gevegt
Well-known member
Goed, dan was ik te snel met mn oordeel en wacht ik ook af.
Drie maandjes geduld en je mag helemaal los gaan, want mijn gevoel zegt dat er geen dader wordt gevonden.
Goed, dan was ik te snel met mn oordeel en wacht ik ook af.
Columnist Rob de Wijk is niet blij met het referendum dat op 6 april 2016 over het associatieverdrag met Oekra?ne zal worden gehouden (Opinie, 6 november). In zes weken tijd hebben we bijna een half miljoen handtekeningen verzameld van burgers die willen meebeslissen.
De Wijk voelt zich er 'buitengewoon ongemakkelijk' bij. Hij meent dat hij nu wordt 'gedwongen door de rancune' waar al deze mensen blijkbaar aan lijden om 'bij te dragen aan een ja-campagne' - en hij betreurt zelfs 'naar de stembus te moeten'. Tsja, het is toch wat zeg! Zo'n democratie, die je dwingt 'naar de stembus te moeten'.
Grote nonsens
De Wijk schrijft dat 'GeenPeil en het Burgercomit?-EU' niet ge?nteresseerd zijn in de feiten. Waar baseert hij dit op? Allereerst is het Burgercomit?-EU - samen met het Forum voor Democratie en GeenStijl - een van de drie organisaties die tezamen GeenPeil vormen. Dit feit heeft De Wijk blijkbaar al niet begrepen. Ook beweert hij met droge ogen dat het 'grote nonsens' en 'onzin' is, te beweren 'dat dit verdrag Oekra?ne op de drempel van EU-lidmaatschap brengt'.
Maar waarom wordt Oekra?ne in de verdragstekst dan maar liefst 72 keer verplicht zijn eigen, nationale wetgeving aan EU-regels aan te passen? De volgende veelzeggende passage vinden we bijvoorbeeld terug in artikel 114 van het verdrag: 'De partijen erkennen het belang van de aanpassing van de bestaande wetgeving van Oekra?ne aan die van de Europese Unie. Oekra?ne draagt er zorg voor dat zijn bestaande wetten en toekomstige wetgeving geleidelijk in overeenstemming met het EU-acquis worden gebracht.'
Overal en continu wordt Oekra?ne (lees het zelf!) in dit verdrag gedwongen zijn wetgeving aan te passen aan het EU-acquis. Het mag dus geen verbazing wekken dat een Europees diplomaat vorig jaar heeft bevestigd dat met dit associatieverdrag Oekra?ne voor 80 procent EU-lid wordt, meer nog dan de Balkanlanden die nota bene geacht worden eerder tot de EU toe te treden. .
Wie deze en andere elementen van het verdrag tezamen beziet, ontkomt niet aan de conclusie dat het verdrag Oekra?ne wel degelijk op de drempel van EU-lidmaatschap brengt
Europese integratie
Het associatieakkoord is dan ook geen 'handelsverdrag', zoals De Wijk feitenvrij blijft stellen. En iedereen kan dat zelf eenvoudig nagaan door slechts de eerste zeventien pagina's van het verdrag te lezen, waar niet of nauwelijks het woord 'handel' genoemd wordt, maar wel continu wordt gesproken over 'politieke dialoog', 'diepere politieke associatie', 'integratie van Oekra?ne in de Europese Unie', 'versterkte deelname van Oekra?ne aan civiele en militaire operaties', 'samenwerking inzake migratie, asiel en grensbeheer', 'het gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid (GBVB)' en 'institutionele heroveringen'.
(Oeps. Bedoeld wordt, begrijpen we, 'institutionele hervormingen'. Maar deze pijnlijke vertaalfout is blijkbaar geen van de honderden ambtenaren, politici en experts die zich over de verdragstekst hebben gebogen, opgevallen).
Nieuwe lidstaten
Wie deze en andere elementen van het verdrag tezamen beziet, ontkomt niet aan de conclusie dat het verdrag Oekra?ne wel degelijk op de drempel van EU-lidmaatschap brengt.
Sterker, dat heeft de EU z?lf ook meermaals duidelijk gemaakt. Zo heeft voormalig 'president van Europa' Herman Van Rompuy in 2013 verklaard dat "de toekomst van Oekra?ne zal zijn zoals die van de andere, wat we noemen, nieuwe lidstaten". En gaf de vorige voorzitter van de Europese Commissie Jos? Manuel Barroso aan dat 'de toekomst van Oekra?ne in Europa ligt' en heeft het Europees parlement een motie aangenomen waarin toekomstig EU-lidmaatschap voor Oekra?ne nadrukkelijk werd opengesteld.
Daarom vinden we het zo belangrijk dat dit soort verdragen niet het exclusieve domein van elites blijven, maar onderwerp wordt van een brede maatschappelijke discussie en een louterend publiek debat. Burgers moeten de macht terugroepen en ons voor ontsporing behoeden. Precies dat is wat wij doen met GeenPeil. Zo hoort dat in een democratie.
En van Aartsen zet Wilders in dezelfde zin met Salafisten. Die man leert het ook echt nooit.
Van Aartsen is dan ook een echte regent.
Ik denk dat Wiegel zijn leermeester was.Die heeft het regent zijn zo'n beetje uitgevonden.
Ach, die dode in Dordrecht. Die werd toch naast een vluchtelingenopvang gevonden? Misschien een terreurdaad.
Dat is nog niet zeker.Ik heb het even gemist. Ik was vandaag hardlopen in Nijmegen. Deed er iemand boem in Dordt?
Subsidieregeling vastgesteld
De Referendumcommissie heeft een subsidieregeling vastgesteld. Bij elk landelijk raadgevend referendum is 2 miljoen euro subsidie beschikbaar voor activiteiten die het maatschappelijk debat over het onderwerp van het referendum aanwakkeren. De onafhankelijke Referendumcommissie verdeelt de subsidies evenwichtig tussen mensen en organisaties die v??r of tegen zijn, of die neutrale activiteiten organiseren. Organisaties (rechtspersonen) krijgen maximaal 50.000 euro, particulieren maximaal 5.000 euro. Maximaal 80% van de beschikbare subsidie gaat naar organisaties, 20% is beschikbaar voor particulieren. Daardoor kunnen zo veel mogelijk activiteiten een subsidie krijgen.
De regeling is voor het eerst van toepassing op het raadgevend referendum op 6 april 2016 over de wet tot goedkeuring van de Associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en Oekra?ne.
Vanaf maandag 14 december 2015 kan iedereen subsidie aanvragen voor activiteiten rond het referendum over de wet tot goedkeuring van de Associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en Oekra?ne. Alle aanvragen die tot en met donderdag 14 januari 2016 binnen komen, maken een gelijke kans. Als er meer subsidie is aangevraagd dan beschikbaar, volgt een loting. Zolang er nog wel subsidie is, geldt daarna het principe ‘wie het eerst komt, het eerst maalt’. De aanvraagtermijn voor subsidie sluit op 2 maart 2016.
Wel mooi dat de kamer een wet aanneemt, om vervolgens de uitvoering ervan zo ineffectief mogelijk te laten maken.
En het geregeld moet worden door politica die allemaal tegen zijn. Ja, en dan klagen over een Noord Korea
Vraag is natuurlijk wel of een Van der Laan of Aboutaleb als premier net zo stelling hadden genomen. Het is toch een andere verantwoordelijkheid dan een burgemeesterschap. Ik waardeer echter zeer hun manier van communiceren doorgaans.Ik zit even op politiek24 een forumdiscussie te kijken met de 4 burgemeesters van de grote steden. Echt heerlijk. Was Van der Laan of Aboutaleb maar premier ipv Rutte. Veel helderder en nemen veel duidelijker stelling. Ondanks dat ze PvdA zijn.