Binnenlandse politiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

Max

Administrator
Forumleiding
Het woord oorlog klinkt zo eng, h??

Dan komt de werkelijkheid zo dichtbij en dan wordt de realiteit duidelijk.

Verder maakt het schijnbaar nogal uit wie het zegt. Rutte mag het schijnbaar niet zeggen, want bombardementen lossen niets op. Als Aboutaleb vergelijkbare woorden gebruikt dan moet hij maar premier worden.

Wat een vent die Kuzu. Eerst zelf zeggen dat we het netjes moeten houden, maar dan vervolgens wel Wilders van van alles beschuldigen.
Wilders is niet de oorzaak, die is het gevolg.

Je zag in de kamer iedereen omkijken toen Kuzu weer naar zijn plek liep en denken: die vent spoort niet. Verder wel goed dat de gekke Turken een gekke Turkse stem in de Tweede Kamer hebben. Laten we niet doen alsof we het geluid van Kuzu nog nooit eerder hebben gehoord.
 
Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
Je zag in de kamer iedereen omkijken toen Kuzu weer naar zijn plek liep en denken: die vent spoort niet. Verder wel goed dat de gekke Turken een gekke Turkse stem in de Tweede Kamer hebben. Laten we niet doen alsof we het geluid van Kuzu nog nooit eerder hebben gehoord.
Dat niet nee, maar om het in de 2e Kamer te horen vind ik toch wel apart... Van de parlementsleden mag je toch verwachten dat ze enigszins kunnen nadenken. Maar zoals je zegt, hij zal er door de 'gekke Turkse stemmen' wel in gekomen zijn.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Dat niet nee, maar om het in de 2e Kamer te horen vind ik toch wel apart... Van de parlementsleden mag je toch verwachten dat ze enigszins kunnen nadenken. Maar zoals je zegt, hij zal er door de 'gekke Turkse stemmen' wel in gekomen zijn.

Net iets meer dan 23 duizend stemmen. Hij stond met zijn 27ste plaats hoog genoeg op de PvdA kandidatenlijst.
 

Reza

Member
Pechtold is altijd van het woordjes op de weegschaal leggen geweest. Leuk in debatten, maar ik zie geen groot bestuurder in hem.

Dat hij tegen het belastingplan stemt is overigens zijn goed recht. Een Tweede Kamerlid is vrij voor of tegen wetsvoorstellen te stemmen. Je kan het eens of oneens zijn met de argumenten, maar hij heeft gewoonweg het recht om voor of tegen te stemmen op politieke gronden. In de Eerste Kamer kun je twisten op welke gronden een Eerste Kamerlid tegen kan stemmen. Het valt mij wel altijd op dat het belastingplan altijd in een van de laatste vergaderdagen van het jaar nog door de Eerste Kamer moet. Nu dus met een hoog risico dat het wetsvoorstel er niet doorheen komt. Het valt mij altijd op hoeveel ze in dergelijke wetsvoorstellen weg moffelen gezien de druk om voor te stemmen altijd hoog is. Al heb ik hem dit jaar in tegenstelling tot voorgaande jaren niet heel erg uitvoerig nageplozen.

Is het nou dramatisch voor de economie nu dit belastingplan misschien geen doorgang vindt?
 

Max

Administrator
Forumleiding
Is het nou dramatisch voor de economie nu dit belastingplan misschien geen doorgang vindt?

Daar geloof ik niet zo in. Ik snap best dat men een doemscenario wil voorschetsen, maar we overleven het wel. De algehele wereldeconomie heeft meer invloed op de Nederlandse economie dan dit belastingplan is mijn inschatting. Al heeft de CPB de boel door gerekend en schijnen er 35.000 banen bij te komen bij doorgang van het belastingplan. Sowieso zouden we een keer de staatsschuld een gaan aflossen, dus wie weet dat we daar dit jaar mee kunnen gaan beginnen.

Overigens gaan er geluiden op dat 50PLUS, PvdD en OSF in de Eerste Kamer voor gaan stemmen en dan is het belastingplan gered.

Oke.

Waar haal je die precieze info vandaan (23000 stemmen)?

Zal ongetwijfeld ook op Wikipedia staan, maar hier:

https://www.rijksoverheid.nl/docume...mber-2012-uitslag-tweede-kamerverkiezing-2012
 

Fabian

Active member
Het woord oorlog klinkt zo eng, h??

Mijn commentaar heeft niets met 'eng' te maken. Maar waren we na 9/11 ook in oorlog?

Verschrikkelijk wat er gebeurd is, maar ik heb niet het gevoel dat ikzelf als inwoner van Nederland betrokken ben bij een oorlog met een andere partij.

Ik denk dat het woord vooral gebruikt wordt om te duiden dat we het hoog opnemen. Dan vraag ik me vervolgens af als je dan beter geen andere woorden kan gebruiken. Het woord 'oorlog' legt blijkbaar nogal druk op de politieke weegschaal.

Dan komt de werkelijkheid zo dichtbij en dan wordt de realiteit duidelijk.

Verder maakt het schijnbaar nogal uit wie het zegt. Rutte mag het schijnbaar niet zeggen, want bombardementen lossen niets op. Als Aboutaleb vergelijkbare woorden gebruikt dan moet hij maar premier worden.

Je zag in de kamer iedereen omkijken toen Kuzu weer naar zijn plek liep en denken: die vent spoort niet. Verder wel goed dat de gekke Turken een gekke Turkse stem in de Tweede Kamer hebben. Laten we niet doen alsof we het geluid van Kuzu nog nooit eerder hebben gehoord.

En hier is wel een duidelijk verschil. Aboutaleb zegt dat IS weggevaagd moet worden. Ik vind dat niet minder klinken dan oorlog, maar dat heeft niet die politieke inhoud waar veel mensen schijnbaar over vallen.

Daarbij maakt het wel degelijk verschil of een burgemeester of de minister-president dat uit.

Maar klaarblijkelijk is het noodzakelijk om met gestrekt been te reageren. Wellicht is dat nodig, ik sta daar te ver vanaf. Maar het valt me wel op, omdat het een woord was die normaal gesproken vermeden werd.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Mijn commentaar heeft niets met 'eng' te maken. Maar waren we na 9/11 ook in oorlog?

Officieel niet. Die situatie was ook anders. Op dat moment wisten wij niet wie precies de vijand was, het was een terroristische organisatie zonder land.

Verschrikkelijk wat er gebeurd is, maar ik heb niet het gevoel dat ikzelf als inwoner van Nederland betrokken ben bij een oorlog met een andere partij.

Ga je vervolgens de feiten op een rijtje zetten en dan kan ik niet anders concluderen dat we schijnbaar wel in een oorlog zijn gelokt/getrokken. Verder zullen wij de gevolgen van het in oorlog zijn wel merken met verscherpte veiligheidsmaatregelen en hopelijk blijft dat daarbij. Als je in de klassieke vorm van een oorlog uit de vorige eeuw blijft hangen, dan heb je gelijk. Anderzijds zou je op die manier ook kunnen redeneren dat Canada tijdens de Tweede Wereldoorlog niet in oorlog was. Of heb ik een Pearl Harbor momentje gemist?

Ik denk dat het woord vooral gebruikt wordt om te duiden dat we het hoog opnemen. Dan vraag ik me vervolgens af als je dan beter geen andere woorden kan gebruiken. Het woord 'oorlog' legt blijkbaar nogal druk op de politieke weegschaal.

Welk woord had je willen gebruiken? Wij willen niet de Islam wegvagen, maar wij willen IS wegvagen? Al had hij strijd gebruikt, dan was het weer te zwak geweest en hadden we weer naar MH17 gewezen of zijn handelsmissie in de VS toen dorp Oranje in brand stond. Ik stap daar overheen en daarom stem ik vermoedelijk ook nooit op D66.

En hier is wel een duidelijk verschil. Aboutaleb zegt dat IS weggevaagd moet worden. Ik vind dat niet minder klinken dan oorlog, maar dat heeft niet die politieke inhoud waar veel mensen schijnbaar over vallen.

Wegvagen gaat nog veel verder dan zeggen dat je in oorlog bent doelende op de huidige status van gevechten. De politieke lading is inderdaad wel anders. Oorlog is vaak geen keuze en zeker niet meer na afgelopen vrijdag en dinsdag.

Daarbij maakt het wel degelijk verschil of een burgemeester of de minister-president dat uit.

Klopt. Ik haal Aboutaleb erbij, omdat hij op basis van zijn speech opeens meer premier waardig zou zijn dan Rutte.

Maar klaarblijkelijk is het noodzakelijk om met gestrekt been te reageren. Wellicht is dat nodig, ik sta daar te ver vanaf. Maar het valt me wel op, omdat het een woord was die normaal gesproken vermeden werd.

Ik vond het juist niet met gestrekt been reageren. Ik vond het vooral een duidelijk verhaal. Men pikt oorlog eruit, maar de nadruk lag juist op het onderscheid Islam versus IS. Op dat moment was Rutte de eenheid van het volk aan het zeker stellen.
 
Laatst bewerkt:

erka

Well-known member
De term oorlog is politiek beladen, omdat als je het echt hanteert je dan te maken hebt met de Oorlogswet.

Als die in werking treedt (heb je wel besluit voor nodig), dan krijgt de overheid de volgende bevoegdheden (bron Wikipedia)
-Inlichtingen verlangen en inzage vorderen van documenten en computerbestanden
-Toegang tot of het gebruik van bepaalde gebouwen, verblijfplaatsen of terreinen verbieden
-Het vertoeven in de open lucht beperken
-Het via een verordening verbieden van het hebben en verspreiden van idee?n op papier of via films
-Het verbieden van openbare samenkomsten en van niet openbare bijeenkomsten van meer dan 10 personen
-Het tewerkstellen van niet-militairen boven de 18 jaar zonder toepassing van het arbeidsrecht
-Het afwijken van de Wet op de lijkbezorging
-Het fouilleren van mensen aan de kleding en van mensen die een gevaar vormen aan het lichaam
-Het interneren van mensen die een gevaar vormen
-Het verplaatsen van gevangenen uit gevangenissen naar andere bewaarplaatsen
-Gebieden te ontruimen en/of objecten wegruimen die de krijgsmacht in de weg staan
-Verkeer binnen een gebied te regelen
-Het verlaten van een gebied verbieden van zaken en van niet-militairen die voor de verdediging nuttig kunnen zijn
-Het aanbrengen van veranderingen in, aan of op terreinen en opstallen voor te schrijven, te beperken of te verbieden,
-Het vorderen van wapens, explosieven, gevaarlijke stoffen, telecomvoorzieningen en anders regelen van postbezorging, het onbruikbaar maken van spoorwegen

Daarom is o.a. Pechtold zo fel op de term oorlog, want dat heeft nogal wat consequenties.
 

zwammy

Well-known member
Dit gaat Belgi? doen:

De maatregelen opgesomd:

1. Het budget wordt opgetrokken met 200 miljoen euro voor 2016. Dat is bijkomend op de 200 miljoen euro uit 2015 en de reeds aangekondigde 100 miljoen euro voor Defensie en 40 miljoen euro die voor Staatsveiligheid is vrijgemaakt.

2. De politiecontroles aan de grenzen worden versterkt.

3. Er worden 520 militairen ingezet om de veiligheid op te drijven.

4. Het Wetboek van Strafvordering wordt herzien. De inlichtingendiensten zullen kunnen beschikken over nieuwe technologie?n, onder andere stemherkenning. De telefoontap wordt uitgebreid, onder meer voor onderzoek naar wapenhandel.

5. De voorlopige hechtenis voor daden van terrorisme zal worden verlengd van 24 naar 72 uur. Daarvoor wordt de Grondwet herzien.

6. Een wetswijziging zal het mogelijk moeten maken om 24 uur op 24 huiszoekingen te doen voor terroristische misdrijven. Nu kan dat niet tussen 21 uur en 5 uur.

7. Syri?strijders zullen bij hun terugkeer naar Belgi? gevangen worden gezet.

8. Personen geregistreerd bij de dreigingsanalysediensten zullen een elektronische (enkel)band krijgen. Er wordt een 'procedure op tegenspraak ingesteld om het dragen van de elektronische band op te leggen'.

9. Registratie van passagiers. Belgi? wacht het Europese project niet af en gaat een systematische controle uitvoeren op de registratie van alle passagiers in vliegtuigen en hogesnelheidstreinen.

10. Uitsluiting van haatpredikers. Alle predikers worden gescreend en iedereen die haat predikt wordt onder huisarrest geplaats, van zijn vrijheid beroofd of uitgewezen.

11. Niet-erkende cultplaatsen (gebedshuizen, moskee?n, kerken,...) die het jihadisme verspreiden worden ontmanteld.

12. Anonieme prepaidkaarten mogen niet meer worden verkocht.

13. Er komt een actieplan Molenbeek, met een repressie- en preventieluik.

14. Kandidaten voor gevoelige jobs zullen strenger worden gescreend.

15. Het netwerk van camera's voor nummerplaatherkenning wordt uitgebreid.

16. Websites die haat prediken zullen worden afgesloten.

17. De wetten in verband met de noodtoestand worden ge?valueerd met het oog op een aanpassing. Er komt een mogelijkheid om tijdelijke en uitzonderlijke maatregelen te nemen die de veiligheid van het publiek moeten verzekeren.

18. Deelname aan de internationale strijd tegen IS. Ons land neemt deel aan de militaire campagne tegen IS. Zo begeleidt het fregat Leopold I het Franse vliegdekschip Charles de Gaulle. En in een beurtrol met Nederland zullen Belgische vliegtuigen luchtaanvallen uitvoeren.


Heb ik toch wat meer vertrouwen in dan de teruggekeerder Syri?ganger vragen of hij nogsteeds bij IS wil horen.
 

erka

Well-known member
Ik mis:

19. Brussel wordt ??n gemeente met ??n politie ipv 19 gemeenten en 6 onafhankelijke politiekorpsen.

20. Belgi? gaat onmiddellijk alle veiligheidsinformatie delen met de buurlanden Frankrijk, Nederland en Duitsland.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan