme duurzaamheid van onze samenleving? Waar was het gepolder met Nederlandse moslims over de belangrijke signaalwerking van het boerkaverbod? We hadden het de afgelopen weken te doen met een wildwest-debat in een verweesd land. Politici op vakantie. Kerken muisstil. Rechtstaat-experts te saai voor de talkshows.

In plaats daarvan gevaarlijke polarisatie. Twee toekomstangsten die op elkaar botsen. De een ziet in het boerkaverbod het begin van een kruistocht tegen de islam. Na de boerka, de hoofddoek. De ander ziet in het zwakke verweer tegen de boerka een na?ef Europa dat zichzelf verloochent. Vreemd blijft dat diezelfde ‘progressieven’ die mensen vliegschaamte, vleesschaamte, ja leefschaamte, aanpraten, wel de absolute individuele vrijheid van de nikab verdedigen, die een provocatie is tegen de westerse manier van leven.

De meerderheid van de Europese bevolking maakt zich zorgen over de inpasbaarheid van de islam in de westerse samenleving. Wie de boerka verdedigt, heeft het slecht voor met de integratie van moslim
https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/wie-de-boerka-verdedigt-heeft-het-slecht-voor-met-de-integratie-van-moslims~b73c0aefa/
 

Pascallovic

Well-known member
Ik vind vooral de personen van links die opkomen voor de boerka onbegrijpelijk. Dit zijn dezelfde mensen die altijd over rechten van de LBTHI-gemeenschap beginnen en gelijkheid tussen mannen en vrouwen. De ideeen van degene die de boerka vanuit de Islam (uit)dragen hebben juist op die punten een compleet andere mening en zullen die mening ook opdringen. Bedoelen ze dat met vrijheid?
 

ALenstra

Well-known member
Ik denk dat links Nederland nogal worstelt met dit dilemma. Wat ze ook zeggen, het is altijd tegenstrijdig.
 

Atreides

Well-known member
Ik denk dat links Nederland nogal worstelt met dit dilemma. Wat ze ook zeggen, het is altijd tegenstrijdig.

Alle films en boeken die al dan niet zijdelings de burka beschrijven laten zien dat het een icoon is van onderdrukking in een zeer vrouwenhatende setting.

Maar goed, er moet ten kost van alles gedeugd worden. O?k als dat betekent dat alles waar het feminisme voor heeft gevochten bij Moslims vergeten mag worden.
 

Batigoal

Well-known member
Het moet wel heel goed gaan met het land als het wel of niet dragen van een kledingstuk door een tweehonderd tal vrouwen het belangrijkste onderwerp van gesprek is.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Zeker. Ik zat dit weekend naar The Confession Tapes op Netflix te kijken, maar wat hebben wij het toch goed in vergelijking met een land als de VS.
 

Atreides

Well-known member
Het moet wel heel goed gaan met het land als het wel of niet dragen van een kledingstuk door een tweehonderd tal vrouwen het belangrijkste onderwerp van gesprek is.

Onderliggende lijn is natuurlijk een moreel kader. En het is heel verrassend (of niet) dat alle voormalige progressieve krachten zich verenigt hebben om dit icoon van omgekeerde emancipatie te verdedigen.
 

Pascallovic

Well-known member
Het moet wel heel goed gaan met het land als het wel of niet dragen van een kledingstuk door een tweehonderd tal vrouwen het belangrijkste onderwerp van gesprek is.
In de zomer gaat het wel vaker over onderwerpen die naar verhouding weinig impact hebben. Al weten ze er wel veel van te maken.
 

JMD

Well-known member
Zuid Holland heeft als laatste provincie nu ook een college, en ook hier zit de FVD niet in het college. Alleen in Limburg doet het Forum mee.
 

Atreides

Well-known member

Pascallovic

Well-known member
Ze pleit voor 'bij de hand nemen door'.

Bij de hand nemen doen we ook met onze kleine burgertjes door ze allemaal een jaar of 13 tot 20 onderwijs te geven.
Laten we de NOS lekker de mensen bij de hand laten nemen. Kunnen ze weer een bomaanslag veranderen in 'meisje overlijdt na explosie op westelijke jordaanoever.'
 
Bovenaan