Jozsef
New member
Liever nog zou ik zien dat we mensen die er een slechte levensstijl op na houden onderaan de wachtlijsten voor donororganen gaan plaatsen, maar dat zal er wel nooit van komen.
+1
Liever nog zou ik zien dat we mensen die er een slechte levensstijl op na houden onderaan de wachtlijsten voor donororganen gaan plaatsen, maar dat zal er wel nooit van komen.
Het is voor mij gewoon een principekwestie dat ik bepaal wat er met mijn lichaam gebeurd en dat die vrijheid deels wordt afgenomen of een richting wordt ingeduwd. Ja, ik ben donor, maar dat is mijn eigen overweging en daar heb ik geen bemoeienis van de overheid voor nodig. Deze wet brengt nabestaanden voor een nog moeilijkere keuze en zet ze nog meer onder druk.Exact. En sommigen hier praten wel anders als hun kind wanhopig ligt te wachten op een donor ergens op een IC. Ja, je moet je nu afmelden als je ertegen bent. Gut o gut wat erg. Deze wet redt tientallen levens per jaar.
Voor de nabestaanden maakt dit geen verschil lijkt me.Het is voor mij gewoon een principekwestie dat ik bepaal wat er met mijn lichaam gebeurd en dat die vrijheid deels wordt afgenomen of een richting wordt ingeduwd. Ja, ik ben donor, maar dat is mijn eigen overweging en daar heb ik geen bemoeienis van de overheid voor nodig. Deze wet brengt nabestaanden voor een nog moeilijkere keuze en zet ze nog meer onder druk.
Precies.Exact. En sommigen hier praten wel anders als hun kind wanhopig ligt te wachten op een donor ergens op een IC. Ja, je moet je nu afmelden als je ertegen bent. Gut o gut wat erg. Deze wet redt tientallen levens per jaar.
Exact. En sommigen hier praten wel anders als hun kind wanhopig ligt te wachten op een donor ergens op een IC. Ja, je moet je nu afmelden als je ertegen bent. Gut o gut wat erg. Deze wet redt tientallen levens per jaar.
Voor de nabestaanden maakt dit geen verschil lijkt me.
Dezelfde vraag zal gesteld worden na de dood van een familielid/geliefde, daar verandert niks aan. Alleen is het nu 'nee, je bent geen donor, tenzij je je geregistreerd hebt', het wordt 'ja, je bent donor, tenzij je geregistreerd bent als niet-donor'.
Een andere wet die gisteren is aangenomen is dat zorgverzekeraars zonder toestemming de medische dossiers van pati?nten door mogen spitten wanneer ze deze van fraude verdenken. Fraude door pati?nten kost de zorgverzekeraars jaarlijks maar liefst 0,002% van hun budget.
Daar zullen ze ongetwijfeld niet over nagedacht hebben.Hoeveel zou dat doorspitten van de dossiers eigenlijk kosten ?
Hoeveel zou dat doorspitten van de dossiers eigenlijk kosten ?
Jep. Knap hoe mensen dit kunnen toejuichen. Snap ik echt niet.
Dit wordt natuurlijk een kansloos verhaal maar hoe dacht je dit in de praktijk te brengen?
Dat kan ook absoluut niet, want het is volkomen arbitrair. Maar ik ken een verhaal van de overleden broer van een oud-klasgenoot wiens gedoneerde lever alweer is kapotgedronken door een alcoholist die inmiddels een donornier verder is. Dat lijkt me als nabestaande zo wrang en verdrietig om te horen. Dan wil je gewoon dat er een systeem bestaat die dit soort 'misstanden' voor komt, ook al is dat bijna niet te doen.