Er wordt hem inderdaad van alles verweten. Ik vind het zelden inhoudelijk of re?el. Hij lacht teveel bij debatten. Dat is dezelfde categorie als dat Balkenende met Harry Potter werd vergeleken. Rutte moet pragmatisch zijn gezien het verdeelde politieke veld. Ik vind het juist onwijs knap hoe hij in het huidige politieke landschap tot dusver fier overeind blijft. Bij MH17 moest hij harde taal uitslaan. Lekker re?el. Dan stap je heel makkelijk over het geopolitieke speelveld heen waarin wij als Nederland zijnde te maken hadden met een Rusland. Uiteindelijk heeft Poetin ook in eerste instantie lang ingezet op een ongeluk van dat Russische vliegtuig en is het pas zeer recent een terroristische aanslag genoemd. Daar waar Poetin veel gemakkelijker die stap kon zetten. Het vluchtelingen verhaal moest Rutte hetzelfde kunstje gaan doen als Merkel. Nu Merkel daar keihard op terug moet komen, omdat het bij haar uit de klauwen is gelopen hoor je daar niemand meer over. Nu had Rutte gewoon een prima speech op zaterdag. Die speech was helder, duidelijk en goed opgebouwd. Wat was er mis met zijn speech? Omdat er altijd wat te pissen valt hoor je mensen zeggen dat hij niet had mogen zeggen dat we in oorlog zijn (hoezo?) en gisteren riep er iemand bij DWDD dat hij de oorlog ook aan de Islam had moeten verklaren (oneens en dan was hij het volk aan het verdelen). Dat vaak weg is ook lekker populistisch. Dat zijn geen vakantietripjes, maar handelsmissies. Na zijn trip naar de VS is hij inderdaad recent nog naar Japan geweest en gaat hij bijna weer naar Zuid-Afrika. Ik heb even gemist of hij ook in China met de koning en koningin is mee geweest. Waarom moet Rutte steeds in Nederland zijn? We leven in de moderne wereld, dus Rutte staat gewoon in contact met zijn mensen. Van der Laan was vorig jaar op handelsmissie in Zuid-Korea, er zal ongetwijfeld ook in die week iemand in Amsterdam zijn geliquideerd. Het leven ging echter gewoon verder. Als je Rutte niet zichtbaar genoeg vindt, dan moet je wellicht gewoon vrijwel iedere vrijdag even afstemmen op het praatje met de premier. Toch altijd bijzonder dat bepaalde programma's wel klagen over de onzichtbaarheid van de premier, maar nooit fragmenten uitzenden van de premier die gewoon zijn wekelijkse praatje houdt voor het volk en waarin hij op de actuele thema's van de week in gaat.