Binnenlandse politiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fabian

Active member
Die middelen hebben ze al ingezet maar in dit specifieke geval gelden speciale regels m.b.t. het vervolg.

Ok. Maar als het duidelijk is dat er geen vervolging plaatsvindt, mogen ze dan wel de middelen inzetten om het lek op te sporen?
Zonder vervolging heeft het voor het OM niet veel waarde lijkt mij.
 

inhethoekje

Active member
2e kamer moet dit eerst zelf oplossen , als de persoon daarna is opgestapt kan het OM een strafrechtelijk onderzoek gaan instellen naar deze persoon.
 

Keyser S?ze

New member
Ok. Maar als het duidelijk is dat er geen vervolging plaatsvindt, mogen ze dan wel de middelen inzetten om het lek op te sporen?
Zonder vervolging heeft het voor het OM niet veel waarde lijkt mij.

De Rijksrecherche heeft onderzoek gedaan, personen gehoord en telefoongegevens geanalyseerd. De uitkomsten moeten ze dan rapporteren aan het presidium van de tweede kamer. Het presidium moet vervolgens besluiten of deze rapportage leidt tot een aangifte van ambtsmisbruik of tot een vervolgonderzoek. Dat laatste hebben ze nu dus gedaan. Ik vraag mij alleen af wat een kamercommissie meer kan dan de Rijksrecherche.
 

Fabian

Active member
De Rijksrecherche heeft onderzoek gedaan, personen gehoord en telefoongegevens geanalyseerd. De uitkomsten moeten ze dan rapporteren aan het presidium van de tweede kamer. Het presidium moet vervolgens besluiten of deze rapportage leidt tot een aangifte van ambtsmisbruik of tot een vervolgonderzoek. Dat laatste hebben ze nu dus gedaan. Ik vraag mij alleen af wat een kamercommissie meer kan dan de Rijksrecherche.

Daarom denk ik dat er niet heel veel uit dit onderzoek naar voren zal komen. Of je moet middeleeuwse praktijken gaan hanteren.
 

gevegt

Well-known member
Het OM mag wel onderzoek doen ( en heeft dat ook gedaan ) maar niet vervolgen. Dat kan alleen de Hoge raad.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Dit wordt weer een linkse doofpot om Samsom te beschermen.

Het lijkt inderdaad wel om Samsom te gaan. Wel typisch dat de VVD die met de PvdA in een kabinet zit de boel heeft aangezwengeld. Misschien dat de VVD de PvdA iets meer bij de ballen wil hebben in toekomstige onderhandelingen.
 

gevegt

Well-known member
Het lijkt inderdaad wel om Samsom te gaan. Wel typisch dat de VVD die met de PvdA in een kabinet zit de boel heeft aangezwengeld. Misschien dat de VVD de PvdA iets meer bij de ballen wil hebben in toekomstige onderhandelingen.
Je bent nog erger dan Albert vd Linde.
 

gevegt

Well-known member
Even ter verduidelijking van Wiki:

De Hoge Raad is het college waarvoor de leden van de Staten-Generaal, ministers en staatssecretarissen moeten terechtstaan wegens ambtsmisdrijven - misdrijven in hun hoge betrekkingen - die zij hebben gepleegd. Ook na hun aftreden kunnen deze hoge ambtsdragers voor de Hoge Raad ter verantwoording worden geroepen. Strafrechtelijke vervolging voor deze ambtsmisdrijven is slechts mogelijk als de Tweede Kamer (bij meerderheid) of de regering hiertoe besluit, waarna de procureur-generaal bij de Hoge Raad vervolging instelt. Hij is verplicht deze vervolging in te stellen: het opportuniteitsbeginsel geldt hier niet. Overigens is een dergelijke procedure wegens ambtsmisdrijven in Nederland nog nooit voorgekomen.
Dit kan dus een unieke zaak worden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan