Binnenlandse politiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pascallovic

Well-known member
Exact. En sommigen hier praten wel anders als hun kind wanhopig ligt te wachten op een donor ergens op een IC. Ja, je moet je nu afmelden als je ertegen bent. Gut o gut wat erg. Deze wet redt tientallen levens per jaar.
Het is voor mij gewoon een principekwestie dat ik bepaal wat er met mijn lichaam gebeurd en dat die vrijheid deels wordt afgenomen of een richting wordt ingeduwd. Ja, ik ben donor, maar dat is mijn eigen overweging en daar heb ik geen bemoeienis van de overheid voor nodig. Deze wet brengt nabestaanden voor een nog moeilijkere keuze en zet ze nog meer onder druk.
 

Eef de Kip

Well-known member
Liever nog zou ik zien dat we mensen die er een slechte levensstijl op na houden onderaan de wachtlijsten voor donororganen gaan plaatsen, maar dat zal er wel nooit van komen.

Dit wordt natuurlijk een kansloos verhaal maar hoe dacht je dit in de praktijk te brengen?
 

JMD

Well-known member
Het is voor mij gewoon een principekwestie dat ik bepaal wat er met mijn lichaam gebeurd en dat die vrijheid deels wordt afgenomen of een richting wordt ingeduwd. Ja, ik ben donor, maar dat is mijn eigen overweging en daar heb ik geen bemoeienis van de overheid voor nodig. Deze wet brengt nabestaanden voor een nog moeilijkere keuze en zet ze nog meer onder druk.
Voor de nabestaanden maakt dit geen verschil lijkt me.

Dezelfde vraag zal gesteld worden na de dood van een familielid/geliefde, daar verandert niks aan. Alleen is het nu 'nee, je bent geen donor, tenzij je je geregistreerd hebt', het wordt 'ja, je bent donor, tenzij je geregistreerd bent als niet-donor'.
 

JMD

Well-known member
Exact. En sommigen hier praten wel anders als hun kind wanhopig ligt te wachten op een donor ergens op een IC. Ja, je moet je nu afmelden als je ertegen bent. Gut o gut wat erg. Deze wet redt tientallen levens per jaar.
Precies.

Je bepaalt nog steeds wat je met je eigen lichaam doet. En als je in je hele leven nog geen 2 minuten (wat het tegenwoordig schijnt te kosten, moet via internet begreep ik) wilt besteden om door te geven dat je liever geen donor bent, dan vind je het blijkbaar niet belangrijk wat er met je organen gebeurt na afloop van je leven. Maar die organen kunnen wel een mensenleven flink meer waarde geven. Het lijkt mij ook juist mooi, dat het hart/nier/... van je geliefde of vader of moeder verder klopt in iemand anders en dat die daardoor een betere kwaliteit van leven heeft.
 

Fabian

Active member
Exact. En sommigen hier praten wel anders als hun kind wanhopig ligt te wachten op een donor ergens op een IC. Ja, je moet je nu afmelden als je ertegen bent. Gut o gut wat erg. Deze wet redt tientallen levens per jaar.

Ik heb er zelf persoonlijk geen bezwaar tegen, maar ik ben bang dat het ??n van deze twee hindernissen zal tegenkomen:

- het komt niet door de Eerste Kamer heen (lijkt mij een zeer re?le optie)
- grote getale mensen gaan zich nu wel registreren, maar dan als niet-donor (kijk op social media en dat sentiment is er zeer sterk)

Ik denk dat het 'dwingen' averechts werkt.

De focus zou op iets moeten liggen wat altijd genegeerd is gebleven, namelijk voorlichting. Natuurlijk is het goed dat er voldoende donoren voor handen zijn. Maar voorlichting helpt zo erg goed, ben ik van mening. Nu jaag je mensen tegen je in het harnas. De visie op de politiek belemmert het inzicht. 'Ze dwingen ons'. Dat is hoe er door velen nu tegenaan wordt gekeken.

Maar leg eens goed het proces uit van voor naar achter van het donor zijn. Wat betekent dat? Hoe werkt het precies? Wat kan wel, wat gaat niet? Hoe gaat dit, en hoe gaat dat? Kweek eerst kennis en sympathie en handel niet pas nadat de olifant de porcelijnkast allang gesloopt heeft.

Wat Batigoal aangeeft, is zeer belangrijk. Een ongezonde levensstijl is niet echt handig voor het donorschap. Treurig, maar ik help liever de persoon die zonder daar zelf iets aan kan doen een orgaan nodig heeft.
 
Laatst bewerkt:

Janssen

Well-known member
Binnenlandse politiek

Voor de nabestaanden maakt dit geen verschil lijkt me.

Dezelfde vraag zal gesteld worden na de dood van een familielid/geliefde, daar verandert niks aan. Alleen is het nu 'nee, je bent geen donor, tenzij je je geregistreerd hebt', het wordt 'ja, je bent donor, tenzij je geregistreerd bent als niet-donor'.

Wat een ongelofelijk dom gelul.

Wat ze straks tegen nabestaanden vertellen is "hij heeft nergens bezwaar gemaakt dus we halen hem vast leeg, of jij dat goed vindt of niet". Het is echt te schandalig voor woorden die wet.
 

Maasveld

Well-known member
Een andere wet die gisteren is aangenomen is dat zorgverzekeraars zonder toestemming de medische dossiers van pati?nten door mogen spitten wanneer ze deze van fraude verdenken. Fraude door pati?nten kost de zorgverzekeraars jaarlijks maar liefst 0,002% van hun budget.
 

SanMark.

Well-known member
Een andere wet die gisteren is aangenomen is dat zorgverzekeraars zonder toestemming de medische dossiers van pati?nten door mogen spitten wanneer ze deze van fraude verdenken. Fraude door pati?nten kost de zorgverzekeraars jaarlijks maar liefst 0,002% van hun budget.

Hoeveel zou dat doorspitten van de dossiers eigenlijk kosten ?
 

SuikerBrood

Well-known member
Vind het echt ontzettend matig dat de PvdA met deze wet heeft ingestemd. Medische dossiers en zorgverzekeringen is een hele enge combinatie.
Over de nieuwe donorwet: :duim:
 

JMD

Well-known member
Jep. Knap hoe mensen dit kunnen toejuichen. Snap ik echt niet.

En ik snap niet dat mensen die niet toejuichen.

Maar goed, het feit dat dit een 75-74 stemming in de Kamer opleverde zie je ook terug in de opinie en hier op DVK. Het is een onderdeel dat letterlijk Nederland verdeelt.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ik ben er zelf nog niet eens over uit. Partijen zullen ongetwijfeld intens verdeeld hebben gestemd.
 

Batigoal

Well-known member
Dit wordt natuurlijk een kansloos verhaal maar hoe dacht je dit in de praktijk te brengen?

Dat kan ook absoluut niet, want het is volkomen arbitrair. Maar ik ken een verhaal van de overleden broer van een oud-klasgenoot wiens gedoneerde lever alweer is kapotgedronken door een alcoholist die inmiddels een donornier verder is. Dat lijkt me als nabestaande zo wrang en verdrietig om te horen. Dan wil je gewoon dat er een systeem bestaat die dit soort 'misstanden' voor komt, ook al is dat bijna niet te doen.
 

vakx2.0

Banned
Misstanden zijn er altijd. Want uiteindelijk worden er organen van gewone mensen aan andere gewone mensen gegeven. Niet aan heiligen. Ik leef gezond en kan er niet bij dat er nog steeds mensen zijn die hun longen naar de gort helpen met roken. Maar als mijn longen straks een roker kan redden... be my focking guest and live happilly ever after.

Toen mijn vader overleed heb ik toestemming gegeven om zijn organen te laten transplanteren. Natuurlijk is dat niet de eerste vraag die je wilt horen zo kort na iemands overlijden. Maar kom op zeg... als er ook maar 1 iemand wordt verlost van een kunstnier, of langer kan doorleven met een tweede hart, dan is dat me heel veel waard. Ik snap die hele discussie niet zo. Wordt nu allemaal weer gevoerd over 'principes' en 'abstracties'... maar het is zo simpel: ben je uit principe tegen, zet dan gewoon even je handtekening onder het formulier 'van mij geen organen te verwachten'.

Als dat al teveel moeite is voor veel Nederlanders, dan zegt dat heel veel over hun principes. En als ze echt principieel zijn, zouden ze - mochten ze er ooit zelf voor komen te staan - ook moeten weigeren een donororgaan te ACCEPTEREN voor zichzelf of hun geliefden. Maar de meesten zullen er wat dat betreft een dubbele moraal op nou houden, ben ik bang.

Hopelijk worden er heel veel pati?nten geholpen met een donor-orgaan.
 
Laatst bewerkt:

gevegt

Well-known member
Dat kan ook absoluut niet, want het is volkomen arbitrair. Maar ik ken een verhaal van de overleden broer van een oud-klasgenoot wiens gedoneerde lever alweer is kapotgedronken door een alcoholist die inmiddels een donornier verder is. Dat lijkt me als nabestaande zo wrang en verdrietig om te horen. Dan wil je gewoon dat er een systeem bestaat die dit soort 'misstanden' voor komt, ook al is dat bijna niet te doen.

Dat ijkt me heel sterk. De donor wordt niet bekend gemaakt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan